[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:59

Door de verhuizing en stress is het weer actiever geworden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:20

Tita dat is balen dat het weer actiever is geworden.

Hier ook mesitran, omdat als tumor weg is en je wilt dat wond beetje netjes geneest je ook dat wilt stimuleren. En hoopt dat het niet gaat ontsteken, want je zit toch met flinke wond te kijken na zo'n zalf behandeling.

Ik ben nog helemaal blij je ziet het gat met de dag krimpen, beter nog, zelfs van gisteren op vandaag zie ik verschil!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:03

Kak tita, super vervelend :(

@sjolvir: top!! Ik gebruik voor t eerst mesitran, ook met name omdat ik geen onstekingen en infecties bij zo'n open wond wil. Heb nog een wond zo mooi zien herstellen. Hij is nu nog maar 2 cm lengte en op t breedtste punt 1 cm breed. Ik denk nu een kleine week geen wondvocht meer en in de afgelopen week mn paard 3x kort gelongeerd, hij loopt keurig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:07

Oh, super, bij jou zit het dus al bijna dicht! lekker dat je weer beetje met hem aan het werk kan.
Die van mij is nu ook volkomen rad en krijgt ook geen metacam meer en je ziet de wond dus krimpen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:34

Eindelijk weer eens een update van mijn kant. Het verloopt hier aardig, al heb ik wel twijfels.
De korst is eraf gekomen maar rechtsbovenin blijft donker , onregelmatig en hard weefsel zitten wat ik niet vertrouw. Op aanrade van de arts toch gestopt met de dermequin om de rest van de wond de kans te gaan geven zich te herstellen sluiten.
Ik smeer nu dagelijks na het schoonmaken met mesitran en de wond ziet er dagelijks anders uit. Het is aan de randjes onder wat aan het helen, maar in het middendeel nog veel wondvocht en soms wat pussig nog.
Binck maakt het verder goed, hij laat de verzorging redelijk toe. Zelf vind ik het wel heel wat, best indrukwekkend proces. We houden samen vol en hopen op het beste.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:36

kleine week geleden:

Afbeelding

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:37

Gisteren:

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:42

@Dieseltje, gaat ook hard met weer dichtgroeien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:56

Ziet er volgens mij keurig uit Dieseltje. Dank voor je update. Dat kleine zwarte vlekje die je bedoelt had mijn paard ook. De zalf werkt ook door zonder smeren en bij mij was er tot bijna 2 weken zonder smeren nog huid aan het afsterven, dat zag er uit zoals bij jou.
Dit was de eerste behandeling?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:02

@ Jotoma: Ik snap het dat dat moeilijk is wanneer je besluit te stoppen. Op dit moment (ik sta natuurlijk nog maar aan het begin) zou ik door gaan tot het echt weg is. Alhoewel ik het niet zo weten of ik het met de zalf zou doen. Eventueel het laatste beetje weg laten vriezen?

@dieseltje: ziet er wel netjes uit hoor.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:18

Mijn lieve paardje had ook een sarcoid wat overigens goed is gekomen.
Wij hebben toch maar de beslissing genomen om het weg te laten snijden. Niet vanwege de mooiheid , maar in de wei schuurde ze hem soms open. Dus afspraak gemaakt en het wratje laten wegsnijden. Met keuren zij de arts dat omdat het los zat van de huid en niet vast zat dat het goedaardig was.., maar dus mooi niet. Toen de wrat was weggesneden hebben we hem naar het lab gestuurd om te laten testen. Het was dus kwaadaardig.
De sarcoid zat op de hals en was dus makkelijk weg te halen omdat er veel ruimte was dus ze kon ook makkelijk de wortels weghalen.
Nu is het goed herstelt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:45

Ik heb zelf ook een pony gehad met nodulaire sarcoiden (knobbeltje) op zijn koker. Weg laten halen, maar er bleken er nog meer te zitten. De weggehaalde sarcoid is onderzocht en bleek goedaardig. De andere twee heb ik laten zitten, zolang ze niet groeiden. Hij had er verder geen last van.

