Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:05

Sterkte hoor TS! Je had niets meer kunnen doen dan je hebt gedaan :(:) De laatste herinneringen van de pony zijn allemaal mooie herinneringen dankzij jou en je familie :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:12

Hopelijk heeft het beestje niet al te lang liggen lijden en komt het goed met de andere... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:30

Ach goss, meissie toch. Heel veel sterkte. En verwijt jezelf niet van alles want je hebt alles gedaan wat in je mogelijkheden lag. Hoe gaat het met de andere pony?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:35

Ach meiske, ik weet het is een schrale troost maar wat heb jij je best gedaan voor dit humpie! Zoals de anderen al zeggen hij heeft in ieder geval liefde, aandacht en eten gehad de laatste paar dagen. Probeer jezelf niets kwalijk te nemen, want je bent een topper!! Ik hoop dat je het verlies en de beelden een beetje kunt verwerken. Een dikke knuffel!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:50

Jeetje zeg wat een vervelende wending zeg. Maar geef je hier zelf niet de schild van, want tegen AM is amper iets tegen te doen.
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:52

sterkte met het verlies en duimen dat de andere pony het niet krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:13

wat triest!
Was het echt AM?Omdat de pony vanaf het begin al niet kon staan?Ik weet niet veel van AM.

Wel maak ik vaak mee dat verwaarloosde paarden na een dag of 10 toch even goed sterven.Ook wanneer ze hele kleine beetjes te eten krijgen...en ik heb het zelfs meegemaakt dat een aantal paarden op de kliniek stonden die het niet gered hebben.
Heeft met het metabolisme te maken.En ook met de schade binnenin door parasieten.

Hopelijk redt de ander het wel!Heel veel sterkte!
Je hebt je best gedaan!

even een linkje over het ''refeeding syndrome''
http://www.equinews.com/article/refeedi ... hed-horses

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:08

Wat een slecht nieuws! Sterkte meis, je hebt gedaan wat je kon :(:)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:59

Sterkte
De pony heeft een vredig en gelukkig einde gehad
Jij hebt je best gedaan
Respect meissie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:28

Potver, wat ontzéttend naar zeg! :(:) heel erg veel sterkte gewenst!

Is atypische myopathie ook daadwerkelijk door een DA officieel vastgesteld? Zo ja, zou ik wel zeker even je andere pony laten testen en heel goed in de gaten houden.
Mijn nekharen gingen ook overeind staan bij je laatste paar berichten (stijf, niet willen eten, niet willen lopen), klonk als 'bevangen', hoef-/spierbevangen, maar zou idd ook goed AM geweest kunnen zijn.

Klinkt misschien hard, maar ik hoop wel dat je ouders nu wel een beetje beseffen dat er soms gewoon écht een DA naar het dier moet komen kijken, en dat in sommige gevallen dat ook nog met spoed moet ook. :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:33

TS, je hebt gedaan wat je kon. Je hoeft jezelf absoluut geen verwijten te maken.
Deze pony was verwaarloosd door iemand anders, jij hebt nog een poging gedaan om hem te redden... maar dat lukt niet altijd.
Pony rent nu pijnvrij op de groene wolkenweide.
Sterkte gewenst.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:48

Heel veel sterkte en hopelijk houd de ander het heel veel langer vol. Hoe gaat het nu met Winnethou?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:05

JoyCiej007 schreef:
Potver, wat ontzéttend naar zeg! :(:) heel erg veel sterkte gewenst!

Is atypische myopathie ook daadwerkelijk door een DA officieel vastgesteld? Zo ja, zou ik wel zeker even je andere pony laten testen en heel goed in de gaten houden.
Mijn nekharen gingen ook overeind staan bij je laatste paar berichten (stijf, niet willen eten, niet willen lopen), klonk als 'bevangen', hoef-/spierbevangen, maar zou idd ook goed AM geweest kunnen zijn.

Klinkt misschien hard, maar ik hoop wel dat je ouders nu wel een beetje beseffen dat er soms gewoon écht een DA naar het dier moet komen kijken, en dat in sommige gevallen dat ook nog met spoed moet ook. :(:)

ik denk dat een dierenarts ook niet veel had kunnen doen...ja,er een vroegtijdig eind aan maken.
Pony was te ver heen denk ik. |(

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:08

Heel veel sterkte TS! Je hebt je uiterste best gedaan voor hem :(:)
Ik hoop voor jou dat de andere pony er weer bovenop komt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:33

Heel sneu dat hij is overleden. En heel naar dat je dat zo mee moest maken, al had inslapen door de DA ook wel traumatisch geweest.

