Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:36

Dat is eigenlijk niet voor te stellen gewoon... Gecondoleerd met dit grote verlies, visser3.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:39

visser3, ook jij heel veel sterkte met het velies van je paarden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:42

visser3 schreef:
Het waren mijn Friese paarden die er vrijdag en zaterdag aan gestorven zijn. Een echte drama zo ineens heb je niks meer.
Ik wil een ieder waarschuwen laat geen paarden in een wei waar de esdoorn staat. ons ene paard liep al 14 jaar in deze wei en nooit ziek en toch ineens overkwam het ons.
Dus mensen wees atlert.
Ze zijn in de meeste gevallen niet te redden als de verschijnselen vertonen ondanks onze lieve dierenarts die er alles aan gedaan heeft en ook het geweldige team in wolvega konden niks meer voor mijn paarden betekenen.

wat vreselijk... |( heel veel sterkte.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:45

Visser3, vreselijk dat dit je is overkomen. En dat terwijl jouw ene paard er dus al veertien jaar liep. Waren dat dat veulen en de merrie waar het eerder over ging? Had ze al eerder veulens gehad en liep ze toen ook in het najaar op dit zelfde stuk weiland? Sorry dat ik er over doorvraag hoor, maar ik wil graag weten of er dit jaar dingen anders waren bij jou dan andere jaren.

visser3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:17

Jet schreef:
Visser3, vreselijk dat dit je is overkomen. En dat terwijl jouw ene paard er dus al veertien jaar liep. Waren dat dat veulen en de merrie waar het eerder over ging? Had ze al eerder veulens gehad en liep ze toen ook in het najaar op dit zelfde stuk weiland? Sorry dat ik er over doorvraag hoor, maar ik wil graag weten of er dit jaar dingen anders waren bij jou dan andere jaren.

Ja dit zijn de merrie en het veulen waar het eerder over ging.
De merrie heeft al eerder veulens gehad en liep ook daar in het land. Er is dus niks veranderd alleen dan dat dus de esdoorn onze grootste vijand geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:18

O visser, wat vrezelijk! Het is ook zo nat en dan weer warm, schimmels groeien nu snel, kan binnen een dag..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:06

het heeft vanacht gevroren. goed teken ivm AM?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:19

ik hoop het!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:24

Pff ik houd mijn hart vast.. ze zijn bij ons rond mijn weiland allemaal nieuwe bomen aan het planten en ik heb voor mij god geen idee wat voor bomen het worden :(
Er zijn er langs de ene kant 8 direct naast de omheining gezet en zo'n 20 iets verder..
Aan de voorste rand van de wei komen een stuk of 20 bomen..
En dan heb ik nog een groepje bomen op de hoek staan waar dus helaas ook een kleine soort esdoorn bij staat :( Gelukkig helemaal op de uiterste hoek maar daar hangen ook die zaden in, de rest lijken onschuldige bomen.. Ik ga vandaag maar eens foto's maken van de verschillende bomen!
Als ik tenminste normaal in mijn weiland kan komen -:(- (ze hadden zaterdag even de sloot doorgetrokken voor mijn hek langs.. kon er niet in en uit)

Edit: Visser heel veel sterkte met het verlies van je 2 paarden! :(:)
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 11-11-13 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:28

Gecondoleerd met jullie verlies..wat een nachtmerrie!

Elk jaar weer maak ik me er toch zorgen over hoor..hier grensen beide weides aan een hele rij eikenbomen..en elk jaar weer hark ik een hoop op, maar het valt niet te voorkomen dat er achterblijft.

Ik vraag me altijd af hoe het erut zal zien, of je het kan herkennen? Of zijn de sporen onzichtbaar? Hier 1 boom, met een 'witte laag verf' over aantal bladeren..daar kunnen ze dan weer niet bij..maar toch. Hoe herken je zoiets? Kan je onderzoek laten doen?
Hier gaat het om gemeentebomen en sja, die snoeien we wel,zodat er niet aan gegeten kan worden..maar de herfst zorgt wel voor zijn vallende blaadjes..

