Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:53

@Barcelano: Vanaf hoe oud begin bij jouw hengsten de puberteit?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:03

Succubi schreef:
@Barcelano: Vanaf hoe oud begin bij jouw hengsten de puberteit?

Mijn vorige hengst rond zijn 3e jaar.
Die deed ook met voorbeentjes kappen.
Maar na strenge opvoeding was het echt een eitje en super makkelijk.

De hengst die ik nu heb al wel rond zijn 2e met bepaalde trekjes.
Alleen is deze hengst meer van het door denderen of juist niks willen.
Voorbenen gelukkig effe afkloppen nog niet gehad.
Ook niet brullen ofzo

Het gaat hier wel om arabische volbloeden:)

Bijten is wel net als bij kinderen door het wisselen alleen moet je daar wel consequent mee omgaan:)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:09

ik volg dit even..

heb zelf een 8 jarige shet die ik wil laten castreren ivm hengstegedrag..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:17

@Barcelano: Hij mag ook best ergens op kauwen hoor, daar heb ik alle begrip voor! Alleen niet op mij :').
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik erg rusige paarden heb. Deze hengst is van een haflinger X rocky mountain horse en beide paarden waren ook erg rustig.
Als ik hem vergelijk met andere paarden (ook merrie's, ruinen en hengsten) en leeftijdsgenootjes dan mag ik in mijn handjes knijpen :).

@linsim26: Waarom twijfel je?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:29

Succubi schreef:
@Barcelano: Hij mag ook best ergens op kauwen hoor, daar heb ik alle begrip voor! Alleen niet op mij :').
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik erg rusige paarden heb. Deze hengst is van een haflinger X rocky mountain horse en beide paarden waren ook erg rustig.
Als ik hem vergelijk met andere paarden (ook merrie's, ruinen en hengsten) en leeftijdsgenootjes dan mag ik in mijn handjes knijpen :).

@linsim26: Waarom twijfel je?

Bedoelde ook dat bijten wel de leeftijd is maar dat er wel streng mee om moet worden gegaan omdat hengsten het tegen gebruiken;)
Montoyo is inderdaad erg rustig en gaat eerder stil staan dan veel poeha te laten zien.
Het is dan echt een koppige ezel }>
Alleen van de week had hij het wel nodig om zijn beentjes te strekken:)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:47

We zaten op 1 lijn ;).
Soms stop ik ook gewoon een touw in zijn mond en dan zie je hem er heerlijk op kauwen, net een kind met een bijtring :). Zijn tandjes staan ook op het punt te ontdoppen.
Mijn paarden bevriezen en kijken naar waar ze van schrikken. Thank god! Geen renners :').
En beide te lui in te rennen of zich druk te maken.
Maar goed, maakt niet weg dat mijn hengstje jong is en wel begint uit te proberen.
Bij hem is het ook niet "enorm", hij doet dingen vaak subtiel dat maakt ook de vraag of het zijn hormonen of zijn leeftijd is. Het is en blijft een jong paard :).
Tot nu toe heb ik alleen nog maar "Wauw" en complimenten gekregen over zijn karakter en opvoeding. De hoefsmid wilde eigenlijk geen jonge hengsten maar na zijn hoeven te hebben gedaan had hij liever een paar van hem dan een paar pismerrie's die die heeft _O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:56

Ik heb ook een merrie van 8 :+
Maar de Hengst is toch minder gauw beledigt en daardoor iets gemakkelijker :D
Als ik die op zijn nummer zet respecteer hij het, die merrie is dan venijniger :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:02

Haha! Kan ik mij voorstellen! :)
Mijn merrie en hengst zijn bíjna identiek (zijn ook moeder en zoon). Alleen is zij 16jaar en weet ze inmiddels wel dat je maar beter "ja en amen" kan zeggen en dat het dan allemaal sneller gaat en ze sneller kan eten.
Hij moet dat nog leren, maar is al gauw te lui om ergens tegenin te gaan :').
Hoewel hij nu echt hele leuke geintjes uithaalt bij de stalhouder, eerst niet de stal uit willen, dan met halster omdoen de neusriem tussen de tanden nemen en niet meer loslaten en een week later laat hij de stalhouder in de blub staan en vertikte zelf om erin te stappen :=. Gelukkig is het een hele geschikte stalhouder die zich echt niet laat kisten en er stiekem (achteraf) ook wel om moet lachen :')

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:08

Haha moest gewoon bijlezen hier _O-
@sueno; toch denk ik dat jou hengst het idee heeft boven jou te staan, als hij je gaat verdedigen naar anderen toe eigent hij jou aan zichzelf toe en dat geeft aan dat jij van hem bent.. maw hij is de baas ook al denk jij van niet. Ergens in de opvoeding is er een swich geweest.. Als ik zo jou verhalen lees zou ik hem laten castreren, voordat er ongelukken gebeuren..

