Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:44

Het is een poeder...ik weet dat het al heel lang bestaat, want in mijn jeugd toen de macrobioten zichzelf ontdekten, hoorde ik er al van. Volgens mij zijn het klei mineralen...ook zelf kan je het innemen. Omdat je er zo weinig van gebruikt, doe je er heel lang mee. De moeite waard om te proberen..

kamsel

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:39

Zolang het goed gaat, ga ik niks veranderen, maar hou het zeker in m'n achterhoofd..
(en ga het even op googelen)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:49

Heb de moeder aarde besteld...
Het is hier nu weer echt een ramp, soms zitten er wel mooie ballen tussen, maar dan komt er nog steeds een straal vocht mee (er zit een hele natte streep over z'n achterbeen), het merendeel is echter meer koeienvlaai dan paardenpoep.
Duim dat het werkt...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:51

Ben benieuwd of het helpt. Sinds wanneer is je paard aan de diarree? Krijgt hij/zij nu nog gras?
Hier begint de ellend meestal eind November, als er echt geen gras meer in de wei staat.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:47

Die van mij is helaas ook alweer aan de diarree. Echt vanaf ze niet met op het land mogen begint het. Ik voer nu weer lijnzaad en ik ga ook moederaarde bestellen. Ook geef ik hem een vitaminenspuit.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:05

Heb hier nog een redelijk stukje met hoog (15 / 20 cm. staan) gras staan. Zit er over te denken om het zo in te delen dat ik tot het voorjaar elke dag m2 of iets meer gras kan voeren.
Van een voedingsmevrouw kreeg ik de tip om levend gist te voeren. Heb me er verder niet in verdiept, dus ook geen idee of het een goede of slechte tip is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:10

Odi schreef:
Ben benieuwd of het helpt. Sinds wanneer is je paard aan de diarree? Krijgt hij/zij nu nog gras?
Hier begint de ellend meestal eind November, als er echt geen gras meer in de wei staat.

Sinds een week, sinds hij meerdere dagen geen gras meer krijgt..
Het grasland is hier te nat/glad en er staat ook niets meer..

Hoe lang op grasland zou minimaal nodig zijn om dit te voorkomen?
Anders kan ik ze misschien 's avonds nog even op het land zetten.
Morgen wordt er bloedgeprikt, zal wel niks uitkomen, maar toch..
Ontwormt is hij ook deze maand nog.

Ik ben benieuwd, hoop op net zulke goede resultaten als Russel....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:16

kamsel schreef:
Hoe lang op grasland zou minimaal nodig zijn om dit te voorkomen?
Anders kan ik ze misschien 's avonds nog even op het land zetten.

Ik heb echt geen idee. Het is meer een hersenspinsel van me wat ik dit jaar wil gaan proberen. Weet ook niet of het gaat werken?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:25

Mijn paard heeft er ook altijd last van wanneer ze niet meer op het land mogen staan. Helaas hebben we nu een slecht pak kuil ( behoorlijk nat ) en is ze niet als enige aan de spuit. Ze heeft vorige week een probiotica kuur gehad maar dit mocht niet baten.
Ik heb nu als tip gekregen om veedrenkstof te proberen. Kan veilig aan paarden gegeven te worden en ik mag het gratis proberen. Krijgt 2,5 liter. Moet even nagaan hoelang en hoeveel ik haar mag geven, maar wat ik er over gelezen heb moet het goed spul zijn. Ik ben benieuwd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:20

Die heb ik idd ook vandaag gehoord, als moeder aarde niet helpt gaan we veendrenkstof proberen...
En zo blijf je bezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:30

Die veendrenkprut heb ik ook, maar nog dicht.....vooralsnog niet nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:37

kamsel schreef:
Heb de moeder aarde besteld...
Het is hier nu weer echt een ramp, soms zitten er wel mooie ballen tussen, maar dan komt er nog steeds een straal vocht mee (er zit een hele natte streep over z'n achterbeen), het merendeel is echter meer koeienvlaai dan paardenpoep.
Duim dat het werkt...

Ik geef twee keer per dag over de brok, beetje natmaken, ik doe ong 2 x een theelepel vol. Ben echt super blij er mee....tot nu toe gaat het echt goed.....toen het zo ontzettend regende waren de balletjes niet meer zo mooi vast, maar nog steeds wel mooi genoeg, nu gaan we warme dagen tegemoet, even kijken, maar dat gaat best goed.

Normaal met temp verandering ging mijn anda meteen aan de scheet en blubber nu niet meer....heb het idee dat zijn darmflora tot rust is gekomen.

Probiotica helpt niet, dat passeert de maag en dat maakt veel van die bacterien al dood....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:59

Hebben de paarden die dit hebben niet van bomen of struiken hebben gegeten? Bv eikenblad?

Prebiotica is van chicoreiwortel gemaakt, kijk eens bij de site van Soulmate Nutrition, die hebben prebiotica. Let op, dit is geen PRObiotica, dus bacteriën. Prebiotica helpt de aanzet van de goede bacteriestammen in de darmen.

