Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:35

@R12312

Gaat jouw paard naar de hoefsmid?

In de natuur gaan ze toch ook niet naar de hoefsmid???

Sorry, maar ik vind niet dat je een paard dat opgroeit in de natuur, kan vergelijken met een gedomesticeerd paard.

Anoniem

Re: Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:38

Het veulen heeft/had wel pijn, en ik ben beniuewd wat de da zegt oiver de mogelijke schade in de toekomst?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:43

wat ik persoonlijk zou doen...houden of het in laten slapen.Niet een ander vertrouwen dat die er goed voor gaat zorgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:10

Ik vindt het top dat je het veulen een kans geeft.
Maar ik denk dat je verkoop dan toch echt uit je hoofd moet halen.
Veel te veel geleur niemand die je garantie geeft want zo gaat het nou eenmaal in de paardenwereld.
En ik vraag me echt af of dit met wat masseren wel goed komt.
hij blijft natuurlijk ook groeien en de te korte pezen komt dus steeds meer spanning op te staan en ik vraag me af of je zoiets met simpel masseren wel bij kunt houden.
Maar de tijd zal het leren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:17

Ja, en dan zal het peesprobleem een nog grotere probleem gaan opleveren.
Zoiets los je niet op door enkel te masseren.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:36

kyrkelover schreef:
Ik vindt het top dat je het veulen een kans geeft.
Maar ik denk dat je verkoop dan toch echt uit je hoofd moet halen.
Veel te veel geleur niemand die je garantie geeft want zo gaat het nou eenmaal in de paardenwereld.
En ik vraag me echt af of dit met wat masseren wel goed komt.
hij blijft natuurlijk ook groeien en de te korte pezen komt dus steeds meer spanning op te staan en ik vraag me af of je zoiets met simpel masseren wel bij kunt houden.
Maar de tijd zal het leren.

Je wil niet weten wat je allemaal met fysiotherapie en massage kan oplossen, heb mijn jaarling 2 jaar lang met therapie en massage goed gekregen, zijn schouderspieren waren voor 99% van zijn zenuwen afgescheurd. Dier is nu 8 en al die jaren Pijn vrij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:28

Dat is heel anders dan deze paardje met bot dat wat gebogen is en met zeer korte pezen + ontstoken kogel en het moet erop staan ook nog eens.......

Jouw paard met die schouder kon tenminste staan op alle 4 de gezonde benen.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:00

Ragdollcat schreef:
Dat is heel anders dan deze paardje met bot dat wat gebogen is en met zeer korte pezen + ontstoken kogel en het moet erop staan ook nog eens.......

Jouw paard met die schouder kon tenminste staan op alle 4 de gezonde benen.

Weet niet wat jij verstaat onder gewoon staan op 4 gezonde benen? Hij heeft als jaarling onder een tractor gelegen, kaak gebroken nek op 2 plaatsen gebroken, spinale ataxie en spieratrofie. Dier kon alleen zwalked lopen. Dus zeg nu niet dat hij liep op 4 gezonde benen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:03

Je praat eerst enkel over de schouder ;)

Ik had het veulen ook in laten slapen.. maar iedereen vind iets anders goed of niet goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:15

Ik geloof dat ik onduidelijk ben geweest: Ze gaat hoe dan ook niet weg als ze niet gezond is. Ik ga haar écht niet verkopen als ze nog loopt zoals ze nu loopt. Naar alle waarschijnlijkheid (en JA zo ziet het er nu echt uit ja) komt het probleem met de pezen wel goed, dat gaat langzaam aan allemaal oprekken en daar zal over een paar maanden/jaren niets meer aan de hand zijn. De kromming in het pijpbeen en de daarmee gepaard gaande gevolgen, die zullen blijven. Maar wanneer ik haar verkoop, vermeld ik dit er natuurlijk bij. En ik heb nooit gezegd dat ik haar binnen nu en een paar jaar ga verkopen he. Dat kan ook over 5 jaar zijn, of 10 jaar. En mocht blijken dat ze straks echt blijvende pijn krijgt, dan laat ik haar alsnog gaan. Maar ik laat geen paard inslapen omdat het niet voldoet aan mijn verwachtingen. En dat gezever over natuur hoef ik ook niet te horen. (Bovendien heeft ze de eerste 6 maanden geen extra zorg gehad dus wat nou ze zou de eerste dag al niet hebben overleefd? Bullshit).

Ze is enorm aan het groeien, ik verbaas me er iedere dag over. Ze groeit in de hoogte maar het lijkt ook alsof ze echt wat spieren aan het opbouwen is. Ze lijkt ineens niet meer zo fragiel en breekbaar, maar gewoon een sterk en stoer veulen.

