'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:48

Ik heb inderdaad weleens bij een paard een soort bril op het vliegennetje gezien.
Dat paard had ook iets met zijn oog, mocht ook geen licht bij komen.
Ze maakten dat brilletje van het foto(papier?) waarop rontgefoto's gemaakt worden.
Wellicht heb je er wat aan.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:10

dat noemt zich een proffesionele stal??
niet naar mijn weten

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:48

het is alweer een tijdje terug, maar ik zat met toch eens af te vragen hoe het allemaal is afgelopen met je paardje en het 'gedoe' er omheen..

xxx

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:04

Lees dit topic nu pas. Krijg het maar thuis... ;(
Hoop dat ze zich toch wat kunnen herpakken heeft? Denk in elk geval dat de merrie een vechtertje is als ze onder de hele situatie zo rustig blijft en niet depressief geraakt.

Voor mensen kunnen we al wat doen in geval van hersenletsel. Voor paarden is het duidelijk nog een ander verhaal... Las ergens dat haar pupillen beter waren wanneer ze neerlag: wellicht te verklaren door lagere bloeddruk op dat moment? Geïnduceerde coma wordt bij mensen ook om die reden gebruikt: maakt het makkelijker om de bloeddruk zo laag mogelijk te houden zodat de druk in de hersenen ook wat verlaagd. Het is nu natuurlijk te laat, maar daar bovenop worden (bij mensen) cortisonen gebruikt om de zwelling zoveel mogelijk te doen slinken. Heeft je paardje die gehad? Hebben ze wat gevonden in de kliniek?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:00

Ik ben ook erg benieuwd naar een update...

Lante

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:22

Jeetje, lees dit topic nu pas; wat heftig. Ik weet dat zenuwen weer aan elkaar vast kunnen groeien, maar dit kan jaren duren ... Ik ben benieuwd hoe het nu met je paard gaat.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:24

Ben ook wel erg benieuwd hoe het nu met het paard gaat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:09

Hoe gaat het nu met je merrie ?
Is er wat uit de foto gekomen ?

Ik vind het trouwens absurd dat de trainingsstal zich er zo van af maakt, met er om heen draaien en geen dierenartsnota te willen betalen. Bij hun is het ongeluk gebeurd, en dat het hoofdstel doormidden is laat toch zien dat het niet gewoon longeren was. En dat ze teveel druk op je paard hebben gezet.
Het is dus geen ongeluk, maar verwijtbaar door onjuist handelen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 19:50

Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar de trainingsstal waarin ik ze aansprakelijk stelde en aangaf dat ze alle kosten moeten vergoeden. Daar wordt echter niet op gereageerd, zoals ik al had verwacht.

Met de merrie gaat het nog steeds hetzelfde. Ik had een telefoontje naar Emmeloord gedaan en zij vertelden me dat het tot een half jaar kan duren. Daarna is de kans op genezing zo goed als weg. Ze houdt zich nog steeds erg rustig, ook tijdens het wandelen. Heb het wel in gedachten om haar eens een keertje aan halster aan de longe proberen te laten lopen, aangezien ze anders geen mogelijkheid tot rennen heeft.

Opvallend blijft dus dat als ze ligt de pupil echt gewoon bijna plat is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:57

Wat rot dat er nog geen verbetering inzit bij je merrie.
Ben bang dat er achter de ogen bij de oogzenuw of bij het begin van de hersenen een bloeding is geweest (door die val) en dat ze door hersenschade niet meer ziet.
Dat de pupil wel reageert als ze gaat liggen is wel goed, maar ze ziet nog steeds niet.
Hopelijk kan dat inderdaad nog herstellen..

En voor die stal heb ik geen goed woord over, dat ze bij zo verwijtbaar handelen geeneens een schadevergoeding willen betalen. Je zou het bijna aan de grote klok gaan hangen, maar of je daar wat aan hebt weet ik niet. Kan de strijd ook verergeren, dat zij er een lasterzaak van maken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:20

Jeetje wat een verhaal!!
Zou je me misschien de naam van de stal willen pben? Ik heb op t moment een 3jarige die over een maand of 2 ook zadelmak gemaakt moet worden.
De kans is klein, maar op deze stal wil ik mijn paard niet hebben staan!

