Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beukenoot

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:15

Beterschap voor je paard. Het is een mooi dier.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:22

Hoi TS. Wil jou en je friese plaatje :wow: succes wensen. Laat je even weten hoe t afloopt?

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:25

xMyrth schreef:
Nou hopelijk komt het toch nog goed. Ik neem aan dat het paard nu in elk geval in goede handen is.
Ze is uitgedroogd, maar uit de berichten van TS kan ik ook niet lezen of het paard nou echt goed heeft gedronken thuis? Jullie zagen dat ze dronk, maar niet hoeveel. Op dat gebied ben ik altijd blij met emmers :) Ik weet precies hoeveel er gedronken wordt.

In elk geval veel beterschap met je mooie dame.

Wij ook met emmers! :)

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:28

damian23 schreef:
Hoefbevangenheid komt wel eens voor na een ernstige koliekval door de gifstoffen (toxines). Dus dit was/is echt een ernstige koliek en dit paard heeft veel pijn gehad.

TS kan hier niks aan doen, maar haar moeder heedt het paard veel te laat naar de kliniek gebracht. Zeker gezien de donkere urine en het feit dat het paard niet helemaal opknapte vind ik onbegrijpelijk. Ook van de dierenarts.

Ik hoop dat er niet te veel schade is aan de darmen, nieren en dat ze de bevangenheid onder controle krijgen. En dat het paard weer normaal mest, want dat doet ie zo te lezen nog steeds niet.

De dierenarts is erg vaak langs geweest, mijn moeder heeft toen uiteindelijk zelf gezegd, we gaan naar de kliniek! De dierenarts zij bij de urine dat het kwam omdat ze niet veel dronk.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:32

pipo schreef:
Jongens, ts is 14 jaar..
Haar moeder is degene die beter had moeten handelen, net als de da. Maar goed paardlief staat nu onder toezicht op een kliniek. Hoop dat ze helemaal opknapt en dat alles word onderzocht om herhaling te voorkomen.

Vooral mijn moeder heeft goed gehandeld, Hele dagen druk bezig geweest, alleen maar met het paard. Maar als je denkt dat er de eerste 2 dagen nog niet veel aan de hand is, en je hebt ook al 2 artsen laten komen, dan heb je volgens mij wel goed gehandeld. Ze hebben toen we aankwamen gelijk het paard binnenste buiten gekeerd, en gelijk aan het infuus en proberen met echo, daar konden ze het niet zien. 2e/3e dag met camera naar binnen. Wij hopen zeker ook niet op veel schade aan de nieren en darmen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:41

TS, bokkers denken soms de wijsheid in pacht te hebben vanachter hun pc.... Laat maar gaan.
Jullie hebben je uiterste best gedaan. Ik duim voor jullie paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:50

de nieren ben ik vooral bang voor....ik ga duimen dat je prachtige friesje er weer bovenop komt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:59

Nieren herstellen meestal wel na rehydratie, grotere problemen bestaan er bij nierschade door bijv spierafbraak, omdat die afvalproducten vast kunnen lopen in de nier.

Maagzweren worden vaak gezien na koliek, omdat een paard een aantal dagen niet/nauwelijks eet en de maagzuurproductie doorgaat. Tel daar dan nog het schadelijke effect van de pijnstillers bij op en ze hebben zo wat zweren te pakken.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:15

Ik heb nooit getwijfeld. Jammer toch nog kliniek.

Hoop voor jullie dat ze het weekend naar huis mag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:24

Hoop dat ze snel opknapt TS!

gomir schreef:
Maagzweren worden vaak gezien na koliek, omdat een paard een aantal dagen niet/nauwelijks eet en de maagzuurproductie doorgaat. Tel daar dan nog het schadelijke effect van de pijnstillers bij op en ze hebben zo wat zweren te pakken.

Om die reden gaf mijn DA bij een langdurige koliek , ook vanwege zand, bij paard van een stalgenoot ook dagelijks een maagbeschermer.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:27

_l_amanda_l_ schreef:
Joolien schreef:
Ik vind het bizar dat de dierenartsen er zo makkelijk over doen -O-

Mijn vorige DA was er ook zo een, mijn oude Shet had heftige koliek; pijnstillers, wandelen, aankijken, pijnstillers, wandelen, aankijken... Dit 1,5e dag gedaan. En hij zei maar "afwachten, afwachten." Beestje had pijn, tegen zijn advies in toch Wolvega gebeld, is er meteen 1 langsgekomen (Don, erg fijne DA) en conclusie: niet meer aan te redden, in laten slapen. Als ik dat geweten had, had ik hem 'n dag eerder eerder laten afmaken, liever duidelijkheid en zo min mogelijk pijn.. Beestje was gewoon op.
Nu ga ik -mocht er wat zijn- standaard Wolvega bellen, ben zó klaar met die ander. -O-

TS, is overstappen naar een andere DA niks? Zit er een kliniek in de buurt? Want vier dagen is gewoon te lang, er kan zóveel van binnen beschadigen in zo'n tijd..
Donkere dikke urine klinkt echt niet goed, en afwachten is geen optie!

