Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:09

Seltje schreef:
Ik heb echt heel het topic gelezen en mij lijkt dit echt inwendig: hormonen, lyme2, rhino, stofwisselingsziekte, lever, nieren, darmproblemen ... ik zou hier een grondig bloedonderzoek laten doen.

Moet ik mijn merrie hier allemaal op laten testen ? En bij wie ?
Dit lijken me geen dingen waar een normaal regulier bloedonderzoek op test toch ?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:11

rumay schreef:
Vas wat voer jij je paard aan krachtvoer of ik lees erover heen of het staat er niet.
Vriendin met ook een Quarter heeft ook poblemen met haar paard er is een spierbiopt genomen of het geen PSSM is en daarna overgegaan op speciaal voer voor Quarters en dat heeft veel verbetering gebracht. Gelukkig heeft het paard geen PSSM.
Haar paard komt uit een lijn met veel spierproblemen en een enorme gespierde kont waardoor dit paard dus niet normaal kan lopen, misschien kan je informeren wat schtergronden zijn van de vader en moeder van jouw paard loopt het veulen wel goed? Misschien ook de moeite waard eens te onderzoeken.

Ze krijgt geen krachtvoer, enkel vitaminekorrels en hooi. 'S winters krijgt ze pulp of ruwe spelt bij.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:37

Vas schreef:
Seltje schreef:
Ik heb echt heel het topic gelezen en mij lijkt dit echt inwendig: hormonen, lyme2, rhino, stofwisselingsziekte, lever, nieren, darmproblemen ... ik zou hier een grondig bloedonderzoek laten doen.

Moet ik mijn merrie hier allemaal op laten testen ? En bij wie ?
Dit lijken me geen dingen waar een normaal regulier bloedonderzoek op test toch ?

Lever en nieren zou je lijkt mij uit het regulieren bloedonderzoek moeten zien komen. Lyme en Rhino hadden ze bij Den hoek ontdekt, zeker op Lyme zijn ze daar heel scherp. Daarbij kun je op lyme zoveel bloedonderzoeken doen als je wil maar de kans dat het er uitkomt is klein en dat geeft je niet de garantie dat ze het niet heeft.

Vas

Re: Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:53

Heb jij bij Lyme AB gehad of iets homeopathisch ?
Bij Den Hoek is er bij Sid geen Lyme uit gekomen maar dat is ook alweer 3 jaar geleden. Misschien zijn ze er nu scherper op !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:57

Persoonlijk zou ik echt contact opnemen met christel dubbeld als ik jou was, ze is osteopate maar ook homeopatisch en ze heeft al onze paarden zo goed geholpen. Ze heeft een soort energie metertje voor orgaanfuncties maar die kan ook lyme testen daarmee.. Die tovert zo alle problemen tevoorschijn als het ware..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:08

Vas schreef:
rumay schreef:
Vas wat voer jij je paard aan krachtvoer of ik lees erover heen of het staat er niet.
Vriendin met ook een Quarter heeft ook poblemen met haar paard er is een spierbiopt genomen of het geen PSSM is en daarna overgegaan op speciaal voer voor Quarters en dat heeft veel verbetering gebracht. Gelukkig heeft het paard geen PSSM.
Haar paard komt uit een lijn met veel spierproblemen en een enorme gespierde kont waardoor dit paard dus niet normaal kan lopen, misschien kan je informeren wat schtergronden zijn van de vader en moeder van jouw paard loopt het veulen wel goed? Misschien ook de moeite waard eens te onderzoeken.

Ze krijgt geen krachtvoer, enkel vitaminekorrels en hooi. 'S winters krijgt ze pulp of ruwe spelt bij.

Dan ben ik benieuwd welke vitaminekorrels, wat zit erin? en spelt is niet alleen krachtvoer, maar barst van het zetmeel=suiker.

Als je een biopt niet ziet zitten om pssm2 te testen, zet haar dan eens op het pssm dieet, maar dan echt.zo'n biopt is geen heel zware ingreep hoor, en moet ook niet perse veel kosten.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 10:28

Ze krijgt vitaminekorrels van marstall of van D&H. Als dit op is zal ze overgaan op het spul van jepaardgezondenfit.nl
Wat er precies inzit weet ik niet maar ik heb dat ooit eens uitgezocht en dit leek mij het beste.

Ruwe spelt is prima voor paarden met insulineresistentie dus ik denk toch ook wel voor paarden met PSSM ?
Freeride wat zou je mij aanraden om te voeren bij een PSSM dieet ?
Laatst bijgewerkt door Vas op 18-07-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:29

Misschien heb je het al een geprobeerd, maar wie weet kan een ostheopaat je helpen. Of iemand zoals Harry Hoevers.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 11:15

Een osteopaat heb ik al gehad, meerdere ook ;) maar wel bedankt voor het idee !