Heel veel sterkte, hopelijk trekt het nog bij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:02

Wat een ellende moet het voor jou zijn om je paardje elke dag zo te zien.
Ik begrijp dat ze alleen op stal staat en niet buiten komt verder? Wat je zou kunnen overwegen is een kleine paddock af te zetten met een omheining van hout of ijzeren buizen zodat ze toch wat naar buiten kan.
Als je een dag of wat een paar keer per dag aan de hand met haar rondloopt in de paddock zodat ze de afmetingen leert kennen, kan ze in elk geval toch genieten van het zonnetje.
Het spreekt natuurlijk voor zich zelf dat ze niet achter schrikdraad kan staan.
Vaak knappen ze daar in elk geval geestelijk weer van op.
Maar we duimen natuurlijk allemaal hard mee en hopen dat haar zicht weer terug komt.
Ik vind het echt een verschrikkelijk verhaal en heb respect voor jou dat je het allemaal nog steeds opbrengt!
Het zal ook wel ten koste van jou gezondheid gaan al die spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:02

Misschien een heel sociaal paard erbij...ik ken een koe blind geboren,is als kalf meengenomen door de kudde dames, die haar in her midden overal mee naar toen nemen.

Ook ken ik een verhaal van een blind paard dat werd gereden in een binnenbak, de eigenaar heeft met hulp op elke hoek iemand gehad met een belletje en op de zijdes, paard kende op gegeven moment de afmetingen en wist daarna zelfstandig de afmetingen.

Idee van aerdenhout is ook een idee. Longeerbak is rond en met stroom eraf kan ze toch rondlopen, buiten hooi eten, met paard erbij is ze samen, geeft ook steun.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:08

Bedankt allemaal voor het meedenken! Het is inderdaad verschrikkelijk om haar zo te moeten zien, maar het is echt een schat van een paard. Het is niet normaal hoe braaf ze is. Heb er af afgelopen tijd mee in de binnenbak gelopen en dat vind ze heerlijk. Vanmorgen heb ik met haar in de longeercirkel aan de hand gestapt. Ik ben iedere keer weer verbaast dat ze het allemaal zo braaf doet. Vanaf morgen gaan we haar proberen wat te longeren in de cirkel, zodat ze weer beweging krijgt. In een paddock wil ik eigenlijk wel, maar ik durf het nog niet aan.

De merrie verdiend echt alle lof. Afgelopen vrijdag is de hoefsmid bij haar geweest, en ook hij stond echt te kijken hoe ze het allemaal toelaat. Je merkt gewoon echt niet aan haar dat ze blind is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:28

Wat fijn dat ze zo braaf is !
En dat jij zo goed voor haar zorgt, ze heeft geluk met jou als baasje.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:10

We hebben haar net aan de longe gehad, met z'n tweeën. Ze draafde heel braaf haar rondjes, maar op een gegeven moment bokte ze en toen verloor ze haar balans en ging ze onderuit. Ze viel en stond wat klunzig op, verder niks aan de hand. Alleen opvallend is dat het oogwit na het draven roder werd.
Ik weet niet hoe dat bij een normaal paard is, want ik let daar dus echt nooit op. Maar bij haar viel het me direct op. Toen we stopten werd het oogwit direct weer witter.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:45

Je zou zeggen dat de doorbloeding van het oog dan goed is en dat lijkt me positief (maar ik ben geen DA natuurlijk). Goed dat ze even gedraafd heeft! Dat bokken en vallen; tsjah, ze moet haar eigen grenzen even leren kennen denk ik, maar rustig opbouwen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:47

Balen dat ze viel, maar wellicht is dat een kwestie van wennen voor haar? Mja t is wel link als ze elke keer valt, wellicht ook last van haar evenwicht? Alhoewel, als je helemaal blind bent is het sowieso lastig om gek te doen.
Het oogwit zal roder worden doordat de bloedsomloop op gang komt. Geen idee of dat goed is of niet, misschien met je da overleggen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:17

Doorbloeding is wel heel belangrijk voor genezing. In vers bloed zit veel zuurstof.
Iets om te overleggen met je DA.
Maar aan de andere kant is het ook niet goed als ze steeds valt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:24

Lijkt mij niet raar dat ze nu is gevallen, dit was de eerste keer toch dat ze ging draven? Probeer zelf maar eens met je ogen dicht even gek te doen: je wordt echt snel duizelig en geen hebt geen evenwicht meer.

Toch zou ik wel even de DA bellen om te vragen voor advies: wat hier is gezegd klinkt wel erg logisch (doorbloeding) maar misschien ook wel fijn om het zeker te weten?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:27

Ik zou even contact met een DA opnemen. Aan de ene kant zou je zeggen dat doorbloeding goed is maar misschien is hogere druk op het oog ook wel weer niet goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:30

ik weet hier in de buurt iemand die een volledig blind paard heeft en er alles mee doet, rijden noem maar op -misschien kun je hun contacten voor tips ? als je de naam weten wil pb je me maar.
ik zit met kippevel je verhaal te lezen , het zal je maar gebeuren allemaal..triest hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:36

Ik heb een paard gereden dat blind was, wegens maanziekte. Ze hebben de ziekte (ook in Dld) door middel van operatie wel uit de ogen gekregen, maar helaas is de merrie blind gebleven.