Ik heb net de hoefsmid ook aan de telefoon gehad. Hij komt woensdag langs en wil dan kijken of het een goed idee is om haar een hoefschoentje te geven, waardoor de teen wat langer wordt zeg maar, dat het been door de teen als hefboom wordt gedwongen om wat meer door de koot te zakken. Hij dacht dat dit heel goed ging werken, had het al vaker gedaan en was steeds heel positief uitgepakt. Maar dat verschilt natuurlijk per geval op zich. We gaan woensdag gewoon weer bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ze blijft nu binnen, want het schoentje wordt erop geplakt en daarvoor moeten de hoeven droog zijn. Ben alleen bang dat ze woensdag dan enorm dikke benen heeft, ze is gewend om de hele dag in de wei te staan en ook nog 2x20min per dag op de straat te lopen. Maar goed, dat is voor een keertje misschien ook niet zo erg. Ik hoop alleen wel dat ze daarna wel naar buiten mag. Ben bang dat dat niet gaat met dat schoentje.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:19

lisch schreef:
Je praat eerst enkel over de schouder ;)

Ik had het veulen ook in laten slapen.. maar iedereen vind iets anders goed of niet goed..

Dat klopt, omdat de schouder ook de therapie heeft gekregen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:17

Ts super dat je je veulen een kans kunt geven :)

Inslapen kan altijd nog... Wie weet gaat het beestje gewoon een lang en fijn leven tegemoet :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:58

Citaat:
Ik geloof dat ik onduidelijk ben geweest: Ze gaat hoe dan ook niet weg als ze niet gezond is. Ik ga haar écht niet verkopen als ze nog loopt zoals ze nu loopt. Naar alle waarschijnlijkheid (en JA zo ziet het er nu echt uit ja) komt het probleem met de pezen wel goed, dat gaat langzaam aan allemaal oprekken en daar zal over een paar maanden/jaren niets meer aan de hand zijn. De kromming in het pijpbeen en de daarmee gepaard gaande gevolgen, die zullen blijven. Maar wanneer ik haar verkoop, vermeld ik dit er natuurlijk bij. En ik heb nooit gezegd dat ik haar binnen nu en een paar jaar ga verkopen he. Dat kan ook over 5 jaar zijn, of 10 jaar. En mocht blijken dat ze straks echt blijvende pijn krijgt, dan laat ik haar alsnog gaan. Maar ik laat geen paard inslapen omdat het niet voldoet aan mijn verwachtingen. En dat gezever over natuur hoef ik ook niet te horen. (Bovendien heeft ze de eerste 6 maanden geen extra zorg gehad dus wat nou ze zou de eerste dag al niet hebben overleefd? Bullshit).

Ze is enorm aan het groeien, ik verbaas me er iedere dag over. Ze groeit in de hoogte maar het lijkt ook alsof ze echt wat spieren aan het opbouwen is. Ze lijkt ineens niet meer zo fragiel en breekbaar, maar gewoon een sterk en stoer veulen.

Ik heb net de hoefsmid ook aan de telefoon gehad. Hij komt woensdag langs en wil dan kijken of het een goed idee is om haar een hoefschoentje te geven, waardoor de teen wat langer wordt zeg maar, dat het been door de teen als hefboom wordt gedwongen om wat meer door de koot te zakken. Hij dacht dat dit heel goed ging werken, had het al vaker gedaan en was steeds heel positief uitgepakt. Maar dat verschilt natuurlijk per geval op zich. We gaan woensdag gewoon weer bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ze blijft nu binnen, want het schoentje wordt erop geplakt en daarvoor moeten de hoeven droog zijn. Ben alleen bang dat ze woensdag dan enorm dikke benen heeft, ze is gewend om de hele dag in de wei te staan en ook nog 2x20min per dag op de straat te lopen. Maar goed, dat is voor een keertje misschien ook niet zo erg. Ik hoop alleen wel dat ze daarna wel naar buiten mag. Ben bang dat dat niet gaat met dat schoentje.

Nu is het een heel stuk duidelijker, ik hoop dat het een fijn en lang leven mag gaan krijgen waarvan het met de volle teugen geniet. Aan jou zal het niet liggen, je doet er nu van alles aan om het te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:55

Even een update:

De hoefsmid is twee weken geleden geweest. Hij vond het veulen niet dusdanig erg op de beentjes staan om er hoefschoenen aan te plakken. Hij wilde het eerst proberen met een aantal keer gewoon bekappen. Die schoentjes konden altijd nog, zei hij. Dus hij heeft haar bekapt, mooi de tenen lang gelaten en geprobeerd de hoef iets te kantelen, zodat het gewicht wat meer op de achterkant komt te staan.

