[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:40

Heb je een link naar de post waar je dat las?
EMS heeft overeenkomsten met Cushing maar om dat nou een'zusje' te noemen..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:12

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:00

Misschien een leuke link over ems, IR en klein beetje cushing, je kunt eea wat in twijfel trekken maar oké.
http://paardenlifestyle.com/heeft-jouw-paard-ems/
Het equine metabool syndroom kan je wat vergelijken met het metabool syndroom bij mensen, waarbij verstoord lipidenbeeld, overgewicht (mn het viscerale vet, en dat veroorzaakt dan vaak weer IR, en dus afwijkende suikerwaardes) een rol spelen. (Diabetes type2, meer kans op hart- en vaatziekten).
Het is dus denk ik meer een welvaarts ziekte (vette weides, te weinig beweging) dan dat cushing dat is, wat paarden gewoon lijken te ontwikkelen.

Wel komt IR vaak voor bij cushing. Of zou het andersom zijn? Ontwikkeld een paard met IR eerder cushing?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:01

ohjajoh6 schreef:
Snap ik nammie, maar wat Geerke zei, zoiets zei mijn DA ook, die wilde namelijk dat ook de glucose werd getest, terwijl ik al lang wist van de 3 vorige testen (algemeen bloedbeeld) die juist steeds goed was, waarom is dat dan eigenlijk?

Als je nog een goede/lage bloedsuiker hebt bij een hoog insuline gehalte , dan hoef je nog geen medicatie te geven om de bloedsuiker te laten dalen.
Heb je een hoge bloedsuiker , naast een hoge insulinespiegel , dan zal je wat aan die hoge bloedsuiker moeten doen dmv medicatie ,en hard gaan werken aan de insulineresistentie [afvallen , dieet , beweging etc]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:28

Dank jullie wel dames! Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren... :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:09

Even een heleboel bijgelezen!

Sterkte met Whizz, Fargo. Fijn dat het de goede kant op gaat.

Met Vlek gaat het nog steeds super! Al 3 weken van de diarree af en ze eet goed. Hooi wisselt nog wel een beetje, maar ze krijgt luzerne bij en Agrobs Gruen Mash (slobber van fijngemalen luzerne).

Vlek krijgt nog steeds een kwart Prascend. Het lukt mij prima om ze te delen. Ik breek eerst met de hand de hele tablet in 2-en. Daarna druk ik met een aardappelschilmesje op dezelfde manier de helften nog een keer in 2-en (dus over dezelfde "lijn"). Als ik het tabletje draai en dan in 2-en doe krijg ik inderdaad ook vaak een verkruimeld stukje.

Ik heb mijn eerste doos van 60 bijna op, ik kreeg nog 4 tabletten van m'n zusje (die heeft haar Cushing paard begin van het jaar helaas in moeten laten slapen). Met die 4 kan ik weer ruim 2 weken verder. In december weer bestellen, dan hoef ik pas in januari te betalen. Heb ik m'n eindejaarsuitkering weer binnen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:08

Jannepauli schreef:

nou ja...het is beiden hormonaal.Zouden ze dat bedoelen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:09

Nammie schreef:
ohjajoh6 schreef:
Snap ik nammie, maar wat Geerke zei, zoiets zei mijn DA ook, die wilde namelijk dat ook de glucose werd getest, terwijl ik al lang wist van de 3 vorige testen (algemeen bloedbeeld) die juist steeds goed was, waarom is dat dan eigenlijk?

Als je nog een goede/lage bloedsuiker hebt bij een hoog insuline gehalte , dan hoef je nog geen medicatie te geven om de bloedsuiker te laten dalen.
Heb je een hoge bloedsuiker , naast een hoge insulinespiegel , dan zal je wat aan die hoge bloedsuiker moeten doen dmv medicatie ,en hard gaan werken aan de insulineresistentie [afvallen , dieet , beweging etc]

Ik schreef ook dat een hoog glucose KAN duiden op IR.Hoeft natuurlijk niet. :D

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:27

Mijn DA adviseerde voor mijn shetlander (200 kg) een half tablet prascend per dag.
Ik lees hier van alles over kwart tabletten enzo.. wat vinden jullie van deze hoeveelheid?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:06

geerke schreef:
Nammie schreef:

Ik schreef ook dat een hoog glucose KAN duiden op IR.Hoeft natuurlijk niet. :D

Nou.. een hoog glucose zal IR zijn, maar IR hoeft nog niet direct een hoog gluc te geven :D
Hoewel bij mensen de pancreas (= alvleesklier die insuline produceert) ook gewoon te weinig insuline aan kan maken, nu weet ik niet of dat bij paarden ook zo is.. :\
Dàn zou het dus geen resistentie zijn maar een tekort aan insuline en dan zou je insuline bij moeten spuiten en daar heb ik bij paarden eigenlijk nog nooit van gehoord...

Bij een shet zou ik sowieso starten met een kwart, trouwens, bij elke pony :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:30

Thirsolieman schreef:
Mijn DA adviseerde voor mijn shetlander (200 kg) een half tablet prascend per dag.
Ik lees hier van alles over kwart tabletten enzo.. wat vinden jullie van deze hoeveelheid?

Een halve is wel heel veel. Sowieso beginnen met een kwart.
Mijn A-pony van 1.16 staat op een kwart en dat gaat prima!

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:32

Thirsolieman schreef:

Mijn Epony van 450 kg staat op een half... Ik zou beginnen met een kwart en kijken hoe hij het daarop doet. Verhogen kan altijd nog.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:01

geerke schreef:
Jannepauli schreef:

nou ja...het is beiden hormonaal.Zouden ze dat bedoelen?

