Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 15:20

capopjekop schreef:
Waarom vind je het overdreven?

Zoals ik het nu lees staat de pony gewoon op gras en wordt er medische zorg ontzegd die nodig is om de pony weer gezond te krijgen en gezond te houden. Dat is gewoon dierenmishandeling.

Daarnaast wordt de pony heus niet meteen weggehaald. De inspecteurs gaan kijken hoe het eraan toe gaat en als het nodig is krijgt de eigenaar instructies om de zorg voor de pony beter te krijgen. Wellicht luisteren ze dan wel, want met jouw tips doen ze niks. Dit is overigens geen aanval op jou hoor. Jij doet idd wat je kan en hebt het beste met de pony voor. Maar dat kan ik helaas niet zeggen van de eigenaar.

Ik vind het denk ik overdreven omdat het dan allemaal zo heftig word. Ik vind het ook heel sneu voor Blessie maar ik wil eerst zeker weten dat ik echt alles heb geprobeerd voordat ik 144 ga bellen.
En ik denk ook niet dat het gewaardeerd word als ik 144 bel... :\
En ik wil daar wel gewoon blijven komen om de paarden te blijven verzorgen. :o

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:24

Xliesje13X schreef:
capopjekop schreef:
Waarom vind je het overdreven?

Zoals ik het nu lees staat de pony gewoon op gras en wordt er medische zorg ontzegd die nodig is om de pony weer gezond te krijgen en gezond te houden. Dat is gewoon dierenmishandeling.

Daarnaast wordt de pony heus niet meteen weggehaald. De inspecteurs gaan kijken hoe het eraan toe gaat en als het nodig is krijgt de eigenaar instructies om de zorg voor de pony beter te krijgen. Wellicht luisteren ze dan wel, want met jouw tips doen ze niks. Dit is overigens geen aanval op jou hoor. Jij doet idd wat je kan en hebt het beste met de pony voor. Maar dat kan ik helaas niet zeggen van de eigenaar.

Ik vind het denk ik overdreven omdat het dan allemaal zo heftig word. Ik vind het ook heel sneu voor Blessie maar ik wil eerst zeker weten dat ik echt alles heb geprobeerd voordat ik 144 ga bellen.
En ik denk ook niet dat het gewaardeerd word als ik 144 bel... :\
En ik wil daar wel gewoon blijven komen om de paarden te blijven verzorgen. :o

dat is begrijpelijk. hopelijk gaat het weer beter als Blessie weer op hooi dieet gaat

Xliesje13X

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:03

Vandaag heb ik een goed gesprek met de eigenaresse gehad.
Uiteindelijk liet ze weten dat ze het helemaal met mij eens was en dat ze Blessie ook wil ophalen en terug wil halen. Maar het ligt allemaal niet zo makkelijk... Haar vader wil met Blessie gaan fokken (daar staat Blessie nu dus), de eigenaresse wil dat eigenlijk niet maar 'durft' dat eigenlijk niet te zeggen. In de haast dat Blessie moest verhuizen heeft haar vader namelijk het idee gekregen dat Blessie daar mag blijven staan maar dat was de eigenaresses bedoeling helemaal niet... Dat is dus een probleem...
Ze heeft ook duidelijk uitgelegd dat ze Blessie echt alle zorg wil geven dan nodig is maar dat dat nou eenmaal niet gaat omdat ze het heel erg druk heeft en daar het geld niet voor heeft en wil geven. Ze is nou eenmaal een shetje waar ze eigenlijk niks mee kan... Ze vind het goed als Blessie lekker in de wei met de andere paarden kan lopen maar anders word het echt te veel zorg. Als ze voor Blessie wil zorgen wil ze dat echt goed doen en niet half omdat ze geen tijd heeft.
Ik snap dat eigenlijk helemaal.