Die van mij is nu bijna 3 en begint af en toe flink te puberen, maar is nog steeds makkelijk te corrigeren, een grote mond opzetten is meest al voldoende en als het dan niet ophoudt een tik met het touw op zijn borst en hij damt weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:42

Mijn hengst is een mietje dan, als de ruin hem echt blijft pesten komt ie achter me staan en duwt hij me richting ruin met z'n neus om te zeggen "kom op baas, zet 'm op zijn plek" :')
Vorig jaar tussen 2,5 en 3heeft hij even gepuberd, toen ging hij soms ook omhoog en kappen. Hengsteketting er tijdje aan en zweepje bij de hand, was snel afgelopen. Hij stond toen wel steeds alleen in het land en op stal naast 1 merrie maar sociaal contact was niet mogelijk.

Nu staat hij in stal naast een ruin, kan ook andere paarden zien en ze kunnen neuzen door de trailies en met dezelfde ruin + shethengst gaat hij ook dagelijks naar buiten. Scheelt enorm in zijn pubergedrag, hij kan zijn energie met hen kwijt.

Als hij gaat happen en klieren weet ik dan ook dat het tijd is om afleiding te geven en hem mentaal wat aan het werk te zetten :) Dan is dat in no time weer opgelost.

Ben hem ook helemaal zelf zadelmak aan het maken, heb er nu 2x opgezeten: 1x aan de longe, en 1x zonder. Wat is die lekker lichtgevoelig in de mond, heerlijk gewoon! Moet ik echt fijne hand voor aanhouden, wat een plezier.
Door het weer heb ik niet kunnen verderdoen, dat volgt komende maand tem einde maart, hoop dat hij verkeersmak is tegen dan. Hij heeft alles zo heerlijk nuchter opgepakt, schitterend gwoon. Hij is van erg weinig onder de indruk maar kent wel mijn grens van "och, niet erg" en "nu is het echt genoeg geweest".

@Succubi: ik ga inderdaad de DA eens laten kijken of er geen optie is tot klophengst, al ken ik het meisje waar hij vandaan komt best goed en ik weet dat ze zoiets wel zou gezegd hebben. Tenzij het haar ook compleet is ontgaan. Bij mijn merrie was hij minder dominant, die 2 waren 4 handen op 1 buik en deden echt mooi zichtbaar compromissen. Als het om eten ging as hij chef, maar als zijn plagerijtjes te ver gingen dan kreeg hij 1 welgemikte trap en was het liedje ook snel over hoor.

Het paard dat mij altijd beschermde was mijn merrie. Heb ze vorige maand geheel onverwacht moeten laten inslapen. Als ik met haar op de baan was en ze ging showen kreeg ik vaak genoeg te horen "wow, wat een hengst". Zelfs van kenners :+
Dat was pas een paard...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:22

Ik zie dat mensen zich vaak in vergissen maar een merrie is moeilijker opvoeden dan een hengst :+
Zij zijn immers vaak de baas van een kudde niet de hengst :)
Ook merries kunnen dominantie spellentjes zoals op een ander paard springen :)

Mijn Hengst geef ik ook een brul als ie niet iets mag of eeeh en dan doet hij soms net of het vermoord wordt :o
Terwijl Meneer donders goed weet wat niet en wel mag.

Hij staat nu bijna 6 weken naast me merrie me zo box met tralies en dat gaat nog steeds super goed.
En als hij wel opdringerig wordt dan zegt de merrie: Ieehhh...
En dan is het Feest afgelopen.
Maar hoor van de stal houdster dat ze erg rustig staan zo saampjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:47

Hrb dat ook een keer getest, hengst naast m'n merrie. Heb ze na amper 20 minutn uit elkaar moeten halenen de ruin er weer tussenin moeten zetten.

de hengst heeft even gesnuffeld en ging toen hooi eten, en dat vond m'n dame aanleiding genoeg om zowat haar hele box kort en klein te slaan :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:58

Varekaj schreef:
Hrb dat ook een keer getest, hengst naast m'n merrie. Heb ze na amper 20 minutn uit elkaar moeten halenen de ruin er weer tussenin moeten zetten.

de hengst heeft even gesnuffeld en ging toen hooi eten, en dat vond m'n dame aanleiding genoeg om zowat haar hele box kort en klein te slaan :+

haha :+ Zo zie je dat de dames erger zijn.
Want liefde van de man gaat door de maag :D
Die van mij is ook erg op eten gesteld vraatzuchtig varken is het ventje van mij :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:41

cheyentic schreef:
Haha moest gewoon bijlezen hier _O-
@sueno; toch denk ik dat jou hengst het idee heeft boven jou te staan, als hij je gaat verdedigen naar anderen toe eigent hij jou aan zichzelf toe en dat geeft aan dat jij van hem bent.. maw hij is de baas ook al denk jij van niet. Ergens in de opvoeding is er een swich geweest.. Als ik zo jou verhalen lees zou ik hem laten castreren, voordat er ongelukken gebeuren..