Amanda wil je mij in pb jouw ervaring vertellen wat betreft jouw vorige dierenarts en je huidige? Wij wonen vlak bij elkaar en kennis van mij heeft paar weken terug haar Friese merrie verloren aan koliek wat wel een week heeft geduurd.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:28

geerke schreef:
er zijn drie dierenartsen bijgeweest die treffen blaam....zullen we de eigenaren,inclusief een verdrietig meisje van 14 maar even met rust laten?

Mee eens....
Eerlijk gezegd dacht ik dat het aanmodderen was omdat jullie niet naar de kliniek wouden. Dan kan de dierenarts maar een beperkte behandeling doen. Maar sinds jullie toch naar de kliniek zijn gegaan, zal dit vast niet zijn.

Ik hoop dat het alsnog goed komt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:55

Jolliegirl schreef:
Jammer dat er zolang mee gewacht is dit dier naar de kliniek te brengen.

Schandalig! En walgelijk tegenover je paard.
Meer heb ik er niet op te zeggen...

Echt triest dit soort reactie's.
TS heeft alles gedaan wt zij in overleg met meerdere dierenartsen goed achten
Zo respectloos om dit te roepen nu

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:57

TS, goed dat jullie zelf de beslissing hebben genomen! Ik duim voor je dat ze opknapt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:57

senna21 schreef:
TS, bokkers denken soms de wijsheid in pacht te hebben vanachter hun pc.... Laat maar gaan.
Jullie hebben je uiterste best gedaan. Ik duim voor jullie paard.

idd wijsheid in pacht _-:( .
Even buiten het feit hoeveel da erbij zijn geweest en wat de eigenaren hebben gedaan is het
toch raar dat de meeste hier wel gelijk hadden nu we horen wat het paard mankeert en dat het vanaf dag 1 al goed mis was.
Dus ja wat is wijsheid in pacht er zitten gewoon veel mensen met heel veel ervaring.

Ik hoop ook echt dat het dier volledig hersteld maar nogmaals en aanvullend wat anderen al zeggen ben ik wel bang voor schade aan de nieren.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:57

Ervaring en kennis is een wereld van verschil Cowgirl. 'Ja, want mijn paard heeft dat ook wel eens gehad'.

Dat je niet altijd maar Ja en Amen moet zeggen als je toch een ander gevoel hebt dan je DA, dat is al lang gebleken. Maar hoeveel verschillende dingen zijn er al wel niet in dit topic (en neem als voorbeeld ook andere topic) voorbij gekomen? Zolang jij geen diploma hebt en het dier daadwerkelijk onderzocht hebt heb je geen recht van spreken en kan je mensen niet (zomaar) voor beul uitmaken. Dat vind ik namelijk erg ver gaan.

We zijn er allemaal om advies te vragen, wees blij dat men dat nog durft hier op bokt. Want met tijden word je tot het bot toe afgebrand. Niemand heeft die wijsheid in pacht. Daarbij, een DA is ook maar een mens en kan nog altijd niet in het paard kijken zonder hem open te snijden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:21

Nou Leffroi, nu kun jij de bokkers die hart voor het paard hebben, wel afbranden, maar ik blijf het persoonlijk vreemd vinden dat een dierenarts blijkbaar zo laconiek doet over die donkere urine. "Dat komt omdat ie weinig drinkt". Ja duh.... En dàt is juist gevaarlijk. Dus dat de dierenarts daar niet adequater op heeft gereageerd, vind ik persoonlijk een kwalijke zaak.

Buiten dat hebben TS en haar moeder snel een dierenarts (meerdere) ingeschakeld en veel zorg verleend. Ik zou ze dan ook geen beul willen noemen. Maar ik had zelf sneller naar de kliniek gegaan. Goed, achteraf geklets is altijd mooi, maar compleet waardeloos. Dus ik hoop vooral dat het paard er bovenop komt en dat TS en haar moeder vooral nog lang van het dier mogen genieten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:28

Dat is absoluut zo en dat klopt ook niet. Maar ik heb hier opmerkingen voorbij zien komen die ik totaal niet nodig vond. Niet iedereen kan het altijd maar perfect doen en het hele verhaal krijg je toch niet mee. Advies vragen kan altijd, maar voordat iemand ook daadwerkelijk het dier gezien heeft, kan je enkel suggesties geven.

