Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:10

Wat de stal betreft zou je aan de da kunnen vragen wat wijsheid is. Denk zelf met contact.
Heel veel succes, sterkte en beterschap voor je paard!

oretta

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:27

Heb 10 jaar geleden mijn Kwpn-merrie gekocht en niet laten keuren; resultaat duizenden euro's lichter, een afkeurd paard en tevreden tot in mijn tenen. Tja anderen zouden haar waarschijnlijk hebben laten inslapen, maar kon het ook niet. Heb sinds 2 jaar er een prachtige shire bij, dus ben een gezegend mens :j
Mijn meiden kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar; echte klevers dus. Hopelijk pakt dit bij jou anders uit; als ik de ene mee neem, loopt de andere stal of weiland aan gort. Erg slecht voor de benen dus.
Dus ja ik snap jou en hoop echt dat het goed komt.

Op je voervraag van vitamines; geef mijn meiden multivit van sectolin door de zemelen heen. Doe ik om de dag/ ooit om de drie dagen. Doen ze het goed op en nergens last van.
Op zich moet je ook kunnen volstaan met een summerfit koek per dag; daar zit ook veel in.

Laat je nog weten hoe het afgelopen is *\o/*

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:50

Als je het financiel kunt behapstukken zou ik gewoon kijken wat voor jou en het paard het beste is. Ook met oog op de toekomst...ik zou hem in elk geval ook niet naar de handellaar brengen want die verkoopt hem misschien weer aan iemand die hem niet laat keuren en dan heeft het beestje straks onnodig pijn een ellende...als de operatie en herstel goede kansen hebben en je echt een klik met het paard hebt zou ik het zeker doen....laatst vrieg mijn verzekeringsman nog hrb jij het paard voor je sport of laat je haar ook oud worden...mijn antwoord was ze mag hier blijven zolang asl dat ze leeft en gelukkig kan zijn....meeste mensen hebben hun paard dus meer als object voor de sport begreep ik uit zijn verhaal..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:50

Qua voer:
Idd zorgen voor voldoende vitamines; misschien in overleg met de kliniek?
Veel ruwvoer
Krachtvoer beperken en mengen met lucerne/ Pavo daily plus; zo doen ze er langer over en is goed voor de spijsvertering.

Krachtvoer: misschien subli dieetmix? Of iets in die richting... Weinig suiker en zetmeel, wel vitamines etc...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:24

Summerfitkoeken zit ontzettend veel suiker in=energie, dus die zou ik afraden.

Veel succes en sterkte met je paardje.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:08

Nog een tip voor de boxrust, ik zou kiezen voor de stal met de minste onrust. Misschien is het zelfs een overwegen waard om haar een tijdje op de kliniek te houden. Mijn paard was daar juist erg rustig maar thuis was ze gewend met de groep naar buiten te gaan en tja als enige binnen blijven, dan brak ze de tent af. Terwijl als de rest ook binnen blijft, jouw paard waarschijnlijk het rustigst blijft. Dit is mijn ervaring in elk geval. Natuurlijk kan dit per paard verschillend zijn en ken jij jouw paard het best. Ik zou misschien daarom juist voor de 1e stal gaan omdat ik bang zou zijn dat mijn paard als ze binnen staat terwijl het andere paard buiten staat dit juist voor onrust zou zorgen. Die van mij zou dan veel eerder tegen de deur trappen of rondjes draaien op stal, wat je juist wil voorkomen. Veel succes de komende tijd! Verder qua voer zou ik proberen niet teveel te veranderen, er wordt nu ook niet veel met haar gewerkt toch? Dus je zult geen kilo's sportbroek voeren. Vaak geeft verandering van voer in combinatie met de stress van de operatie juist grotere kans op problemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:57

@Dittaswart. Dat is ook mijn gedachte. Zo rustig mogelijk / weinig mogelijk prikkels. Als er een optie op de kliniek blijven is, zou ik daar ook zeker voor kiezen. Er is dan ook goed zicht op. Maar dan zit je natuurlijk wel weer met extra kosten.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:17

DDara schreef:
Ik wil sowieso iedereen bedanken voor het advies! (of het nou in me straatje paste of niet)

Ik heb al een heleboel goede tips gehad om verveling zo veel mogelijk te voorkomen, de wilgentakken ga ik ook 100% zeker doen hele goede!!!!

Nu nog een vraag over het voer.
Ik kan zelf best een hoop bedenken maar wat voor verschillende dingen zou ik kunnen voeren wat weinig energie bevat, wel voldoende vitamine en mineralen en voldoende eiwitten voor het herstel? (merken, soorten noem maar op)

luzerne, appels, wortels, zemelen, summerfit koeken.......

Verder zijn alle tips en adviezen nog steeds welkom ben ook gewoon benieuwd hoe jullie er over denken....

Dapper dat je het paard een kans geeft! Ik hoop echt voor jullie dat het goed uit pakt. Om hem bezig te houden kan je ook zo nu en dan een grote wilgentak geven. Daar zijn ze lekker mee bezig en geeft geen energie. In appels en wortels zit behoorlijk wat suikers dus pas daar mee op. Weet niet wat je voor stalbedekking hebt maar je zou wat goed stro kunnen geven om te eten/knabbelen. Voor vitamine maar vooral de goede eiwitten kan je spirulina voeren. Daar zitten alle aminozuren ( deeltjes eiwit) in en dan kan het lijf de eiwit samenstellen die het nodig heeft om te herstellen. Als je daar meer over wilt weten pb me dan maar dan kan ik er meer uitleg over geven. Probeer verder het eten wat je geeft van hoge kwaliteit ( daar bedoel ik niet per se van hoge voedingswaarde mee, liever meer kunnen geven zodat ie bezig is . Dus eten met zo min mogelijk stoffen wat het lijf belast ipv voedt) en met alleen natuurlijke ingrediënten te geven.

