Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:22

Hoe is het litteken bij jullie paarden? Zie je er niks meer van, of toch wel een ribbel onder de buik. Ik zelf zie altijd nog iets, anderen eigenlijk niets, maar ik zie echt een randje van1cm dik vanaf z'n navel naar voren ongeveer 70cm.
Ook de bespiering is minder op z'n buik, hoeveel ik ook train het blijft minder dan vroeger.en natuurlijk omdat ik heel veel hooi geef blijft hij wat buikig alsof hij te dik is, zeg maar geen sportpaardenmodel.
Maar ben oh zo blij met hem, je waardeert alles intens! Moeilijk uit te leggen maar denk dat jullie het begrijpen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:37

Bij Whizz is het lidteken zelf echt heel mooi glad en nauw aangesloten *\o/* , maar hij heeft nu wel een golving daar met nog een beetje een uitstulpsel zitten omdat hij natuurlijk zijn spieren nog weer moet aansterken en hij staat nu nog op boxrust. We zijn eigenlijk nog maar kort weer onderweg.

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:52

Ja bij de mijne heel goed aangesloten ook, geen echt 'litteken' bij die van mij. Ik voel wel een klein 'gleufje' in het begin :P
Mijne heeft er wel een hangbuikje aan over gehouden ;) Ze was altijd al eentje die haar buik liet hangen, nu helemaal :+
Maar ik vind het helemaal prima <3

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:53

ik zie nu helemaal niks meer. Geen hobbeltje of wat. Toen hij geopereerd was moest ik ook goed kijken waar de snee zat zo mooi was het gehecht. Toen zag je wel een soort klein hobbeltje lopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:57

Hoe gaat het vandaag met jou en Cil Damian????

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:58

Ja hoe gaat het? :)

Ik verwacht vandaag de littlebit feeder, ben benieuwd!!
En zometeen mag Indy weer even een uurtje struinen in de paddock :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:10

fargo schreef:
Heb je nog met de kliniek overlegd over de onverteerde stukken hooi?

Daar hebben we het destijd ook over gehad. Doordat zijn darmbewegelijkheid is verminder is dus de ook darmwerking en vertering minder wat resulteert in slecht verteerde mest. Maar dit was niet alleen slecht verteert, er zaten echt lange stukken hooi in. Hij at die dag ook als een boer met kiespijn. Dat heeft hij wel vaker gehad. Dan at hij zijn meuslie niet en dan wist ik dat ie weer last had van zijn gebit. Dat duurde dan een dag of twee. Twee dagen met een lichte snotneus en dunne poep. Denk dus dat het slecht kauwen wat de boosdoener is geweest.

Cil wisselt heel broerd. Had veel diastases. Het was in de kliniek al opgevallen dat hij af en toe slecht kauwt. Hij is daar wel een paar keer nagekeken (zelfs foto's van zijn kaken), maar verder niks te vinden. Hij gaat altijd standaard iedere 6 maanden naar de tandarts. Het laatste jaar is hij heel stabiel en had de vorige keer (9 maanden terug) bijna geen haken. Het andere nadeel van meneer is dat als hij een pijntje heeft dit heel serieus neemt en dan gewoon zijn hooi doorslikt zonder daar knap op de kauwen.
Sinds gisterenavond kauwt hij weer normaal. De dierenarts/tandarts komt voor de zekerheid volgende week voor een extra Tandtoilet. En als ik weer merk dat hij slecht kauwt, gaat hij geheel op de slobber.
Zal blij zijn als hij 5,5 is.......en alle kiezen en tanden daar zit waar het hoort te zitten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:12

Ja dat is niet handig als hij dan z'n hooitjes maar gewoon doorslikt zonder goed te kauwen! :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:13

hier gaat alles weer goed. Ik kreeg vanmorgen van mijn schoonzus al een sms dat hij weer de oude was, want hij stond op stal te hinneken en te bietsen toen haar paarden naar buiten gingen. Hij had gisterenavond ook al weer honger als vanouds en toen wilde hij ook weer goed op zijn kiezen kauwen.

