Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:20

Mocht ze erg opknappen met die pijnstillers, kan je eventueel op lange termijn duivelsklauw proberen. Heeft bij mijn weten geen bijwerkingen (toch nog nooit gemerkt) en werkt behoorlijk goed, al jaren ervaring mee, al heb ik hier ook eentje die nu toch op sterkere medicatie staat.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:29

@6marly6
Dankjewel voor de tip, had vandaag al wel wat rondgebeld maar meer voor de prijs indicatie voor röntgologische foto's en dergelijke, al denk ik dat ik bij mijn huidige DA wel goed zit iedereen op mijn stal heeft haar en nooit iemand erover horen klagen dat ze slechte adviezen gegeven zou hebben.

@hwn
Oh ja ik meende het al gezegd te hebben maar de DA raadde dit inderdaad ook aan! Ik wil ook nog wel wat alternatieve proberen mocht ze het op die pijnstillers nou echt veel beter gaan doen en anders? tsja dood spoor weer een beetje, ik weet ook niet wat ik dan nog wil/ga doen maar dat zie ik dan wel denk ik dan maar.

Ik heb wel voor mezelf besloten als ze permanent op pijnstillende medicijnen moet waarvan de DA al zegt dat het voor lange termijn niet goed is dat ik dat dan niet ga doen, want ik vind dat niet een paard waardig bestaan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:43

Gelijk heb je, ik weet hoe het is om permanent met pijn te moeten leven. Ik kan pijnstillers pakken wanneer ik ze nodig heb, een paard niet.

Die van jou is 14, de mijne was pas 7 toen het niet meer ging. Leeftijd zegt niks, als de pijn een onwaardig bestaan word.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:44

xBontfire schreef:
@6marly6
Dankjewel voor de tip, had vandaag al wel wat rondgebeld maar meer voor de prijs indicatie voor röntgologische foto's en dergelijke, al denk ik dat ik bij mijn huidige DA wel goed zit iedereen op mijn stal heeft haar en nooit iemand erover horen klagen dat ze slechte adviezen gegeven zou hebben.

Fijn dat je op haar kunt vertrouwen!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:47

Ze is 15, middelbare leeftijd eigenlijk ze is niet jong, ze is niet oud, ze zit er net tussen in. En het zou jammer zijn en ik zou het verschrikkelijk vinden als ik haar moet laten gaan, maar als het zo is is het niet anders ik mag niet mijn ogen sluiten en net doen alsof er niks aan de hand is. Dat heeft ze niet verdient.
Vervelend van je permanente pijn trouwens aikon :(

Ik hou jullie op de hoogte hoe ze op de pijnstilling reageert, ik ga het morgen halen en afhankelijk van hoe het gedoseerd moet worden begin ik er (hopelijk) ook morgen mee.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 02:03

Complimenten voor de inzet naar je paard toe, mijn ouders zijn ook niet de makkelijkste als het om de DA gaat. Ik hoop dat de pijnstilling aanslaat en je uitvind wat er achter zit.

En mocht je, je paard toch laten afmaken, ze vinden de slager niet eng. Ben met meerdere meegeweest. Ze lopen naarbinnen en voor ze goed en wel kunnen beseffen wat er gebeurd zijn ze al dood.

Sterkte in ieder geval.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 02:15

het feit dat ze de wei niet uit wil geeft aan dat ze er of geen donder aan vind in de bak of ze heeft pijn. Maar buiten is ze wel vlotter. Dan zou je denken ga lekker afwisselende dingen met haar doen veel naar buiten. Strand bos maakt niet uit ze heeft hard genoeg gewerkt in haar leven en nu met twee lease meisjes hetzelfde. Wie weet verveelt ze zich dood. En wil ze echt niet tja dan toch maar eens wat anders bedenken voor haar of beleren voor de kar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 03:40