Ik ben ook naar Blessie geweest en het ging eigenlijk wel redelijk. Ze liep zo goed als normaal op het gras (wel erg stijf) en op de stenen heel erg gevoelig en struikelde best veel maar ze was niet kreupel ofzo.
De eigenaresse heeft Blessie niet opgehaald maar ze heeft nu een beetje uitgelegd dus ik begrijp het wel een beetje. Ookal laat ik nog steeds duidelijk weten dat Blessie daar weg moet.
Ik hoop dat ik met een beetje aandringen de eigenaresse zo ver krijg om met haar vader te praten over waar Blessie nou heen gaat.

De eigenaresse heeft trouwens wel iemand die Blessie wil overnemen om haar alle zorg te geven die nodig is en haar te nemen als maatje voor haar paard. Ik vind dit een erg goede oplossing want dan zal Bles alle zorg krijgen dat nodig is, ook de eigenaresse vind het een goed idee.

Sorry voor het lange verhaal :o

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:07

Ik vindt wel erg stijf lopen , heel erg gevoelig op de stenen en best veel struikelen dus echt niet redelijk.
Maar heel slecht !!
Deze arme pony loopt al maanden met pijn rond en er wordt weinig mee gedaan , schandalig vindt ik dat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 05:55

Leuk en aardig al die excuses. Maar als je dieren hebt moet je zorgen dat ze de juiste verzorging krijgen. Wanneer gaat blessie naar die andere mensen dan? Want inmiddels heeft dit diertje al maanden pijn zonder dat er iets concreets wordt gedaan. Ze wordt zelfs verhuisd, wat toch stress oplevert en dat is niet bevorderlijk voor het dier. En de eigenaresse wil haar vader niet kwetsen. Jammer dan, het is haar pony en dus ook haar verantwoordelijkheid. Ik zou hemel en aarde bewegen om de juiste zorg te geven, dit snap ik echt niet. Want hoe lang gaat het nu duren voordat ze wel de juiste zorg gaat krijgen? Een pony die bevangen is zorg ontzeggen is dierenmishandeling. mss kan je de eigenaresse dit topic eens laten lezen? Mss opent dat haar ogen.

Nogmaals, jij kunt er echt niks aan doen. Jij doet wat je kan en probeert haar de juiste weg op te sturen. Maar deze mevrouw laat echt steken vallen waar Blessie de dupe van is.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:00

Ik voel me echt heel schuldig tegenover Blessie... De eigenaresse was helemaal met mij eens zei ze maar toch haalt ze haar niet van het gras... Daar baal ik zo van |o
Ik kan gewoon niet meer doen dan hopen dat Blessie terug word gehaald en word geven aan dat meisje die Blessie wil overnemen...
Dat zal wel gebeuren maar het gaat zo langzaam voordat er iets word ondernomen daar word ik echt helemaal gek van.. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:36

Mss toch eens overwegen om de dierenbescherming in te schakelen als je het idee hebt dat er echt niks verandert. Dat maakt vast meer indruk op de eigenaresse dan jij als jong meisje kunt hebben.

Ik snap dat het voor jou heel frustrerend werkt. Je wil Blessie graag nog lang gezond zien, maar omdat je geen eigenaar bent heb je niks over de pony te zeggen. Wel super goed dat je met de eigenaresse in gesprek blijft gaan en blijft proberen haar de goede kant op te sturen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:43

Dat is mooipraterij, flauwekul! Ze wil geen geld en tijd insteken, dat is gewoon zo en het duur nu al maanden.

Als je een dier neemt moet je er goed voor zorgen in goed een slechte tijden, hoe dan ook.

