Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:50

Weer even een update over het BCG traject. Mijn paard is nu voor de vierde keer geinjecteerd in haar lies. De sarcoid ter grootte van een ei is inmiddels geslonken tot een wondje van 2x2 cm. Het is ziet er nu ook uit als schoon, normaal vlees dus dat ie prima.

De sarcoid op haar hoofd is een ander verhaal. Na de tweede injectie ontstond er een kaal rond plekje onder haar oog. Dit bleek een nieuwe sarcoid. Deze is de derde keer mee ingespoten. Maar dit ontwikkelde zich tot een rij pusbultjes rondom haar oog. https://plus.google.com/photos/11028177 ... 1008238737

Haar lympfesysteem heeft het blijkbaar opgepakt, en nu is het helemaal verder getrokken op haar hoofd. Dit hebben ze de vierde keer niet weer geinjecteerd, want dan zou het nog erger worden. Dit kwam 1 keer per 50 gevallen voor zeiden ze. Balen! Het is nu duimen dat het vanzelf weg gaat trekken, nu het lichaam er toch al druk aan werkt.
Mocht het zo zijn dat ze terug komen, dan moest ik het insmeren met Zovirax oid.

Ik ben blij dat het traject nu voorbij is. Twee uur in de trailer enkele reis is geen pretje. Bovendien moest ze iedere keer gesedeerd worden, omdat het zo hoog in de lies zat en mevrouw bleef stampen en trappen. Niet echt veilig te behandelen dus. Ik hoop dat het weg blijft, want nog een keer BCG gebruiken verlaagt de slagingskans behoorlijk.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:43

Pandora2 schreef:
Voor degenen die nog speuren naar cremes/zalfjes en de pro's en contra's nog aan 't afwegen zijn....ik heb hele goede ervaringen met de Virex creme van Hilton Herbs. PRE had een sarcoïd in zijn oksel, zo ongeveer 3cm op 1cm groot...heb 8 maanden elke dag Virex gesmeerd, maar het is voorlopig weg !!!! Al een jaartje nix meer te zien of te voelen.

Wat kost deze?
Waar haal je die?
8 maanden smeren, is dat niet lang?
Moet je de ingesmeerde plek na een aantal uren ook afwassen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:45

Ik bestelde die bij Hilton Herbs zelf in Engeland...in belgie geen enkele verdeler te vinden hiervan :(
De grootste pot kost ongeveer 25euries ( heb ik 8 maanden mee kunnen smeren! ) + de verzendkosten. Bij mij kwam daar ook nog de banktransferkosten in britse pond bij omdat ik geen visa of PayPal heb. Maar misschien is er ergens in Nederland wel een verdeler te vinden, en als je per kaart kan betalen, scheelt het ook al een hoop natuurlijk!
Niks afwassen, gewoon dikke laag zalf opdoen en zo laten. Mijne had het in zijn oksel en een kleintje in zijn lies, dus ik deed het altijd als hij op stal stond, kon het er goed intrekken omdat ie dan niet zoveel beweegt. De eerste weken heb ik 2x per dag gedaan, daarna 1x. En ik heb altijd kunnen blijven rijden, het was net daar waar de singel komt, maar het is nooit opengegaan ofzo.

madelief88

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:11

Hier gaan we toch beginnen met de liverpool behandeling zsm. Mijn dierenarts zou contact opnemen, dus hoop zo snel mogelijk weer wat te horen. Overigens was hun kostenindicatie 700 euro, stuk hoger dan de bedragen die ik hier voorbij heb zien komen? Heb het idee dat ze het nogal overschatten daar, toen ik zei dat ik veel lagere prijzen heb gezien, zei ze wel dat het ruim geraamd was.

Overigens is 1 bobbeltje (de meest recente) van de sarcoid afgevallen. Beetje spannend... Zal blij zijn als het allemaal achter de rug is.

Iemand nog tips hoe je beginnende sarcoiden kan herkennen??

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:51

Oh spannend Madelief! Hoop dat het net zo goed helpt als bij mij. Enne... Die 700 euro is wel heul ruim genomen lijkt mij zo. Dat heb ik never nooit betaald :-) maar goed, kan het alleen maar meevallen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:09

Madelief zoveel heb ik echt niet betaald hoor. Tenzij jouw DA heel duur is, want die moet die zalf een paar keer komen smeren..ik weet niet hoeveel er bij jou gerekend wordt voor een consult? Mijn DA heeft daar nooit veel voor gerekend, hij vond het zelf erg interessant om het verloop te zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:10

@chevalnoir: wat een heftig traject. Ik hoop met je mee dat het toch goed wegtrekt!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:16

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:46

Anya schreef:
Mijn DA heeft daar nooit veel voor gerekend, hij vond het zelf erg interessant om het verloop te zien.

Diezelfde reactie had mijn DA :-) Was erg blij met zijn open blik aangaande nieuwe ontwikkelingen.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:48

Anya schreef:
@chevalnoir: wat een heftig traject. Ik hoop met je mee dat het toch goed wegtrekt!