Dit is zo 1 van die momenten dat ik stinkend rijk zou willen zijn, gewoon omdat ik dan mensen zoals jij met hun paardje zou kunnen helpen. Jongens toch, ik ga hier echt niet zeggen wat ik van je vader vind. En nee, dat heeft niets met een andere generatie te maken, maar alles met de visie dat iemand over dieren heeft. Er zijn mensen die dieren als dingen zien, het is enkel interessant als het nuttig is en zo lang er geen zware kosten aan zijn. Verliest het dier zijn nut of komen de kosten, dan smijten ze het weg en kopen een nieuw.
Zo ben jij dus niet, jij bent gelukkig iemand met een hart voor dieren. Als jij een beslissing neemt, zal dat zijn in het belang van je paardje.
Je bent nog jong en je staat met je rug tegen de muur, je kan niet meer doen dan wat je nu doet. Wat ik wel zou doen, moest mijn vader zoiets flikken kan ik ook beter voor mezelf houden.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:03

SandraVerl schreef:
Dit is zo 1 van die momenten dat ik stinkend rijk zou willen zijn, gewoon omdat ik dan mensen zoals jij met hun paardje zou kunnen helpen. Jongens toch, ik ga hier echt niet zeggen wat ik van je vader vind. En nee, dat heeft niets met een andere generatie te maken, maar alles met de visie dat iemand over dieren heeft. Er zijn mensen die dieren als dingen zien, het is enkel interessant als het nuttig is en zo lang er geen zware kosten aan zijn. Verliest het dier zijn nut of komen de kosten, dan smijten ze het weg en kopen een nieuw.
Zo ben jij dus niet, jij bent gelukkig iemand met een hart voor dieren. Als jij een beslissing neemt, zal dat zijn in het belang van je paardje.
Je bent nog jong en je staat met je rug tegen de muur, je kan niet meer doen dan wat je nu doet. Wat ik wel zou doen, moest mijn vader zoiets flikken kan ik ook beter voor mezelf houden.

Same here!! Alleen heb ik in een vorige post dr vader al wel een hypocriet genoemd.

TS, is het niet iets wat je met je vader kan bespreken? Staat jou vader het toe dat je zo'n gesprek met hem zal hebben?
De mijne heb ik ook al eens heel hard iets verteld, waar hij vervolgens over na ging denken. Hij heeft me nooit gelijk gegeven, maar hij handelt nu wel zoals ik het wil.

Je dierenarts heeft je trouwens wel een dure streek geleverd. Zakjes bute kosten maar 2/ 2,50 bij vrijwel alle andere dierenartsen

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:33

myk_en_shant schreef:
Ik denk dat het ook zeer verstandig is om een da langs te laten komen en even bloedje te trekken.
Laat even controleren op bloedarmoede en of de andere waardes ook wel kloppen.
laat eventueel lyme en cushing ook mee nemen in het verhaal. Cushing test is op dit moment gratis.

Graag zou ik toch nog een filmpje willen zien, van aan de longeerlijn, met zadel en zonder zadel. Met ruiter en zonder ruiter. Op de linkerhand en rechterhand.

Naast tekorten vermoed ik dat er ook ze ergens in het lichaam goed vast zit.

Je kunt deze test doen voor cushing. Dan weet je of je het wellicht al kunt uitsluiten.
http://www.ppid-check.nl/

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:58

@alice0cullen
Oh okay dat wist ik niet! Ja ik weet ook nog niet of ik daar echt achter zal komen, ik vind het gewoon belangrijk om te bekijken of ze pijn heeft of niet en in welke mate zodat ik dat mee kan nemen in mijn eindbeslissing.

@franka75
Dankjewel voor je tip hoor maar heb je het topic wel doorgelezen? Ze mankeert wel iets, de DA is er al twee keer bijgeweest.

@SandraVerl
ik krijg gelukkig wel genoeg hulp van paardenmensen uit de omgeving, ik heb al wel verschillende optie's. Wellicht ook een plekje voor een pensioentje, maar dit doe ik uiteraard alleen als ze geen pijn ervaart op de weide.

@Rambogirl
Hmmm is de pasta vorm misschien duurder? Ik zal het eens navragen als ik het vanmiddag ga halen!