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:43

Vas schreef:
Ze krijgt vitaminekorrels van marstall of van D&H. Als dit op is zal ze overgaan op het spul van jepaardgezondenfit.nl
Wat er precies inzit weet ik niet maar ik heb dat ooit eens uitgezocht en dit leek mij het beste.

Ruwe spelt is prima voor paarden met insulineresistentie dus ik denk toch ook wel voor paarden met PSSM ?
Freeride wat zou je mij aanraden om te voeren bij een PSSM dieet ?

Klopt, ruwe spelt werd voor mijn paard met insulineresistentie aangeraden door zowel de thermografisch arts als de gewone dierenarts en die van mij doet het er ook super op.
Verder zou ik nu even niks anders bijvoeren als de vitamine korrels!

Morgane3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:51

Ga misschien eens naar de dierenarts ?;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:55

Morgane3 schreef:

Misschien eerst eens het topic lezen?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 11:56

Morgane3 schreef:

Ja dat is verstandig, denk dat ik dat ook maar eens ga doen ;)
Bedankt voor de tip !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:02

Wat misschien ook nog een alternatief op (duur) trainen is, is haar naar een zomerverblijf in de bergen brengen (dus met hellingen op de weide).
Paarden die hun lichaam verkeerd gebruiken moeten zich daar wel aanpassen en trainen op die manier zichzelf.
Als ik zie hoe slap en onhandig mijn 4 jarige was die uit nederland kwam en hoe ze nu 8 weken later de berg op en af bokt, dat is een enorm verschil. Ze loopt nu niet meer alleen met de benen, maar ook met het lijf.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:04

Ja eerlijk, ik heb dat ook overwogen ! Maar vind het moeilijk m'n paard ergens achter te laten.....die vreemde verhalen die je toch hoort...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:08

Er zijn echter wel een paar bokkers in frankrijk met zeer goede reputatie en evt weet ik ook nog wel een mooie stal in de jura.
Daar staan meerdere revalidatie paarden.
Ik wilde destijds mijn veulen erheen doen, maar uiteindelijk ging dat niet ivm alleen maar merrieveulen aanmeldingen en ik had een hengst.
Veulenvrij neemt geloof ik soms ook oudere dieren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:11

Is ze al eens getest op ataxie?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:12

Om een paard zonder enige vorm van training in de bergen te laten lopen lijkt me absoluut geen optie.
TS: heb je al contact met Astrid van Dressuurnatuurlijk?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:23

Jannepauli schreef:
Om een paard zonder enige vorm van training in de bergen te laten lopen lijkt me absoluut geen optie.
TS: heb je al contact met Astrid van Dressuurnatuurlijk?

Helemaal mee eens. Die van ons, zeer goed getraind indertijd en mocht M2 starten, ging vanwege opstarten nieuw bedrijf naar vriendin in de Bergen in de merens kudde in de Pyreneeën. Heeft hem bijna het leven gekost. Is een zwaar leven hoor, in de bergen, en mijn paard was echt vel over been en mistte de mensen en met name zijn vrouw te erg en was dus naast super mager ook echt depressief (wist voordien niet dat dit ook bestond bij paarden).
Pas toen wij daar op bezoek waren en ik tot afgrijzen van mijn vriendin, mijn zeer oud mannetje uit de bergen trok en wankelend stap rondje met hem ging maken hem prijzend alsof hij de show van zijn leven reed, was hij de dag erna al een stuk vrolijker. Enfin, je zag hem die paar weken dat ik er was bij komen op al die aandacht, rustige ritjes en met een gerust hart en vele kilos zwaarder liet ik hem na paar weken weer achter etc. Maar ben nog nooit zo geschrokken want herkende hem totaal niet. Dus een gedomesticeerd dier in de bergen plaatsen gaat niet altijd vanzelfsprekend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:25

Ik zeg toch ook niet dat je hem in het wild moet plaatsen dames :+
Gewoon bij een stal waar hij ook zijn natje en droogje krijgt en waar je evt ook lekker 3 weken je te tent op kunt zetten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:38

Ik woon in Oostenrijk en quarters doen het hier op de alm (ruige bergweide) over het algemeen niet geweldig.
Helaas heb ik net de pacht van mijn stal met (veilige) bergweide opgezegd, omdat ik geen fijne opfokplek kon vinden voor mijn jaarling en mijn rocky mountain horses nu beiden bij een vriendin staan met een fijne kudde.
Anders was dat een ideaal plekje geweest om het eens een tijdje uit te proberen. Alleen vraag ik me af of zo'n lange reis niet ook al te belastend zou zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop toch dat er ergens nog een diagnose uitkomt. Die onzekerheid lijkt me verschrikkelijk, want je kunt zo onmogelijk bepalen wat de juiste keuzes voor de toekomst nu zullen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:44

