Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:09

Dank jullie wel..

@zapata: is al over nagedacht, alleen heb ik hem nog nooit stro zien eten.. Echt nog nooit. Daarbij kan hij gemiddeld 20 uur per dag (onbeperkt dus) goede kwaliteit ruwvoer eten uit fijnmazige hooinetten/ ruiven, dus er is geen reden om stro te eten in principe, maar vlas is een optie.

Ik heb hem vanmiddag bezocht en hij kroop zowat in me.. Ontzettend aan het spelen/happen en knuffelen, zo blij dat hij een bekend gezicht zag. Hoe druk hij ook was; ik heb hem wel weer naar zijn buik zien trappen, dus over is het nog niet. Want zulke mini-symptomen zijn voor hem al heel wat.
Ik schrok wel ontzettend van hoe hij is ingevallen.. niet alleen zijn gewicht maar ook zijn spieren.. ik stond er echt van te kijken hoe hij achteruit gehold is.

Volgende de DA is hij niet zo leeg als dat ze zouden willen, maar ze kunnen niet langer wachten met niet voeren. Dus hij krijgt nu hele kleine hoeveelheden kuil (1 kg p/d) en een handje wortels, verspreid over de hele dag. Het is echt afwachten hoe het nu gaat ontwikkelen m.b.t. verstoppen. Infuus was niet meer nodig, hij drinkt zelf voldoende en gedraagt zich verder gelukkig netjes naar de verzorgers/artsen. Al met al dus wel positief, al duurt het de arts wel allemaal lang en is ze erg bang voor een nieuwe verstopping dus zijn ze echt heel voorzichtig. Al met al verwacht ze niet dat hij voor/met de kerst naar huis mag/kan.. Kortom weer afwachten. Maar dat hij ondanks kolieksymptomen wel zo ontzettend spelerig was naar mij was ff heerlijk om te zien. Het feit dat ik hem dan weer moet achterlaten is janken voor mij.
Ik heb ook foto's gemaakt, die zal ik zo even posten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:14

Goh meid, wat moeilijk, maar ook wat fijn dat hij er nog is en dat het iets vooruit gaat.

Heel veel sterkte. Hoop dat dit snel alleen nog maar een nachtmerrie is waar jullie helemaal zijn uitgekomen. Ellendig dat paarden van die koliekbeesten zijn, daar had moeder natuur toch iets op moeten verzinnen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:19

Liggen er nu worteltjes in de voerbak?
ahww.. sneu zo voor zn neus als ie niets mag :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:27

wat een prachtig paard,en dat terwijl hij er beter uit hoort te zien.
Beetje rare vraag...zijn tanden zijn o.k?Niet naar behoren kauwen en speeksel aanmaken kan ook voor verstoppingskoliek zorgen.
Heel veel sterkte!(ik ben blij dat hij er nog is...maakte mij erg zorgen eerlijk gezegt.)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:40

ik heb het zo met hem te doen! Ik hoop echt dat hij er boven op komt! Klote koliek..

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:03

Hè jeetje, lijkt me vreselijk om je paardenkind zo te zien! Hopelijk gaat de verstopping er snel uit! Veel sterkte!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:03

dank jullie..

@geerke die zijn 2 maanden geleden gedaan en afgelopen vrijdag helemaal gecheckt.. dat is niet de oorzaak (helaas)

dank jullie wel voor de steun.. morgen een nieuwe, nog betere dag, hopelijk kan ik wat slapen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:09

Waarom geven ze hem geen slobber, of krijgt hij dat ook? Op die manier krijgt hij veel vocht en vezels binnen. Hij zal toch echt (extra) vocht nodig hebben om die verstopping kwijt te raken? Wortels geeft natuurlijk ook vocht maar minder dan slobber? In het hersteltraject moest de mijne meerdere keren per dag slobber eten (om natuurlijk de boel niet te irriteren) maar ik moest hem ook liefst 1 x per dag slobber blijven geven om te helpen tegen eventuele verstoppingen.
Fijn dat ie er nog is, maar ook vervelend dat het nog niet echt opgelost is. Heb je wel genoemd dat hij nog naar zijn buik schopt en dat dat voor hem echt een belangrijke indicatie is. Ik neem aan dat ze hem zowiezo nog steeds super alert bewaken, maar als hij zo hard voor zich zelf is. Dat is altijd toch een beetje eng.. Veel sterkte en probeer toch te slapen, ik weet dat het moeilijk is. Je kunt evt magnesium pillen halen, door dat je veel stress hebt, kun je wat extra magnesium gebruiken, daardoor voel je je lichaam echt wat rustiger worden en sliep ik ook wat beter... :j

En wat super dat ie zo goed en positief op jou reageerde! Een stukje thuis en bekends!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:19

Wat een vervelende wending, van een klein beetje ongerust naar toch erg ziek. Ik hoop dat je paard snel gaat herstellen. En jij je rust weer een beetje kan vinden. Heel veel sterkte in ieder geval. En ik duim mee voor positief nieuws.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 07:37

fargo: hij krijgt ook slobber.. meerdere keren per dag

ik heb redelijk geslapen, ben hoe dan ook helemaal op.. hoop dat werk een beetje wil lukken vandaag

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:42

sterkte vandaag, goed om te lezen dat het beter gaat als gister, deze lijn maar proberen vast te houden he?
duim nog steeds voor jullie!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:55

Hij kijkt in elk geval weer wat opgewekter Roch. Hoop echt dat het snel over is en je mannetje weer lekker naar huis kan...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:58

Ik blijf ook meelezen en voor jullie duimen hoor!
Heel veel sterkte en succes vandaag, hoop dat het de goede kant op blijft gaan.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:35

Hier een stille meelezer. Ten eerste heel veel sterkte met je paardje, ik weet wat je doormaakt.