Sterkte Visser!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:30

Vreselijk visser, heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:35

Visser, dat is helemaal erg. Jarenlang niets aan de hand dus met paard en weide en dan ineens slaat het noodlot toe. Nogmaals heel veel sterkte!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:47

BianCatjee schreef:
Als ik tenminste normaal in mijn weiland kan komen -:(- (ze hadden zaterdag even de sloot doorgetrokken voor mijn hek langs.. kon er niet in en uit)

Misschien even contact opnemen met gemeente dit mag niet zomaar zonder toestemming gemeente en omgeving moet op de hoogte gebracht worden van te voren als het goed heb.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:06

Visser heel veel sterkte. Ik leef met je mee, ik weet wat je voelt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:45

Visser; van mij ook veel sterkte toegewenst ;(

kan iemand zien of dit die zaadjes zijn ? In de wei kan ik ze (gelukkig niet vinden) maar naast de (inmiddels vermoorde boom) van de buren wel

Afbeelding

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:51

Visser: heel erg veel sterkte met dit verlies. Wat een nachtmerrie om 2 paarden in 2 dagen te moeten verliezen........... en dan ook nog op zo'n manier....bah

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:42

Mist volgens mij zijn dat ze :j

Visser, sterkte -O-

Ik heb net met Sok@bokt het hele stuk waar bladeren liggen afgezet en da paarden op het achterste stuk van de wei gedaan, hopen dat de vorst de rest doet.. Ik ga nog wel harken maar dat heeft weinig zin tegen de zaadjes.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:56

Marcella schreef:
BianCatjee schreef:

Misschien even contact opnemen met gemeente dit mag niet zomaar zonder toestemming gemeente en omgeving moet op de hoogte gebracht worden van te voren als het goed heb.

Uiteindelijk contact gehad met de politie en we mogen hier aangifte voor doen.
Hebben ook contact gehad met degene die dit regelde omdat de politie weinig kon doen op dat moment.
Na een hoop gezeur, discussie en uitleggen waarom wij er direct uit moeten kunnen (koliekgevoelig paard, 2 zieke dieren staan apart en 1 pony op de kliniek die terug kon komen) heeft hij iemand gestuurd om de situatie te bekijken.. Uiteindelijk na 1,5 uur in de kou en regen hebben ze een paadje gemaakt waar wij zelf en de paarden overheen kunnen.. Je zakt wel een stuk weg maar goed, het is beter dan niks.
En het mooiste is nog dat ze het anders gister dicht zouden maken maar ze zijn zowel gister als vandaag niet voor mijn weiland bezig!!!

Ontopic: ik heb foto's moet ze alleen nog even uploaden :) zet ze denk ik maar even in een linkje want zijn meerdere soorten bomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:15

Ik heb ook een vraag met betrekking tot AM, hoewel slechts zijdelings; Ik wil vooralsnog wel gelijk zeggen dat ook ik totaal onbekend was met deze ziekte en ook met het hebben van bomen naast of om het weiland...

ik huur dus een weiland sinds een maand of 3/4, met aan 1 lange zijde alleen maar bomen van de buurman (grotendeels populieren), waarvan de bladeren bijna allemaal in het weiland vallen, omdat de wind eigenlijk altijd die kant opstaat. Blad weghalen is echt onbegonnen werk, al helemaal voor mij alleen, als hartpatiënte.
Dan krijg je dus het zwembad dat weiland heet en dan de heg en de tuin van mijn huurbaas zeg maar, de eigenaar van het weitje. De opslag en stallen (niet door mij gemaakt, stond er al) staan dus precies achter de bomen en jullie raden het al; 1 boom hangt in mijn ogen serieus over de stal heen, ik zeg dat dit erger is geworden sinds de laatste storm, buurman en huurbaas bestrijden dit en nu blijkt dus dat de buurman de boom in kwestie niet laat weghalen en zelfs het zekeren van de boom blijkbaar een probleem is. Er is volgens hem pas over enkele maanden tijd hiervoor. Huurbaas vind mij een grote zeikerd omdat ik mij grote zorgen maak over AM (die zegt, is er niet en nooit geweest hier en dus bestaat het niet) en ik ze dus de nachten zowiezo op stal wil hebben, maar ik dit dus ook niet durf als het flink gaat waaien, omdat ik bang ben dat die boom omgaat en als die gaat kan die maar 1 kant op en dat is dus op de stallen. Stallen verplaatsen krijg ik voorlopig ook geen toestemming voor (enige veilige - uit de weg bij de bomen, is tegen de heg van de huurbaas aan) En geloof mij; als ik zo snel een andere stalling wist, was ik al weggeweest, maar die kan ik vooralsnog niet vinden, wat moet ik nou? Ik maak me grote zorgen, Wat kan ik doen om e.e.a. wel in een stroomversnelling te krijgen? Op het stoppen met betalen voor een onveilige weiland na dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:28

