[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:43

pony heeft nog niets, staat heerlijk te flaneren in de wei.
maar het waait hier ook behoorlijk.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:06

Mn merrie wordt wel echt gepest weer nu ineens :=
Ze is zwart maar met de witte deken op denkt de hele kudde dat er een nieuw paard bij is. De sukkels. En Sigga heeft geen idee wat ze verkeerd doet, dat ze ineens buiten de groep wordt gezet met eten enzo :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:51

Hadden ze bij ons ook. De kudde dacht dat er een spook was... sukkels..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:51

Pffff en ik maar denken dat t topic gewoon rustig is...
Vond het toch wat raar en ging maar even kijken... ohhhh nieuw topic, dat verklaart....
Hahahaha

Pony hier doet t nog goed met haar dekentje al op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:27

Hier beginnen de twijfels ... Heb hem nog niet zien schuren (de anderen op stal ook niet) maar hij liep wel met z'n hoofd te schudden daarstraks tijdens het grazen en heeft ook verkozen om in de stal te gaan staan in plaats van z'n hooi verder te eten .. Zoiets doet bij mij alarmbellen rinkelen :+ Het is nog niet erg, als hij echt gepest wordt dan vlucht hij in volle galop naar z'n stal, maar hij ging toch wel naar de stal in plaats van verder te eten .. Verder niet kriebelig als ik aan hem zat ofzo, dus daarmee weet ik het weer niet goed .. Morgen is de dag om Leovet te smeren, ben nu aan het twijfelen of ik het dan in het weekend nog zou kijken of toch morgen de deken al op doen .. (hij heeft nog zoveel haar dat eraf moet ... ).

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:13

Samo schreef:
Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, dus nog geen deken op.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- grensstreek Drenthe/Twente aan de Duitse kant -- nog niet geschuurd
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk

Overijssel:
-YSB- Albergen, 7 maart, nog geen jeuk.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12)

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

moest toch noord holland even toevoegen :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:14

Ik heb trouwens begrepen dat de nachten nu nog te koud zijn voor de knutten...maar pas op, voor je het weet zijn ook die te warm..... }>

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:07

miek140 schreef:
Mn merrie wordt wel echt gepest weer nu ineens :=
Ze is zwart maar met de witte deken op denkt de hele kudde dat er een nieuw paard bij is. De sukkels. En Sigga heeft geen idee wat ze verkeerd doet, dat ze ineens buiten de groep wordt gezet met eten enzo :')

Die van mij ook. Eerste keer rsih op en de paarden liepen als vliegen op een stuk stront achter m aan.. de hele middag. Vond wel sneu voor mn paardje, want die had er niet zoveel trek aan.
Nu met vliegendeken laten ze hem wel met rust, ben benieuwd wat er gebeurd als er weer een eczeemdeken op gaat.

Die van mij komt trouwens bijna niet door zn vacht heen. Hij heeft ook niet veel vacht aangemaakt, maar bv zn teddyhals laat nog nauwelijks los. Hij krijgt wel omega 369 van Naf (zit ook lijnzaad in), maar iemand anders nog tips hoe hij beter door zn vacht komt? Of gewoon niet druk om maken?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:16

Komt vanzelf, als hij glanst en verder goed in zijn velletje zit niet zorgen maken. heb er hier een die ook nog niks doen, en een die bijna niks doet qua verharen. Andere twee zijn vol op bezig, verschilt per paard!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:18

Ok, dan maak ik me niet druk :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:23

Helemaal met nu het plots zo warm is, het gaaf of heel snel in eens of paarden verharen bijna niet.. Het is nu nogal verwarrend voor de paarden omdat het snachts soms gewoon nog aan het vriespunt ligt en overdag richting de 20 graden is! Dat is een groot verschil!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:31

jotoma:
appie verhaart ook nog niet,op zijn hals laten een paar haren los,maar hij is altijd pas laat met verharen.
pas als het snachts ook flink warmer is begint hij :j
en die krijgt zat vitamines!
niet druk om maken,komt vanzelf wel

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:39

Ik heb bij Wisse gisteren de halsdeken + masker (anders glijdt de deken omlaag en ligt de halve hals bloot) omgedaan.
Net gesproken met de DA en hij raadt me aan om de summerfit koeken te voeren...
Ben er ivm de vele verhalen die ik heb gehoord wel huiverig mee hoor maar goed kan het natuurlijk best even proberen. Hij vindt dat ik te sober voer (alleen ruwvoer en subli zonder) en hij kent alleen positieve reacties op die koeken.