Zie dat dit een topic is van 2011?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:11

Ja Bravura, ook toen was er al ellende..

Russel dat klinkt goed en hoopgevend!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:17

Bravura: ik heb geen eikenbomen die in de buurt staan, probiotica al geprobeerd.Eigenlijk alles al. Zelfs goede bacterien geven en de mest vocht van gezonde paarden, bloed en mestonderzoeken, noem maar op...

Dit topic blijft nu weer JUIST lopen, vorig jaar was het aan het eind van het weideseizoen dat de ellende begon. We zijn nu een jaar verder en we willen weten of het gewoon wéér begint.
Mijn paarden gaan vanaf nu niet meer op de wei enik ben benieuwd hoe het zal lopen.
JUIST omdat er geen aanwijsbare oorzaak is met name bij mijn paard zoeken we verder. Dit geldt ook voor de meeste anderen uit dit topic.

Ik heb 1 verschil: ik heb er nu een ezel bij sinds een maand. Deze is onderzocht op longworm ( had hij niet maar wel een spoelworm)en voor spoelworm ontwormd met Strongid-P de wei is nu dicht.
Wordt gebloot en daarna de sloten gedaan, gerold en is winterklaar.
Mijn paarden gaan voor mestonderzoek en de ezel gaat mee.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren nu. Alledrie soms beetje kleffe mest maar dat komt door het weer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:22

O jee, succes, je hebt gedaan wat je kan....

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

kamsel schreef:
Die heb ik idd ook vandaag gehoord, als moeder aarde niet helpt gaan we veendrenkstof proberen...
En zo blijf je bezig...

Helaas blijven we bezig inderdaad. Ik zit vandaag even met mijn handen in het haar. Moet haar morgen maar wassen. Achter is het spul naar binnengetrokken en haar kling staat wat open. Ze had er vandaag echt veel last van. Waren geen natte winden meer maar gesproei met water........ Ben blij dat de kuil bijna op was vandaag en er is me verzekerd dat ze voordroog krijgt vanavond. Heb haar kuil vanmiddag maar wat laten drogen in de zon. Geen idee of het wat uitmaakt maar ik weet het niet meer.
Ik denk er sterk over om eerder de veedrenkstof op te halen. Krijg het anders pas volgende week zondag. Heb vandaag haar billen maar schoon gemaakt met billendoekjes en heel onsmakelijk wat ingesmeerd met sudocreme. Ben zo bang dat het gaat smetten met die natte vieze troep tussen haar billen..... Hoe maken jullie het allemaal schoon?
Moet wel zeggen bij mij gaat het met gevaar voor eigen leven, al heeft ze nog nooit naar mij uitgehaald, maar het is in het verleden wel eens gruwelijk misgegaan met de dierenartsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:06

Ik doe met een spons mer water, maar heb geen merrie.

Kuil is koeienvoer en erg zuur, dat maakt darmbacterien kapot. De poeder die ik voer is basisch waadoor de zuurgraad daalt, het zure dus uit de darmen weghaalt, en dat bij elke voerbeurt. Ik heb een onaangebroken pot veendrenkstof, ik kan het vandaag naar je opsturen als je zou willen, dan heb je het met de post uiterlijk dinsdag.....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:15

@ Russel. Sinds wanneer voer jij Moeder Aarde?

Een dezer dagen ga ik beginnen met een pot probiotica. Wormspuit heeft ze een paar weken geleden gehad. Kunnen de darmen in ieder geval "goed" de winter in.
Komende week het kleine stukje hoge gras in vieren delen, heb ik komende winter in ieder geval nog een beetje gras. Ben echt benieuwd of dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:18

Sinds een week of 3, ik was terughoudend, want was bang voor koliek of andere ongein, mijn zieke paard krijgt het ook en die reageert ook super erop....mooie mest is goede darmweking is weerstand, is voeding ten volle verteren en opnemen is gezondheid en gezondheid is gezonde blije geest!

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:51

Hier ook iemand met een slappe/water mest fjord :(

Mijn fjord is afgelopen maart bevallen van een hengstveulen en had toen mooie mest tijdens het eten van hooi en is daarna samen met het veulen 24/7 de volle wei op gegaan tot september. Al die tijd had ze prima mest en heb ik het veulen afgespeend. Mijn merrie ging terug naar de pensionstal waar ze tot vorige week ook 24/7 op de wei liep en bijgevoerd werd met grof en vrij droog voordroog hooi icm met de muesli die ik in de wei met het veulen al bijvoerde.

Toch is sinds ze op pension staat en dus hooi krijgt haar mest steeds slechter geworden en nu sinds 4 wkn helemaal koeievlaai achtig en soms wel stevig maar komt er veel bruin water mee zeg maar.

Ontworming was helemaal prima en gecheckt en ik heb zelf echt het idee dat het door het hooi komt maar volgens stalhoudster is het echt super kwaliteit en de andere paarden doen het er ook goed op, alhoewel sinds een week het koudbloedpaardje van een stalgenoot ook dunne mest heeft.

