Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lambiekske

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:29

Dan moet de veerkracht ook maar eens googlen!!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:32

Inderdaad, het risico is ook groot via de kleren, en dat hoeft dan echt niet met snot hoor! Ik zou het echt niet goedkeuren als er iemand met dezelfde jas bij mij op stal komt waar hij tien minuten daarvoor mee bij een andere stal is geweest. Niet nu, niet in de tijd dat rhino hier zo dichtbij heerst.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:42

Jongens, nu wordt er wel echt vanalles geroepen...Dat lijkt me niet handig. Om even weer wat duidelijkheid te scheppen:

- Chaos, volgens mij is niemand tegen enten. Maar oa ikzelf heb enkel mensen afgeraden die NU nog wilden enten, omdat dat de paarden zwakker maakt. Preventief tweemaal per jaar enten doe ik ook hoor :j
- Niet alle stallen die 'op slot' zijn hebben ook een uitbraak. Dat is een voorzorgsmaatregel. Misschien is het handig om hier geen plaatsen of namen te roepen van stallen die op slot zijn omdat mensen dan dus gaan denken dat er nieuwe uitbraken zijn.
- Rhino werkt niet zoals herpes, het IS herpes.
- Het is inderdaad mogelijk dat het virus via mensen (kleding, handen) wordt overgebracht op andere paarden of naar een andere stal. Ook al is de kans niet zo heel groot, voorzorgsmaatregelen zijn toch belangrijk. Voorzichtig zijn dus. Er is een groot wiki-artikel over Rhino, lees dat anders even als je niet zeker bent dat heeft meer zin dan hier vanalles neerzetten.

Zo, bovenstaande is niet vervelend bedoeld, maar er stonden nu echt een paar dingen in het topic die nogal tegen elkaar ingingen. Hopelijk nu weer helder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:57

Daar doelde ik ook niet op. Er word gezegd dat de enting pertinent niet werkt. Dat weten zelfs DA's niet zeker van, komen zo veel factoren bij kijken. Ik heb hetzelfde aangeraden als jij.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:58

Goed gedaan esther_87

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:59

Chaos schreef:
Daar doelde ik ook niet op. Er word gezegd dat de enting pertinent niet werkt. Dat weten zelfs DA's niet zeker van, komen zo veel factoren bij kijken. Ik heb hetzelfde aangeraden als jij.

Oh, sorry, daar heb ik dan te snel overheen gelezen. Dat is inderdaad ook weer niet zo, garanties geven doet het echter niet. Maar wat mij betreft, alle beetjes helpen...Al helpt het maar voor één paard, dan is het wat mij betreft waard de hele stal te enten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:05

flink balen als je daar een drachtige merrie hebt,.. gaat dat ook nog mis, als dat die vorm is tenminste.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:24

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:26

Dat artikel is een paar pagina's geleden al geplaatst!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:32

Christiene schreef:
flink balen als je daar een drachtige merrie hebt,.. gaat dat ook nog mis, als dat die vorm is tenminste.

wat ik heb gehoord zijn er in die omgeving nog meer stallen vermoedelijk besmet (2 stuks) als dit zeker is zal dit ook wel openbaar gemaakt worden.
paarden krijgen verlamings verschijnselen en merrie's die drachtig zijn verwerpen hun veulen waneer ze door het virus besmet worden.

bdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:34

bovenstaand artikel is niet door de behandelend arts geschreven.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:38

bdeetje schreef:
bovenstaand artikel is niet door de behandelend arts geschreven.

Nee klopt, maar wel in overleg met de behandelend artsen..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:39

denk niet dat dat er toe doet als J dat zelf schrijft of uit handen geeft aan M

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:41

hanny_jelke schreef:
Christiene schreef:

wat ik heb gehoord zijn er in die omgeving nog meer stallen vermoedelijk besmet (2 stuks) als dit zeker is zal dit ook wel openbaar gemaakt worden.
paarden krijgen verlamings verschijnselen en merrie's die drachtig zijn verwerpen hun veulen waneer ze door het virus besmet worden.

Hou nou eens op met dat gedoe over die vermoedelijk besmette stallen. Je zaait alleen maar paniek. Zeg het dan alleen als je het zeker weet. Iedereen denkt dat er daar meerdere stallen besmet zijn omdat die staleigenaren gewoon zo verstandig zijn om de stal op slot te gooien en niemand meere toe te laten. Ik kan dat alleen maar waarderen!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:41

stalnijmegen schreef:
denk niet dat dat er toe doet als J dat zelf schrijft of uit handen geeft aan M

Inderdaad

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:50

Ik kom even binnen vallen, er is mij gevraagd door een pensionklant van De Diervoort, te melden dat ook daar GEEN besmetting is, maar dat ook zij de deuren gesloten houden uit voorzorg. De lessen zijn ook afgezegd, om alles maar te voorkomen. Dit geldt ook voor de Bullenkamp. Ook kan ik vast melden dat St Frans en Arts ook nog vrij zijn, maar wel ook geen paarden van buitenaf toestaan of paarden van het terrein laten gaan :) Sorry als ik dubbele info geef, maar dit kan liever een keer te veel gezegd zijn dan te weinig :)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:51

