De voorkant is nu wat dikkig door dat de korsten daar nu ook los laten. Aan de achterkant is het oedeem echt al een heel eind weg met het verband. Echt super
nu aan de voorkant die plekjes helen en de oedeem er uit en dan hebben we hopelijk weer een normaal been, en alleen de blessure nog.
Ik krijg van de DA de röntgen en de scans opgestuurd zodat die mee kunnen naar de Lingehoeven voor Second opinion.
Inmiddels stappen we 10min onder het zadel op het harde, lijkt goed te gaan, hij loopt als een trein. Maar ik weet dat schijn bedriegt, dus ik blijf voorzichtig met blij zijn.
Hehe. Het is eindelijk gelukt om de DA even te spreken. Hij heeft de fotos bekeken. Hij adviseert het been in verband te houden tot de oedeem weg is. We mogen het stappen uitbreiden met 5 minuten per week. Dus we gaan aankomende week 10 minuten stappen. En de week er op 15 minuten. Dan wil hij mij weer graag terug zien en scannen. Dan zijn we 5 weken verder na de laatste scan. Ik weet nog niet of ik haar dan al ga laten scannen. Dat zie ik over 2 a 3 weken wel. Maar tot nu toe is het positief.
Mijn pre heeft ook een peesblessure gehad, ik heb hem succesvol in Olst bij Stal Vastenholt laten revalideren. Hier ging hij het bad in, werden we qua rijden net zo lang begeleid tot we het thuis weer zelf af konden. Hele fijne stal, hele fijne mensen, geen absurd hoge prijzen. Ik ben er blijven hangen omdat Cecile ook als lesgever ontzettend fijn is.
Mara was héél stout vandaag met wandelen... Alleen maar stijgeren, bokken, passageren aan de hand. Zucht... Goed. Een even kijken hoe ze zich de aankomende dagen houd, anders gaat ze aan een bijzetje zodat ze iets beter te houden is.
Dat zou kunnen, al ben ik niet gewend van haar dat ze daar echt op reageert. Ik heb het idee dat ze op stal een nieuwe snede hooi aan het voeren zijn. Ik denk eerste snede van dit jaar. Of iemand die stiekem toch brok voert, maar dan moet het een nieuw iemand zijn. Dat zijn zo'n beetje de 2 dingen die ik kan bedenken waar ze helemaal van uit haar plaat zou kunnen gaan zoals ze nu heeft gedaan.
Uppojono
Geplaatst: 13-09-13 07:17
Ik heb even het topic doorgelezen. Fijn dat het beter gaat en het been slanker wordt. Mijn paard is gisteren geblesseerd geraakt, zeer waarschijnlijk de pees linksachter. Alle horrorverhalen gelezen en vannacht niet kunnen slapen. Volgende week kan ze pas voor scan en hoewel me boxrust geadviseerd is, staat ze wel op het land. Ze staat erg rustig en draait in box alleen maar rondjes. Ga nu drie keer per dag afspuiten tot aan scan. Vind het fijn om jullie ervaringen te lezen, heb zelf nog nooit een paard met peesblessure gehad.
Dit is voor mij ook de eerste keer. Ik zou even overleggen met de DA wat hij van tegendruk vind. Als ik dat bij mara in het begin had gedaan had ze al zo'n voorsprong gehad, maar dat het ik niet gedaan, en eigenwijs op het land gezet. Zonder krachtvoer (wat ze nu ook helemaal niet nodig heeft) doet ze het super op stal. Ze staat al 5 weken op stal, kan je na gaan.
@Uppojono: mijne trok de boxrust ook niet Heb hem toen naar stal verhuist met uitloop aan de box. De lichte beweging was in mijn geval juist goed, bleek op de scans.
@Peelie: Fijn dat de tegendruk zijn vruchten afwerpt! Succes met het opbouwen van het stappen. Heb je in elk geval het gevoel dat je weer wat kunt doen dat frisse herken ik ook wel, hoewel arlie doordat hij een uitloop heeft, toch erg braaf is nu. Wel kijkerig en overal naar snuiven
Vind het wel apart dat Arlie nooit een dik been heeft gehad, alleen zijn voorbenen omdat hij achter ging ontlasten..
De tegendruk werkt heel erg goed en haar been is super slank in vergelijking met 8 dagen geleden. Echter heeft ze nu een beenwond. Aan de voorkant van het been zat een heel dun laagje korstjes door de oedeem. Nu kwamen de korstjes er als schilfertjes vanaf. Echter heeft haar lichaam nu besloten om de gehele plak in een keer los te laten. Er zit een fikse wond onder die verder wel mooi rood is, maar wel diep.
Ik heb de DA gebeld voor advies en foto's toegestuurd (lang leve WA). Hij belt mij zo terug.
Zucht... Denk je dat het goed gaat (en dat gaat het verder ook) en dan krijgt ze zo'n wond... Ik zal even foto's uploaden, maar ze zijn niet voor de zwakke maag.
Mirranda
Geplaatst: 14-09-13 19:31
Dat is balen zeg. Maar had de VA niets gezegd over het mogelijk ontstaan van een wond bij deze behandeling (misschien komt het vaker voor)?
