ilikex schreef:De dierenarts heeft het hooi gezien, en volgens hem zat er weinig in. Ook komt ons hooi van een stuk dat niet bemest word.
Ik weet ook al hoe de shet hb is geraakt.. kinderen uit de buurt hebben haar gevoerd. Vond stukken appels enzo op de grond voor het hek.
Heb haar hier nu weggehaald en ze staat nu achter mijn huis. En ze komt daar ook niet meer te staan..
Het hooi is goed spul voor ze.. dus daar kan het niet aan liggen. Wss komt het door de appels
Een veearts heeft geen fructaanscanner in zijn ogen. Je kunt aan de buitenkant van hooi niet zien wat erin zit. Pas als je weet waar het vandaan komt en wanneer er gehooid is kan je er een voorzichtige aanname over doen. Dus mijn tip: sluit het hooi niet uit als een (mede) oorzaak. En probeer in de toekomst fructaanarm hooi te kopen. Dat heb je sowieso nodig met dieren die bevangen zijn geweest. Maar dan moet je wel goed weten waar je op moet letten als je hooi koopt.
Maar er is wel erg aannemelijk dat het (ook) door het bijvoeren van appels komt inderdaad. Die bevatten veel suikers. Goed van je dat die mogelijke oorzaak is weggenomen.
Omdat ze er nu extra gevoelig voor zijn en dat heel hun leven zullen blijven is het wel verstandig een goed voerschema te maken met de veearts. Ik merk in je reacties op het topic dat je er zelf nog niet al teveel van weet. Dat geeft helemaal niks, maar het is nu wel hoog tijd om te zorgen dat je er veel meer over leert. Of, als je nog jong bent, dat je ouders dat doen en jou daarbij helpen. Dan maak je ook minder snel fouten in de toekomst.