Dat hoort erbij! Is er geen geld en of tijd dan had ze verdorie geen dieren moeten gaan nemen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 14:04

Er is niet veel verandert...
In de vakantie hebben ik met mijn vriendinnen een soort ponykamp georganiseerd bij de eigenaresses stal. De shetjes van mijn vriendin en Blessie zijn ook even terug gehaald voor 3 nachtjes. Blessie heeft de hele tijd in de bak gestaan met haar paardenvriendjes en ze was allemaal aan het rennen en bokken. Het lijkt erop dat het beetje bij beetje beter gaat. *\o/* Op de stenen loopt ze alleen nog gevoelig maar wel minder gevoelig als eerst.
Nu is ze weer terug naar de vader van de eigenaresse en staat ze dus weer op het gras... |o
Het lijkt erop dat ze daar voorlopig nog blijft en dat er veulentje word gefokt. De vader van de eigenaresse heeft zelfs al een hengstje uitgezocht... 8)7 dat duurt vast nog even voordat het echt gebeurd maar toch... ik heb toen wel even laten weten dat ik daar echt niet mee eens ben maar daar luisteren ze toch niet naar... :=
Mijn vriendin en ik hebben ons erbij neergelegd dat ze daar blijft staan en zijn nu aan het verzinnen hoe we daar een paddock kunnen maken, want op gras mag ze niet blijven staan.
Heeft iemand ervaring met een paddock maken zonder er extra zand bij te doen?
Als er een paddock komt krijgt ze natuurlijk altijd hooi en we hopen dat er misschien een schuilstalletje bij komt maar die kans is heel klein..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:14

Een paddockje is wel te maken.
Laat de pony's (ze staat daar toch niet alleen, hoop ik?) het stukje goed kaal eten en leg er dan tegels in en/of stevige rubber stalmatten.

Misschien kun je het aansluitend aan een box doen, zodat je een inloopstal krijgt?
Anders een flinke kalveriglo erop, gaan ze ook graag in :j

Met het fokplan ben ik het ook oneens.
Aan de ene kant wordt wel aangenomen dat het veulen veel energie uit het moederlichaam trekt waardoor de merrie niet snel vet wordt, maar aan de andere kant is het ook een belasting, door het gewicht van het veulen.
Om maar te zwijgen over eventuele medicijnen die tijdens de dracht niet mogen worden toegediend -O-

Fokken moet je alleen willen met gezonde dieren!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 14:28

Ze staat met de twee shetjes van mijn vriendin.
Stenen op het weiland is denk ik geen optie (nog niet gevraagd) want dat is best moeilijk weer weg te halen en als het weiland van de shetjes ooit gaat verplaatsen om een of andere reden moet dat eerst allemaal weg gehaald worden.
Ik wil wel dat Blessie op het zand kan staan zodat ze haar hoefjes minder zeer doen. We kunnen het zand bijvoorbeeld ook nat maken zodat ze verkoeling kan zoeken. Maar misschien hebben ze nog van die grote betonplaten over. Als je daar 2 van neerlegt maar daaraan sluitend de paddock en de eventuele schuilstal zou dat helemaal goed moeten komen.
Blessie staat op een koeienboerderij dus een inloopstal is geen optie. Ik ga heel hard hopen op een schuilstalletje. Een kalveriglo is echt een heel goed idee! Zijn er ook kalveriglo's die groot genoeg zijn voor 3 shetjes? Want als er een schuilstal komt is het wel handig als alle shetjes er in de winter in kunnen.

Wat jij zegt heb ik ook gezegd, want als je een ziek paard laat dekken vraag je toch alleen maar om problemen? Ze heeft pijn aan haar hoeven en als er nog meer gewicht op komt word dat alleen maar erger. Ik ga nog een keer goed vragen waarom de vader van de eigenaresse dit zo'n goed idee vind..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:39

Er bestaan wel groepsiglo's, maar die zijn razend duur en moeilijk tweedehands verkrijgbaar.
Dan zou je ook twee of drie normale iglo's weg kunnen zetten.