Zij ging mee op buitenrit. De binnenbak ging wel, maar daar reed de eigenaresse alleen zelf. Dat was toch net allemaal wat lastiger dan buiten. Buiten ging hartstikke goed, we gingen altijd met twee paarden (van dezelfde eigenaar) en de merrie liep vaak voorop.

Vergeet niet dat veel paarden voor de kar ook praktisch blind gemaakt worden dmv oogkleppen die zo omgebogen zijn dat er van het zijzicht niets meer overblijft en het vooruitzicht zo wordt beperkt dat ze ook praktisch blind zijn. Daar doet nooit iemand moeilijk over (hoeft ook niet).

Dus TS als de merrie pijnvrij is, maar blind blijft en ze wordt niet overdreven schrikkerig, want dat kan natuurlijk ook nog gebeuren, dan zou je er best nog mee kunnen rijden misschien.
Het is niet bij voorbaat allemaal helemaal hopeloos!

En die post dat paarden tijdens het zadelmak maken 'regelmatig achterover klappen, zelfs op het beton' alsof dat maar bij het zadelmak maken hoort?? Dit vind ik ervan: :r
Als je zo zadelmak maakt, en als je dat als eigenaar maar gewoon vindt, dan vraag ik me oprecht af waar je verstand zit 8)7

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:53

Bomba schreef:
We hebben haar net aan de longe gehad, met z'n tweeën. Ze draafde heel braaf haar rondjes, maar op een gegeven moment bokte ze en toen verloor ze haar balans en ging ze onderuit. Ze viel en stond wat klunzig op, verder niks aan de hand. Alleen opvallend is dat het oogwit na het draven roder werd.
Ik weet niet hoe dat bij een normaal paard is, want ik let daar dus echt nooit op. Maar bij haar viel het me direct op. Toen we stopten werd het oogwit direct weer witter.

Dat rode van het oog na het draven herken ik ook, mijn paard is al jaren volledig blind en longeer ik daarom ook niet meer. Stappen gaat goed, maar zodra we gaan draven dan wel galopperen wordt zijn oogwit roder en roder. Dus longeren doe ik niet meer. Ik denk dat inderdaad met de doorbloeding te maken heeft.

Maar je moet gewoon veel doen met dit paard, in de zin van wandelen en dergelijke. Stel dat het permanent is (in het slechtste geval), dan is ze in ieder geval overal aan gewend. Mijn paard is nergens bang voor, kan zonder zadel/hoofdstel langs traktors, grote vrachtwagens en schrikt nergens van. Heb er een super paard aan. Heb zelfs met hem gezwommen in de zee.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:35

Een blind paard kan mits het zelf goed omgaat met die plotse verandering zeer zeker nog veel plezier hebben in het leven. Ze zullen uiteraard fel leunen op de vertrouwensrelatie die ze hebben met hun eigenaar, maar heb inderdaad al heel wat verhalen gehoord van paarden die zelfstandig weer op een kleine weide staan en verder gewoon weer 'werken', zowel in de bak als buiten. Wat je echter momenteel niet mag vergeten, is dat haar blindheid het gevolg is van een serieus trauma ipv een ziekte en dat 'herstellen' van zo'n trauma vaak met de nodige (neurologische) problemen / up and downs / vermoeidheid verloopt. Ook haar jeugdige leeftijd geeft een ander plaatje dan de vaak wat oudere dieren die hun zicht verliezen na een ziekte. Die hebben al een heel andere 'levensles' op zak en kunnen hun energie vaak al beter meester. Wees voorzichtig ook niet te snel te willen opbouwen, vooral omdat jullie niet exact weten wat er nu misgelopen is (breuk en/of bloeding, zenuw geraakt??) Bij mensen hoor je soms zelfs nog langere revalidatietijden (tot wel 2 jaar) dan de 6 maanden waar de kliniek van sprak, dus geef haar maar ruim de tijd. Hou evenwichtsproblemen in je achterhoofd en die kunnen mogelijk ook het rechtstreekse gevolg zijn van het trauma en niet persé veroorzaakt door het feit dat ze nu zonder zicht moet leren 'balanceren'. Iets waarmee je uiteraard extra voorzichtig moet zijn als jullie het rijden zouden willen / kunnen opnemen op termijn.

Vind het super dat jullie zoveel voor haar doen: ze mag zich gelukkig prijzen met zulke eigenaars! We duimen dus enorm voor jullie!