Gisteren had ik zelf nog een hele slechte dag. Veel stress, maar vandaag heb ik het gelukkig weer een plaatsje kunnen geven. Ik wil soms wel eens blijven hangen in dat nare gevoel. Dat gevoel wat je hebt als je machteloos in de paddock loopt als ze kramp hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:14

Ja ik ken het helemaal.... :(:)
Nou iig heel fijn dat het nu weer goed gaat!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:17

Bojangles schreef:
Ja dat is niet handig als hij dan z'n hooitjes maar gewoon doorslikt zonder goed te kauwen! :+

Hij is echt heel erg. Toen hij vorig jaar met zijn entrapment op de kliniek stond mocht hij in het weekend weer beginnen met hooi. Nou, mooi niet kauwen en gulzig naar binnenwerken. Gevolg.... slokdarmverstopping.... Gelukkig stond hij al op de kliniek en heeft hij het zelf weer opgelost.
Probleem met hem is dat hij echt verzot is op eten. Zijn internist zei altijd "Ciloy heeft maar 1 hobby en dat is eten, hij leeft om te eten". En nog is hij hier erg geluzig en stikt hij wel eens bijna in zijn hooi.
Ik denk dat ik ook eens op zoek ga naar een goede slowfeeder.
Ik had er al een gezien. Een soort hooinet, maar ik vind dat eng om op stal te hangen. Straks blijft hij er met zijn benen in hangen ofzo. Dat net moest je ook aan twee punten aan het hekwerk van je stal bevestigen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:21

Ik vind het overigens erg prettig om met jullie over het wel en wee van paarden met koliek te babbelen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo stressig wordt.

Mijn schoonzus had vroeger ook een kolieker (It runs in the family). Die heeft er uiteindelijk mee leren omgaan. Maar zij wist op een gegeven moment dat ze een 40 minuten tot een uur met hem moest wandelen en hij daarna weer opknapt. Ik ben daar nog heel onzeker in. Bel na 30 minuten tegenwoordig al de dierenarts. Misschien iets te vroeg, want toen zondagavond de dierenarts kwam was hij er eigenlijk al weer bijna doorheen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:27

Ik zal laten weten hoe Indy's slowfeeder bevalt.
Ik voer nu vanuit een gewone hooizak, met groot gat bovenin en gat aan de zijkant, maar meer voor het idee omdat ze het leuk vind er in te neuzen en alles eruit te trekken (en soms verstop ik er wat worteltjes bij in).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:35

Is goed. Laat het me weten hoe hij bevalt.

even off-topic, maar ik zit voor het eerst even je website te bekijken. Maar wat is die gaaf!!
En... ik heb een kat die Indian Summer heet (voluit Exmoix Indian Summer). Grappig....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:40

Dank je!! Helaas ontbreekt de helft nog (wegens foutje bij hosting) hoort eigenlijk nog veel meer info op!!

Leuk!! :D

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:52

Moet zeggen bij mij went het nog niet, als hij koliek heeft dan ga ik natuurlijk wel wandelen maar bel direct de dierenarts. Omdat hij direct een spuit moet hebben tegen de allergische reactie. Ik wandel wel maar dat lost eigenlijk niks op.
Oh ja het voordeel van zijn operatie is wel dat hij van extreem introvert paard nu extrovert is geworden, hij hinnikt naar me is veel vrolijker en gewoon echt een boef.
Eerder vond ik juist zo jammer dat hij goed zijn werk deed maar dat je er zo weinig contact mee had, nou dat is sinds zijn operatie wel anders!

Overigens litteken is bij hem echt zo'n hangbuikje een ribbeltje.

Ben ook zeer benieuwd naar de slowfeeder

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:54

Wij dachten ook eerst dat de mijne allergisch reageerde op iets in het gras.
Wanneer krijgt de jouwe koliek dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:57

damian23 schreef:
Ik vind het overigens erg prettig om met jullie over het wel en wee van paarden met koliek te babbelen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo stressig wordt.

Mijn schoonzus had vroeger ook een kolieker (It runs in the family). Die heeft er uiteindelijk mee leren omgaan. Maar zij wist op een gegeven moment dat ze een 40 minuten tot een uur met hem moest wandelen en hij daarna weer opknapt. Ik ben daar nog heel onzeker in. Bel na 30 minuten tegenwoordig al de dierenarts. Misschien iets te vroeg, want toen zondagavond de dierenarts kwam was hij er eigenlijk al weer bijna doorheen.