Die van mij is nu bijna 3 en begint af en toe flink te puberen, maar is nog steeds makkelijk te corrigeren, een grote mond opzetten is meest al voldoende en als het dan niet ophoudt een tik met het touw op zijn borst en hij damt weer in.

Nou dat denk ik dus helemaal niet... Sueño heeft juist een consequente opvoeding gehad, heb hem vanaf 6 maanden en nooit ellende met hem gehad, zelfs niet toen ik hem na maanden van de wei afhaalde en zijn oefeningetjes weer met hem deed. Mijn dochter heeft zich een merrie gekocht die ze op een andere stal gestald had , we hebben Sueño toen ook daarheen verhuist omdat het makkelijker was door niet elke dag naar 2 maneges te moeten karren. Ook daar heeft hij zich voorbeeldig gedragen SAMEN met de merrie ..
Door ellende op die manege ( Stal werd niet gemest, paarden kregen geen hooi, werden niet opgestrooid en kregen blijkbaar varkensvoer te vreten ) hebben we beide paarden op een manege bij ons in de buurt gezet...

En toen is de ellende met hem pas begonnen ... en nogmaals , wat hij doet is niet iets wat ik zorgwekkend vindt, hij hapt ja, hij jumpt heen en weer in de stal, ook hij heeft de rotgewoonte ontwikkelt om het halster tussen zijn tanden te pakken bij het omdoen, ik geef dan een goeie brul en hij geeft op. Ook heeft hij sinds een paar weken dat hij zo nu en dan probeert te maaien met zn voorbenen, ook naar mij! Alleen hier zie je al aan dat dit NIKS te maken heeft met toe eigenen ( Een paard die een ander paard als partner ziet maait daar niet naar ) maar juist alles te maken heeft met dominantie... grenzen verleggen en uitproberen... en dat moet gewoon doorbroken worden door hem behoorlijk op zn plaats te zetten, en bij het ene paard gaat dat snel en bij het andere paard niet, vooral niet als ze strond eigewijs zijn.
Ik heb voorheen NOOIT naar hem geslagen, altijd met mijn stem gewerkt , maar als hij naar me maait of na 2 waarschuwingen toch blijft happen dan krijgt ie ze erover met het halster, zweep of wat ik dan ook in mijn handen mag hebben .. tis dus niet zo dat IK hem niet zou aankunnen, tis meer dat mensen op stal bang voor hem zijn ... en dat sterkt hem des te meer in zijn karakter.. ik weet ja niet wat daar gebeurt als ik er niet ben he !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:44

Is het druk kwa mensen/kinderen bij jullie op stal?
Want dat zie ik ook bij me paarden als ze neit voldoende rust krijgen ook stoute dingen doen om zicht te ontladen :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:44

En buiten dat, mijn mening is dus ook dat over het algemeen een hengst beter op te voeden is dan menige merrie, hengst heeft hier en daar zijn kuurtjes, het gros van de merries hebben dat continu.
Sueño is mijn 4e hengst wat ik opvoed, en heb met die andere nooit en te nimmer ellende gehad

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:47

Barcelano schreef:
Want dat zie ik ook bij me paarden als ze neit voldoende rust krijgen ook stoute dingen doen om zicht te ontladen :)

Ik weet niet of je manege katsbek in Limburg kent?
Nou, daar is het dus hartstikke druk, vooral kids die daar paardje lopen te spelen, lopen te gillen als een paard ook maar effe de oren naar achter legt ... ik zou als jong paardje er ook peu nerveu van worden hoor als ik daar stond ......... maar buiten dat wel een heeeeeeel gezellige manege

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:07

Sueno schreef:
Barcelano schreef:

Ik weet niet of je manege katsbek in Limburg kent?
Nou, daar is het dus hartstikke druk, vooral kids die daar paardje lopen te spelen, lopen te gillen als een paard ook maar effe de oren naar achter legt ... ik zou als jong paardje er ook peu nerveu van worden hoor als ik daar stond ......... maar buiten dat wel een heeeeeeel gezellige manege

Ik heb ook 2x op een drukke manege gestaan.
En ik doe dat niet meer.
Ik zag meteen als er wat gebeurt was want me paard was dan helemaal van de leg.

Hengsten uiten zich niet altijd fysiek maar sommigen zijn binnen veters.