Ze kunnen er in noodgevallen (of gewoon, wanneer ze dat zelf willen ;) ) wel met meerdere in (uiteraard ook weer afhankelijk van de grootte van de pony's ;) ) maar echt comfortabel is het niet.
Zou ook daar wel een rubber mat in leggen, zodat ze een schoon en droog ligplekje hebben!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 10:32

Ik en mijn vriendin hebben nog niet veel kunnen regelen ivm school... ik heb het nu al druk dus meerdere keren in de week naar Blessie gaat helaas niet lukken denk ik... daar baal ik wel echt van...

Vanmiddag ga ik met mijn vriendin naar Blessie toe, hopelijk is de hoefbevangenheid niet veel erger geworden :=

hebben jullie nog goede ideeën eigenlijk voor een plek zonder gras?
ik dacht dus aan een stukje grond zonder gras (omgeploegd ofzo) maar ik ben erg bang dat het dan echt een modderpoel word, ook al is dat wel een goede verkoeling voor Blessie :)* :+
dus misschien daaraan een stukje bestrating voor als het heel nat word.
dan is een schuilstalletje ook wel handig maar daar heb je volgensmij een vergunning voor nodig en het kost weer geld.. := Nu heb ik wel eens een schuilstal zien staan gemaakt van plastic zeilen. Als je dat goed vastmaakt aan palen is dat dan ook een oplossing of moet je daar ook een vergunning voor hebben?
ik heb er echt geen verstand van :Y) hopelijk kunnen jullie mij helpen

hoe het nu met het fokken zit weet ik niet, daar heb ik helemaal niks meer over gehoord.
ik hoop dat ze zo slim zijn om Blessie eerst van haar hoefbevangenheid af te helpen.
want volgensmij kan een paard niet ineens beter worden als hij een veulentje heeft gekregen :+
ze denken namelijk nog steeds dat een paard minder gevoelig worden voor hoefbevangenheid als hij een veulen heeft gekregen. het kan misschien wel kloppen, maar het werkt dan ook niet als een paard nog hoefbevangen is lijkt mij..

Edit: ik heb net de eigenaresse geappt of ze wist hoe het met Blessie ging dat wist ze niet maar ze vertelde wel dat misschien dat meisje Blessie wil overnemen! *\o/*
Vandaag krijgt de eigenaresse het te weten of ze het echt wil of niet!
Ik ben best blij, hopelijk gaat dat meisje eindelijk Blessie van haar hoefbevangenheid af te helpen :j
ik hoop dat ik Blessie wel mag blijven opzoeken :=

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 14:55

Het meisje heeft besloten Blessie niet over te nemen...
Kortom Blessie word gedekt...
De hengst stond zaterdag al op de boerderij dus het gaat snel gebeuren...
Het gaat gelukkig veel beter met Blessie maar helemaal 100% beter is ze niet. Daar bedoel ik mee dat ze eigenlijk heel normaal loopt en alleen in het begin van de 'wandeling' even stijf maar daarna is het zo goed als weg.
Wel is ze nog erg stijf in draf (heb ik haar in de wei zien doen ;) )
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen..
Ik ga er maar zo vaak mogelijk heen en ik ga haar zo goed mogelijk verzorgen...
En hopelijk komt het goed :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:00

Hebben ze een dierenarts geraadpleegt alvorens dit besluit te nemen? Anders kun je ze mss aanraden om dat te doen. Wellicht kun je ook informatie opzoeken over dekken met hoefbevangen paarden.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:07

capopjekop schreef:
Hebben ze een dierenarts geraadpleegt alvorens dit besluit te nemen? Anders kun je ze mss aanraden om dat te doen. Wellicht kun je ook informatie opzoeken over dekken met hoefbevangen paarden.

Ik denk niet dat ze de da hebben geraadpleegd. :=
Ik zal het nog vragen of ze dat van plan zijn.
Ik ga zo veel mogelijk informatie op zoeken :D

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:40

De da is niet geraadpleegd...

