Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:29

Heb je ook al eens geprobeerd of het help als je het bit weg laat? Ik weet wel dat het probleem in de rug zit, maar soms kan dat toch voor een meer relaxt paard zorgen.
Ik neem aan dat je zonder bit wandelt?
Dat hij dan relaxt is, is belangrijk om te weten.
Wellicht nagaan waar het dan exact fout gaat?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:11

liljebo schreef:
Heb je ook al eens geprobeerd of het help als je het bit weg laat? Ik weet wel dat het probleem in de rug zit, maar soms kan dat toch voor een meer relaxt paard zorgen.

We hebben er een bit ingehangen omdat hij echt zijn kracht gebruikte in het begin, nu kan ik hem ook met halster longeren.
Op het bit zelf reageerd hij niet raar hoor, even relaxed als zonder.
Dus ik denk niet dat het echt uit zal maken, maar ik kan het weleens proberen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:14

mister,op walcheren zit de oude meneer vos.
als iemand je advies kan geven is hij het.
bijna iedereen op walcheren kent hem dus info genoeg.
trek de stoute schoenen aan en vraag het aan hem en vraag gelijk [ik denk niet dat hij het gaat doen] wie je het beste in de arm kan nemen.

succes

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:18

mariska32 schreef:
mister,op walcheren zit de oude meneer vos.
als iemand je advies kan geven is hij het.
bijna iedereen op walcheren kent hem dus info genoeg.
trek de stoute schoenen aan en vraag het aan hem en vraag gelijk [ik denk niet dat hij het gaat doen] wie je het beste in de arm kan nemen.

succes

Bedoel je meneer Vos die jaren op scheldestad werkte?
Die ken ik wel, een door en door paardenman!
Ik denk idd niet dat hij het zelf doet nee, maar anders weet ik nog wel iemand anders die heel veel ervaring heeft en regelmatig paarden beleerd voor anderen.

Als ik er serieus mee aan de slag ga weet ik in ieder geval een aantal goede adressen om aan te kloppen. Dankjulliewel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:54

Mister01 schreef:
liljebo schreef:

We hebben er een bit ingehangen omdat hij echt zijn kracht gebruikte in het begin, nu kan ik hem ook met halster longeren.
Op het bit zelf reageerd hij niet raar hoor, even relaxed als zonder.
Dus ik denk niet dat het echt uit zal maken, maar ik kan het weleens proberen.

Ik zou het wel doen. Je hebt hier niets te verliezen en ik denk dat je geen enkele optie aan de kant moet schuiven/onbenut moet laten.

Maar je longeert dus ook met alleen halster? Flipt hij dan ook?
Lijkt mij belangrijk om die twee zaken naast elkaar te liggen; dus werk met bit en werk zonder bit en zijn gedrag daarbij goed te bekijken. '
Vergeet niet dat heel erg veel paarden KS hebben en dat er meer kan spelen dan alleen dat.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:14

@liljebo: met of zonder bit is geen verschil, alleen met of zonder zadel.
Maar het is alweer een jaar geleden, dus volgende week komt de TA (die zonder verdoving en zonder electrisch gereedschap ;) ) dus dan hoor ik het wel of er iets aan de hand is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:28

Ah oke, dat had je dus al bekeken. Nou ja, het was een overdenking waard.
Met of zonder zadel is prima te verklaren vanuit de ks (en evt pijnlijke pezen /spieren daardoor?)
Tanden na laten kijken kan nooit kwaad. Doe ik hier ook jaarlijks.
Maar goed... er lijkt dan iig geen verband tussen bit/zonder bit en dus mondproblemen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 19:01

Ik laat mijn paarden elk jaar checken door de TA, gelukkig zijn er nog nooit echt problemen geconstateerd, maar voor de zekerheid doe ik het gewoon elk jaar.
Het is net zoiets als enten, als je er problemen mee kan voorkomen is het een kleine moeite.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:18

Jep, doe ik ook. Je kunt zelf tenslotte nauwelijks de mond goed controleren, dus is het handig om dat te laten doen.
Nu heb ik er zelf nooit een bit in liggen, maar dat is voor mij geen reden om tandencontroles achterwege te laten. Tandpijn is tenslotte altijd mogelijk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:03

Ik heb alles nog eens goed overdacht en ga het hele idee van hem beleren voor de kar naast me neerleggen, dat wil niet zeggen dat ik geen dubbele longe of lange lijnen werk wil gaan doen, maar het echt doortrainen voor voor de kar zie ik niet zitten.