Voor mij is het ook nuttig geweest om uit te vinden of mijn paard dat al ruim 2 jaar stond te revalideren ooit nog te rijden zou zijn.
Nu wist ik wel welk been ooit geblesseerd was, maar röntgen, echo, kreupelheid onderzoek zeiden allemaal dat het paard perfect in orde was. Paard uit nederland opgehaald en 2 maanden bij mij in de buurt gehad (elzas). Binnen enkele weken was precies duidelijk waar het probleem zat (ging opzwellen door continue de belasting) en kon ik eindelijk gewoon accepteren dat daar duidelijk een probleem zat wat niet zichtbaar was en ook nooit meer zou herstellen.

Mijn andere paard heeft van nature slappe knieeen. Liep als 4 jarige vaak slepend en ook soms onregelmatig. Die heb ik ook verplaatst van een stal met vlakke wei naar een stal waar er variatie in het land zat. Daar vond mevrouw het reuze leuk om te klimmen op stukken waar ze niet perse zou hoeven komen (er staat zeer ruim gras op de plattere stukken). Dit paard loopt nu de stijlste straten en paadjes op en af en knakt echt nooit meer door de banden heen. Dat heeft ze echt zelf gedaan, ik heb haar bewust weinig gereden in het begin omdat ik bang was om te overvragen.

Ik zeg ook absoluut niet dat het paard op ruig/grof terrein zou moeten staan. Gewoon in een keurig omheinde goed verzorgde wei met waterbakjes etc maar ook met glooiingen waar een paard moet leren coordineren zonder accuut overvraagd te worden. Misschien vind je dat ook gewoon in de ardennen bijvoorbeeld.

Het is meer een alternatieve optie naast alle andere die ze al gehad heeft.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:06

spirithorses.be is een 'natuurlijke' stalling bij Maastricht in de buurt waar het terrein om meer coördinatie en beweging vraag van een paard. Een paard dat ik ken is er ooit naartoe verhuisd (niet om te revalideren, maar gewoon omdat zij nieuwe baasje daar woont) en die had in de eerste weken spierpijn omdat hij meer moest werken, maar is er wel een sterker paard van geworden. Ik dacht dat spirithorses ook revalidatie doet. o.a. van HB.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:45

Ik stuurde ts vanmiddag deze video. Heb ik vannochtend even snel in elkaar gezet om te laten zien hoe mijn paard was en daarna is geworden.
Zoals ik eerder al in dit topic schreef liep mijn paard zich tijdens het werk helemaal klem, hierdoor kreeg ze behoorlijk last van haar lichaam en werd ze diep en diep ongelukkig. Door het weinige trainen (wat bijna gewoon niet ging) werd ze alleen maar zwakker en slechter. Ik heb net als TS alle artsen die je maar kan bedenken gehad, Emmeloord, Den hoek, een thermogragische arts, ostheopaten (+fysho), nieuw zadel, gewone dierenartsen, oneindig veel bloedonderzoeken etc etc etc. En altijd kwam er wel iets uit, maar wat voor behandeling er ook werd uitgevoerd, ik ging elke keer weer met dezelfde problemen naar huis. Ik wist echt niet meer wat ik moest doen, wat een frustratie en onmacht.....
Uiteindelijk ben ik dus naar Astrid van Dressuurnatuurlijk toe gegaan (van Bartje, dat filmpje eerder in dit topic). Net als Bartje heeft het ook mijn paard onwijs geholpen. Het is voor mij nu alweer een jaar geleden dat mijn paard daar is geweest en jeetje wat gaat het goed en ben ik blij dat ik die stap heb genomen!
Ik zal het filmpje hier ook nog even plaatsen, in het begin zie je hoe ze was voor dat ze naar astrid is gegaan, en hoe ze later is terug gekomen. Ik heb alleen de filmpjes uit de winterperiode gepakt omdat ze in de zomer sowieso iets beter loopt wat dus een vertekend beeld geeft voor een goede vergelijking.
https://www.youtube.com/watch?v=dPvpdntCa7M

Ik weet natuurlijk niet of dit voor ts ook de oplossing is, maar ik herken mijn verhaal heel erg in die van haar. Na alles wat ze al geprobeerd heeft zie ik dit zeker als een goede oplossing. En dat hoeft natuurlijk niet bij Astrid, dat moet ze doen bij iemand waar ze zich zelf goed bij voelt, maar ik denk dat een revalidatie training nog wel eens 'de' oplossing kan zijn voor haar en haar paard.....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:52

Heb je haar al eens door een goede Happy Athlete masseur laten behandelen?
Ellen Immink is echt heel erg goed.