Is er toevallig iemand die meer weet over hoefbevangen drachtige merries?
Ik kan er niet veel over vinden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:45

Het is een hopeloze zaak! Dat duurt en duurt maar voort! Arme beest.

Je kan wel een hoop dingen zeggen en vragen hoe en wat te doen, maar het helpt geen zier en het heeft geen zin, want je hebt 0,0 zeggenschap over het dier en ze doen wat ze willen met het dier en hebben min of meer schijt aan jou en willen zo min mogelijk geld en tijd steken in het dier.

Dat is gewoon zo, helaas!

Gelukkig is dat meisje heel verstandig om haar niet te willen overnemen, want het is geen gezond dier, dus wel begrijpelijk.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:54

Ragdollcat schreef:
Het is een hopeloze zaak! Dat duurt en duurt maar voort! Arme beest.

Je kan wel een hoop dingen zeggen en vragen hoe en wat te doen, maar het helpt geen zier en het heeft geen zin, want je hebt 0,0 zeggenschap over het dier en ze doen wat ze willen met het dier en hebben min of meer schijt aan jou en willen zo min mogelijk geld en tijd steken in het dier.

Dat is gewoon zo, helaas!

Gelukkig is dat meisje heel verstandig om haar niet te willen overnemen, want het is geen gezond dier.

Ik heb inderdaad helemaal niks te zeggen en wat baal ik daar van... _-:(
Maar het is zoals het is en ik probeer zo veel mogelijk te doen. Zodat ze hopelijk in ieder geval even nadenken over wat ze doen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:03

Het is ook erg jammer voor de pony en vooral ook voor jou van hoe jij je best doet.............

Ze doen er niks mee, ik had allang gezegd doeiiiiiiiiiiiii, heb wel wat leukers te doen, want ze gaan niet veranderen, echt niet!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:56

Ik ben erg blij dat ik haar paarden mag verzorgen, ik blijf gewoon voor Blessie zorgen en doe wat ik kan. :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:13

:j _/-\o_ _/-\o_, dan kan je beter gewoon je richten op wat je wel voor haar kan doen, zoals knuffen en poetsen etc. Blessie boft maar met jou.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 20:12

Er is niet zo veel bijzonders te vertellen, Blessie staat nu al 1 à 2 weken bij de hengst en volgensmij zijn ze meer vrienden geworden :+
Ik heb een keer gehoord van iemand als de merrie eenmaal gedekt is dat ze de hengst niet meer in de buurt laat. Dat is dus niet het geval :')

Met Blessie zelf gaat het echt een stuk beter! In de wei rent ze en bokt ze of haar leven ervan af hangt _O- maar het gaat ook gewoon soepel enzo.
Maar ik heb al een tijdje niet meer met haar gewandeld dus ik weet niet hoe het op stenen is.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:44

Ik heb net het hele topic gelezen. En ik ben het er sowieso mee eens, dat het geen slim idee is om met deze pony te gaan fokken. Ik vind net als heel veel anderen dat je het super goed doet! En hopelijk gaan de eigenaren ook in zien dat deze pony veel beter verdient. In keer geval heel veel succes.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:54

ik weet niet of er nog mensen zijn die volgen maar ik plaats toch even een update: :D

Afgelopen zondag zijn mijn vriendin en ik eindelijk weer een keer gaan wandelen met Blessie *\o/*
Het ging er goed met haar en ze liep eigenlijk weer normaal. Vanaf nu ga ik elke week een wandelingetje maken om haar conditie weer op te bouwen.
Ik moet zeggen dat ze echt aardig opgeknapt is in de tijd dat op de wei stond. Op de wei staat trouwens nauwelijks gras en krijgt ze soms hooi bijgevoerd.
De hengst staat er nog steeds bij maar ik heb geen idee of ze al gedekt is of niet. Laten scannen door de da zal niet gebeuren dus het word echt afwachten op een dikke buik en uier die ze over een half jaar gaat krijgen. :+