[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 13:45

Kinke schreef:
Ik snap het sowieso niet, waarom doen jullie die dekens dan al af?

Wauw wat een.bijdehand en belerend toontje. ;) :D

Pony geeft heel goed aan wanneer de deken op en af moet. Dat laatste voornamelijk door hem zelf af te trekken. Dat eerste door bij in de verzorghoek te gaan staan.
Het was voor ons beiden geen doen meer het alle buien, modder en vage dagen.
Ze staat lekker bloot, maakt dr eigen modderdeken en ik smeer haar hoofd, staart en uiers in. Pleeborstel komt van sociaal doen. Eerste week vieren ze uitgebreid dat de deken af is en lopen er 2 ontplofte pony's rond.

Pony staat 24/7 buiten op een goed ventilerend weiland, hoop dat ik zelf mag weten wanneer ik de dekens eraf haal.
Pony heeft het eerste halfuur zich helemaal uitgeleefd en lacht me nog net niet uit als ik de deken pak.

Stelletje boktbetweters :+

Tinkermuts

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:13

Haha minikatje..,adem in adem uit...ik snap je wel hoor

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:16

Sorry dat ik even zo kom binnenvallen, maar heb een vraagje aan jullie.
Een paard met ZE, hoe verloopt daar de jeuk van? Is het constant, of meer in periodes van veel/weinig jeuk? Neem aan dat als die knutjes er zijn het dan wel moet beginnen, of is het iets waar een paard het hele jaar gevoelig voor blijft? Kan het zijn dat een ZE paard er niet het hele knuttenseizoen last van heeft?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:27

Blacky loopt sinds maandagavond zonder deken en dat gaat super goed, geen schuurplekken tot nu toe. Heerlijk! Hij heeft al best een dikke vacht dus misschien dat dat ook bij hem helpt tegen het steken?

Cherise schuurt niet meer aan haar hoofd, heeft nog wel een regendeken met eczeemhals en en buikflap (eigenknutselwerkje) die blijft voorlopig nog op. Onder haar buik zit nog wat lichte irritatie op de plekken die de buikflap niet bedekt. Gelukkig geen open plekken en ze bijt zich niet meer stuk....

Het einde nadert!

@BopjeBo
Ik merk wel een patroon in het verloop van de klachten, in het voorjaar begint het vrij pittig, in de hete droge zomermaanden is de jeuk minder en in het najaar (september en oktober) is het echt even heftig. De combinatie van vochtig weer (dus veel broedplaatsen voor knutten) en warmte maakt dat er in het najaar veel knutten zijn.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 07-11-14 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:34

Grom snuif huf puf grrrrr :P

deken te vroeg af doe je 1 of 2 keer. Daar leert men van. Denk niet dat mensen hem te vroeg afhalen om hun paard te pesten.

Ik sta al zo primitief, voor mij is een deken veel makkelijker dan elke keer bijsmeren ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:44

Hier zitten nog veel knutten hoor. Heb deze week buiten blad geruimd en ik werd echt lekgeprikt op mijn hoofd door de knutjes. Waar ik maar mee wil aangeven: doe de eczeemdekrn niet te vroeg af, zelfs ik werd er gek van!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:53

Mandy schreef:
Die van mij blijft ook schuren. Vraag me nu het kouder wordt wel af of het nu ook gewoon een tik aan het worden is. Hebben jullie hiermee ervaring of een mening over? mijn paardje staat nu met regendeken eczeemdeken heeft niet echt nut meer met al die gaten dus die is nu thuis ter reparatie

Vergeet niet dat eczeem een vizieuze cirkel is. Door de eczeem krijgen ze jeuk en gaan ze krabben. Van het krabben gaat de huid stuk en is de jeuk even weg (mits allergeen verwijderd is). Wanneer de huid weer opdroogt en heelt gaat het weer jeuken. Dus wanneer de vliegjes weg zijn kan de jeuk gerust nog een tijd aanhouden.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:08

wel apart inderdaad Tinepine huid is namelijk goddank niet stuk of kaal. Ik smeer nu weer sweet itch.
Planning is om vandaag nog n x te wassen met teershampoo. Ze kan namelijk de wei niet meer in ivm te veel water. mooie kans om haar nog even goed te wassen, en hopen dat het daarna niet meer nodig is. Eigenlijk vind ik het al veel te koud om te wassen maar ja... Jeuk is ook een ramp voor je paard

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:46

Hier sinds woensdag avond de deken af, na les had ze veel gezweet dus 's nachts met de zweetdeken op stal gestaan, zonder hals, met open raam. Niks geen geschuur gehad. Donderdag zonder deken naar buiten want het was zo mistig en kil als wat. :brr:
De hele dag geen zon gezien en een blij paard zonder deken. :j
Nu vandaag nav het weerbericht ook zonder gelaten, waait een orkaan hier over het land en is gevoelsmatig erg koud.
Ik kijk het per dag aan, ze staan nu snachts op stal en als ze jeuk heeft gaat ze meteen naar het raamkozijn dus dan zou ze de deken weer omkrijgen. :j

ohja ze staat in Zuid west Friesland

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:22

minikatje schreef:
leefd en lacht me nog net niet uit als ik de deken pak.

