'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:03

simodi schreef:
Mindim, volgens mij veroordeelt niemand hier TS, in tegendeel.
En duidelijk hebben meer mensen gezegd dat het moeilijk goed te beoordelen is vanachter je pc.
Maar daarom kunnen we nog wel helpen om dingen op een rijtje te zetten, dat kan TS juist helpen bij het maken van haar keuzes.

En er wordt denk ik al helemaal niet gemakkelijk gezegd dat inslapen beter is. Iedereen die daar zelf al mee te maken heeft gehad (waaronder ikzelf) weet dat als er iets moeilijk is, het die keuze daarvoor is en ook het moment waarop. Maar je moet daar aan de andere kant ook realistisch in zijn, wij als baasjes zijn de enigen die kunnen beslissen voor ons paard, ook als dat een hele moeilijke keuze is.

Uiteindelijk is het natuurlijk TS eigen keuze en ik persoonlijk respecteer die.

Ik weet wat het is hoor, je bent niet de enige met chronisch zieke paarden of de ervaring van het laten inslapen van dieren.
Maar ze heeft haar keuze al gemaakt, daar hoef je niet meer mee te helpen dan.
Verder zeg ik ook niet dat iemand TS veroordeeld, maar misschien wel haar keuze (en misschien is veroordelen niet eens het goede woord, door toch TS steeds voor te houden), dat inslapen misschien toch de meest gewenste oplossing is. Ook als zij haar keuze bekend heeft gemaakt. Volgens mij is die keuze met beleid tot stand gekomen en ik geloof meteen dat deze niet licht is geweest en met het dier voorop. Ik twijfel er niet aan dat ze de juiste beslissing voor het dier gaat maken, welke dat ook mag zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:40

_Inge schreef:
Morgenochtend komt onze dierenarts bloed prikken en dit moeten we voor 10.00 uur naar Moerbeke brengen.
Dan zullen we denk ik snel weten hoe haar lever is.
Ik had eerst de keuze al gemaakt, en dat was laten inslapen, maar nu de dierenarts toch er mits de lever goed is wel heil in ziet twijfel ik enorm.

Moerbeke is een erg goede kliniek dus vertrouw zeer op hun mening, plus dan haar wilskracht, we hebben 5 paarden en zien echt bij haar kracht die bv onze merrie Pasja niet heeft, dus overlevingsdrang is zeker ook iets wat mee speelt, maar ook elk paard is anders van karakter.
Maar ze mag niet te lang meer lijden dat sowieso niet, daarom dat er ook redelijke haast achter het bloedprikken en onderzoeken gezet is.
Als we hier de uitslag van weten en het is positief gaan we sowieso om de tafel nogmaals om duidelijk te bespreken wat haar kansen zijn, en ook toekomst gericht .

We willen haar niet koste wat het kost redden, maar ook niet haar laten inslapen als een operatie alles zou verhelpen en ze een normaal paardwaardig bestaan kan hebben.

TS heeft nog geen definitieve keuze gemaakt.

smurffie

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:17

Even over de kosten, er wordt hier gezegd een koliek operatie is rond de 3000.

Mijn merrie is aan haar achterbeen geopereerd, heeft 2 uur en 40 minuten op tafel gelegen en heeft 4 dagen op en kliniek gestaan. Voor alleen dat was ik 900 kwijt bij bodegraven. Maar inclusief alle voor onderzoeken, controles ect zit ik al over de 3500.

Hiermee bedoel ik te zeggen je niet te verkijken op enkel de kosten van de operatie, die valt namelijk mee.

Nu speelde het geld hierin bij ons geen rol gezien haar prognoses super waren maar vooraf hadden wij dit bedrag niet voorzien omdat de operatie zelf "wel meeviel".

Ts mag ik je de tip geven gewoon meerdere klinieken te benaderen en een prijs te vragen? En hun bevindingen? 2 zien meer dan 1. Maar 5 ook meer dan 2.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 07:28

Ik vind dat het nog netjes gaat hier met meningen zeggen, ik respecteer ook echt zeker als mensen eerlijk zijn naar me, dat helpt me wel.