Persoonlijk zou ik de “acupunctuur” tip niet zomaar naast me neerleggen. Zeker niet in gevallen waarbij andere behandelopties eigenlijk geen keuze zijn (zoals een groeiende sarcoid bij het oog). Want uiteindelijk leidt dat er toch toe dat het paard zijn oog zal moeten missen.
Zelf heb ik heel goede ervaring met acupunctuur. Een hardnekkige ontsteking aan mijn achillespees, waar ik al een tijd mee bezig was met rust en smeren, was na een paar keren “prikken” weg.

Van tumoren is bekend dat er een relatie is tussen tumorgroei en ontstekingen.
Al in 1863 legde de Duitse arts en grondlegger van de cellulaire pathologie Rudolf Virchow een verband tussen tumorgroei en ontstekingen, nadat hij ontstekingscellen in tumorweefsels aantrof. De tumor heeft er baat bij om deze ontstekingen te veroorzaken. Tumoren roepen vaak uit zichzelf ontstekingsreacties op om verder te kunnen groeien. Dit is wetenschappelijk aangetoond en er wordt onderzoek naar gedaan hoe dit proces kan worden beinvloed.
Van sterke antioxidanten (zoals de hier al genoemde kukurma, maar bijvoorbeeld ook mangosteen) is bewezen (in vitro dwz in een petrieschaaltje) dat deze kankercellen kunnen vernietigen en inwerken op het ontstekingsproces. Maar hoe dit werkt in het menselijk lichaam is nog niet wetenschappelijk aangetoond.

Ook acupunctuur kan dus inwerken op de infectie (dat is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring) en mogelijk dus ook op de sarcoid. Niet wetenschappelijk bewezen, maar ook niet uit te sluiten.
Persoonlijk zou ik – zeker waar ik geen keuze zou hebben uit behandelingen – acupunctuur wel overwegen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:56

Misschien is acupunctuur een overweging waard maar ik ben nu hoog zwanger heb geen energie of kracht om met mijn paard van hot naar her te gaan.

Zal Utrecht bellen of BCG leverbaar is en misschien dat overwegen voor volgend jaar maar kost veel geld 1200-1800€ en tijd en ik heb geen idee hoe mijn kleine zich gaat ontwikkelen.

Mijn probleem is dat ik elk half jaar een bult bij krijg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:34

Hmmm dan zou ik acupunctuur zeker proberen. Kosten zijn een stuk lager en kan denk ik ook gewoon aan huis.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:46

Babootje schreef:
Hmmm dan zou ik acupunctuur zeker proberen. Kosten zijn een stuk lager en kan denk ik ook gewoon aan huis.

Niet elke acupuncturist komt aan mijn paard, is vrij beroep mij teveel kwakzalvers in de paardensport.
Mensen die ik laat komen zijn altijd duur :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:51

Heel veel kwakzalvers tita! Ik heb in een deuk gelachen om een paar die ik voorbij heb zien komen. Maar eigenlijk moet je er van huilen.
Geef je groot gelijk dat je daar voorzichtig mee bent dat je nu al dat gesleur niet wil kan ik ook goed begrijpen. Succes met je zwangerschap!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:56

Gefeliciteerd met je zwangerschap Tita! Pakt bcg alleen de plek aan waar gespoten wordt? Want als er bulten bij blijven komen is dat toch ook een gebed zonder einde? Ook financieel lijkt me dat niet grappig.
Óf accupuntuur helpt én hoeveel behandelingen nodig zijn, is zo over het internet volgens mij niet te zeggen, dus of je er goedkoper mee uit bent is ook niet zo te zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:02

Jotoma schreef:
Óf accupuntuur helpt én hoeveel behandelingen nodig zijn, is zo over het internet volgens mij niet te zeggen, dus of je er goedkoper mee uit bent is ook niet zo te zeggen.

Nee daar heb je gelijk in. Maar in het algemeen zijn de kosten voor 1 acupunctuurbehandeling zo'n 60 - 80 euro en moet je na een paar behandelingen toch wel kunnen zien of het iets doet of niet.
Bij mijzelf waren twee behandelingen voldoende om de hardnekkige ontsteking waar ik al vier maanden mee liep weg te krijgen. 20 behandelingen lijkt me in dat geval wel heel veel.