Dankjewel! Het ziet er steeds beter uit. De plekjes op haar hoofd zijn een goede graadmeter. Er is nog een bultje een beetje viezig, maar de rest is allemaal schoon en dicht. De sarcoid in de lies zit nog een klein korstje op. Ze is tijdens de behandelingen nooit ziek geweest, dus daar ben ik heel blij mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:48

Ik lees even mee, is mooi opgeknapt

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:27

Pattypaard, jeetje, heel je topic door gelezen, wat een ellende.

Ik vind die sarcoïden echt zulke nare dingen :n
Hoop dat de behandeling van 'Knotty' in 1x aanslaat zonder al dat gebeuren. Mijn DA raadde eigenlijk meer BCG injecties in Utrecht aan, maar volgens mij wat ik heb begrepen heeft dat op het hoofd een minder goede kans en ik word erg bang van al die paarden die er zo ziek van worden, daar zit ik niet op te wachten... Hoewel dat ook een bijwerking kan zijn van de Liverpool creme toch?

Anya & Olympia96, ja ik vond het prijsverschil ook echt te bizar... Vandaar dat ik er ook wat van heb gezegd, ze zei dat er 10 visites bij berekend waren? Weet niet hoeveel visites er nodig zijn (wisten zij ook niet)? Nou is deze DA eigenlijk altijd erg duur... En Furia is voor deze praktijk ook de eerste die behandeld gaat worden met Liverpool, sowieso hebben ze weinig ervaring met sarcoiden (maar weet eigenlijk geen één DA hier in de buurt die een (betere) optie zou zijn).

Werd net gebeld door de DA, het contact is gelegd, ze moest nu eerst die consultkosten betalen en ze houdt me verder op de hoogte. Spannend!!

Oja, op zijn heup/billen heeft meneer inmiddels ook een bobbeltje. Zit er nu zo'n 2-3 maanden denk ik, dacht eerst een eiwitbobbelte (was dus klein en stevig). Van de één op de andere dag was die opeens drie keer zo groot en is nu nog steeds zo groot (knikkerformaat). Het is dus onderhuids en nu het groter is geworden, lijkt wel vocht, want je kan het indrukken. De DA was laatst voor iets anders op stal en toen heb ik het snel laten zien, zij dacht aan een cyste. Maar toen keek ik op de site van Liverpool en zag ik dat een nodulair sarcoid voor cystes kan worden aangezien. Het is een 'perfect' rond knikkertje, indrukbaar, voelt als vocht. Als we met de behandeling starten wil ik deze ook gaan testen. Wat denken jullie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:35

Geen idee .. kan.. tien visites??? hum. Bij Lan moest de zalf 5x worden aangebracht. En dat is 3 minuten werk met aantrekken van rubberen handschoenen erbij. Controle was niet echt nodig. Het is niet gaan ontsteken en ze is er niet ziek van geweest.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:40

Dan zijn ze denk ik gewoon van te veel visites uitgegaan :') Dat zal al wel bijna de helft schelen waarschijnlijk! Als Knottenbelt een advies heeft gegeven, zullen de kosten wel duidelijker worden. Ze zei dat ze wel gewoon een speciaal, goedkoper tarief rekenen, bij dit soort korte herhaalbehandeling. Ze rekenen sowieso niet de volle kosten gelukkig. Ach, we zullen het zien. Als dat ding maar goed weg gaat en nooit meer terugkomt!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:07

Nog niet tegen gekomen als tip: ik ben nu een aantal (kleine) sarcoïden aan het smeren met 'zovirax'. Dat is toch nog steeds 8 euro voor een tube van 2 gram. Bij de apotheek haal je het merkloze equivalent (aciclovir zalf 5%) voor nog geen 4 euro per tube...

Ik ben nu twee weken aan het smeren, 1x per dag, en het lijkt te werken. Nog maar 1,5 tot 5,5 maand te gaan!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:34

Ik heb eigenlijk best verrassend goed nieuws... Halverwege juli heb ik mijn paard preventief door holistisch DAP Den Hoek laten behandelen. Beetje vanwege vele 'gekke' dingetjes dat ik dit wilde, ben/was nogal sceptisch tegenover dit soort dingen, maar vanwege de goede resultaten wilde ik het toch eens proberen.

Met de behandeling heeft ze uiteraard ook naar de sarcoid gekeken en kwam er een ontsmettingsspray uit als beste optie om te behandelen.
Daarnaast dus druppeltjes mee om oa zijn weerstand zo goed mogelijk te krijgen.