@Yvette01
Dankjewel voor de tip, maar ze is al getest op Cushing. De uitslag was negatief maar ze zit in een grijs gebied wat betekend dat ze het nog wel gaat ontwikkelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:04

aikon schreef:
Gelijk heb je, ik weet hoe het is om permanent met pijn te moeten leven. Ik kan pijnstillers pakken wanneer ik ze nodig heb, een paard niet.

Die van jou is 14, de mijne was pas 7 toen het niet meer ging. Leeftijd zegt niks, als de pijn een onwaardig bestaan word.

Maar jij hebt wel je paard goed laten onderzoeken,(meerdere malen als ik mij goed herinner)en het was gewoon einde verhaal.Dan heb ik absoluut geen moeite met slachten/inslapen....maar als je nieteens weet wat er aan de hand is en alleen maar gist...tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:07

TS, ook mijn complimenten voor je inzet. Ik hoop dat het goed komt, en dat je je pony naar behoren de kans kan geven door te onderzoeken.

Geef toch nog maar eens het voorbeeld over die auto aan je vader, dan moet ie het toch wel gaan snappen lijjkt me, hij als man zijnde: P

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 11:23

@geerke
Ik snap je gevoel helemaal ik vond het zelf ook ontzettend vervelend, maar ik wacht eerst af hoe ze gaat reageren op de pijnstilling en nog een in overleg met de DA zij zag namelijk ook niet een hele grote meerwaarde in het onderzoeken van wat er nou allemaal precies aan de hand is.

@Joolien
Dat had ik al gedaan haha, :P maar dan komt hij met het argument dat het toch geen zin heeft om er nog iets aan te doen ivm die Cushing en het rechterachterbeen wat ook zwakker is als eigenlijk zou moeten.
En bij de auto zou het wel nut hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:47

mocht ze cushing krijgen,realiseer je je dan wel dat dat in het minst gunstige geval twee euro per dag kost.De rest van haar leven.Daar zal je vader ook erg blij mee zijn denk ik.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:20

@geerke
Dat weet ik had de DA mij en mijn vader al verteld.

Net terug van de praktijk, heb Loxicom gekregen ipv buut? Ik dacht echt dat ze aan de telefoon buut zei, ze was niet aanwezig dus ik heb niet kunnen vragen waarom ik Loxicom gekregen heb.

Heb 2 tubes gekregen ipv drie, omdat deze pijnstilling maar voor korte duur gegeven mag worden.

De laatste dag, zaterdag dus, mag ik vast duivelsklauw bijgeven, dus daar moet ik straks ook nog even naar opzoek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:30

loxicom is het zelfde als metacam....werkzame stof meloxicam.
Ook een niet hormonale ontstekingsremmer net als but.Iets duurder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:48

Duivelsklauw geef ik ook aan mijn paard dat werkt erg goed.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:11

Afbeelding
Ja dit is de verpakking, gelig goedje gelukkig nam ze het wel makkelijk met de tube.

Afbeelding
Foto van de voetjes daar vroeg iemand eerder in het topic nog om want daaraan zou je HKO misschien ook kunnen zien?
De flapjes/scheurtjes zijn helemaal niet dat ze al lang niet naar hoefsmid geweest is hoor, heeft ze altijd rond deze tijd van het jaar. Haar voeten zijn altijd al niet zo sterk geweest helaas.
Ohja en het water waar ze in staat is echt maar een laagje, ik wist niet of dit heel storend was dacht er pas aan nadat ik de foto genomen had daarom post ik hem toch maar, als ie anders moet dan hoor ik het wel. :')

In welke vorm geef jij duivelsklauw marleen_usar? Want ik vind verschillende dingen op de site van de paardendrogist.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:13

is het rechtsvoor?Zet ze die voet vaker naar voren of is dat toeval?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:14

geerke schreef:

Ze is op beide slecht maar links slechter, zou dus in beide voeten kunnen zitten, DA zei dat het ook kan zijn dat links momenteel slechter lijkt door overcompensatie. Was moeilijk te zeggen. Ik denk dat het toeval is het is me in ieder geval nog niet opgevallen dat ze het bewust doet.
Wat me trouwens wel opgevallen is is dat ze rechtsachter, wat ook een zwakkere plek is, vaker op rust zet als links.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:42

Ik geef de poeder, maar de vloeibare is ook goed. Ik geef het in combinatie met reguliere medicatie.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:48

marleen_usar schreef:
Ik geef de poeder, maar de vloeibare is ook goed. Ik geef het in combinatie met reguliere medicatie.