Succes!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:23

Misschien een beetje off. topic, maar ik zie hier vaak de tip om wilgentakken te geven. Ik vind dat wel interessant om ze bezig te houden in de paddock, maar zitten hier geen nadelen aan? Bv dat ze iets binnenkrijgen wat niet goed is of zich er in kunnen verslikken oid? Heb er geen enkele ervaring mee..
En welke wilgentakken geef je dan ( weet niet of er soorten wilgen zijn {:} ) en hoe kom je hieraan?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:31

van de wilgenboom langs de weg... kan prima... alleen geen grote hoeveelheid... gewoon een paar takken... van deze boom:
Afbeelding

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:37

Het klinkt misschien heel hard, maar ik zou hem in laten slapen.. Je moet er onwijs veel geld in stoppen en er is altijd nog een kans dat het niet goed komt en dat je hem alsnog moet laten gaan.. Of je er een dressuurpaard aan over zal houden met een 2/3 en een hele slechte knie, dat denk ik niet. Denk dat je hier wel realistisch in zal moeten zijn. Voor wie doe je het? Voor het paard of het dier?

Edit; zie net dat je al de keuze hebt gemaakt voor een operatie. Sterkte daarmee. Wat betreft stalling, ik zou er wel voor zorgen dat hij wat contact kan hebben met andere paarden. Misschien wordt hij anders heel onrustig als hij voor een langere tijd wordt afgezonderd van de andere.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:57

Wilgentakken kan zeker heel goed,
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-02-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:00

Wilgentakken kan zeker heel goed. In wilgenbast zit een stof die vergelijkbaar is met aspirine. Het werkt ook nog koortsverlagend en pijnverlagend, dus misschien ook nog een goede natuurlijke ondersteuning tijdens de genezing.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:32

Ik ben heel erg benieuwd hoe het paard er straks in de toekomst doet. Hou je ons wel in de hoogte van de operatie enzo.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:34

Mousmous schreef:
Wilgentakken kan zeker heel goed. In wilgenbast zit een stof die vergelijkbaar is met aspirine. Het werkt ook nog koortsverlagend en pijnverlagend, dus misschien ook nog een goede natuurlijke ondersteuning tijdens de genezing.

Ja idd!

Voor een wedstrijdpaard, zou het een positieve dopingtest op kunnen leveren?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:35

Anne_mieke88 schreef:
van de wilgenboom langs de weg... kan prima... alleen geen grote hoeveelheid... gewoon een paar takken... van deze boom:
[ Afbeelding ]

_O- dank je helemaal duidelijk zo _O-

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:08

Succes! Ik hoop dat alles goed uitpakt! :) Dappere keuze zoals vele voor mij gezegd hebben.. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:49

wilgentakken zit aspirine in, derhalve pijnstillend. nu weet ik niet in welke hoeveelheid dat idd pijnstillend is. ik zou daar wel voorzichtig mee zijn.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:12

Babootje schreef:
wilgentakken zit aspirine in, derhalve pijnstillend. nu weet ik niet in welke hoeveelheid dat idd pijnstillend is. ik zou daar wel voorzichtig mee zijn.

Daar moet je echt een hoop van laten eten om dat effect te krijgen . Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

LinStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:46

Super wat je doet! Ik vind persoonlijk ook dat je de juiste keuze maakt, ik zou hetzelfde doen, zeker als mijn financiële toestand het op dat moment toelaat, wil natuurlijk niet dat mijn kindjes een boterham minder moeten eten! Maar ik vind dat je je hart moet volgen!!! Dat hij uiteindelijk een pijnvrij leven kan leiden is het belangrijkste, en indien dit na een tijd niet zo blijkt te zijn, kan je op dat moment nog altijd een ander besluit nemen, dan is het uit zijn leiden verlossen natuurlijk de enige optie. Maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel. Ieder levend wezen verdiend een kans.

LinStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:52

1 van mijn paarden heeft sinds maandag ook stalplicht omdat hij kreupel staat, hij heeft waarschijnlijk een spierscheurtje. Hij heeft contact met de twee andere paarden, ze houden hem wat bezig en zorgen al voor een groot deel voor zijn afleiding. Voor de rest wordt hij 2 keer per dag geborsteld, krijgt hij 4 keer per dag een kleinere portie eten, 2 x met medicijnen in en heeft hij heel de dag hooi ter beschikking. Ik vul zijn waterbak ook altijd aan met emmers. En hij speelt graag met een bal die hij in zijn mond kan nemen, die ligt nu ook in zijn stal.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:45

[quote="DDara]
Zal er zo ff een filmpje opgooien[/quote]

Ben benieuwd :j

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:12

Ik ook ;)

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:14

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:22

DDara schreef:
Je hebt gelijk was het al weer vergeten!!!

https://www.youtube.com/watch?v=GQpA7fHSONc

Wauw !!
Ik snap hem :D
Bijzonder dat ze zo goed loopt gezien de lijst met gebreken....

Is het overige s de bedoeling om die chips ook tzt te laten verwijderen ?
Of gebeurd dat alleen wanneer ze er last van krijgen ?