Pardon? Misschien moet je het lezen zoals het er staat? Gewoon verbazing waarom sommigen de deken al af hebben gedaan? Het is nog superwarm geweest dus ik snap het gewoon niet, mag dat? Zal ik dan ook maar iets onaardigs zeggen over jouw 'toontje' en er een smiley achter pleuren?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:48

@kinke: ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer jij de tijd dan rijp vindt om de deken af te doen? :) het is al bijna een week koud/slecht weer, dus ik heb maandag de deken af gedaan ivm de voorspellingen van toen. Wacht jij nog een bepaalde tijd als het slecht weer is? (niet aanvallend bedoeld hoor, maar was gewoon benieuwd ;) )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:17

In deze periode doe ik zelf alleen de deken af als het ontzettend hard waait (vandaag is zo'n dag) en verder pas nadat de temperatuur overdag en 's nachts beneden de 10 graden is. Als de temperatuur daalt dan doe ik dit niet direct, wacht eerst nog een paar dagen af of ik die kleine krengen echt niet meer zie. Kortom, in de periode dat het overdag sowieso nog boven de 10 graden is kan het sporadisch voorkomen dat ze een dagje zonder loopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:20

het is helemaal niet koud geweest?
ja gister wat frisser,maar hier is het de afgelopen week rond de 14 graden geweest en afgelopen zaterdag was het 20 graden. *\o/*

ik snap kinke wel, je kunt mazzel hebben en je dier jeukt niet als de deken er af gaat.
maar appie is echt super allergisch en die mag echt pas zonder deken als het overdag onder de 8 graden blijft, minstens een week lang
pas dan vliegen die krengen niet meer.
dus ik lees ook veel berichten hier met verbazing dat zoveel mensen de deken er al af hebben terwijl het nog lange geen winter is :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:28

Hier zijn geen muggen meer, dus why not? pony is er super happy mee en schuurd 0.0 :D *\o/*

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:33

Wat een kou vandaag!
Ik woon in Alkmaar. Denk erover om morgen de deken zonder hals op te doen... maar ben doodsbang dat ze 's nachts op stal haar manen eraf schuurt! Twijfeltwijfeltwijfel!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:36

Kinke schreef:
minikatje schreef:
leefd en lacht me nog net niet uit als ik de deken pak.

Pardon? Misschien moet je het lezen zoals het er staat? Gewoon verbazing waarom sommigen de deken al af hebben gedaan? Het is nog superwarm geweest dus ik snap het gewoon niet, mag dat? Zal ik dan ook maar iets onaardigs zeggen over jouw 'toontje' en er een smiley achter pleuren?

Ja dat mag :D

Hoewel ik net hardop moest lachen om de quote, het lijkt net of je me uitlacht om dat ik de deken pak.
o, de ironie. _O-

Ik hoop iig dat je nu snapt waarom de deken af is en waarom pony een pleeborstel heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:52

huh? Ik snap helemaal niet wat je bedoelt, ik lach je uit omdat jij de deken pakt?
Misschien moet je niet alle berichten op jou persoonlijk betrekken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:55

ellepel schreef:
het is helemaal niet koud geweest?
ja gister wat frisser,maar hier is het de afgelopen week rond de 14 graden geweest en afgelopen zaterdag was het 20 graden. *\o/*

Dit dus. Het is in ieder geval niet zo dat opeens op 1 november (of welke datum ook) alle mugjes poef!!! weg zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:08

Ik bekijk het gewoon per paard, Blacky gaat prima en Cherise is echt nog een no-go om de deken af te doen.

Helaas is ieder paard verschillend met ZE en is het voor ieder paard weer opnieuw uitvinden wat de beste behandeling is.... Was er maar een recept waar ze het allemaal goed op doen.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:20

Ik durf het ook nog niet aan de deken af te doen. Het viel me vandaag op dat het stuk van de manenkam dat onder de deken valt dikker en harder is dan het blote stukje waar de eczeemdeken net niet overheen valt, is dat normaal? Gezien wat ik hier lees zou het toch eerder andersom moeten zijn? :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 19:44

@ kinke, misschien moet je iets minder zuur reageren.
Er stond leek, niet dat je dat echt deed.
Omdat in de quote nog net dat stukje stond.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:40

Oke is snap het kinke!
Overigens is het hier de afgelopen dagen niet of nauwelijks boven de 10 graden geweest....

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:58

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:15

Ik heb een welshje
Wat nou jammer!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 16:47

ellepel schreef:
Ik heb een welshje
Wat nou jammer!

Je hebt wel een hele leuke welsh :D

Vandaag was het hier prachtig weer maar pony heeft niet geschuurd.
Wel was de uier wat gevoelig, maar de zalf is nu ook wat kouder door de buitentemperaturen.
( En baas heeft ook wel koude handjes hoor, brrr :brr: )