Morgen ga ik een pessoa longeer hulp teugel halen, en ben in eerste instantie van plan om hem na de inspuiting een aantal maanden alleen hiermee te longeren, spieren opbouwen zonder dat het zadel erbij gebruikt wordt.
Ik hoop hiermee ook zijn relatie tussen zadel=pijn te doorbreken, of hem te verbreken.

Dat is waarschijnlijk het grootste opstakel: zijn pijn/angst gevoel bij het zadel.
Die spieren kunnen wel opgebouwd worden, het is een sterk paard gemaakt voor zware bespiering.

Dus zo staan de zaken er op dit moment voor ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:13

Verstandig om hem niet voor de kar te beleren :j Misschien komt het omdat ik er zelf ook geen ervaring mee heb,maar vind het toch wat eng..Als hij dan in paniek raakt,wat natuurlijk niet gezegd is kan het nogal gevaarlijk zijn lijkt mij..

Ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen :j dus hou ons maar op de hoogte!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:18

Nou daar ben ik ook bang voor, hij is echt heel kalm en rustig, maar als hij echt over zijn touren raakt van iets, dan gaat hij ook echt goed zeg maar.
Dat vind ik geen leuk idee met een kar erachter.
Het is natuurlijk niet gezegd DAT hij dat gaat doen, maar heb liever safety first!

Ik hou jullie op de hoogte!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 06:40

verstandig. aangespannen beleren kan altijd nog. ik denk dat je een goed plan hebt zo, gewoon lekker aan de slag en kijken wat er te verbeteren valt. mocht het dan allemaal een stuk beter worden en er anders uitzien, kan je altijd de dingen opnieuw bekijken.
Een paard dat écht niet te houden is, zoals jij al aangaf, is voor de wagen levensgevaarlijk. hij doet het alleen met zadel tot op heden dus wie weet.

ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen, zeker omdat er tegenwoordig aardig wat paarden zijn met KS...

succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:08

Succes ermee, hopen dat zijn spieren zo sterk worden dat die het op kunnen vangen straks en hij er minder of geen last meer van heeft...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:15

Hebben jullie ervaring met ks?
Mijn vraag is eigenlijk of het kwaad zou kunnen om alweer wat te beginnen met longeren voordat hij wordt ingespoten?

Ik heb op het moment heel wat da kosten (andere paard met artrose, hond ziek, katten enten, paarden naar de tandarts) dus ik heb nu echt even geen geld om naar de kliniek te gaan, ik hoop volgende maand.

Hij staat helemaal happy op de wei hoor, dus het is geen moeten, maar zat er aan te denken of het een goede actie zou zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:21

Longeren kan zowiezo geen kwaad. Is onbelast en prima om weer wat spieren op te bouwen. Bij een KS paard moet je er altijd voor zorgen dat ze aan het werk blijven als ze op de wei gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:24

Mijn merrie is ook niet ingespoten.
Advies was eerst weer longeren en onbelast werk doen (mennen, lange teugel) en dan 4 dagen pijnstillers geven, 2 dagen longeren en 2 dagen rijden, dit om te kijken hoe haar gedrag is dan.
Als ze heel anders reageert met de pijnstillers met rijden (minder spanning/verzet dan anders) zou dat betekenen dat ze inderdaad last heeft van de KS, als ik geen verschil in gedrag merk lijkt het waarschijnlijk dat haar probleem met rijden niet in de KS zit...

