Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:41

@TS

echt niks anders dan respect _/-\o_

De meeste toppers waren ooit moeilijk :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:19

Ik zal even heel kort mijn ervaring hier neerzetten toen ik een 3.5 jarige verkocht. 2 paarden werd financieel te veel en dus moest er 1 weg. Ik had in de advertentie gezet: wegens leeftijd niet geschikt voor beginners. Belt er een moeder op die een paard zoekt voor haar 15 jarige dochter, kind was geen beginner want reed al 5 jaar op de manege. Wat moet je dan als verkoper? Laat maar komen. Binnen 10 minuten zat het kind huilend op mijn paard, mijn paard weigerde nog maar 1 stap te zetten en zodra dat meisje wat probeerde kwam er een dreiging tot een bok. Geen gemenigheid, gewoon puur uitproberen. Er was er iemand heel erg de baas en dat was niet de ruiter. Ik stap er weer op en dier loopt gewoon weer en is weer schaapmak. Hetzelfde is me overkomen met een andere ruiter die kwam kijken. Hier ging het iets langer goed, maar ook hier bleef meneer na een tijdje gewoon bij de ingang van de bak stilstaan en had zoiets van ik ben even de baas.
Als zulke mensen een groen paard gaan rijden, dan is het paard niet onhandelbaar, maar is de ruiter fout. Maar nee, het dier krijgt de schuld.

Overigens, een paard is vaak zadelmak te maken in 1 tot 2 weken (er zijn paarden die na 3-5 dagen al in alle gangen te rijden zijn). Dan weet het paard wat een zadel, ruiter en de 3 gangen+ links/rechts en rem is. Veel mensen halen het paard dan weer op, want dan is inrijden niet zo duur. Als je daarna geen ervaring in doorrijden hebt, dan gaat het alsnog mis. Het paard gaat uitproberen. Grijp je correct in, dan krijg je een fijn dier. Anders wordt het gevaarlijk. Er is nog geen stevige basis, dan moet je toch wel een 4-6 weken doorrijden. EN weten wat je doet.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:09

Helemaal mee eens!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:10

Nou het schiet allemaal al aardig op......
Helaas is mijn kanjer in de laatste week/2 weken wel ENORM afgevallen...... Het is echt een soort wandelend skelet geworden. Hij had al een punt kont maar nu is het echt erg geworden, zijn heupen zijn heel dun, je ziet al zijn ribben en zijn ruggengraat is ook helemaal te zien.
En dat met onbeperkt kuilgras, iedere dag een flinke emmer luzerne, en de summerfit koeken (en hij staat ook nog is op een flink stro-bed).
Maarja na 5 weken boxrust hou je natuurlijk ook geen spier over dus dan zie je er wel beroerd uit.

Nog 1 weekje boxrust, vanaf volgende week vrijdag mag hij in een kleine paddock.
Maar ook de kleine paddock zal ik heel rustig gaan opbouwen want omdat die zo enorm slap ik ben ik bang dat het anders niet goed gaat. De eerste dag zal ik hem alleen los doen als ik er zelf bij ben. Als dat goed gaat en hij is niet al te druk zal ik hem de volgende dag 's nachts in de paddock doen en overdag op stal (het valt namelijk precies is het paasweekend en als het erg druk is met mensen en paarden zal dat hem niet echt goed doen). En in het meest positieve geval zal hij dan van af dinsdag (na pasen) dag en nacht in de kleine paddock gaan, maar dat doe ik dus echt alleen als hij zich rustig houd anders bouw ik het over langere tijd uit.

Verder heb ik vandaag geshopt voor voer om hem wat dikker te krijgen. En moet hij natuurlijk de nodige eiwitten binnen krijgen om weer spiertjes te kweken. Normaal gesproken ga ik altijd voor een merriemuesli (merriebrok) maar aangezien ik in mijn nieuwe paddock geen granen meer mag voeren (in verband met vogels in de mest) heb ik dit keer gekozen voor veulenbrok, hier in zitten meer eiwitten en zitten toevoegingen voor de gewrichten. Verder heb ik bietenpulp gehaald, luzerne, en zonnebloem olie. Hopelijk komt hij zo zonder al te wilt te worden langzaam wat kilotjes/spiertjes aan.
Uiteraard ga ik dit pas voeren al hij in de paddock staat en niet tijdens zijn boxrust.

