prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Re: prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:24

Wat balen dat het open is gesprongen! Wat een pech hebben jullie steeds. Op de eerste foto ziet het er diep uit, gelukkig valt dat nu wel mee. Waardoor de wond is open gegaan is niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat de korst is open gescheurd.

Daarom vraag ik mij af of je er weer een korst op laat komen of dat je deze eraf haalt?

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:34

jeetje.. hier schik ik wel even van.
helaas staan mijn verzorg paarden nog altijd achter prikkeldraad.
zelf kan ik hier dus helaas niks aan doen..
heb altijd nog hoop dat alle prikkeldraad weg gaat.. vind het dood eng.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:53

Lesleyxlinn ik ga nu proberen geen korst meer erop te laten komen. En ze blijft sowieso nog een week misschien langer in het verband. Maar zodra ze drukwonden krijgt moet het er weer af.

mnon1994 het is inderdaad poedersuiker afrastering. Mijne staat er soms nog achter maar wel met een extra afzetting

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:12

NatalieLot schreef:
Lesleyxlinn ik ga nu proberen geen korst meer erop te laten komen. En ze blijft sowieso nog een week misschien langer in het verband. Maar zodra ze drukwonden krijgt moet het er weer af.

mnon1994 het is inderdaad poedersuiker afrastering. Mijne staat er soms nog achter maar wel met een extra afzetting

Oh hopen dat het nog even goed gaat met het verband! Wat voor verband heb je er omheen?

Hopen dat jullie nu meer geluk hebben en het eindelijk eens dicht groeit!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:53

Ik gebruik de veterinary gamgee. En nog dat blauwe spullie die zelfklevende verband rolletjes.

Vandaag zag de wond alweer velen malen beter uit.

Afbeelding

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:21

Volgens mij zit die zo weer dicht ! :D
Nu ja, dat hoop ik tenminste !!

Hoop dat die 'terugval' eigenlijk een stap vooruit blijkt te zijn en de wond nu wnel heelt :D Is immers een verse wond nu hé.
Zou wel niet te lang aanhouden met het verband eigenlijk... Eerst dacht ik ook om verband zo lang mogelijk erop te houden en als ik een manier vond om drukpunten te voorkomen deed ik het wel, maar helaas... Drukpunten komen erg snel voor... :n

Deze wond ziet er wel uit alsof hij al bloot kan denk ik :)

Zelda's wond blijft mooi vochtig wanneer ik het 2x per dag schoonmaak en inzalf :j
Nu doe ik het maar 1x meer, soms al eens een dagje niet en ik heb wel de indruk dat het sneller geneest zonder al die zalf. Gek eigenlijk. Maar droogt natuurlijk wel erg uit dan komen de wondranden wat opzetten...

'T is altijd iets met die wonden :P

Primaire wond van Zelda (prikkeldraadwond):
Dag 114
Afbeelding

Secundaire wond van Zelda (drukpuntwond):
Dag 66
Afbeelding

Aan die laatste wond smeer ik weinig tot geen zalf meer eigenlijk, enkel de korst losweken af en toe :)
Als ze eenmaal toe is, da ik er wat uiercrème op doen om het vel te hydrateren, want dat is nu erg droog precies :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:44

NatalieLot schreef:
Ik gebruik de veterinary gamgee. En nog dat blauwe spullie die zelfklevende verband rolletjes.

Dat is wel goed verband inderdaad. Jammer dat je daar toch drukpunten mee krijgt.
Het ziet er al wat beter uit. Hopen dat het nu snel dicht gaat.

@Lies
Het ziet er bij Zelda goed uit zeg.
Ik wist trouwens niet dat die drukpuntwond zo erg was. Ik had wat kleine schuurplekken verwacht.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:01

Die drukpunt wond was echt uitgedraaid op een vieze, onderhuidse ontsteking en een zwaar geïriteerde en ingedrukte pees :\ Het vel op die plek was zwart, hard en op sommige plekken met putjes in, alsof er een beestje aan zitten eten had... Maar dat was gewoon waar het dode weefsel loskwam natuurlijk...
Die wond had natuurlijk voorkomen kunnen worden, maar helaas was het gewoon niet zichtbaar tot ze openbarstte en er etter uitliep... Door het haar op die plek kon je natuurlijk het vel niet zien hé :(

Maar ben blij dat alles wel goed gekomen is :D Hoop nu alleen dat ze daar niet gevoelig wordt aan blessures ofzo... Maar dat is natuurlijk afwachten. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:41

Goed smeren en vet/gehydrateerd houden! Dan barst het veel minder snel open.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:24

Ik kom maar weer even met een update. In de tussentijd gaat het weer super goed met de wond. Hij groeit nu redelijk snel wel dicht! Heb nu ook besloten haar in het verband te houden tot het helemaal dicht is.

hier de foto's, oja ik heb nu ook haar gehele onderbeen in gebandageerd en je ziet al hoe smal het al is nu

Afbeelding

Afbeelding

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:05

Dat ziet er goed uit zeg! Nu hopen dat het eindelijk eens helemaal dicht gaat! :)

rooeliik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:15

goede middag,
mijn paard heeft in het land een trap gehad 2 weken geleden en lag zo ver open dat je de spier kon zien zitten.
vervolgens heeft de dierenarts het gehecht, en ging het heel mooi genezen, totdat het ging jeuken en ze er aanging bijten.
toen heeft ze de hechtingen eruit getrokken en lag het weer helemaal open.
vandaag is de veearts terug geweest en heeft de hechtingen eruit gesneden aangezien die nog aan 1 kant in het vel zaten.
hij adviseerde mij inderdaad ook honingzalf maar nu in mijn vraag heb je dat ook nog speciaal voor paarden of maakt dat niet uit?
ze hebben ook honingzalf van vertramil maar vroeg me af of hier nog verschil in zat en of iemand daar ervaring mee heeft?
ik hoor het graag!