De uitslagen van het bloedonderzoek:

Calcium 2,84 (referentiewaarde/eenheid 2,4 - 3,3)
Kalium 5,1 (referentiewaarde/eenheid 3 - 5,8)
Koper 14,3 (referentiewaarde/eenheid 10 -30)
Magnesium 0,74 (referentiewaarde/eenheid 0,75 - 1,25 )

Vond het wel een karig onderzoek, heb die van ZusJacobs per mail gekregen ( waarvoor dank :D ) en daar werd wel op 3x zoveel getest.
Dit is het bloedonderzoek dat mijn DA ook vaak bij sportpaarden doet zei hij.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:46

Nou idd, dat is veel minder! Ik zou zelf echt nooit beginnen aan de summerfit koeken, helemaal niet voor paarden die al gevoelig zijn voor suikers en andere slechte stoffen! Hier doen de paarden het ook prima op dit voer, en behalve de magnesium is er verder niks te laag en te hoog bij jouw paard toch?

Waarschijnlijk vindt jouw DA dat elk paard weet ik veel hoeveel kilo brok moet of? Paarden zijn helemaal niet gebouwd voor krachtvoer of van die snacks zoals summerfit, beter een goed gebalanceerde muesli of goed extra ruwvoer (kun je volgens mij ook testen?)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:49

nee hoor, alleen hij zegt dat er in het ruwvoer te weinig zit en omdat Wisse ook niet op gras komt haalt hij daar ook niets uit. Ruwvoer testen gaat hem niet worden, daarvoor wisselt het te vaak hier op stal.
Hij zei dat ik ook een ander sober krachtvoer kon kiezen waar wel meer inzit (ponybrok bijvoorbeeld zei hij) maar dat je dan wel een grote hoeveelheid moest voeren, aangezien Wisse wel een flink paard is zat ik dan wel op een kilo zei hij. Vind ik zelf niet zoveel, krijgt hij nu ook.
Ik moet maar weer eens voer gaan vergelijken denk ik ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:51

Gelukkig maar, maar van Summerfit heb ik zo mijn twijfels! Maar goed, het is aan jou om te proberen! Straks werkt het prima op Wisse!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:10

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:17

ZusJacobs schreef:
Helemaal met nu het plots zo warm is, het gaaf of heel snel in eens of paarden verharen bijna niet.. Het is nu nogal verwarrend voor de paarden omdat het snachts soms gewoon nog aan het vriespunt ligt en overdag richting de 20 graden is! Dat is een groot verschil!

de hoeveelheid licht bepaalde toch of een paard gaat verharen? Of de temperatuur?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:19

ja het licht maar ik denk dat als ze besluiten te verharen, de temperatuur wel meehelpt :P

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:24

Bedoeld de da te sober dat je pony er te weinig vitamines uithaalt? Zou je dan niet gewoon vitaminekorrels geven?

Ik ontving gisteren een mail over kortingen van eczeem en vliegdekens ( http://equestrianemail.co.uk/_act/link. ... bjId=47464 ) misschien heeft iemand er wat aan. Ik vroeg mij wel af of de mensen die dekens gebruiken dan ook vliegmiddelen smeren op wat bloot ligt. Ik bedoel hier hadden ze ook jeuk aan de kootholtes en binnenkant knieeën. En de korstjes ( maar een paar gelukkig) die ze nu hebben is onder de buik vlakbij de koker en bij de ander langs zijn neus/mond en op de bles.

Hier verharen ze beide trouwens, haf al iets eerder :)
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 23-03-12 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:31

Ik voer ook weidekoeken bij, geloof van Pabo. Ik denk dat ik daar mee stop als het op is.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:32

Wat kost een bloedonderzoek bij een "gemiddelde" DA?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:16

Hier vertelde mijn DA dat het richting de 70 euro zou kosten, uiteindelijk was het tussen de 30 en 40!

Ik weet bijna 100% zeker dat het ook deels aan de temperatuur moet liggen, voor een groot deel idd ook licht! Maar sinds het zo warm is geworden zijn twee van mijn paarden gelijk gaan verharen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:29

Ik denk voornamelijk het licht wat het verharen bepaalt, maar de temperatuur zal er wel mee te maken hebben. Toen het in de winter zo warm bleef is mijn paard van komende wintervacht naar zomervacht terug gegaan. Echt een zomervacht. Pas toen het -10 werd kreeg hij weer wintervacht.. Er zal vast (g)een verklaring voor zijn, maar het lijkt erop dat ze op temperatuur wel reageren.
De andere paarden bij ons hebben een behoorlijke vacht gekweekt en verharen flink, mijn paard maar matig en verhaart ook maar een beetje.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:51

Daarom, een van mijn pony's met dikke wintervacht ging voor de echte winter nog begonnen was al met verharen! Toen kwam de flinke forst en stopte hij met verharen!