Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emz

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:06

Ik snap je probleem, ik kan mijn paard ook niet weg doen, lijkt me vreselijk. Maar het kan meevallen.. Helaas klinkt jouw paard zijn gedrag niet echt stabiel Lola. Dat is flink balen. Kan je niet met hem naar de kliniek, dan weet je allicht meer. Als ze pijn hebben gaan ze ook meer zuigen. Misschien mankeert hij wat?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 00:26

Mizora schreef:
@lolala73: aan de ene kant zeg je dat ze 2x per dag hooi krijgen (dus elke 12 uur), en dat na 2 uur leeg hebben (en dus dan 10 uur zonder staan). Aan de andere kant zeg je dat hij wel eens een uurtje zonder staat. Wat is het nu? Want in de eerste situatie is het heel begrijpelijk dat je paard weer begonnen is met zuigen, maar ook de tweede zou voor een paard met maagproblemen al een probleem kunnen veroorzaken.

@romyloverrr: dat is wel heel extreem. Voor de rest geen klachten?

Gelukkig geen klachten voor de rest, maar ik vrees dat die er op termijn toch wel gaan komen.
We worden alleen wel op wedstreijd altijd raar aangekeken.
Hij heeft namelijk een eigen vorm van luchtzuigen.
Hier een filmpje als hij luchtzuigt (Dat trouwens een enorme hit is geworden en zelf op tv is geweest, de mensen moesten eens weten hoe niet grappig luchtzuigen eigenlijk is (en irritant als je het de hele tijd hoort))

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 00:41

Maagzweren kun je voorkomen door regelmatig goed voer maar uit onderzoek is gebleken dat:
• ruim 90% van alle renpaarden maagzweren krijgen, ongeacht leeftijd.
• bijna 60% van de 'gewone' paarden maagzweren krijgen.
• ruim 50% van de veulens eveneens maagzweren krijgen, vooral tijdens hun eerste levensmaanden.
• en dat zo'n 50% van de paarden met maagzweren helemaal geen klachten heeft.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:33

Oke ik zou even duidelijk zijn, hij krijgt, s ochtends een vol hooinet, 2 keer in de paddock, daar staat hij van 10 tot nu 19:00 in dan op stal weer 1 en vaak nog voor ik slapen ga. Hoe doen mensen dat, de hele dag ruwvoer, dan moet je toch een hele vracht in de paddock doen of in de box want ja hij staat dan vanaf een uur of 22:00 tot meestalt 7:30 zonder (wel een plak stro maar die eet hij vaak niet) Heel benieuwd hoe jullie dat doen, wat is de gouden tip

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:44

Slowfeeder gebruiken, zo klein als nodig is. Hij staat dus 9½ uur zonder, dat is zelfs voor een paard dat niet al tekenen geeft van maagzweren (luchtzuigen) uiterst onverstandig (advies is niet langer dan 3 uur zonder, maar absoluut niet langer dan 6 uur zonder. Paard met tekenen, zeker niet langer dan 3 uur zonder).

Mijn paard wordt 2x per dag gevoerd, dan staat hij maximaal 2x2 uur zonder hooi in het hooinet, maar eigenlijk altijd ligt er dan nog wel (minder lekker) hooi rond zijn voerplek. Hij krijgt op het moment 18-22kg hooi te eten (paard is ±750kg).

Als hij te dik wordt van zoveel ruwvoer, dan eerst het krachtvoer schrappen, totdat er alleen een vitaminekorrel gevoerd wordt. Daarna kleinere mazen gebruiken qua slowfeeder.

Alles boven de 4.5x4.5cm aan mazen vertraagd nauwelijks. Over het algemeen raad ik 3x3cm aan, maar voor paarden die heel weinig ruwvoer mogen of zeer snel eten, zijn er netten van 2x2cm. Bij ons hebben de shetten zo'n net.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:25

Oke, kleinere slowfeeder maar als ik eens rondkijk staan bijna alle paarden s nachts die periode zonder voer, maneges, pensionstallen behalve de paarden die op het land staan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:27

Ja maar dat zijn ook net de plekken waar zuigen veel voorkomt, slecht voerbeleid dus... een goede plek hooit af wanneer ze in de nacht binnen staan. Geeft dus zo veel hooi dat ze de hele nacht genoeg hebben. Als ik om 6uur op stal kom voor wedstrijd oid ligt er bij de mijne gewoon nog hooi in zijn box wat niet op is gegaan en om 6:30 krijgt hij krachtvoer en 07:00 weer een berg hooi en gaat die buiten spelen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:30

De gegevens van xPenny zijn dan ook niet uit de lucht gegrepen. Meer dan de helft van de paarden loopt dus met maagproblemen rond. En of dat exclusief alle paarden zijn die op de weide staan (en dus 24/7 eten ter beschikking hebben), weet ik dan nog niet eens zeker.