Te veel en te lang wandelen is niet goed als er wel echt wat mis is, dus dat zou ik dan zelf ook weer niet aandurven, ik ben van de max 10 a 20 minuten per uur vrees ik en ik bel gewoon als ik het niet vertrouw, dat kan ook na 5 minuten al zijn :o :o (en dat is dan zonder lopen :j hahaha)
He wat lastig dat ie dan gewoon hap slik weg doet als ie pijn in zijn mond heeft. Ik moet zeggen de A-tjes (familie van cilord) die kunnen ook erreg snel eten en zijn er VERSCHRIKKELIJK gek op, maar die kauwen wel prima (en zijn al klaar met wisselen _/-\o_ )

Als Whizz erge honger heeft dan kreeg hij eerder ook wel koliek van het snelle eten. Dat is nu zowiezo beter nu hij 4 keer per dag eet, blijft de honger ook beter binnen de perken.
Kan me voorstellen dat ze jou gisteren op konden vegen, wat een stress. Maar wat fijn dat je vanmorgen dan weer een positief sms-je kreeg dat ie weer de oude was *\o/* *\o/*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:04

Hoeveel voerbeurten doen jullie per dag en wat geven jullie allemaal aan je paard?

Ik ga even paardje lekker op de paddock zetten, zonnetje schijnt nog en als het niet mega koud is kan ze weer lekker zonder deken. En anders doe ik even haar nieuwe licht gevoerde outdoordekentje op! (met sterren :P )

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:16

ik heb die van mij net weer binnen gezet. Die gaat straks even aan het werk.

Wij hebben de paarden aan huis staan en mijn schoonfamilie voert vaak. Niet schrikken van mijn schema.
6.30 halve schep seniorenslobber (bietenpulp etc) en 1 kilo hooi
7.30 zijn speciale meuslie
9.30 0,8 kilo hooi
12.30 zijn speciale meuslie
14.30 1 kilo hooi
17.30 speciale meuslie
19.30 0,8 kilo hooi
22.30 halve schep seniorenslobber en 1,5 kilo hooi.

Ik zal ook echt blij zijn als hij uitgewisseld is. Vorige maand zijn zijn laatste haaktanden onder doorgekomen. Toen was hij ook zo zielig. Nu nog het laatste beetje sluitwerk bij de kiezen en dan is hij klaar. Hij kan er echt naar van zijn (diarree, lichte koorts, snotneus en dan.... slecht kauwen.. wat natuurlijk niet fijn is als je darmen al niet goed werken). Onze shet eet weer zo lief bescheiden. Die nipt bijna aan zijn hooi. Hij heeft alleen wel altijd maar dan ook altijd honger.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 17:02

Nou eh here goes, we zijn nog aan het opbouwen qua kuil:

8.00 kuil, op dit moment ongeveer 2,5 kg
8.30 1 schep PAVO slobber
12.30 2 kg kuil
12.30 halve schep havens groene meuslie met olie eroverheen
17:00 2 kg kuil
18.00 1 schep PAVO slobber
20:30/21:00 klein schepje havens mueslie met olie, handje lijnzaad brok + luzerne
21:00/21:30 1 schep PAVO slobber met halve peen er door heen gegooid in plakjes
22.30 2,5 kilo kuil.

Als hij trek heeft tussendoor, paar handjes luzerne.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:25

Eros, die komt vandaag na 16 dagn terug naar huis! :) Ik ben blij om mijn maatje terug te zien! Maar heb wel wat bang eigenlijk... Aangezien hij als enige in zijn stalletje gaat moeten blijven en de andere 2 paarden voor zijn neusje doorzoeven om in de wei te komen en om dan nog maar te zwijgen over zijn energie-uitspattingen.. :)

Hebben jullie paarden eigenlijk allemaal overduidelijk koliek gehad? Dus echt liggen rollen en doen van de pijn? Want zo'n stille koliek (zoals Eros) dat merk je bijna niet op en heb wel bang moest hij weer zo'n stille koliek krijgen... (ze zeiden dat de koliek eigenlijk al 2 weken bezig was... en daar voelen we ons wel slecht door, steeds maar afvragen wat we gemist hebben)

Ik denk wel dat hij gaat moeten afkicken, want hier gaat hij toch niet meer 24u op 24 continu aandacht krijgen. :p

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:15

Amelii wat fijn dat hij naar huis mag. Maar ook wel heel spannend natuurlijk. Is er wel toezicht bij hem? Klinkt inderdaad heel sneu als hij al 2 weken koliek heeft gehad.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:41

Als ze op het punt zijn dat het echt mis is kunnen ze totaal tegenovergestelde symptomen laten zien....
Dat is juist het verraderlijke...

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat hij al 2 weken koliek had! Wie zegt dat?

lovver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:11

Ik heb het zelf niet mee gemaakt...

Maar ik wil iedereen sterkte en veel succes wensen die dit heeft mee gemaakt! <3