Wat moeilijk voor je. Je slaapt hierdoor slecht. Ben je echt heel blij met die wei? Anders zou ik even 2 maanden kosten maken en de paarden even ergens stallen, ook al, is het niet je eigen keus, maar voor je gemoedsrust. Niet echt prettige huurbaas, die is echt met je buurman en dan sta je alleen.

Kan die boom niet gekortwiekt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:48

Dat zeg je goed russel, ik slaap bijna helemaal niet hierdoor... En het probleem is juist dat er in heel Zeeuws Vlaanderen geen stallen vrij zijn, anders was ik echt al weggeweest, maar niet meer teruggegaan denk ik... Huurbaas is niet met de buurman hoor, ik vermoed eigenlijk meer dat er gewoon nooit overleg is geweest met elkaar, over het verhuren van dat stuk grond, zoiets liet de buurman doorschemeren iig en hij had natuurlijk ook groot gelijk toen hij zei dat hij het niet zo een slimme zet vond van mijn voorganger om precies daar de stalletjes te bouwen en de opslag container te plaatsen. Kon het alleen maar met hem eens zijn en vermoed dat huurbaas het zo ver mogelijk van zijn tuin af wilde hebben allemaal...
Maar waar heb ik nu recht op als huurder? Of weet iemand misschien een instantie die ervaring heeft met dit soort zaken?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:21

hey, mag de boom niet weg omdat ze het in hun eigen tijd willen doen en het hout willen houden ? of hebben ze niemand die hem op een veilige manier weg kan halen ?

Jij weet waar/hoe ik woon, bij mijn vijver stond ook een eikenboom van een meter of 15 hoog, kwam zelfs over het huis. Walter Bonte (Clinge) heeft hem weggehaald, hij grijpt dan die boom met zijn kraan rond de stam en zijn maat zaagt hem door. Kost niets, alleen willen ze dan het hout zelf houden! alle afval en wortels worden door hen afgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:31

WOW! Ik ben er stil van! Ik denk het niet dat ze het doen omdat ze het hout willen houden, maar iid eerder omdat ze niemand kunnen vinden? Vraag me alleen wel af of er een kraanwagen nog tot op het weiland kan geraken met dit baggerweer... THANKS!!! ik ga direct op onderzoek uit...
<3 je bent een schat!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:37

ohjajoh6 schreef:
WOW! Ik ben er stil van! Ik denk het niet dat ze het doen omdat ze het hout willen houden, maar iid eerder omdat ze niemand kunnen vinden? Vraag me alleen wel af of er een kraanwagen nog tot op het weiland kan geraken met dit baggerweer... THANKS!!! ik ga direct op onderzoek uit...
<3 je bent een schat!!

laat maar weten, heb zijn mobiele nr. wel eerst even vragen wat ze precies willen. Kraan kan overal komen maar ik weet niet hoe de situatie bij jou is. Beetje jammer als het hele diepe sporen in de wei o.i.d. zou achterlaten vanwege de modder/regen, dan wellicht even wachten op de eerste vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:44

Hihi, ik heb tel.nr. al gevonden en ga ze morgen gelijk bellen, vertel ik de siuatie of mail een situatieschets ofzo en is het do able voor ze, dan vraag ik toestemming aan de buren, die diepe sporen, zullen mij dan mijn reet roesten, als ze die boom veilig over mijn stallen heen kunnen krijgen, ze gaan maar over relatief klein gedeelte van mijn land heen of zelfs precies langs achter, krijg ik 1 spoor naast de omheining en de boer 1 spoor.... Oh wat zal ik lekker slapen zeg erna!! Ik vertel wel hoe het afloopt, goed? Echt toppie van je!