en toen was mijn kanjer ziek !!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:32

Nagano schreef:
kohtje schreef:
Gelukkig staat hij nog en gaat opweg naar opknappen. Was het je zelf niet opgevallen dat hij magerder werd? Voor dat je kwaad wordt op diegene waar hij in de opfok staat zou ik eerst om de tafel willen zitten en willen weten welke wormenkuren hij gaf en wanneer.

was er vlede woensdag nog en er was toen niets aan de hand
de vee arts zij ook dat dit echt binnen 2 a 3 dagen kan gebeuren
door die wormen kan hij zo 100 kilo minder zijn in die dagen

maar ik hou vol en jullie op de hoogten moet woensdag bellen
maar denk dat ik langs ga dan gaat storm hier op het forum ook mee
zij weet meer van alles af dan ik gelukkig

geerke

Re: en toen was mijn kanjer ziek !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:36

in twee drie dagen 100 kilo afvallen door bloedwormen....echt niet.
Voordat het paard ziek en mager wordt van een worminfectie gaat er wel wat aan vooraf.
Diarree,doffe vacht...
Het komt voor maar niet vaak, dat een paard wormen heeft ondanks ontwormen.
Vaak is er sprake van een verkeerd middel gebruiken naar gelang de tijd van het jaar.
Nu behandelen met panacur is bijvoorbeeld weinig succesvol.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:43

Yvonne....nogmaals ik geloof niet in sprookjes!! En nogmaals het geen wat je heel mooi vet gedrukt hebt is gewoon niet mogelijk en dat is een FEIT!!

Vind het trouwens ook top van de eigenaar van de opfok dat hij de da heeft gebeld en dat die beste man heel juist heeft gehandeld!!

Ahhh gelukkig eindelijk iemand met verstand van paarden en het welzijn van paarden..dank je Geerke!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:45

Malakay schreef:
xNK schreef:
Helaas staat onze jaarling op eindje rijden in opfok, dus wij kunnen daar niet zo vaak heen.
Wij hebben goede contact via mail en ontvangen zo nu en dan een foto van haar :D

Het was niet aanvallend bedoeld, er zijn er helaas ook genoeg die wel de mogelijkheid hebben maar het niet zo vaak doen als TS. Maar jullie gaan er neem ik aan ook vanuit dat het paard goed gevoerd wordt en goed ontwormd als dat er bij in zit.

edit: kleine toevoeging

Zeker, ze staat bij mensen aan huis en geen van haar paarden zagen er slecht uit. Wij betalen voor de wormenkuur extra en de hoefsmid komt zo nu en dan langs :j
Ons veulen :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:52

Nolana schreef:
Storm heeft veel meer verstand ervan zeg je, dan snap ik niet dat zij je er niet op gewezen hebt.

check mijn onderschrift even, ik krijg over 2 weken een baby, loop al vanaf 20 weken met bekkeninstabiliteit waarvoor ik 2 keer per week naar de fysio moet en kan bijna niet meer lopen. Naar/in een weiland lopen is voor mij onmogelijk.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:55

Wat is resistentie?
Bij wormresistentie zijn wormen niet meer gevoelig zijn voor bepaalde ontwormingsmiddelen. Wij spreken van resistentie als een ontwormingsmiddel in de juiste dosering toegepast, minder dan 95% van een wormensoort doodt.

Komt het ook in Nederland voor?
Ja! In Nederland werken producten gebaseerd op fenbendazole heel vaak niet meer tegen kleine strongyliden. Tegen andere wormensoorten als de spoelworm en veulenworm werkt fenbendazole nog wel. Resistentie van kleine strongyliden of cyathostominae tegen pyrantel wordt ook steeds vaker gevonden. Naast de resistentie van kleine bloedwormen tegen fenbendazole en pyrantel, is er in Nederland ook resistentie van spoelwormen tegen ivermectines. Tot op heden zijn de ontwormingskuren gebaseerd op ivermectine gelukkig nog wel werkzaam tegen de kleine strongyliden.

In 2005 is voor het eerst resistentie van kleine strongyliden tegen ivermectines gevonden in zowel Duitsland als Engeland. Waarschijnlijk een kwestie van tijd, voordat deze resistentie ook in Nederland opduikt.