Dat is de afgelopen week al een beetje gebeurd. Er is wat veranderd in de stand, al is het nog niet goed te zeggen wat het precies is. Ze is nog erg zoekerig op de nieuwe hoeven. De benen hebben ook veel reactie gegeven, ze is erg gevoelig wat dat betreft, alle benen zijn een keer een beetje gezwollen geweest. We hebben haar deze twee weken even rust gegeven, alleen gewandeld en op de wei gestaan, dus niet behandeld door de fysio. De fysio is gisteren weer geweest. Ze vond dat de spieren allemaal weer erg strak stonden, waarschijnlijk doordat ze zo zoekerig is geweest naar een nieuwe houding. Ook op de massage kwam weer veel reactie, ze werd erg boos en gefrustreerd. Dat is steeds duidelijk te zien. Wanneer ze pijn heeft is ze veel kribbiger met de massage dan wanneer alles weer lekker losjes zit in haar lichaam. Volgende week komt de fysio weer, even checken hoe het dan met haar gaat.

Wel is duidelijk dat ze weer flink is gegroeid!

Ik ben benieuwd, ik weet zelf niet goed wat ik van de nieuwe ontwikkelingen moet vinden. Ze loopt wel véél gemakkelijker dan wanneer ik het vergelijk met een paar maanden geleden. Wanneer we nu stappen over de weg, dan stapt ze op een flink tempo door en ze begint ook meer door te treden met haar achterbenen, de passen worden ruimer. Ook lijkt ze er plezier in te hebben om te lopen, wat ze voorheen minder duidelijk had.

Over 4 weken komt de hoefsmid terug om het resultaat te bekijken en evt weer wat te corrigeren in de stand.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:59

Zulke dingen, standen veranderen, pezen rekken etc kost allemaal veel tijd, maar als het nu voorzichtig positief veranderd, ben ik benieuwd hoe het over 2 maanden is :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:24

Fijn dat het beter gaat, zal wel wat tijd vragen. Veel succes, hoop dat het steeds beter gaat, is een leuk veulen hoor.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:56

Gelukkig lijkt er vooruitgang in te zitten, hopelijk word je geduld en doorzettingsvermogen beloond :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:23

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat uitpakken in de toekomst.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:35

Sterkte maar weer hoor! Zijn lopen is zo te horen wel verbeterd, wel jammer dat hij verder wel weer stijver is geworden door een tijdje geen fysio. Dat geeft wel aan dat dat toch wel het één en ander doet. Ik hoop dat de pezen mee komen met de groei van de botten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:00

Hoi allemaal

Weer een paar maanden verder en het gaat steeds beter met haar. De dierenarts van de kliniek is vorige week nog eens naar haar komen kijken. Ze was verrast over de vooruitgang. Gewrichten zijn koud en slank, er zit veel minder spanning op de spieren en de pezen en daardoor zie je ook dat de hele houding van haar veranderd is. De rug en billen staan veel minder strak en bol als het ware. We hebben er wat foto's langs gelegd van een paar maanden terug, en dan zie je toch wel echt verschil gelukkig. Die DA was blij met de vooruitgang, maar zei wel dat we er nog lang niet zijn. Echter leek het haar beter om nu niet te veel geld meer in haar te steken en eerst een tijdje te kijken hoe het verder loopt nu als we hetzelfde door gaan.

Door al het gerommel in haar gewrichten in haar eerste levensfase, is de kans natuurlijk wel groot dat ze een chipje zal krijgen in de kogel. Daarom laten we in mei (dan is ze precies 1 jaar oud) weer een paar foto's schieten. Ook de hak linksachter lijkt wat verdikt, mogelijk is daar ook een chipje te vinden. Wanneer ze enkel een chip heeft in de kogel, liefst ook nog aan de voorkant, is het geen probleem. Maar wanneer blijkt dat ze linksachter in de hak inderdaad ook nog een chip heeft zitten... pfff, dan moeten we nog eens goed na gaan denken over haar.

Ik hoop dat al ons werk niet voor niets is. Er lijkt nu vooruitgang zichtbaar en daar ben ik al heel blij mee. Met lopen zien we achter steeds meer vering ontstaan en ook de stand over het algemeen wordt steeds beter. Zelfs het pijpbeen lijkt minder krom, terwijl de DA juist dacht dat het krommer zou worden als ze zo hard aan het groeien zou gaan. De hoefsmid was ook tevreden. Hij houdt haar nu om de 6 weken bij, corrigeert wat aan de stand. Voornamelijk achter heeft hij haar aan de achterkant van de hoeven wat omlaag gezet. Dat heeft haar wel goed gedaan, dat maakt het 'zakken' makkelijker.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:05

Top een fijne update, dank je wel. En super hoor blijf zo door gaan met de hoefsmid.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:06

Wat fijn dat ze zo vooruit gaat! ik zal hard voor jullie duimen dat de foto's goed zijn in mei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:32

Tof dat het zo de goede kant op gaat! Is Jezzy er ook weer wat vrolijker onder? Hoop dat de berichten positief blijven!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:18

Leuk om een positieve update te lezen. Hopelijk blijft deze stijgende lijn doorgaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:38

Fijn om te lezen dat het langzaam vooruit gaat!