Heeft iemand nog goede tips om een paard aan te laten komen zonder al te veel energie, en zonder granen dus in brok vorm?????

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Je kan Speedibeet geven van Pavo, daar zit slechts 5% suiker in en daarvan komen paarden aan. Ik zou alleen de summerfit koeken schrappen vanwege het hoge aantal suiker + zetmeel. Voor de rest zou ik Metazoa geven als vitaminebasis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:14

Kijk je wel uit dat hij door die eiwitten niet hoefbevangen raakt?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:15

je kunt hem inderdaad een paar weken veulenbrok geven dit mag niet te lang.
Hier zit veel in en word ook wel gegeven aan paarden die ernstig zijn vermagerd na ziekte.

Ook slobber priores van sublie is een goede dik maker en hooi vervanger.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:21

Cayenne schreef:
Kijk je wel uit dat hij door die eiwitten niet hoefbevangen raakt?

Dat is een fabeltje, eiwit heeft niets met hoefbevangenheid te maken. Te veel aan eiwit is alleen niet goed voor de nieren, net als bij mensen. Het te veel plas je normaal gesproken gewoon uit.
Maar uiteraard hou ik ook rekening met de niertjes van me paard...... ik heb er niets aan als ik een paard heb met uiteindelijk weer 3 goede benen maar wel slechte nieren :+

Verder is fructaan het geen dat hoefbevangenheid veroorzaakt. Dit ontstaat wanneer en veel bladgroen in het gras wordt aan gemaakt zonder dat het gras groeit (dus bij veel zon maar koude temperaturen)
Fructaan is overigens een suiker (geen eiwit)

Niet betweterig bedoelt, maar gewoon even ter info!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:02

Misschien even een wormentestje doen? Hier staan ze de hele dag op het land en vanwege de winter (zweden) heb ik even een tijdje niet gereden en mijne was ook heel erg afgevallen terwijl die ook ombeperkt hooi bij heeft. Ik heb dus een test gedaan en hij bleek wormen te hebben. Had het alleen vorige week gedaan en dinsdag de kuur gegeven dus kan je er verder niks over vertellen maar het is wellicht de moeite waard :)

Wel super om te horen dat het verder goed gaat! Succes nog verder!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:31

anoukwendy schreef:
Misschien even een wormentestje doen? Hier staan ze de hele dag op het land en vanwege de winter (zweden) heb ik even een tijdje niet gereden en mijne was ook heel erg afgevallen terwijl die ook ombeperkt hooi bij heeft. Ik heb dus een test gedaan en hij bleek wormen te hebben. Had het alleen vorige week gedaan en dinsdag de kuur gegeven dus kan je er verder niks over vertellen maar het is wellicht de moeite waard :)

Bedankt voor de tip, maar toevallig is hij 2 weken terug getest, hij was helemaal schoon zelfs geen eitjes......
dus denk dat het echt de spieren zijn..... of eigenlijk het gebrek daar aan.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:10

DDDara schreef:
anoukwendy schreef:

Bedankt voor de tip, maar toevallig is hij 2 weken terug getest, hij was helemaal schoon zelfs geen eitjes......
dus denk dat het echt de spieren zijn..... of eigenlijk het gebrek daar aan.

Dat zou inderdaad kunnen hoor. Was er inderdaad vergeten bij te zetten of je dat al gedaan had haha.
Komt wel weer goed, je doet zoveel voor hem :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:47

dikmakers waar een paard niet zo snel heet van wordt: bietenpulp en/of olie.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een kant en klaar product als subli omega 3/6/9 of lijnzaadbrok.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:14

wow, ik lees niet je hele topic, heel veel respect wat jij allemaal
voor je paard hebt gedaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:32

gaucho schreef:
dikmakers waar een paard niet zo snel heet van wordt: bietenpulp en/of olie.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een kant en klaar product als subli omega 3/6/9 of lijnzaadbrok.

seniores priores

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 14:15

JEEEEEEEEEEY het is vrijdag........... dus 6 weken na de operatie!
Tijd voor de kleine paddock!