Ik ga mijn merrie ook niet in laten spuiten, als blijkt dat ze last heeft met rijden stop ik met rijden, of in ieder geval met dat vragen wat haar pijn geeft...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:35

Ik wil hem wel in laten spuiten, maar financieel gaat het nu gewoon even niet. |(

Maar ga denk ik anders wel binnenkort beginnen met longeren, in eerste instantie gewoon in zijn blootje zonder bijzet oid.
Ik hoop dat het niet lang zal duren voordat hij ingespoten kan worden, maar dan zijn we in ieder geval weer wat aan het doen.
Dat wandelen is ook leuk, maar we hebben inmiddels wel alle rondjes gezien die loopbaar zijn :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:41

Longeren is juist goed hoor, ook laag en lang bijgezet, juist met zulk onbelast werk worden de rugspieren sterker en de ruggewervels dus meer ontlast...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:54

Ok thanx!

Dan zal ik hem binnenkort weer eens bij zijn kladden pakken :D en hem weer eens wat laten werken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:56

:D
succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:04

Vanmorgen is de TA geweest, en alles zag er keurig uit, alleen zijn hoektanden moet hij nog wisselen, de rest was al keurig gewisseld. Er zaten een paar kleine randjes aan zijn kiezen, maar die zijn nu ook weer weggevijld.
Dus hij heeft weer een tandpasta smiley :D

Volgend jaar moet hij weer gechecked worden, dus we kunnen er weer even tegen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 15:29

ik heb het trouwens nog eens aan mijn TA gevraagd, gezien de verschillen in mening die zeker in dit topic duidelijk naar boven kwamen, of het zo'n verschil maakt of je een paard verdoofd.
ik gaf aan dat iemand hier had gemeld dat je de onderkaak niet kan verschuiven t.o.v. de onderkaak als er niet verdoofd is.

het antwoord van mijn TA was: als je een paard verdoofd zal de onderkaak ongeveer een centimeter zakken, dit betekend dat je de onderkaak kan bewegen t.o.v. de bovenkaak, zelfs als er enorme haken op de kiezen zitten, dus je krijgt een veel beter beeld van hoe de kiezen en maalbeweging werkt als je je paard niet laat verdoven.

vanmorgen ben ik voor het eerst weer eens bezig geweest aan de longe, en meneer had nogal een enthousiast moment :D hij is zoooo sterk, en als hij gekke sprongen gaat maken, dan kan ik beter mijn skies aandoen om hem bij te houden :o
maar hij was zijn ei weer kwijt, en we gaan het weer een beetje oppakken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:31

Fijn dat 'ie weer lekker even heeft kunnen bewegen aan de longe!
Ik ga die van mij zo weer even aan de longe zetten, kan ze ook weer even bewegen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 13:43

Ik zat gisteren eens in een boek te spitten naar ideeen voor longeren met een twist, dus wel aan de longe, maar dan eens wat anders proberen.
Torn kwam ik een stuk tegen over met balkjes werken, dit was dan in een waaier neergelegd, en het paard liep ook met bijzet aan, maar ik dacht bij mezelf dat ik dat ook wel in een simpele uitvoering zou kunnen doen.
Dus dacht ik aan 2 balkjes gebruiken, een aan de ene kant een aan de andere kant van de cirkel, en verder gewoon in zijn blootje, wel met kopstukje in, dan kan ik hem beter houden wanneer hij of schrikt of heel enthousiast wordt.

Dus vanmorgen gelijk werk van gemaakt, en hij vond het leuk! :D
Eerst was het wel een beetje spannend, en het koste een paar struikelingen voordat hij door had dat hij zelf de afzet kon bepalen (het was maar een balkje op de grond, maar in draf en galop moest hij er met een reuze sprong overheen :Y) ) en gelukkig na een paar rondjes begreep hij het idee en zag hij de lol er echt van in!
Hij werd helemaal blij, liep te briesen en te knorren, en grote huppel sprongen op de cirkel, echt zo ontzettend leuk om te zien!

Ik ga het natuurlijk niet elke dag doen, maar ga het zeker erin houden om regelmatig te doen, het is super goed voor zijn lichaamscontrole en voor hoe hij het beste die lange stelten moet plaatsen 8-) .

En zeker als hij het ook zo leuk vind is het helemaal gaaf om te doen.
Ik kon het echt niet laten om het even met jullie te delen. :D