[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:04

Dat begint al wat te worden! Fijn zeg! +:)+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 09:18

UPDATE 16

Nou het herstel lijkt langzaam door te zetten. De linkerheup wordt steeds minder zichtbaar. Daar ben ik heel blij mee want dat was echt een doorn in mijn oog. Daar meet ik ook echt haar vorderingen aan af.

Afbeelding

Ook aan de longe is ze super ontspannen. Hierbij een kort filmpje van het uitdraven <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:36

Ik heb niet alles van ts gelezen nog, maar ik heb het idee dat het paard wel goed gezond is, maar gewoon erg onbespierd. En als ik dat laatste filmpje zie, dan is ze idd wel goed ontspannen, maar beweegt ze maar gewoon functioneel en is de rug vrij statisch.
Ik zou dat longeren op dat filmpje blijven doen, maar dan met balken op de volte. Ik heb ook een paard gehad wat zo arm bespierd was (erger als die van jou) en bij haar hielp het goed.
Ik legde altijd balken in een halve cirkel, als een waaier zeg maar. En dan begin je met longeren daar buiten om, als ze dan lekker ontspannen loopt schuif je met je voet één balk op de volte en daarna de volgende enz. Als dat goed gaat en ze loopt lekker kun je de balken ook iets hoger leggen aan één kant met bv van de cavaletti's op blokken. Ik deed het gewoon in een hoek van de bak waar de hoefslag iets uitgesleten was, dan schuif je ze daar bovenop en liggen ze ook al 10-15cm van de grond.
Daarmee train je de rug en lendenen maar ook de croupespieren.
Los laten springen en dan vooral veel in-uitjes helpt ook goed.

Persoonlijk zou ik het rijden even op een heel laag pitje zetten de eerste paar weken en eerst die rugspieren sterker willen krijgen. Met zo weinig spieren in de rug kan het nooit fijn zijn voor haar als je erop zit en dan zit je een goede spieropbouw juist in de weg.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:58

Leuk een fimpje, aansprekende beweging heeft je paard! Geweldig hoe bewust je bezig bent, ik zou het rijden en longeren lekker naast elkaar blijven doen. De oefeningen die anneliesdj noemt zijn natuurlijk wel een geweldige aanvulling. Paard is over de hele linie wat arm bespierd. Maar het ene paard is nou eenmaal bloter dan de andere. Ik denk dat als je zo een jaar doorgaat dat je over een jaar een totaal ander paard hebt. Gewoon laatbloeier en lekker de tijd geven!

En dat van die heup herken ik zo..... Goed bezig!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:02

Die van mij is ook altijd wat arm bespierd geweest. Wat mijn paard ook goed heeft geholpen is Equitop Myoplast, echt fantastisch spul.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:45

TessJazz schreef:
Die van mij is ook altijd wat arm bespierd geweest. Wat mijn paard ook goed heeft geholpen is Equitop Myoplast, echt fantastisch spul.

Zoals ik in mijn laatste post al vermeldde, krijgt ze momenteel ook myoplast. Ik ben tot dusver heel tevreden met het resultaat.

Sorry als ik misschien een beetje pinnig overkom maar ik krijg zovaak meningen opgedrongen in dit topic terwijl ik meerdere malen in voorgaande posts daar uitgebreid op in ben gegaan.... Graag eerst even lezen. Inmiddels heb ik een leger adviseurs verzameld (naast dit topic) bestaande uit instructeur (GP niveau) DA, natuurgeneeskundige, happy athlete fysio therapeut (daarnaast actief (geweest) als ruiter, instructeur, jurylid en stalmanager), zeer bekende en erkende osteopaat en allen raden ze mij met name aan om te gaan rijden en effectief te trainen dus dat doe ik dan ook. Dit is denk ik het laatste wat ik over dit onderwerp zeg want het wordt er zo niet gezelliger op. Dit is verder een medisch topic en geen HAW/RT discussie topic dus misschien kunnen we on-topic blijven.

Dat gezegd hebbende...verwacht ik inderdaad dat ze komend jaar nog ontzettend zal opknappen en mooier zal worden en denk ik dat we zo op de goede weg zitten. De omeprazole is heel goed aangeslagen en nu met effectieve training en een 'dieet' van alfalfa, bietenpulp met ekygard en myoplast doet ze het erg goed. Keep you posted :) :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:40

fijn dat er zoveel adviseurs mee bezig zijn...ze ziet er inderdaad wel iets beter uit,maar ik vind het erg lang duren..

DromenLies

Re: [VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:51

Ik ook. Woensdag is de tandarts weer langs geweest en ik heb ook weer wat bloed laten trekken. Ik hoor het uiterlijk maandag is mij gezegd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:45

Nou het bloed was wederom goed, dus we gaan gewoon zo door op deze weg aangezien ze fysiek langzaam doch zeker op lijkt te knappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:47

fijn...dan nu gewoon geduld hebben denk ik?Ze was goed ontwormd?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:49

Ja ook. In april eitelling 0 en in mei spuit pramox gehad, dus dat lijkt het ook niet te zijn. Alles duidt erop dat het een laatbloeier is die ws wel wat maagprobleempjes heeft gehad maar verder niks onder leden heeft al hoewel haar aanblik je soms anders doet vermoeden. Tja, ik weet het even ook niet meer. Wie weet als het stagneert over een tijdje toch maar naar Laarakker of een internist.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:51

o.k...maar een tip,schakel je gevoel niet helemaal uit.Blijf scherp.Eigenaren zien meestal beter wanneer hun paard niet goed is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:51

Met het gevaar dat je boos wordt omdat ik niet je hele topic gelezen heb maar is er al een glucoseopname test gedaan?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:55

Nee, dat zou ook nog een optie zijn om op den duur eens te doen, was ik ook al over gestruikeld. Op jou word ik niet zo snel boos hoor Katja ;) (oneerlijk he). Ik zou ook nog op cushing kunnen gaan testen. Niet heel waarschijnlijk maar goed, dan heb je dat ook maar uitgesloten he...