Rust is voor ieder paard belangrijk.

Mijn paard werd zo veel makkelijker nadat ik weg was gegaan...

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:19

dan zal ik ze in mn achtertuin moeten zetten :(:)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:22

Sueno schreef:
dan zal ik ze in mn achtertuin moeten zetten :(:)

Als je een grote achtertuin heb :+
Zijn er geen stallen dan in de buurt:)

Je kan het natuurlijk gewoon aankijken.
Mijn praktijk heeft uitgewezen dat het enorm scheelt.
manege s zijn niet voor hengsten gebouwd :+
Al die kinderen er om heen en geen idee hebben wat zo beest inhoud :o

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:42

jawel er zijn wel stallen in de buurt, maar dat is shrot

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:22

@Varekaj: Wat vervelend dat je je merrie bent verloren.
Wij hebben ook een merrie op stal die soms echt net een hengst is om te zien.

Mijn hengst vind het juist gezellig al die drukte :D. Hier rennen er kinderen voor zijn stal langs, skelters en een blaffende hond. Hij vind het práchtig!
Maar... S'avonds moet het wel over zijn en de hele dag gedoe aan zijn hoofd kan hij ontzettend sjagerijnig van worden. Dan loopt hij alleen maar te stieren en te klieren.
Ook als je nét wat te lang met hem bezig bent, dan word het net een jengelend kind :').

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:02

Ik ga van dat gedrag van Sueño gewoon van een nood een deugd maken, ik ga VD met hem doen.......
De Jambette ken hij al, welliswaar ongevraagd }:) dus hem nu aanleren dat hij dat alleen gevraagd mag doen.
De basis zoals met je meelopen met en zonder halster, staan blijven en achteruit lopen dat ken hij al vanaf hij 8 maanden is, links en rechtom wegsturen en terug naar binnen komen ken hij ook.......
Dus...... appeltje eitje ?? hahahha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:04

Alle mannen zijn hetzelfde: kinderen in volwassen verpakking. Mijn hengst is dol op spelen met de jollybal op stal, en dan vooral als hij hem naar je hoofd kan mikken (en daar is hij intussen verdomd goed in).
Staat hij met de ruin en de shet in de bak, spelen als bende overjaarse pubers tot ik in het vizier kom, dan gaan ze allemaal als lammetjes klaarstaan voor hun kroelmoment :')
Hoezo sloefjes? _O-

Merrie was Selle Français gefokt, BWP ingeschreven en voldeed best wel aan de beschrijving "zwaar, robuust en brede borst" :P 1m65 hoog en 550kg, ranke dame kon je ze niet noemen :))

@Sueno: ik vond het toch wel belangrijk toen mijn jonge knul ging happen en maaien dat dat binnen de 1 à 2 weken was afgeleerd. Zoals je zelf zegt worden anderen best wel wat bang van je paard en da's toch niet gezellig? Dan krijg je net alleen maar meer misverstanden. En stel dat er ooit wat gebeurt, het is ernstig en ze krijgen hem daardoor niet uit stal (of durven niet) en je kan er zelf niet dadelijk bijzijn, wat dan?
Mijn merrie was ook niet de makkelijkste, maar toen ze haar darmdraaiing had (daardoor is ze ingeslapen trouwens, schade was binnenin al te erg toen ze openging voor operatie) was het toch wel handig dat de stalbaas en DA haar konden uit stal halen, onderzoeken en transporteren naar de kliniek. Bij zoiets is tijd cruciaal, zou jij het hezelf vergeven moest dat niet lukken omdat je hengst nog met dit "gedragsprobleempje" zit?

Alleen al daarom wil ik dat de mijne piekfijn moet luisteren. Niet alleen voor het gemak en de rust van anderen, maar omdat het er soms ook gewoon echt op kan aankomen en het verschil kan maken... Het moet geen allemansvriendje zijn, maar ik wil toch wel dat hij voor ervaren mensen makkelijk hanteerbaar is.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:10

Hij is trouwens gister voor het eerst na bijna 2 weken boxrust en alleen maar wat op en neer lopen in de gang ( ivm de aufschuss die hij had) weer los geweest in de bak.
Hij ging uiteraard VOLLEDIG uit zijn plaat, zelfs zodanig dat ik er soms bijstond van """hoooo rustig aan , denk aan je beentje"" met gestokte adem... maaaaar blijkbaar heeft hij er weinig tot geen last meer van op het knietje na die nog een beetje gezwollen is.
Was een plaatje om te zien, staart omhoog, hoofd tegen zn borst aan ( rondlopen) en maar rennen, bokken en steigeren... je zag hem denken zovan........ eindlijkkkkkkkkkkkkkkk vrij.