Eerst durfde ik het niet te gaan gebruiken, maar ca een week na de behandeling dacht ik, wat voor kwaad zou een ontsmettingsspray kunnen. Hierbij een fotoserie:

18 juli 2013, nog niets aan gedaan:

Afbeelding

18 juli 2013, overzichtje:

http://img198.imageshack.us/img198/8463/ptk0.jpg

31 juli 2013, lijkt nog niet veel te gebeuren, het droogt wat in:

http://img31.imageshack.us/img31/3861/4d95.jpg

14 augustus, ik kom op de wei en totaal onverwacht is het bovenste bobbeltje eraf gevallen oid!
Ik twijfelde nog of het niet is weggeschuurd, of dat het toeval is.
Dit bobbeltje was er enkele weken terug bijgegroeid:

Afbeelding

28 augustus, er verdwijnt weer een laagje van het bovenste gedeelte:

Afbeelding

1 september, een paar dagen later, is al weer wat meer ingedroogd:

Afbeelding

En jahoor, ik kom vandaag (5 september) op stal, en er is weer een stukje weg!!

Afbeelding

Overzichtsfoto van vandaag:

Afbeelding

Mijn DA zou dus contact leggen met Liverpool, maar ik zit zelf te denken om dat nu even te laten voor wat het is. Als ik het zonder chemazalf of andere nare dingen kan oplossen, heeft dat uiteraard zeker mijn voorkeur :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:22

Bijzonder! Wat zit er in die spray dan?

johandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:15

Even,over Sense,onze Tinker,al twee keer zijn er sarcoiden weg gesneden.Waarbij hij de eerste keer 6 weken aan de antibiotica heeft gezeten.
Nu naar emmeloord geweest,weer sarcoiden weg gesneden,weg gebrand en met chemo na behandeld.
In het laatste nog open stukje van de wond groeit nu een nieuwe sarcoid.
Dit is toch om wanhopig van te worden?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:19

Olympia96, dat vond ik dus ook! Dit is de samenstelling: Extract van Echinacea purpurea, Hydrastis canadensis, Mel, Solidago virga aurea, Uncaria tomentosa. Montmorilloniet, Himalaya zout. Alcohol 35%.

Johandra, wat vervelend! In dit topic staan uitgebreide ervaring met de Liverpool creme, die vrij succesvol lijkt te zijn. Wegsnijden is helaas niet erg effectief over het algemeen.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:55

Tijdens het poetsen gisteren kwam ik bij mijn paard in zijn kingroeve een grijze, schilferige plek tegen. De plek heeft ongeveer de grootte van een euro. De plek zit 'los', waarmee ik wil zeggen dat ik hem kan bewegen, hij beweegt mee met de huid en zit niet vastgegroeid met iets onderliggends.

Ik had tot aan dit topic nog nooit gehoord van sarcoids, maar na wat googlen zou het wel eens eruit kunnen zien als een occulte sarcoid. Maar ik vind het er ook nog steeds uit zien als een schimmelplek.

Ik wil er graag de dierenarts bijhalen, maar wil ook beslagen ten ijs komen. Hoe kan je nu het verschil zien tussen een schimmelinfectie en een occulte sarcoid. Voor zover ik weet moet je voor een schimmelinfectie een bioptie doen, en dat is (zoals ik uit dit topic begrepen heb) juist absoluut af te raden bij een sarcoid.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:58

Hallo allemaal!

Vandaag te horen gekregen dat mijn paard ook een sarcoid heeft.
Dierenarts raadde me aan om het met wrattenspul van de apotheek consequent te behandelen.
heeft iemand hier ervaring mee? ik ga dit topic zoiso even heel goed doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:42

Wrattenspul? Dat heb ikzelf nog niet eerder gehoord. Mijn da rade zovirax aan.

Even een vraagje voor de kenners. Ik stond bij de kruitvat met zovirax in mn handen en toen kwam er een medewerkster die zei dat het huismerk precies hetzelfde is alleen scheelt het wel een paar euro. Even in twijfel geweest of ik de goedkopere variant zou nemen maar durfde het niet aan. Er staan andere hulpmiddelen bij maar wel dezelfde werkzamestoffen. Iemand hier ervaring mee??
Scheelt al gauw een paar euro.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:53

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk bij dat soort keuzes altijd dat je toch ook voor het merk betaald. Zovirax is echt een begrip. Maar waarschijnlijk werkt de huismerk variant ook prima!

Edit: een update over mijn sarcoid-paard. De sarcoid in haar lies is volledig weg (van ei grootte naar niks!) en op haar hoofd trekt het ook langzaam maar zeker weg! Foto's: https://plus.google.com/u/0/photos/1102 ... 8513586705

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:06

Afbeelding

Uit de laatste Bit.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:27

Hallo :wave:
Ik kom hier even binnen vallen.

Het viel me een paar maanden geleden op dat er op Tink haar been een dik rond uitstekend plekje zit. Ik dacht toen een korstje, maar nu viel het me weer op en is ietsjes groter geworden. Ze vindt het niet heel leuk als ik er aan zit, mag er wel aan zitten maar krijg dan een beledigde blik zeg maar :+
Dus vandaag heb ik er hard in geknepen (wat ze toe liet, trok der beentje niet weg) en toen kwam er een beetje bloed uit. Er groeit ook een beetje haar op. Het is echt een klein bolletje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag zag ik dat het open is gegaan en er dus bloed op zit, het is ook hard nu.
Is dit een wrat/sarcoid?