Gefeliciteerd idd met je zwangerschap Tita! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:06

tita schreef:
Babootje schreef:

Niet elke acupuncturist komt aan mijn paard, is vrij beroep mij teveel kwakzalvers in de paardensport.
Mensen die ik laat komen zijn altijd duur :')

Daar heb je gelijk in.
Maar volgens google zijn ook al aardig wat paardenklinieken en dierenartsen die ook acupunctuurbehandelingen aanbieden en dus blijkbaar ook wel het nut ervan inzien. Je hoeft er dus niet voor naar een kwakzalver. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:07

Of die zien er gewoon brood in... Want als zij het niet aanbieden doet een ander het wel.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:42

tita schreef:
Misschien is acupunctuur een overweging waard maar ik ben nu hoog zwanger heb geen energie of kracht om met mijn paard van hot naar her te gaan.

Zal Utrecht bellen of BCG leverbaar is en misschien dat overwegen voor volgend jaar maar kost veel geld 1200-1800€ en tijd en ik heb geen idee hoe mijn kleine zich gaat ontwikkelen.

Mijn probleem is dat ik elk half jaar een bult bij krijg.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Hoe kom je er bij dat BCG zo'n 1200 - 1800 kost als ik vragen mag?
Ik ben vorig jaar met de mijne geweest, 4 x geweest en op 3 plaatsen BCG gehad incl. sedatie iedere keer. Rekening viel mij behoorlijk mee! € 760,-
Moest wel elke keer 1,75 uur enkel reizen wat het qua brandstof natuurlijk wel duurder maakte.
Wellicht, mocht je het nog in overweging nemen, vallen de kosten toch nog mee hiervoor :).

Verstandig om als je er iemand bij haalt iig iemand te pakken die er ook voor opgeleid is i.p.v. een of andere dodo die zich zo noemt. Dat blijft het jammere van het vrij beroep zijnde.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:58

De acupuncturist die ervaring heeft met sarcoïden behandelen komt uit Duitsland en kost 130 - 150 euro per behandeling. Deze is mij aangeraden door een andere bokker. Zelf zou ik nooit zo maar een acupuncturist erbij roepen. Van een saroïd weet je nooit echt wat die doet.
Veel goedkoper ben je dus denk ik ook niet uit. Sowieso zou ik ook niet voor de goedkoopste oplossing gaan eigenlijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:37

De behandelingen kosten 300€ per keer dan kijken ze welke bulten ingespoten worden.
Komt gelijk in de bloedbaan terecht.

Ze moet 4-6x terug komen met ong 5 weken pauze.
Paard kan heel ziek worden en mijn tut is mega gevoelig.

Mijn chiropractor was vroeger oncoloog in Utrecht die zei hou het bij een sessie van BCG
Ga niet 2 jaar later weer spuiten want dan werkt het niet voor je paard.

Maar elke 5 weken naar Utrecht ik ben net verhuisd kost zeker 50 min meer reistijd.
Ik vind kwa tijd en geld bijna niet de moeite.

Bedankt voor de felicitaties dames. :D

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:43

Sorry tita helemaal overheen gelezen. Gefeliciteerd met je zwangerschap

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:29

Dan heb jij compleet andere informatie gekregen als ik Tita!

Bij mij zeiden ze van tevoren dat het 4 x zou zijn en dat meerdere keren geen/weinig effect zou hebben. Net als de kuur later herhalen niet zinvol zou zijn.
Behandeling was met tussenpozen van 3 weken. Verwachting was wel dat het met 3 te behandelen plekken tussen de 1000 en 1200 uit zou komen maar dat viel dus nogal mee!
Bij mijn paard is het ziek worden gelukkig ook mee gevallen.
De BCG zou nog tot +/- 3 maanden zijn nabewerking kunnen hebben.

Maar goed, als je er geen vertrouwen in hebt of/en het qua geld en moeite het niet waard vind zijn er wellicht toch nog andere opties. En daarbij is er niks meer aan doen ook een optie natuurlijk :).