Sterkte.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:54

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties.
Het is niet vastgesteld door de dierenarts, want de dierenarts is helemaal niet geweest.
Odi is vanmiddag opgehaald, wat ze met hem gaan doen (crematie?) weet ik niet.

We laten de dierenarts denk ik wel even langskomen ja.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:00

Eerlijk gezegd twijfel ik er dan aan of er wel echt sprake is van AM......... het zou logischer en beter verklaarbaar zijn als de pony helaas alsnog aan verwaarlozing en zwakte is bezweken. Vind toch het beeld van AM hier niet echt bij passen; hij liep al een tijdje niet goed, toch?

Als jij hem wel van AM verdenkt, of van wat anders........... ik zou echt de DA er bij halen.
Lijkt me dat je dat je ouders nú toch wel een keer duidelijk kan maken, toch? Of willen ze ook graag de andere pony verliezen? := :?

Cremeren gebeurd alleen als je daar zelf voor kiest (en daar betaal je best wat voor). Anders wordt het dier vaak opgehaald door een destructiebedrijf (in NL is dat de Rendac). Gezien jou ouders er blijkbaar geen DA wilden bijhalen, lijkt de kans mij vrij klein dat ze dan wel bereid zijn extra (dure) kosten te betalen om de pony te laten cremeren.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-11-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:20

Onbegrijpelijk dat er geen dierenarts bij is geweest, arm beestje... :\

Het was ongetwijfeld goed bedoeld om die dieren op te vangen, maar op deze manier is het niet zo handig allemaal -O-

Hopelijk zal het de andere pony beter vergaan....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:03

Nou, ik begrijp er nu ook geen jota meer van....

Ten eerste wil ik natuurlijk mijn medeleven met het overlijden van de jonge Odi betuigen, wat vreselijk jammer, ik begrijp dat TS daar intens verdrietig over is, zeker na deze twee ponies overgenomen en "gered" te hebben.

Enkele zaken begrijp ik echter in het geheel NIET... zoals: de ponies zijn zeer recent uit een hele slechte situatie weggehaald, volgens TS, maar vervolgens komt bij Odi, die er van begin af aan al bar slecht er aan toe was, geen DA bij.
Ik begrijp wel, dat TS zelf die beslissingen over al dan niet DA bellen aan haar ouders heeft moeten overlaten... maar ik vraag me af of de ouders in kwestie, die wellicht heel goede bedoelingen hadden en hebben, wel verstand van paarden/ponies hebben, of althans dan genoeg om problematische gevallen zoals deze Shetten op te kunnen vangen en te daadwerkelijk te (laten) begeleiden?
De Shetten zijn ook op een volle weide gezet terwijl er al een zware verdenking van hoefbevangenheid bestond, en Odi amper kon lopen (als die al overind kon komen).
Hier had toch ogenblikkelijk een deskundige DA bij gehaalds behoren te worden?

Dan komt er tenslotte een verhaal over Atypische Myopathie, terwijl daar totaal geen enkele zekerheid over is (want... geen DA bij gehaald). Het blijft in mijn ogen allemaal een vage bedoening/aanpak.

Ik hoop dat de andere "betere" Shet met wat meer deskundigheid en doortastendheid wordt begeleid, want ik word hier niet vrolijk van.

Rest mij te zeggen dat ik TS zelf hier in geen geval op aankijk, maar de ouders hadden hier toch beter moeten weten, of adequater mogen optreden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:06

terpentijn schreef:
Nou, ik begrijp er nu ook geen jota meer van....

Ten eerste wil ik natuurlijk mijn medeleven met het overlijden van de jonge Odi betuigen, wat vreselijk jammer, ik begrijp dat TS daar intens verdrietig over is, zeker na deze twee ponies overgenomen en "gered" te hebben.