Ik snap niet waarom er met een vinger gewezen moet worden naar een schuldige. Dit kan helaas iedereen overkomen. Het is te makkelijk om te wijzen. Het enige juiste wat TS kan doen is haar paard geven en steunen in wat het nodig heeft om weer gezond te worden en de staleigenaar op de hoogte te brengen omdat de andere (als die er zijn) paarden mogelijk ook besmet zijn. ER is geen schuldige alleen een hoop pech. :(:)

Bij resistentie van kleine strongyliden tegen één wormmiddel, zijn er nog alternatieven voorhanden. Zodra deze strongyliden resistent worden tegen 2 of 3 middelen tegelijk zal bestrijding uiteindelijk onmogelijk worden.

De laatste jaren vinden wij ook regelmatig aarsmaden die onvoldoende reageren op ivermectines.

Volwassen wormen in de darmholte (darmlumen) communiceren met de larven in de darmwand. Zij informeren de larfjes dat er voldoende volwassen wormen in de darmholte zijn die eitjes leggen en dat de larven voorlopig wel in de darmwand mogen blijven. De larfjes stoppen daarop met het rondkruipen in het darmslijmvlies. Het afweersysteem van het paard heeft dan eindelijk de kans om de larfjes in te kapselen. De larfjes kunnen zo tot 3 jaar ingekapseld blijven zitten, wachtend op de kans om zich tot volwassen worm te ontwikkelen. Als er een signaal komt vanuit het darmlumen dat er geen of onvoldoende volwassen wormen meer zijn, gaat een aantal larfjes vanuit de wand naar het darmlumen. Daar ontwikkelen ze binnen een korte periode tot volwassen worm en gaan eitjes leggen.

Soms is de migratie vanuit de darmwand zo massaal, bijvoorbeeld na een ontworming, dat grote gedeeltes van het dikke darm slijmvlies geheel kapot gaan door de larven die zich een weg banen vanuit de darmwand naar het darmlumen. Zulke paarden zijn ziek, krijgen heftige diarree, met vaak een fatale afloop. Bij deze paarden zullen er geen eitjes in de mest te vinden zijn, omdat de volwassen wormen door de voorafgaande behandeling zijn afgedood terwijl de jonge larven nog niet in staat zijn om eitjes te produceren. Het spreekt voor zich dat een dergelijke situatie voorkomen moet worden. Bij optreden van acute diarree door wormen adviseren wij met klem om u eigen dierenarts te contacteren.

Omdat paarden tot 5 - 6 jaar extra gevoelig zijn voor ingekapselde larfjes adviseren wij om dieren van deze leeftijd die in het najaar in besmette weides hebben gelopen in november-december preventief te behandelen met moxidectine. Andere wormmiddelen zijn niet actief tegen de ingekapselde stadia. Het is handig om dit combineren met een behandeling lintwormen en horzellarven. Andere wormmiddelen zijn niet actief tegen de ingekapselde stadia.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:56

Moderatoropmerking:
Oordeel niet te snel. Reageren graag met respect naar elkaar toe. Dan zullen adviezen het meeste effect hebben.
Graag ontopic blijven.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:59

bedankt ik doe mijn best al vinden sommige dat hier niet
als ik maar weet en mijn omgeving weert hoe ik ben met mijn dieren
dan vind ik het goed
wil iedereen bedanken voor de steun die ik krijg
en gaook helaas niet meer op mensen andworden die denken dat ik het fout heb gedaan
ik ben ook maar een mens die moet lerren helaas
en vecht nu voor mijn paard dat is zeker

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:01

TS trek het je niet aan hoor, niet iedereen is zo ervaren als deze wijze bokkers(voel je aangesproken als je wilt maar ik beschuldig niemand ;)). Je hebt goed gehandeld en het gaat gelukkig al beter met je haflinger. Het kan best zijn dat je geen verschil gemerkt hebt aan je pony, sommige paarden zijn nou eenmaal bikkels en tonen geen pijn. Ga inderdaad eens goed praten met de stalhouder, en bedenk of je het daar wel echt slecht vindt, of dat het komt omdat de bokkers je dat aanpraten. De stal van mijn haflinger zag er ook totaal niet uit toen hij diarree had, inclusief de muren (mest kwam er horizontaal uit, zwaartekracht had er weinig invloed op) terwijl ik het toch echt schion probeerde te houden. Succes nog verder en ik hoop dat je paardje spoedig helemaal hersteld!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:04

Paard van TS stond ook lekker in de wei, dit was een noodstal gezien de rest volstond en de eigenaar van de opfok het paard niet in de wei wilde laten staan. :) In het topic dat is gepost door Storm met een foto van paard in September, zie ik ook een lekkere vette wei en een flink speknekkie, super!