Ik ben degene die dat geschreven heeft.
Mijn DA gaf aan dat het vaak het zusje genoemd wordt omdat paarden met EMS een zeer vergrote kans hebben om ook cushing te krijgen op latere leeftijd, ik kwam even niet op de naam EMS en daarom gaf ik aan het "zusje" van....

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:02

okay... mmh, heeft het acth gehalte misschien ook nog met de hoeveelheid tabletten te maken? Bij mijn pony was dit gehalte namelijk 351?
Ik geef hem nu al twee weken een halve per dag..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:24

Dan zou ik het nu zo laten tenzij je nare bijwerkingen bemerkt.
Over een week of 6 hertesten en dan zien hoe de waarde is :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:44

Hey, mooi nieuw topic! Goed begin zeg ojajoh!
Moest meteen 10 pagina's lezen!

Heb eens in de agenda gekeken en we zitten in de 6e week............ Argi twijfelt over de boterham met pil en het eten daarvoor hoeft ze niet........ Dat zet ik dan in stal en 's ochtends is alles gelukkig op. Hooi eet ze als de beste!
Tot nu toe de pil er nog wel in weten te proppen, hoop dat ze hem blijft aannemen iig!
Waarom komen deze verschijnselen in de 6e week, weet iemand dat?

Jee Fargo, gelukkig gaat het de goede kant op! Je zal slapeloze nachten hebben gehad!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:50

Hoi,

Ik heb een aantal tips waar sommigen van jullie misschien wat aan hebben.
- dr kellon van het ecir forum mbt cushing raad aan om 1/2 of 1/4 tablet prascend op te lossen in een spuitje met ongeveer 8 ml water. Goed laten oplossen, dan goed schudden en de helft gebruiken ( andere helft in de koelkast voor de dag erna). Zo heb je dan 1/4 of 1/8 dosering, redelijk gemakkelijk.
- als paarden last hebben van bijwerkingen raad dr Kellon APF aan, dat zijn adaptogene kruiden die de bijwerkingen van pergolide aanpakken. Het is wel behoorlijk duur... Maar het schijnt bij heel veel paarden super goed te werken.
- je kan gewoon lid worden van dat forum van dr Kellon. Er staat mega veel info op! Gewoon eerst aanmelden bij yahoo en dan lid worden van het cushing forum
- Prascend kan je (veel) goedkoper kopen in engeland !!!!! Goedkoopste die ik heb gevonden totnutoe is 1,10 euro ( 0,90 engelse pond ).je moet dan een da recept scannen en opsturen naar hen. Ze sturen gewoon naar Nederland voor iets van 4 pond. Zie : http://www.vet-medic.com/search/prascend
- en voor de vieze smaak van prascend --> zou je de prascend dan niet in een lege capsule kunnen doen zodat ze er niets van proeven ? Lege capsules zijn gewoon te koop.

heeft iemand toevallig al ervaring met de APF kruiden ? En wat doen jullie aan stress management ? Iemand die misschien strezz gebruikt ??

Caballos , welk eten wil ze niet ? Wat ze voor die pil krijgt ? Of wat ze samen met die pil krijgt ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:15

Maris: het gebruik van APF heb ik al meermalen vermeld - en ook nu weer als aanvulling gesuggereerd ( zie eerdere post). Het is inderdaad duur, verkrijgbaar in NL bij Pardoes Aurora - als het goed is hoef je het niet langdurig te gebruiken maar alleen in de beginfase én uiteraard alleen als het paard bijwerkingen heeft van de pergolide (verlies eetlust, etc.)

Dr Kellon adviseert idd vaak de pergolide op te lossen - mijn ervaring daarmee is dat de helft vaak weer uit de mond loopt dus als je een paard hebt die lastig is met bv wormkuren dan hebje een probleem. Het lekkere stukje van een krentebolletje waarin je een pil verstopt werkt nog altijd het beste :))

Ik ben zelf ook al jaren lid van ECIR en heb al de cursussen van Eleanor Kellon gevolgd.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:03

heb net de kliniek gebeld.DA komt donderdag bloed afnemen ! testen zijn in oktober/november gratis van het lab ! das op zich wel fijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:44

Mijn pony begint nu ook te twijfelen aan het stukje brood met pil... Hoop dat hij het blijft aannemen anders wordt het ook iets anders verzinnen :=

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:53

Nou de pillen zijn hier binnen (wat een klein doosje voor €250.- :oo )

Mijn paard woog vorig jaar 660 kilo. Het zal niet veel meer of minder geworden zijn. Hoeveel raadden jullie aan om mee te beginnen? Een kwartje? Zijn waarde was iets van 69,2.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:07

Maris schreef:
Hoi,

Citaat:
- Prascend kan je (veel) goedkoper kopen in engeland !!!!! Goedkoopste die ik heb gevonden totnutoe is 1,10 euro ( 0,90 engelse pond ).je moet dan een da recept scannen en opsturen naar hen. Ze sturen gewoon naar Nederland voor iets van 4 pond. Zie : http://www.vet-medic.com/search/prascend
-

Handige link Maris, ik geloof niet dat ik die al eerder had gezien.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:16

Wat ze voor haar pil krijgt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:17

Ze zal de "link" leggen? Tussen eten en pil?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:35

Caballos schreef:
Ze zal de "link" leggen? Tussen eten en pil?

Misschien idd. Daarom adviseren ze toch vaak de prascend niet in de buurt van eten te geven ?