Vannacht erg lopen malen erover , bezorgt je wel kopzorgen zoiets ;) , de kosten is niet het eerste waar ik mee zit, dit is een keuze die je maakt als je paarden neemt.
Het gaat mij om Fay en haar levenskwaliteit, haar toekomst, het is dat ik wrs nogal uit de buurt woon voor vele maar altijd welkom te komen kijken, het is voor mij zo moeilijk om op een afstand naar haar te kijken.
Wij zien haar elke dag, dan ga je meer op details letten dan het geheel.
Details als wanneer ze met de oortjes naar voren en gespitst staat als we aankomen , en wanneer ze samen met haar vriendinnetje staat te grazen.
Ze gisteren zelfs ging draven uit zichzelf, met de oortjes naar voren.

En andere moment dan zie je haar staan, en zie je dat ze het zwaar heeft, als ik zelf dierenarts was geweest dan waren er momenten geweest dat ik op het moment zelf haar had laten inslapen, maar nu is het, dierenarts bellen, en dan afspraak plannen, en ze knapt weer enorm op.

Ik wilde groen licht van de kliniek om of inslapen, of operatie, nu hangt het nog steeds tussen beide , en dat is zo zwaar.
Maar goed, nu zo naar ze toe, en bloed prikken, dan naar Moerbeke en hopelijk weten we het snel, en wie weet trekken we het eerder niet meer...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:26

Ik lees al vanaf het begin mee maar wil nu toch graag even reageren.
Ik heb enorm respect voor je wat je voor dit veulen over hebt, ik ben ervan overtuigd dat je de juiste beslissing gaat maken voor de kleine.
Uiteraard is het erg moeilijk als je ziet dat de kleine het de ene dag redelijk goed doet en de andere dag ziet dat ze het heel zwaar heeft.
Ook ik vind dat de levenslust meetelt, als de kliniek of da er heil inziet, jij het wil proberen ongeacht de kosten, goede vooruitzichten voor het veulen zijn en het veulen echt nog wil....waarom niet.
Denk wel dat het heel belangrijk is dat na z,on operatie het veulen wel een paardwaardig bestaan heeft maar het is duidelijk dat jij dat ook voor ogen hebt.

Vind het ook top hoe je met de discussie in dit topic omgaat.

Heel veel sterkte met de beslissingen die je gaat nemen en ik duim dat er toch wat positiefs uit gaat komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:44

Heb net het toppic doorgelezen en wat ga je der super mee om ts.
Maar als ik heel eerlijk ben zou ik haar waarschijnlijk in laten slapen.
Ik krijg een beetje het idee dat de da de operatie vooral heel interessant vind.
Een paard ademt door z'n neus en geloof me, daar gat die kleine uk veel pijn van hebben erna.
Daarbij word dwangvoeren bij een paard onbegonnen werk.
Ik weet niet eens hoe jullie dat precies willen gaan doen.
Via de mond ? Een paard moet kunnen kauwen en malen en ze zal goed moeten eten om niet nog meer gewicht te verliezen en te verzwakken.
Als je het al overweegt zou ik eens rond gaan bellen naar klinieken, misschien dat er al ergens iemand is die dit wel al eens heeft meegemaakt en heeft geopereerd.

Wat je ook kiest, heel veel succes en sterkte.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:59

TS heel veel sterkte vandaag en een knuffel voor je kleintje! :(:)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:09

Heel veel sterkte, zal duimen!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:53

Heb het hele topic doorgelezen
Heel veel sterkte met je keuzes.
Heb super veel respect voor je

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:00

Stille meelezer meldt zich ook even, TS ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen.

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:22

ik leef met je mee!!!!!!!!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:15

Jeetje wat een vreselijke diagnose.. Zou hier eerlijk gezegd geen minuut langer mee wachten..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:20

TS ik begrijp wel hoe je je voelt hoor. Ons paard was op sterven na dood, zware infectie na een koliekoperatie. Maar als ze mij zag kwam de vlam terug in haar ogen, terwijl we aan het wachten waren tot de inslaapbox vrij kwam. Ik heb toen ook het infuus weer laten aansluiten, zodat mijn vriend haar nog kon zien. Achteraf bekeken dom en zinloos, maar zo kon er nog wel afscheid genomen worden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:28

Even tussendoor, vandaag drukke dag ,ook nog verjaardagsfeestje van mijn dochter vieren, bloed is iig gebracht en hopelijk weten we snel
meer, sowieso bellen we maandag even.
Ook zullen we idd andere klinieken zeker even bellen nog.

Weet niet of iemand het interessant vind maar ik heb het medisch verslag per mail gekregen van de het onderzoek , ik heb wel de namen van de dierenartsen weggelaten.

Betreft : Fay
Paard , , Merrie, Vos, 26/04/13
Aangeboden op : 03/10/13
Doorgestuurd door : ..............