De dierenarts komt Over 2 wkn dus die ga ik zo ie zo advies vragen maar ik wilde zelf haar al een handje helpen door bijvoorbeeld Moeder Aarde of Veedrenkstof te gebruiken. Moet er ook bij zeggen dat sinds ze weer op pension staat ze ook ineens erg veel jeuk aan haar manen/nek gekregen heeft en dat was in de volle wei ook nooit.
Iemand advies/ervaring om eerst de Moeder Aarde te proberen of toch beter meteen de Veedrenkstof?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:53

russel schreef:
Sinds een week of 3, ik was terughoudend, want was bang voor koliek of andere ongein, mijn zieke paard krijgt het ook en die reageert ook super erop....mooie mest is goede darmweking is weerstand, is voeding ten volle verteren en opnemen is gezondheid en gezondheid is gezonde blije geest!

Klinkt zeer positief. Voor mij is 3 weken nog te kort om een conclusie te trekken. Wacht nog even jou ervaring af tot na de winterperiode.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:31

Heb het binnen... Ga straks meteen beginnen.
Mijne is ook een ruin, schoonmaken met lauw water en spons en erna babyolie smeren.
(En dan kies je bewust niet voor kinderen :+ )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:04

ElCamino schreef:
Ragdollcat:sorry maar die huis-tuin-keuken-troep vind ik echt geen oplossing voor zulke problemen. Het speelt al een tijdje en die zooi helpt in mijn ogen allemaal niet. Moet ieder voor zich weten maar ík doe het niet.

Russel/JP: De DA wil gewoon een vitaminekuur geven en heeft dit aangeraden. Waarschijnlijk deels omdat zij dat nu eenmaal verkopen in hun kliniek maar ook zal ze er wel over nagedacht hebben. Of ik nou een pot met een goedje bij een winkel koop of via hun dat maakt mij geen moer uit. Liever in overleg met mijn DA omdat zij ook in het traject betrokken zijn.
Verder heeft de HB van mijn paard tot 2x niet aan suiker gelegen maar aan andere zaken, daarbij is hij niet IR dus dat gaat wel goedkomen met die mega-blud, en áls hij z'n voetjes gaat ontlasten zie ik dat gelijk.

Geerke: ik vraag me soms af of iedereen die een reactie geeft wel al mijn antwoorden leest....sorry hoo,r maar het ontwomingsverhaal heb ik al een aantal keer uitgelegd en verteld, zowel hier als in het HB topic...dit is op dit moment absoluut niet van toepassing
Maar goed: Hij is voorgaande keer ontwormd met Ivermectine omdat Het woud een lichte besmetting van bloedworm aangaf. En nu is hij voor de zekerheid preventief ontwormd met Equest hoewel zowel bloedonderzoek én mestonderzoek GEEN wormbesmetting aangaven.

Janouk, stro of hooi maakt niet zoveel uit, heb vrij grof hooi en denk dat het niet uitmaakt of ik nu hooi of stro geef.
Ik voer op dit moment gewoon hooi, hetzelfde als altij, dezelfde partij van dezelfde wei...

Pardon? welke zooi dan? het heeft anders heel veel paarden geholpen, dus ik dacht ik geef je deze tip ff door, dat van die kwark. Deze tip had ik gehoord van iemand anders.

Verder inderdaad geen zooi geven zoals snoepjes.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:50

russel schreef:
Ik doe met een spons mer water, maar heb geen merrie.

Kuil is koeienvoer en erg zuur, dat maakt darmbacterien kapot. De poeder die ik voer is basisch waadoor de zuurgraad daalt, het zure dus uit de darmen weghaalt, en dat bij elke voerbeurt. Ik heb een onaangebroken pot veendrenkstof, ik kan het vandaag naar je opsturen als je zou willen, dan heb je het met de post uiterlijk dinsdag.....

Bedankt voor het aanbod, maar ik wacht het nog even af. Vandaag heen gegaan met thermoskannen warm water en versterking. Met de bedoeling om alles maar te gaan wassen. Gelukkig is het vandaag nog wel slappe mest maar het loopt er niet meer uit. Ze zijn gisteren over gegaan naar ander hooi/kuil/ weet ik veel. Ziet er erg goed uit al zeg ik het zelf, mooi droog spul.
Ze heeft vandaag maar weer gekookte lijnzaad gehad en dit hou ik maar weer een aantal dagen vol. Ze zit nu ook aan de lucerne. Heb gehoord dat het ook goed is voor de darmwerking. Ze heeft vandaag een beetje gehad om te wennen en om te kijken of ze het wel wil eten. Maar gelukkig ze is er gek op.
Heb bij voorbaat al een een zak met slobber gehaald om volgende week te beginnen met de veedrenkstof. Weet dat deze potten die ik krijg een sterkere geur hebben als anders en ik moet haar wel overtuigen om het te eten. Dan maar door de slobber.......