Hoop wel dat je met de behandeling door mag gaan en nu niet hoeft te stoppen totdat er een nieuw laagje huid overheen zit.
En heb een sterke maag hoor, kan best een onsmakelijke foto hebben
Kan het druknecrose zijn TS? Hoeveel polstering doe je onder het verband?
Peelie
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-13 20:37
Het is idd een decubitis die open is gegaan. Voor nu moeten we het toch even aan de lucht laten drogen. Ik hoop dat het been slank blijft. Sowieso tot maandag laten we het even zonder verband.
De DA ziet het ondanks de wond nog steeds zitten. Hij verwacht dat de wond snel dicht is. Dus dat is een geluk bij een ongeluk.
Hier de foto's: Hier is nog niet eens echt heel goed zichbaar hoe open het is.
Lekker naar binnen turen...
De achterkant van het been gaat echt super!
Het been is verder wel een heel stuk goed slank eindelijk. Ik hoop dat dat zo blijft.
Hoeveel polstering ik gebruik? Ik doe een dubbele laag Gamgee, dan de tendongrip van kentukey (dan hoef ik niet te bandageren en word de druk toch goed verdeeld) en dan en hechtverband om alles op z'n plaats te houden.
Dit gaat echt super goed nu. In het begin heb ik van BR de stal bandages om gehad, en dat is dus fout gegaan...
Laatst bijgewerkt door Peelie op 14-09-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Misschien toch nog eens overleggen hoeveel "onderlap" je er naderhand overheen moet doen TS, dat luistert nogal nauw. Als ik jouw foto's zo zag zou ik ook de rand van je onderlap boven de rand van je verband laten komen, anders kan het behoorlijk knellen.
Ik vouw het laatste stukje onderlap terug om, omdat ze de boel anders helemaal los trekt. Dit komt ook niet door het verband wat ze nu om heeft gehad, maar het verband wat ze 3 weken geleden om heeft gehad(waar dus de oedeem van is gekomen). Daar komen de korsten nu pas van los.
44Myrthe44
Geplaatst: 14-09-13 20:49
Hoi! Ik weet niet of je wat aan mijn ervaring hebt, maar wil het toch graag even vertellen. Mijn paard heeft ongeveer 2 jaar geleden een peesblessure gehad aan de oppervlakkige buigpees, en dit is helemaal genezen door een PRP-spuit (uitleg: http://www.annatommie.nl/zorgaanbod/orthopedisch-consult/behandelingen/prp-acp). Weet niet of je hier al eens over hebt nagedacht? Verder wil ik je waarschuwen wbt het wandelen met een paard dat op boxrust staat. Mijn paard (altijd braaf, mak als een schaap, schrikt nooit) heeft mij destijds het ziekenhuis ingetrapt. Hij kreeg géén brok, maar mocht slechts 2x 10 minuten p/d zijn stal uit en dat heeft zijn energie doen opstapelen. Bokken, steigeren aan de hand, e.d. Totdat ik een keer in de weg stond en geraakt werd. Dus mijn advies is om je paard aan de longeerlijn te laten stappen, zodra ze beginnen met kunstjes aan de hand. Zelfs met een doodbraaf paard waarvan je het nooit verwacht kunnen ongelukken gebeuren door te veel energie.
Peelie
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-13 20:57
Myrthe, aan de longeerlijn is geen optie, omdat ze dat gegarandeerd helemaal uit haar plaat gaat. Ik ken mijn merrie ondertussen toch behoorlijk na 7 jaar samen zijn. Bij haar is het een kwestie van een keer streng toespreken en desnoods een klap voor haar kop. Het is echt uitproberen wat ze nu doet.
Ik stap haar nu met een longeerhulp (http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... +EPPLEJECK) en dit werkt erg goed. Ze stijgerd niet meer en heel af en toe bokt ze wel. Als ze zich echt gaat misdragen dan ga ik met een zweep wandelen. Mijn veiligheid en die van andere gaat voor. Ik ken Mara door en door, en zij mij ook. Hoe banketstaaf het dan ook is, maar dan krijgt ze gewoon 1x een flinke mep, en dan is het weer klaar. Binnenkort mag ze weer, nu moet ze zich even gedragen.
Ik heb even jou link bekeken. Als je het topic gelezen had, had je geweten dat bloedtransfusie geen optie is, omdat er geen holte is om het in te spuiten. Dus dat gaat niet werken, zo valt stamceltherapie ook af.
Haar been zit weer helemaal vol met vocht. Zo mooi slank haar been was gisteren, zo dik is hij nu weer. Weer helemaal het oedeem er terug in. Huil...
Ik heb foto's gemaakt. Het stuk vel wat los laat is helemaal leer achtig. Ik heb de wond vandaag gespoeld en nu is het stuk vel los van de wond, maar nog niet van het been af. Ik heb zelf het idee dat het iets ontstoken is en dat een penicilline kuurtje voor in de wond helemaal geen slecht plan is. Ook denk ik dat, wanneer het vel er af is, het verbinden van het been helemaal geen slecht plan is in combinatie met het oedeem. Nu wijkt de wond best wel, wat best nadelig is.