Maar op bokt is het vaak het ene extreme tegenover het andere extreme. Of dit paard had dood gemoeten, of dit paard had allang onder het mes geweest moeten zijn. Want lijden is zielig. Já, lijden is ook zielig, maar als jij als eigenaar denkt dat het nog te redden valt dan doe je wat je kan. Dat er niet altijd direct en correct gehandeld wordt dat is dan gewoon jammer. Dat is dus het lastige van dieren, die kunnen je niks vertellen.

Laten we nou maar gewoon duimen dat deze kliniek weet wat hij doet en dat het paard beter wordt, ipv misselijke berichten te schrijven over hoe slecht ts wel niet is geweest voor haar dier.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:53

Het is toch altijd lastig met DA, maar ervan uitgaande dat ze hun best doen voor je dier. Wij hadden onze DA al jaren voor onze koeien en 4 jaar voor de paarden, en dat was echt relatief probleemloos . Maar met paarden zijn ze dus wat minder overtuigend als er echt wat is, en wij zijn daarom ook (overigens wel op advies van de eigen DA) na 2 dagen koliek en proberen naar Wolvega vertrokken met onze merrie. Daar zijn we uitstekend opgevangen, en is het paard ook zeer goed begeleidt. In ons geval een 3-jarige zeer gevoelige merrie, die ook nog eens niet over bepaalde medicatie kan (waaronder buscopan). Uiteindelijk waren we vooral 'benauwd' over de rekening , zeker nadat we die van ónze' DA hadden gekregen. Maar toen bleek dat Wolvega dus veel en veel goedkoper was, dus voortaan gaan we gelijk maar daarheen.

TS, knapt het paard al wat op inmiddels?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:20

Hopelijk gaat het nu iets beter, maar ik zeg altijd volg je gevoel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:45

Zowel in onze zorg als in de dierenzorg komt het helaas steeds vaker voor dat je je gevoel moet volgen en bij vlagen behoorlijk hard met de vuist op tafel moet slaan om iets voor elkaar te krijgen.

Vooral als de symptomen vaag zijn en de patiënt niet alle klachten uit de boeken laat zien.

Ik hoop dat jullie zwarte pracht snel beter mag worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:02

Ts ik was zelf even uit de running met flinke buikpijn ( blinde darm ontsteking).

Vind het erg om te lezen dat ze helaas nog niet beter is. Ik duim heel hard voor jullie en het paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:41

Leffroi schreef:
Ervaring en kennis is een wereld van verschil Cowgirl. 'Ja, want mijn paard heeft dat ook wel eens gehad'.

Dat je niet altijd maar Ja en Amen moet zeggen als je toch een ander gevoel hebt dan je DA, dat is al lang gebleken. Maar hoeveel verschillende dingen zijn er al wel niet in dit topic (en neem als voorbeeld ook andere topic) voorbij gekomen? Zolang jij geen diploma hebt en het dier daadwerkelijk onderzocht hebt heb je geen recht van spreken en kan je mensen niet (zomaar) voor beul uitmaken. Dat vind ik namelijk erg ver gaan.

We zijn er allemaal om advies te vragen, wees blij dat men dat nog durft hier op bokt. Want met tijden word je tot het bot toe afgebrand. Niemand heeft die wijsheid in pacht. Daarbij, een DA is ook maar een mens en kan nog altijd niet in het paard kijken zonder hem open te snijden.

Nou opdoeken dat BOKT dan maar.

Mensen voor beul uitmaken of afbranden gaat ook nergens over en is ook helemaal niet nodig.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:01

Cowgirl schreef:
Leffroi schreef:

Nou opdoeken dat BOKT dan maar.

Mensen voor beul uitmaken of afbranden gaat ook nergens over en is ook helemaal niet nodig.

Soms zou ik dat voor dit gedeelte van bokt niet eens een heel slecht idee vinden. :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:25

Goed TS dat hij nu bij de kliniek staat. Hopelijk verbetert haar conditie.
Jammer voor het paard dat de DA zo slecht gehandeld heeft. Zou persoonlijk niet meer naar 1 vd DA’s gaan. Vindt dat ze uitzonderlijk slecht werk hebben geleverd en zou het ze laten weten ook!!