Groetjes xx

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:24

Zelf heb ik geen ervaring met Vetramil, maar heb er wel goede reacties van gehoord :)

Ikzelf gebruik L-Mesitran honingzalf en ben hier erg tevreden van geweest doorheen het herstel :j
Sinds kort ben ik ook beginnen met Veteciryn Wondspray en ook dit werkt erg goed ! Deze spray activeert/stimuleert het genezingsproces zeg maar. De genezing van de wond bij mijn merrie is precies weer actief vooruit gegaan sinds ik de spray gebruik. De spray prikt of irriteert ook niet, wat mooi meegenomen is :D Dus ook dit kan ik zeker aanraden :j

Hoe ik het nu doe met de wond:
Veteciryn Spray overdag gebruiken, 's nachts een laagje L-Mesitran erop.

Veel succes met de verzorging van de wond !!
Jeuken zal het blijven doen, dus sowieso zorgen dat je paard er niet aan kan bijten ! Wat nu de wond open is kan ze er wel heuse happen uit bijten... Een korfje of een (goede !!) anti-bijt spray kunnen zeker helpen hierbij :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:43

Ik zou even contact op nemen met alex brander. Even intoetsen op google en je komt zo bij de goede uit, zelf heb ik al heel erg lang honingzalf van mesitran gesmeerd en ben een tijdje op vetericyn overgestapt in het begin leek dat goed te gaan maar uiteindelijk helemaal mis gegaan, hierdoor dus weer terug bij de honingzalf. En nog altijd in het verband.

Heel veel succes en Beterschap met je paardje

rooeliik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:01

NatalieLot schreef:
Ik zou even contact op nemen met alex brander. Even intoetsen op google en je komt zo bij de goede uit, zelf heb ik al heel erg lang honingzalf van mesitran gesmeerd en ben een tijdje op vetericyn overgestapt in het begin leek dat goed te gaan maar uiteindelijk helemaal mis gegaan, hierdoor dus weer terug bij de honingzalf. En nog altijd in het verband.

Heel veel succes en Beterschap met je paardje

SUPER!Thnx!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:53

Afbeelding

De wond zoals die vandaag de dag is, :D

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:19

Dat ziet er al een stuk beter uit! *\o/*
En dat in nog geen maand tijd.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 17:50

Klopt, ik zal dalijk nog een betere foto maken, aangezien die gister nog beter uit zag

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:18

Afbeelding

De wond zoals hij op dit moment is!! Duimen jullie mee??

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:02

mischien nu smeren met calendula zalf?
Ziet er al zeker super uit!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:56

Het ziet er erg netjes uit TS. Hoop dat het snel dicht is. Ik zou de honingzalf blijven smeren tot het dicht is. Mesitran is een combi van honing en calendula dus dat zal ook helpen bij het litteken. Als het echt dicht is kun je smeren met uierzalf, ik ben inmiddels een half jaar verder na een dichte wond en blijf smeren met uierzalf. Nu komen de haartjes een klein beetje terug.

Doe je al iets aan beweging? Ik kreeg van Utrecht mee dat ik niet mocht bewegen, maar ben wel al snel begonnen met 2x per dag 10 minuten stappen naast weidegang. Dit hielp goed met het laatste stuk dichtgroeien van de wond en het minder dik worden van het been. Daardoor bleef de doorbloeding goed.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 05:48

Ik stap regelmatig met haar inderdaad, geen idee of het mag haha, van de week weer de eerste keer even erop gaan zitten en ze voelde echt heel erg goed!
Ik blijf ook smeren met honingzalf vind deze toch echt het fijnste.

Ik hoop van harte dat het nu ook eindelijk dicht gaat, ik heb er ook alles aangedaan om het been smal te houden, ik heb haar over een periode van een maand het onderbeen steeds in gebandageerd om zo het vocht eruit te laten gaan en dit heeft zichtbaar geholpen

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:45

Ik heb er 6 maanden over gedaan om de wond dicht te krijgen waarvan 3 maanden in verband en 3 maanden zonder. Ik heb ervoor gekozen medical taping te laten doen en lymfedrainage en dat heeft erg goed geholpen om het been dunner te krijgen en te houden. En goed laten begeleiden bij het weer gaan rijden door mijn instructeur en osteopaat.

De reden dat de beweging beperkt moet blijven is dat het wondbed weer stuk kan trekken bij beweging en dan kun je weer opnieuw beginnen als het ware.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:53

Klopt inderdaad, maaaaaaar mijn wond is in het eerste stadium dicht!!! En ik ben dolgelukkig

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:57

Afbeelding

Ja hoot hij is echt dicht! Happy me!!! Morgen weer kijken hoe het uitziet en binnekort mag de da weer op bezoek komen om te kijken of het zo eindelijk goed is!!!