Anamnese :
Enige tijd geleden zeer mager aangekocht met abnormale ademhaling en gele neusvloei. Behandeld. Neusvloei is nu wit. veulen is zwaarder geworden doch blijft strek abnormale ademhaling vertonen en heeft veel groeiachterstand. Draaft of galoppeert nauwelijks.

Kl. onderzoek :
Cachectisch, dof haarkleed, 126 kg , bcs 2/9. Luide gemengde dyspnee. Beiderzijds oedemateuze achterbenen van kroonrand tot aan spronggewrichten.
Witte huid op neus erg ontstoken. MIlde harde niet pijnlijke zwelling op de neusrugrostraal van linker oog
°T 38,3, bleke kleur oog- en mondmucosae, no crt, wit slijm uit rechter neusopening. Uit rechter opening komt geen lucht, links vermeerderde passage van lucht. rechter submn lnn opgezet en gevoelig, larynxreflex geen hoesten, reutels bij trachea auscultatie, no huidturgor. Hartauscultatie 36/min., regelmatig ritme, goed geslagen, mild bijgeruis. Ademhaling 28/min., beiderzijds verterkt ademen..

Endoscopie: rechts ter hoogte van het achterste deel van de neusgang niet doorgangelijke, waarscvhijnlijk vooral fibreuze membraan: geen toegang mogelijk tot nasopharynx. Links achteraan in neusgang partiele doorgang naar nasofarynx.

Besluit:
Atresie van de choanae: rechts volledig waarschijnlijk fibreus, links partieel waarschijnlijk fibreus.
Fotosensitiviteit ter hoogte van de neus en achterbenen.

Behandeling :
Ter evaluatie van de cachexie, ontstoken neus en dikke achterbenen is het noodzakelijk bloedonderzoek uit te voeren.
De behandeling van de atresie bestaat erin via de neus de membranen te perforeren en grote openingen te maken zodat het veulen weer beter kan ademen.

Als het veulen erge ademnood heeft is een tracheostomie aangewezen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:31

Nog even duimen draaien dus voor goede uitslagen. Als de uitslagen minder zijn zouden ze dan niet eerst haar aan kunnen laten sterken door een gat in de luchtpijp te maken? Dan kan stap 2 de operatie zijn.. Of denk ik nu te simpel?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-10-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:34

Hmmmm, die fotosensitiviteit is geen goed teken tav de lever. Er wordt wel aangegeven dat de blokkades waarschijnlijk fibreus zijn, dat is tav de operatie nog een ander verhaal dan bij beenderige problemen.

Benieuwd hoe de bloedtest uitdraait, op de Bosdreef hebben ze een aantal testen die ze in huis kunnen, dus misschien weet je al snel meer.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:41

Het zegt mij zo niks ;)
Maar ze vertelden wel al dat het niet simpel is .

Deel van de testen konden ze zelf, deel ook niet ,
dit is er afgenomen iig :
Voor bloedname FAY

1 serumbuis
2 EDTA buizen
1 citraat buis

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:49

Ik duim mee, ik hoop snel op een goede uitslag!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:32

Ik ben benieuwt TS!! Stipje!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:18

Oef wat een verhaal!! Zeer benieuwf ook hoe het afloopt, wat je ook besluit ts, je hebt je al met heel je hart gegeven voor dit voor velen kansloze veulen, petje af daarvoor! Een foute beslissing kun je in mijn optiek dan ook niet maken :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:27

Welke keuze ook gemaakt word, heb enorm respect voor je. Het blijft je eigen keuze en alleen jij kent je paardje het beste. Ik duim mee voor die ene kans, en is dat niet mogelijk heb je in ieder geval alles geprobeerd. Respect, en heel veel sterkte

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:52

Heel veel succes vandaag TS!!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:00

Jeetje echt respect dat je zo vecht voor het leven van Fay, denk niet dat iedereen dat zou hebben gedaan!
Ben benieuwd hoe het afloopt, in ieder geval erg veel succes ;)

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:21

Ook ik lees al vanaf het begin mee, en snap dat TS worstelt met een juiste beslissing maken. Ik ga hier geen besluit ophemelen of afkraken, wil alleen maar zeggen dat je (TS) op mij overkomt als iemand die serieus alle voor en tegens op een juiste manier (in overleg met de DA) tegen elkaar afweegt. Respect daarvoor!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:30

zijn de bloeduitslagen al binnen? :)
of krijg je deze morgen?