Oh okay, ik zit er aan te denken om deze te bestellen:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1104/25369 de vloeibare vorm dus, omdat Kayela soms nogal eens kieskeurig kan zijn over haar eten.

Ben benieuwd hoe ze het erop doet en hoe ze het op de pijnstilling doet, maar ik denk dat er duidelijk verschil merkbaar zal zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:11

xBontfire schreef:
geerke schreef:

Ze is op beide slecht maar links slechter, zou dus in beide voeten kunnen zitten, DA zei dat het ook kan zijn dat links momenteel slechter lijkt door overcompensatie. Was moeilijk te zeggen. Ik denk dat het toeval is het is me in ieder geval nog niet opgevallen dat ze het bewust doet.
Wat me trouwens wel opgevallen is is dat ze rechtsachter, wat ook een zwakkere plek is, vaker op rust zet als links.

Ik vind de voeten niet echt HKO voeten. Het zou me dan ook niks verbazen als het toch een overbelastingskreupelheid is die vanuit de achterbenen komt. Omdat ze weinig buiging in de sprong heeft zou ik spat vermoeden. Als het een overbelastingskreupelheid is, dan is er misschien niks te vinden in de voorvoeten. Heb het er met je DA over. Misschien kan ze eerst de buigproeven voor spat doen en dan (als er aanleiding voor is een foto). Het is wel een onortodoxe gok, maar zo bespaar je misschien een hoop kosten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:26

Babootje schreef:
xBontfire schreef:

Ik vind de voeten niet echt HKO voeten. Het zou me dan ook niks verbazen als het toch een overbelastingskreupelheid is die vanuit de achterbenen komt. Omdat ze weinig buiging in de sprong heeft zou ik spat vermoeden. Als het een overbelastingskreupelheid is, dan is er misschien niks te vinden in de voorvoeten. Heb het er met je DA over. Misschien kan ze eerst de buigproeven voor spat doen en dan (als er aanleiding voor is een foto). Het is wel een onortodoxe gok, maar zo bespaar je misschien een hoop kosten.

Hoe zou je aan de voeten kunnen zien dat het paard HKO heeft als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid!

Even een quote uit de bokt wiki:
"Vaak merk je dat een paard met spat in het begin met het rijden wat stijver beweegt en tijdens het rijden wat soepeler gaat bewegen. Dit wordt ‘startkreupelheid’ genoemd. Het aangetaste gewricht wordt door het bewegen soepeler, omdat onder andere de synovia (gewrichtsvloeistof) beter gaat smeren. Dit wordt ook wel ‘spatwarm’ genoemd. De mate van kreupelheid is zeer wisselend, ook per paard kan het per dag verschillen."

Toch loopt Kayela nooit beter als ze 'warmgelopen' is, ook merk je niks als het warmer of kouder is buiten wat je bij spat ook zou moeten merken toch?

Alle beentjes zijn in de buigproeven afgelopen maandag nagelopen, rechtsachter was zwakker als dat ie zijn moet maar voor was het echt slecht. Of is er een speciale buigproef voor spat? Want als ik google op 'spat buigproef' kom ik op de proef uit wie afgelopen maandag uitgevoerd is.

Ik vind het meedenken van iedereen erg fijn en ben jullie er ook echt dankbaar voor!
Maar ik ben wel bang dat ik straks door de bomen het bos niet meer zie, ik ga nu eerst die pijnstillers geven, zaterdag krijgt ze de laatste dosering dan krijg ze ook alvast duivelsklauw erbij en dan na een paar dagen bel ik de DA nog een keer ongeacht of het aanslaat of niet, van hoe en wat nu verder. Dat had ze mij ook gevraagd om te doen.