ik ben me dood geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilikex

Re: ik ben me dood geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 07:58

Het is heel droog hooi, dus weinig fructaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:33

De droogte van hooi zegt niets over fructaan. Het kan kurkdroog zijn en toch veel fructaan bevatten.

Je shet is hoefbevangenheid geraakt. Dat is onder bepaalde omstandigheden gebeurd. Het enige dat je nu verandert aan die omstandigheden, is dat je hem een pijnstiller/ontstekingsremmer geeft (Metacam). Daar knapt hij van op. Logisch. Maar je gaat niet op zoek naar de oorzaak. Hoe moet de pony dan ooit beter worden?

Je hebt nu twee pony's die hoefbevangenheid zijn. Een heel ernstige aandoening. En als ze dat eenmaal hebben gehad, blijven ze er ontzettend gevoelig voor. Één keer verkeerd voeren, zoals een appel, een suikerklontje, verkeerde brok, teveel/verkeerd gras of te rijk hooi kan ertoe leiden dat ze nooit meer beter worden en afgemaakt moeten worden. En als je nu de oorzaak niet wegneemt, is de kans aanwezig dat er straks ook nog andere pony's bevangen raken. Je moet dus ontzettend goed weten hoe je hiermee om moet gaan.

Ik zou jou en je ouders daarom willen adviseren je heel goed te verdiepen in hoefbevangenheid, de oorzaken en hoe je ermee omgaat. Hier kan je bijvoorbeeld wat lezen over fructaan in hooi en gras: http://www.dehoefslag.nl/tip/voeding-grassuikers. Maar maak ook een voerschema samen met je veearts en vraag heel goed na wat ze wel en niet mogen eten.

Je vroeg aan het begin van dit topic: had ik het kunnen voorkomen? Ja, je had het kunnen voorkomen. Door te zorgen dat je er genoeg over weet. Nu hebben jullie een tweede pony bevangen. Zorg dan nu in ieder geval dat deze pony's er weer bovenop komen en er niet nog meer dieren ziek worden. Zorg dan dat je nu echt alles over het onderwerp te weten komt! Straks kost het een van jullie pony's het leven en dat zou ik echt erg vinden voor de pony en voor jou.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 09:18

De dierenarts heeft het hooi gezien, en volgens hem zat er weinig in. Ook komt ons hooi van een stuk dat niet bemest word.

Ik weet ook al hoe de shet hb is geraakt.. kinderen uit de buurt hebben haar gevoerd. Vond stukken appels enzo op de grond voor het hek.

Heb haar hier nu weggehaald en ze staat nu achter mijn huis. En ze komt daar ook niet meer te staan..

Het hooi is goed spul voor ze.. dus daar kan het niet aan liggen. Wss komt het door de appels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:17

ilikex schreef:
De dierenarts heeft het hooi gezien, en volgens hem zat er weinig in. Ook komt ons hooi van een stuk dat niet bemest word.

Ik weet ook al hoe de shet hb is geraakt.. kinderen uit de buurt hebben haar gevoerd. Vond stukken appels enzo op de grond voor het hek.

Heb haar hier nu weggehaald en ze staat nu achter mijn huis. En ze komt daar ook niet meer te staan..

Het hooi is goed spul voor ze.. dus daar kan het niet aan liggen. Wss komt het door de appels

Een veearts heeft geen fructaanscanner in zijn ogen. Je kunt aan de buitenkant van hooi niet zien wat erin zit. Pas als je weet waar het vandaan komt en wanneer er gehooid is kan je er een voorzichtige aanname over doen. Dus mijn tip: sluit het hooi niet uit als een (mede) oorzaak. En probeer in de toekomst fructaanarm hooi te kopen. Dat heb je sowieso nodig met dieren die bevangen zijn geweest. Maar dan moet je wel goed weten waar je op moet letten als je hooi koopt.

Maar er is wel erg aannemelijk dat het (ook) door het bijvoeren van appels komt inderdaad. Die bevatten veel suikers. Goed van je dat die mogelijke oorzaak is weggenomen.

Omdat ze er nu extra gevoelig voor zijn en dat heel hun leven zullen blijven is het wel verstandig een goed voerschema te maken met de veearts. Ik merk in je reacties op het topic dat je er zelf nog niet al teveel van weet. Dat geeft helemaal niks, maar het is nu wel hoog tijd om te zorgen dat je er veel meer over leert. Of, als je nog jong bent, dat je ouders dat doen en jou daarbij helpen. Dan maak je ook minder snel fouten in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:20

ilikex schreef:

In dit artikel kan je lezen dat zich juist in niet bemest gras fructaan ophoopt.

http://www.terravaceurope.com/wp-conten ... enheid.pdf

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:16

Ow dat wist ik niet.. maar het ging voorheen wel goed met deze shet als ze alleen hooi kreeg. Dus ik denk dat het door de appels komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:12

ilikex schreef:
Ow dat wist ik niet.. maar het ging voorheen wel goed met deze shet als ze alleen hooi kreeg. Dus ik denk dat het door de appels komt..

Of een combinatie? Als er relatief veel fructaan in het hooi zit kan die ene appel net teveel zijn...
Hoe gaat het nu met beide pony's?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 18:20

Met mn eigen gaat het echt goed :) en de andere begint aardig op te knappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:24

ilikex schreef:
Met mn eigen gaat het echt goed :) en de andere begint aardig op te knappen!

Fijn! Hopelijk zijn ze er snel weer wat bovenop en houden ze er niet teveel schade aan over.