Gelukkig zien de vooruitzichten er al wat beter uit TS, ik duim voor een goede afloop voor je paard en natuurlijk voor jou. Ik vraag me ook af of het goed is dat je meteen op zoek gaat naar een andere stal, je was tevreden toch? Wormen kunnen de beste eigenaren overkomen helaas, besmetting is zo gebeurd vooral op een wei waar meerdere paarden staan. Wel even goed de eigenaar van de opfok informeren en meer telefoonnummers opgeven, zodat dit niet nog eens gebeurd bij jou of een van de andere paarden!!!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:06

TS, je bent wel goed voor je dieren hoor. Ik vind dat je hard je best doet en zeker vecht voor je paard! Ik wens je nogmaals heeeeel veeel sterkte & ik duim voor jou en je paard!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:05

gelukkig dat het iets beter gaat trek je niks aan van alle negatieve dingen hierboven zolang je maar goed naar je veearts luistert of de kliniek is het goed.
en ik zou ook niet iets anders zoeken als je zelf een goed gevoel bij deze stal heeft.
ben het niet eens met sommige dat ze blijven volhouden dat een paard niet binnen 3 dagen veel kan afvallen.
mijn paard heeft vorig jaar zandkoliek gehad en die ging van rond(eerder te dik) naar ribben tellen in nog geen 3 dagen tijd.
puur omdat er bijna geen eten meer in kwam.
dus dat kan wel.
het duurt alleen weer effe voordat je ze weer dikker hebt.
ts sterkte en hoop dat die snel hersteld.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:12

Wat een nare reacties weer... :( Sommige mensen in dit topic mogen iets meer nadenken en iets volwassener reageren, kom op hee.

TS, dat is even een nare uitslag, maar gelukkig kan z'n penis al bijna weer in de koker! Hopelijk gaat ie niet stuk aan de bloedwormen.
Echt super dat je een andere stal gaat zoeken en daar hulp bij krijgt (ik zou zoiets ook niet in mijn eentje willen ondernemen) - wel heel jammer dat je op deze manier weg moet natuurlijk. :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:22

Afvallen kan super snel gaan bij pijn. Toen mijn in sport conditie verkerende paard door een trap van pijn niet meer op een voorbeen kon staan trof ik die de ochtend erna als een soort ondervoedde volbloed aan. Buik tot bovenaan opgetrokken, bolle ruggegraad erop van het verkrampen en weggevallen in de hals. Heeft me na de behandeling weken gekost om dat weer normaal op gewicht te krijgen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:28

O wat ben ik onwijs blij met mijn opfok....

Elke snottebel wordt gemeld en ze zijn allemaal eerder te dik dan te mager....

Heel veel succes en sterkte...!! Ik hoop dat het snel beter wordt voor hem!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:46

Nagano schreef:
Nolana schreef:
Geen woorden voor!!
Sorry maar ts is duidelijk in gebreke geweest zeker als je 3 keer per week naar je pony gaat en niks op merkt??
Dit is een ernstige infectie van bloed wormen en nee dat gaat niet over 1 dag ijs!!
Schandalig!! _-:(
Arme pony, hartverscheurend dit!!

hier ga ik niet meer op andworden !!!!

men wat wordt ik hier ziek van. allemaal buklippen om het maar op ze plat te zeggen.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 03:15

Storm schreef:
Nolana schreef:
Storm heeft veel meer verstand ervan zeg je, dan snap ik niet dat zij je er niet op gewezen hebt.

check mijn onderschrift even, ik krijg over 2 weken een baby, loop al vanaf 20 weken met bekkeninstabiliteit waarvoor ik 2 keer per week naar de fysio moet en kan bijna niet meer lopen. Naar/in een weiland lopen is voor mij onmogelijk.