Hopelijk knappen alle paarden die nu nog ziek zijn allemaal op en gaan er niet nog meer paarden dood aan dit verschrikkelijke virus. Dat het virus al 3 paardenlevens heeft geeïst is al verschrikkelijk. Heel veel sterkte voor iedereen die nu met deze verschrikkelijke situatie te maken heeft.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:51

Maggie_Eddy schreef:
Ik kom even binnen vallen, er is mij gevraagd door een pensionklant van De Diervoort, te melden dat ook daar GEEN besmetting is, maar dat ook zij de deuren gesloten houden uit voorzorg. De lessen zijn ook afgezegd, om alles maar te voorkomen. Dit geldt ook voor de Bullenkamp. Ook kan ik vast melden dat St Frans en Arts ook nog vrij zijn, maar wel ook geen paarden van buitenaf toestaan of paarden van het terrein laten gaan :) Sorry als ik dubbele info geef, maar dit kan liever een keer te veel gezegd zijn dan te weinig :)

AMEN! Het was nog niet zo duidelijk gezegd als nu ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:58

Naomi_Star schreef:
hanny_jelke schreef:

Hou nou eens op met dat gedoe over die vermoedelijk besmette stallen. Je zaait alleen maar paniek. Zeg het dan alleen als je het zeker weet. Iedereen denkt dat er daar meerdere stallen besmet zijn omdat die staleigenaren gewoon zo verstandig zijn om de stal op slot te gooien en niemand meere toe te laten. Ik kan dat alleen maar waarderen!

nee dat kunnen we better niet doen.
je kunt better voorzichtiger zijn nu dan je paard onbewust besmetten.
ik vind het dus wel verstandig dit te melden :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:01

Uhm vandaag even uitleg gehad over virus. Gezien de lichte paniek hier:
- meeste paarden vezitten virus maar komt pas tot uiting bij zwakkere weerstand of koude winters
- er zijn verschillende varrianten het type 1 zorgt voor de abortussen.
- is overdraagbaar via lucht en paard-paard
- via mens niet overdraagbaar (natuurlijj wel als je langs bv neus gaat mt je mauw en neteen bij de buurman ook weer dan zou het theoretisch kunnen).
- mbt vaccin is er, hoe en wat met werking ervan weet ik niet.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:07

colette_007 schreef:
Uhm vandaag even uitleg gehad over virus. Gezien de lichte paniek hier:
- meeste paarden vezitten virus maar komt pas tot uiting bij zwakkere weerstand of koude winters
- er zijn verschillende varrianten het type 1 zorgt voor de abortussen.
- is overdraagbaar via lucht en paard-paard
- via mens niet overdraagbaar (natuurlijj wel als je langs bv neus gaat mt je mauw en neteen bij de buurman ook weer dan zou het theoretisch kunnen).
- mbt vaccin is er, hoe en wat met werking ervan weet ik niet.

Goede voorlichting gehad, maar niet heus! Niet overdraagbaar via lucht, wel overdraagbaar via mens. en hier gaat het om de neurologische variant, ofterwijl de ergste.. Er is een vaccin, maar die helpt in dit geval niet meer.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:13

wat ik heb gehoort is het verstandig de kleren die je aan hebt gehad bij een besmet of vermoedelijk besmet paard meteen in de wasmacine te doen en zelf eeen goede douche nemen voor je naar andere paarden gaat.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:18

Het lijkt me prettig dat wanneer mensen hier iets neer zetten eerst info lezen (er is genoeg te vinden bij diverse links en met wat googlen vind je ook goede info, niet meteen van 1 bron uit gaan maar verifiëren!) en niet, zomaar, iets neer zetten. Hoe goed bedoeld dan ook!
Er zijn 3 varianten van het betreffende virus, degene waar het hier over gaat is de ergste en er is tegen deze variant GEEN vaccin! Het enige wat KAN helpen is een goede weerstand, ook dit geeft geen garantie! Er is tot nu toe bij 1 stal vastgesteld dat het Rhino is, bij een andere stal lopen de bloedtesten nog! Er is nog niks bekend over een eventuele derde stal!

Wat betreft het verschonen van je kleding/douchen is het ALTIJD verstandig schone kleren en (gedesinfecteerde) schone schoenen aan te doen wanneer je van de ene stal/paard naar een andere gaat!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:24

Naomi star: vooraanstaande paardendierenarts;) agja iedereen beweeert wat anders.
feit is gewoon dat je uit buurt mt blijven van besmette stal en er zeker nt mt gaan rijden ;).

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:26

kan best dat ze vooraanstaande paardendierenarts is, maar dan moet ze even de boeken er weer bij pakken..