Enkele zaken begrijp ik echter in het geheel NIET... zoals: de ponies zijn zeer recent uit een hele slechte situatie weggehaald, volgens TS, maar vervolgens komt bij Odi, die er van begin af aan al bar slecht er aan toe was, geen DA bij.
Ik begrijp wel, dat TS zelf die beslissingen over al dan niet DA bellen aan haar ouders heeft moeten overlaten... maar ik vraag me af of de ouders in kwestie, die wellicht heel goede bedoelingen hadden en hebben, wel verstand van paarden/ponies hebben, of althans dan genoeg om problematische gevallen zoals deze Shetten op te kunnen vangen en te daadwerkelijk te (laten) begeleiden?
De Shetten zijn ook op een volle weide gezet terwijl er al een zware verdenking van hoefbevangenheid bestond, en Odi amper kon lopen (als die al overind kon komen).
Hier had toch ogenblikkelijk een deskundige DA bij gehaalds behoren te worden?

Dan komt er tenslotte een verhaal over Atypische Myopathie, terwijl daar totaal geen enkele zekerheid over is (want... geen DA bij gehaald). Het blijft in mijn ogen allemaal een vage bedoening/aanpak.

Ik hoop dat de andere "betere" Shet met wat meer deskundigheid en doortastendheid wordt begeleid, want ik word hier niet vrolijk van.

Rest mij te zeggen dat ik TS zelf hier in geen geval op aankijk, maar de ouders hadden hier toch beter moeten weten, of adequater mogen optreden.

Ik ga hier helemaal in mee.

TS: misschien toch maar eens een gesprek met je ouders aangaan?
Ook ik vind het een vaag verhaal, nu blijkt dat er geen contact met een DA is geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:04

Nou,nou,nou twijfelen aan goede bedoelingen? Nogal bout vanachter je pc-schermpje..!
Er massa's mensen met goede bedoelingen, er zijn minder mensen die 'overal' verstand van hebben.
En zelfs dan nog zijn de meningen behoorlijk verdeeld.
TS, trek het je niet aan...

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:26

Vreselijk voor die kleine Uk om zo aan zijn einde te komen. Nu is de bonte in zijn uppie.

Om eerlijk te zijn begrijp ik er ook niet veel van en al helemaal niet dat hij al opgehaald is..ten 1e was er al een paspoort? en was je aangemeld bij TSK?, anders komen ze echt je pown niet ophalen.

Dat er geen DA is bijgeweest vind ik helemaal raar om eerlijk te zijn. En hoe nu met die andere ukkepuk?

Krijg er nu een beetje raar onderbuikgevoel van.
De bedoelingen zijn zeker goed maar wat niet gaat, dat gaat niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:49

senna21 schreef:
Nou,nou,nou twijfelen aan goede bedoelingen? Nogal bout vanachter je pc-schermpje..!
Er massa's mensen met goede bedoelingen, er zijn minder mensen die 'overal' verstand van hebben.
En zelfs dan nog zijn de meningen behoorlijk verdeeld.
TS, trek het je niet aan...

Ik twijfel er wel aan.

Ponies zijn op 19 oktober bij ts gekomen en waren toen in een verwaarloosde toestand.
1 pony gaat duidelijk achteruit en er komt geen DA bij, tot slot overlijd pony op 3 nov. Dat is bijna 3 weken.

Ouders van TS zijn duidelijk nalatig geweest. Ponies hadden gezien moeten worden door een DA.

Als je dit niet kunt bieden begin er dan ook niet aan. Erg triest dat zo'n dier zo aan zijn einde moest komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:53

Aan goede bedoelingen van TS en/of ouders van TS twijfel ik ábsoluut niet, laat dat even duidelijk zijn!

Wel vind ik het op z'n minst zéér vreemd (en zeer triest, zeker voor TS zelf) dat er inmiddels 1 v/d 2 pony's is overleden, volgens TS aan AM, maar er is geen DA aan te pas gekomen. Dan vraag ik mij af: hoe komt TS aan de conclusie dat de pony aan AM is overleden, als dit niet door een DA is geconstateerd?

Verder, gezien de conditie van beide pony's, vind ik het vreemd dat er uberhaupt geen DA bij is geweest. Pony's in deze zeer verwaarloosde conditie hebben medische hulp nodig, en niet alleen maar goede bedoelingen, voer en een zorgzame verzorgster.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:15

Ts heeft hellemaal niet gezegt dat er een da is geweest...

Het kan zijn dat ts dacht dat ie aa am is overleden omdat het daar heerste.

Maar ja ts ken er ook niks aan doen ze had goeie bedoelingen voor de pony en hoopte ook niet dat het zo ging. Ts is hier niet verantwoordelijk voor maar d'r ouders;-)