Ik snap dat je dan niet in een weiland gaat lopen ja, had het idee zoals TS het zei dat je vaker mee ging. Sorry daarvoor, kan nogal heftig reageren met dit soort topics. Suc6 met je bekkeninstabiliteit want dat is geen pretje en sterkte met je bevalling!

TS, nogmaals ik denk dat je gewoon nog vrij onervaren met dit soort dingen bent en zeker niet slecht bent voor Nagano. Je mist alleen ff de kennis want ik denk dat als je een vermoeden had gehad dat je zeker wel gehandeld had. Maar ik weet zeker dat het goed komt met Nagano hoor, bloedwormen zijn goed te behandelen. Hij kan er wel gevoelige darmen aan over houden mocht de besmetting de darmen hebben aangetast maar met een goed rantsoen is ook dit prima te doen.
Ik snap ook dat je er vanuit gaat dat de staleigenaar Nagano goed ontwormt, zeker als je die afspraak hebt en er ook voor betaald. Maar helaas gebeurt dit vaak niet in de opfok, daarom kun je het beter altijd zelf doen juist om uit te kunnen sluiten of hij het wel of niet gedaan heeft. Maar schat zo in dat je dit nu ook zelf gaat doen.
Het kan ook zo zijn dat de beste man wel juist ontwormd heeft hoor maar zeker bij jonge paarden heb je deze besmetting snel en is het ook nog overdraagbaar.

Een paard kan inderdaad binnen een paar dagen zo achteruit gaan qua conditie en afvallen van de pijn, ben ik helemaal met jullie eens.
Maar met een bloedwormenbesmetting gaat er een tijd overheen wil je het kunnen zien aan zijn vacht, diarree en gevolg ernstig afvallen.

BUKLIPPEN?!? Praat je nu duits

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 07:07

wat een commentaar weer :(

TS goed gehandeld hoor!! :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 07:31

Sterkte met je paardje!Ik denk echt dat je het beste voor hebt met je paardje..De mensen van de opfok komen wat laks over,gezien ze niet erg veel moeite deden je te bereiken hem in een vieze stal zetten in deze conditie en je niet echt goed op de hoogte hebben gehouden over de verslechtering..Dat ontwormen is vast gedaan maar als het echt paardenkenners zijn zouden zij het gezien moeten hebben..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:19

weet je, het is vreselijk makkelijk oordelen vanuit je luie stoel.

vermageren kan (weet ik uit eigen ervaring) heel snel gaan van een goed gevuld paard naar mager scharminkel, ik vind dat ts goed en snel gehandeld toen Nagano steeds verder achteruit ging direct naar een kliniek te brengen. Menigeen zou nog aan het modderen zijn met de plaatselijke DA.

Verder vind ik dat je er vanuit mag gaan dat de opfok (= professioneel bedrijf die weten wat ze doen) doet wat je afgesproken hebt met ze en ze dik voor betaald. Daarnaast elke paardenkenner weet zo langzamerhand dat ontwormen in de groep het meeste effect heeft als het gelijk gedaan wordt. Een paard individueel behandelen heeft veel minder effect.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:54

TS is er al meer nieuws van de kliniek??

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:29

Malakay schreef:
TS is er al meer nieuws van de kliniek??

weet helaas nog niet
kan morgen pas bellen en er heen
de v arts zij dat het weinig zin had om vandaag te bellen
maar ga het proberen wel te bellen vandaag
wil wel weten hoe het gaat met hem

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:31

goed gehandeld ts, laat je wat weten als je de kliniek gesproken hebt?
heel veel beterschap en sterkte, ik duim mee dat alles goedkomt!

het je trouwens de eigenaar nog gesproken van de opfok?
hoe reageerde hij nadat de diagnose gesteld was in de kliniek?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:35

buukske schreef:
goed gehandeld ts, laat je wat weten als je de kliniek gesproken hebt?
heel veel beterschap en sterkte, ik duim mee dat alles goedkomt!

het je trouwens de eigenaar nog gesproken van de opfok?
hoe reageerde hij nadat de diagnose gesteld was in de kliniek?

ja die heb ik gesproken en die zij we hebben echt ondwormt hoor

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:38

heeft ie ook gezegd met welk middel? Niet alles werkt tegen elke soort worm namelijk!