Mijne is ook zo'n harde. Helaas na een koliek operatie nooit meer 100% herstelt, hij heeft regelmatig zware verstoppings koliek (1-9 maal per jaar).

Zodra we de symptomen zien, krijgt hij pijnstiller en buscopan in overleg met de DA. Verder geen ruwvoer, wel slobber want dat maakt weinig mest aan en houd hem toch wat op conditie.
We combineren dat met handwarm water drinken en 2x daags colosan (natuur product) dat naast de andere middelen gegeven mag worden.

Binnen 8 uur komt de eerste mest eruit en binnen 24 uur minimaal 6 hopen per dag (ik tel ze). Ik weet nu dat als hij minder dan 6 per dag mest het al fout is.
Als hij koliek heeft stappen we hem elk uur tien minuten om de darmbeweging te stimuleren.

Het handwarm water heeft wonderen verricht, het rare is dat hij nu 4 x per dag om een emmer bedelt en dat hij de afgelopen 2 maanden geen koliek meer heeft gehad.
Misschien een tip voor jou die kan helpen :)

Heel veel sterkte,
Jinks

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:39

Wat een slopende periode voor je!
Fijn om je knappe knul eens op foto te zien, ziet er wel goed wakker uit <3

Veel moed op je werk, het zal wel moeilijk zijn om je gedachten erbij te houden. Ongelooflijk hé, hoeveel energie het kost, zowel mentaal als fysiek zijn we met zen allen in de weer als ze wat voor hebben... :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:20

Rchell schreef:
fargo: hij krijgt ook slobber.. meerdere keren per dag

ik heb redelijk geslapen, ben hoe dan ook helemaal op.. hoop dat werk een beetje wil lukken vandaag

aaah, dan heb ik een iets vollediger beeld ;-) Hoopte het al. Wat een stress he meid? Maar elke dag dat hij een stukje verder opknapt en stabiel blijft is er eentje. Nu maar hopen dat de boel snel los komt! Dan knapt ie sneller op :(:) :(:)

@Jinks dat klinkt alsof jij ook genoeg ervaring hebt helaas. Ik heb de colosan ook in de kast staan. Maar geef ook probiotica en daar hou ik hem gelukkig heel goed mee op orde! Moet altijd wel even oppassen als het weer heftig omslaat of bij wijzigingen in voerschema - zomer naar winter en omgekeerd..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 09:33

Ja ik vergeet soms delen van het verhaal te vertellen hoor.. ;) maar ze weten op Utrecht echt wel wat ze doen..
ik mag met heel veel mazzel waarschijnlijk eerder weg van mijn werk, dan kan ik nog heel snel langs de ruitersportwinkel voor een kerstcadeau voor hem.. Hij was gister ontzettend speels (heeft 10 minuten met mijn borstel de vloer geveegt) en ondertussen wel gewoon naar zijn buik staan trappen.. Dus wil heel graag iets van een jollybal of speeltje scoren.. in de hoop dat dat op utrecht achter mag blijven..

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:45

ik vindt het zo verschrikkelijk voor je!
Ik wíl dat hij het haalt!
Ik vindt het al moeilijk om deze foto's te bekijken omdat ik het zo'n mooi dier vindt en hij zo blij is om jou te zien.
En dan jij!
Echt super super super veel geluk toegewenst!
Als ik kan helpen voor een wonder zou ik het zo doen!

groetjes en sterkte Imane

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Ik hoop dat je paardje gauw beter word en weer lekker thuis staat.

Heel veel sterkte en beterschap voor je paardje

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Het is ook wel een prachtig mannetje als ik je profiel zo bekijk, wat is zijn afstamming precies?

En logisch dat je wel wat vergeet, dat is de stressss..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:09

Dank jullie wel!

hij is een mooie mix Fargo :D al zeg ik het zelf. hij is echt gefokt op zijn karakter. Ik wilde gewoon echt een makkelijk braaf, stevig paardje hebben voor mezelf. Hij had zwart moeten zijn en niet groter dan 1.62, dat is niet helemaal gelukt :o
Zijn moeder is een Legaat x Ramiro Z kwpn merrie. Vader is een kruising tussen een bekende friese hengst (naam ff kwijt) en een KWPN merrie van Proloog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:25

Ik hou van Ramiro en Legaat en Proloog zijn ook gave paarden, dus ook wat gelderse invloed daardoor. Dacht al zoiets te zien ;-) Mooie mix geworden hoor!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:23

dank je wel

ben nu weer onderweg naar paard.. kijken hoe het gaat. Heb mooie nieuwe borstels gekocht dus maar ff verwennen..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:24

Sterkte!! Ga hem maar lekker even poetsen en vertroetelen. Ik hoop dat het veel beter gaat met hem, hoor. Ik ben benieuwd. Laat je het ons weten?