Edit: ik las dat je paard schraal is, waarom voer je hem niet gewoon meer hooi op stal? Dan ondervang je dat probleem ook direct.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:44

Lolala73 schreef:
Oke, kleinere slowfeeder maar als ik eens rondkijk staan bijna alle paarden s nachts die periode zonder voer, maneges, pensionstallen behalve de paarden die op het land staan

Helaas is dus dit veel te lang. Jammer genoeg de realiteit op heel veel stallen, maar dat maakt het nog niet goed.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:55

Bij onze stal wordt er maar 2x daags kuilhooi gevoerd, en afhankelijk van wie voert hoeveel ze krijgen. Gelukkig is er de optie om zelf extra te pakken op bepaalde tijden. Je kunt ook nog een ronde om 22u laten voeren, maar dan wordt het los gevoerd en heeft mijn paard het binnen 2u op. Resultaat alsnog van 0.00-7 zonder. Ik regel dus altijd dat hij voor de avond/nacht nog een slowfeeder kussen krijgt waar bijna 4kg kuilhooi in past. Maaswijdte 3x3, en hiervan heeft hij vaak nog over de dag erna.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:59

wat is jullie favoriete slowfeeder? Inmiddels is mijn paard niet zo schraal meer, dat was toen ik hem net had. Ik vind het altijd moeilijk om in kilo's hooi te denken, hoeveel kilo is een plak ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:01

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:03

Een plak van een kleine baal is gemiddeld 1.5-3kg. Dat hangt af van het gewicht van de baal en van de hoeveelheid plakken in een baal. We hebben thuis nu zware balen. Ik denk tussen de 25-27kg, eerder hadden we lichte balen 20-22kg. Beide lichtingen hebben balen bestaande uit 8-11 plakken.

http://www.horsetopshop.com/Busse-hooin ... ONAL-klein

Hierin gaat ongeveer 10kg hooi is mijn ervaring (als ik aan beide kanten van de hooibaal, met de touwtjes nog dicht, een hooinet deed, dan ging hij er exact of -1 plak in. Dan sneed ik daarna de touwtjes door en had ik twee hooinetten gevuld).

http://www.horsetopshop.com/Busse-hooin ... ONAL-groot
In deze gaat bijna een hele baal.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:08

En dan moet je nog rekening houden met of het hooi of kuil is, ivm dat kuil meer vocht bevat, maar ook 'vetter' is dan hooi.

Ik heb de slowfeeders van Haypillow, maar die zijn wel behoorlijk prijzig. Natuurlijkpaarden heeft er ook diversen, en EquiCulinair.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:52

Ik heb het grote slowfeed net van de Epplejeck. Hier gaat tot wel 18/20 kilo hooi in! Ruim genoeg als je steeds elke dag rond de zelfde tijd het net vult, of je hangt er 2 op.. Mijn tinker word niet dik, eet er muesli bij 3/4 schep per dag en 3 scheppen grasmix. Is prima te doen zo!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:18

Hoi!
Mijn pony krijgt nu na het rijden hooi en daarna nog een uurtje op de wei en dan gaat hij naar binnen en krijgt hij zijn muesli en hooi. Maar in de zomer staan ze 24/7 buiten, er is dan geen hooi aanwezig. Ze eten dan alleen gras. (Oke lach me niet uit aub :o)
mag je een paard hooi uit de supermarkt voeren?? Ik wil graag in de zomer ook hooi gaan voeren alleen weet niet waar ik het zou kunnen kopen.....

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:30

Als je paard 24/7 ruwvoer kan eten (en gras hoort daarbij!) dan is het eigenlijk prima.

Kuil is voor maagpatienten vaak niet geschikt (er zijn uitzonderingen) gras zeker wel.

Dus als jouw paardje straks 24/7 op het gras loopt, dan hoef je je niet zo druk te maken over hooi.

Het is anders als het paard snachts binnen staat, en er wordt dan geen hooi gevoerd "omdat ie overdag genoeg eet". Dat zou wel een probleem zijn.

Maar wat je nu verteld, 24/7 buiten op het gras, klinkt eigenlijk prima!

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:58

Hooi uit de supermarkt is hooguit een halve kilo voor 3 euro oid
Baal hooi van 20 kilo is 6 euro
Dus reken maar uit. Het slaat nergens op om een paard supermarkt hooi te voeren dat is voor konijnen en cavia's. Je zou wel een stuk of 35 pakken moeten kopen per dag wil jouw paardje daar van eten..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:59

Nee dat hooi zou ik niet aan paarden geven. Mi is het droger en heeft minder voedingswaarde.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:07

Oke dankjullie wel.