Ik heb overigens in februari wel een uitgebreid onderzoek laten doen. Ik heb over dat glucose-onderzoek gelezen dat ze dan 24 uur opgenomen worden en er dan elk uur bloed wordt afgenomen en ik meen dat ze ook nuchter moeten blijven. Al met al een vrij pittig onderzoek.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 14-09-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:59

Ik heb met een soortgelijk probleem heel lang gepuzzeld en uiteindelijk bleek hij minder dan een derde van het voer op te nemen in de dunne darm.
Dus voer aangepast naar meer vetten en eiwitten en medicatie gegeven en die kwam daar enorm van aan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 10:29

Heb nog even mn uitslagen onder de loep laten nemen maar daar blijkt niet uit dat ze problemen heeft met opname van suiker of een tekort heeft dus dit lijkt niet waarschijnlijk.... Tis toch om moedeloos van te worden zucht. "Gelukkig" zie ik regelmatig foto's van paarden voorbij komen die me een beetje aan mn eigen diva doen denken. De optie 'laatbloeier' is nog steeds goed mogelijk.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:58

Ik gebruik ter bescherming voor de maag Equitop Pronutrin in plaats van Ekygard. En geef de mijne als extra'tje Equilin basic (op advies van dierenarts) zeker nu in de periode van verharen e.d. En ze doet het daar nu echt goed op. Heb alle andere supplementen verder laten vervallen. (Buiten wat extra zonnebloem olie over de bietenpulp). Wellicht wat om eens te testen/ je over in te lezen?

Maar die van mij is al een jaar ouder. En is nog ruim 4 cm gegroeid tussen haar 4e en nu (17-07-2009 geb). En nu pas aan het uitzwaren, gelukkig want het is idd om echt moedeloos van te worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:03

DromenLies schreef:
Heb nog even mn uitslagen onder de loep laten nemen maar daar blijkt niet uit dat ze problemen heeft met opname van suiker of een tekort heeft dus dit lijkt niet waarschijnlijk.... Tis toch om moedeloos van te worden zucht. "Gelukkig" zie ik regelmatig foto's van paarden voorbij komen die me een beetje aan mn eigen diva doen denken. De optie 'laatbloeier' is nog steeds goed mogelijk.
volgens mij kun je dat niet in de normale bloedtesten zien.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:12

We hebben eerder contact gehad, maar die van mij gaat ook eindelijk beter. Hij begint wat vet op zijn lichaam te krijgen en bespiering ook heel langzaam op te komen. :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 11:14

Ik ben nu gestopt met dingen voor de maag geven. Ze krijgt alleen myoplast (voor de spieren) en lifeforce voor de darmen. Ik ga dit even aankijken maar als ik weer maagproblemen vermoed dat zal ik eens die Pronutrin proberen. Wel veel goede dingen over gelezen.

@Katja, ik ga waarschijnlijk halverwege oktober oid nog een keer bloedonderzoek herhalen dus dan zal ik dat ook nog even met de DA bespreken. Wie weet zien ze daar wat in. DA zei dat ze echt geen enkel idee had wat er aan de hand zou kunnen zijn en de overige dierenartsen in het team wisten het ook niet. Ga dan denk ik ook maar op cushing testen om dat voor de zekerheid maar uit te sluiten al hoewel dat ook totaal niet voor de hand liggend is.

Gefeliciteerd Mellamosham, goed om te horen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 16:32

Update 17

Per 11 september staat madam weer op stal. Ze krijgt wederom onbeperkt ruwvoer en dagelijks voldoende beweging (paddock en molen). Het bevalt erg goed. Ze heeft een dun ionisch dekentje op gekregen en ik ben naast de myoplast ook gestart met lifeforce. Binnen 2 weken is ze enorm gaan verharen waardoor ze nu enorm mooi in haar vacht zit en heel mooi van kleur is geworden. Ook komt ze steeds mooier in haar bespiering. Bij deze twee foto'tjes van mn glimworm/puppypaardje (linkerkant en rechterkant)

Afbeelding

Afbeelding

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 07:27

Jammer dat niemand reageert.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:37

Ze knapt mooi op! lekker glanzend lijf goed teken!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:44

Ik volg je topic altijd stilletjes.
Maar ze ziet er echt goed uit!! :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:53

IK volg je ook stilletjes. Ik heb zelf ook een joekel. Heb vrijdag gehoord dat ik weer mag gaan opbouwen na een stop van bijna een half jaar en 3 behandelingen van de osteopaat om hem weer op de rit te helpen. Meneer is +180 cm groot en nog steeds groeiende (nu 5,5 jaar) ik heb hem in november 2 jaar maar in die tijd nooit langer dan 3 maanden achter elkaar kunnen doortrainen doordat er weer een groeispurt kwam en hij weer volledig uit balans was. Achteraf was hij er in zijn kop ok nog niet aan toe. Fanalen bijgevoerd om hem op gewicht te krijgen en te houden. Grote paarden moet je gewoon heel veel tijd geven. Ik ben vanaf juli begonnen met rechtrichten vanaf de grond (volgens de klassieke dressuur methode) en daar is hij wel enorm veel sterker door geworden en zou ik jou ook wel aan willen raden. Eerst ipv rijden en daarna er gevonnist blijven doen. Binnen een maand zie je al verandering in bespiering zonder dat je teveel vraagt.