Stiekem heb ik al een klein beetje gesmokkeld, woensdag ochtend en avond is hij voor het eerst even een klein uurtje in de paddock geweest, uiteraard na zijn muisjes, en na de wandeling van 10 min, compleet in de beschermers en met een emmertje voer om hem af te leiden.
Uiteraard sprong hij als nog letterlijk een gat in de lucht, kon hij op zijn plaats galopperen, en kon die bokken en steigeren zo als geen paard het hem zal na doen....... Maar na een kleine 5 minuten stond het zweet tussen zijn ogen en zijn billen, en stond hij daarna heerlijk stil al moest hij wel om de 2 minuten even rollen. Gister (donderdag) is hij 2 uurtjes buiten geweest en was hij al heel relaxt en vanochtend heeft hij 3 uurtje buiten gestaan.
Vanavond als de piek uren op stal voorbij zijn gaat hij voor de hele nacht naar buiten, dan is het lekker rustig en uiteraard kan hij lekker zijn schuilstal in en krijgt hij ze regenpak aan.

Helaas heeft ie niets met de speedibeet die ik voor hem gekocht heb..... Hij nam een grote hap en wist niet hoe snel die het daarna moest uit proesten met als gevolg dat het echt in mijn haar en BH zat.... heerlijk.

Hopelijk gaat hij het veulenbrok wel goed eten en anders ga ik voor de seniores priores.

Verder kan ik als hij straks lekker in de paddock staat en zijn ei kwijt kan proberen iets meer met hem te gaan wandelen. Zodat hij vast aan het terrein kan wennen. Want hier zal die uiteindelijk zo relaxt moeten worden dat ik en langzaam aan op kan!
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er al snel na de paddock periode op wil en alleen maar wil beginnen met stappen zodat hij vertrouwen krijgt. Of dat ik juist wil gaan beginnen met heel veel spier opbouw voordat ik er op ga......

Weet iemand of ik na de gehele 9 weken van revalidatie weer mag beginnen met longeren??? Tot de 9 weken is het heel mooi uit gelegd (daar na mocht ik "GEWOON" gaan opbouwen) maar mag ik na de 9 weken dan gewoon alles weer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:16

Ik zou gewoon de behandelende praktijk bellen. Dan weet je het zeker. Denk niet dat iemand hier een zinnig antwoord erop kan geven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:21

Beestje wist van gekkigheid natuurlijk niet wat ie nou eerst zou doen toen hij buiten kwam. Heerlijk hoor!

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:30

Respect, hoop dat je heel lang plezier van elkaar mag hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:08

Bietenpulp is iets waar paarden vaak heel erg aan moeten wennen, eerst niet willen eten en het na een poosje pas lekker vinden, dus kan je gewoon opvoeren hoor :j Gewoon beginnen met een handje door het voer en dan steeds wat meer.

Zadeldekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:32

Super wat je voor je paard gedaan hebt _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:47

Even wat over het dun zijn, je hoort wel vaker dat paarden met een operatie er niet helemaal ongeschonden uitkomen en nog wel eens een rugwerveltje willen verschuiven etc, misschien is dat bij hem ook wel gebeurd en dat kan erg veel invloed hebben op de spijsvertering. Ik heb hier zelf ook ervaringen mee, graatmagere merrie die kwam echt loeisnel aan nadat ze behandelt was door een manueel therapeut.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:02

Fijn dat hij nu lekker naar buiten kan!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:16

Ik denk dat gecontroleerde beweging rechtuit beter is. Opbouw is vaak 15-20 minuten instappen, 2 min draven, 3 min stappen, 2 min draven, 3 min stappen, 2 minuten draven, 15-20 minuten uitstappen. Het draf-stapdeel elke week een minuut langer.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:01

Voor je eigen veiligheid zou ik zorgen dat hij niet al lekker zijn spieren en uithoudingsvermogen getraind heeft. Eerst er lekker op en vertrouwen opbouwen dan hem sterker maken zou mijn idee zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:55

Dat zou ik dus juist niet doen. Ik heb mijn "zadelmak" paard een jaar lang gelongeerd, ermee gewandeld etc en ik kon op een gegeven moment zo opstappen. Juist dit soort paarden moet je niet overrompelen, dan schaad je het vertrouwen juist.