Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:37

De liefde voor dit paard is oprecht...blijf je gevoel volgen...
Het klinkt misschien heel hard, maar soms kun je je beter ergens bij neerleggen, omdat je weet dat het niet anders meer kan en dat is dan gelijk een streep onder het ongewisse...de prikkels naar voren zijn er duidelijk wel maar naar achteren duidelijk onderbroken op de 1 of andere manier...ik denk zelf toch echt aan attactisch !
De tt-touch heeft haar daarin ook meer wakker geschud , de frustratie sloeg duidelijk naar binnen...het bewijs dat dit een kanjer is...., maar het probleem was er dus al zolang je haar hebt, omdat ze toen ook al in 2en reageerde....
Hoe is het met de achterbenen optillen....en het reageren op handdruk op de zijkant v.h achterbeen ?
Het filmpje liet duidelijk zien dat ze op de voorhand blijft hangen en dat is funest voor de voorbenen, dat is ook loodzwaar , dus mist er draagkracht achter !...achter loopt ze ongelijk...ook het stofzuigen is ontzien van de achterhand ...
Ik zou haar ook laten leunen (scheef in een 2-paards trailer) of in een voorlader (achterkant erin en voor eruit) met steun...
Als ze achter géén gevoel hebben lopen ze het liefst met de ogen gericht op alles wat beweegt.... het liefst steunzoekend langs de wand en plakkend aan dat wat vertrouwen geeft....
Heb je ook nog een filmpje zonder deken waarop je haar helemaal ziet in de beweging ,liefst links en rechtsom ?
Misschien nog 1 maken met de lange lijnen, zodat je achter haar moet lopen....kijken hoe haar reacties dan zijn ....?!!

sliert

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:45

Paarden met E.M.N.D. eten als een bootwerker. Je kunt ruwvoer voeren wat je wilt, ze blijven onverzadigbaar en komen ook moeilijk aan.
Veel sterkte met je paard. Hoe rot het ook is, ik hoop voor je dat ze een diagnose kunnen stellen. Er is niks zo vervelend als weer naar huis gaan met je paard en nog steeds niet weten wat er nu aan de hand is.
Overigens stappen de meeste paarden makkelijker op een veewagen dan op een trailer is mijn ervaring. Maar dat terzijde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:22

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=121

Citaat:
....De oorzaak is onbekend al wordt er gedacht aan een tekort aan vitamine E en selenium in de voeding.

Als ik dit zo lees dan heeft mijn eerste paard dit gehad toen hij ouder werd, die werd magerder en ging steeds slapper lopen. Op een gegeven moment struikelde hij over iedere oneffenheid in het terrein omdat hij z'n achtervoeten niet goed meer optilde. Ik dacht dat dit door ouderdom kwam, hij zal tegen de 20 zijn geweest. Om andere redenen ben ik toen rigoureus van voer veranderd en tot mijn verrassing liep hij binnen de kortste tijd weer als een kieviet. Met zijn 21 heb ik nog een flinke boscross gemaakt en daar voor het eerst in ons leven samen over een flinke boomstam gesprongen :)

Uiteraard is zo'n "ziekte" progressief als je de oorzaak (de tekorten) niet wegneemt.

Overigens is het stukje op 'gezondheid van mijn paard' een beetje erg kort door de bocht. ALS is niet te diagnosticeren met alleen een positief EMG. Een EMG geeft alleen maar aan dat de signaalverwerking van, naar en in de spier niet optimaal verloopt, waar de zwakke schakel precies zit is daarmee niet gezegd, ook niet dat er werkelijk onomkeerbare zenuwcelafbraak plaats heeft gevonden. De kans dat het vanuit de hersenen komt is erg klein vergeleken bij alle andere oorzaken van een verstoorde signaalverwerking. Andere oorzaken van motorische problemen zijn o.a. vitamine/mineralentekorten en infectieziekten zoals bv. de ziekte van Lyme en Rhino.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:08

Het kan natuurlijk nooit kwaad om het voer te veranderen..Bietenpulp kan veel rommel bevatten,en je voert natuurlijk wel een vitaminepreperaat bij maar hiervan zijn de vitamines en mineralen niet optimaal opneembaar waardoor er toch tekorten kunnen ontstaan..Een alternatief therapeut heeft mij wel eens verteld dat tekorten aan bepaalde voedingsstoffen in bloedonderzoek er pas uitkomen als er echt een heel erg tekort is maar een minder tekort komt er niet uit terwijl er dan wel klachten kunnen zijn zelfs is het tekort niet heel erg groot..Ik weet niet of je equilin kent?Dat is een supplement die optimaal opneembaar is en stoffen bevat zoals magnesium,vit e,zwavel probiotoca voor de darmen ect.Ze hebben hier stoffen ingedaan die paarden vaak tekort hebben,het is echt erg goed..

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:15

Dit deed het paard van een "vriendin" van mij ook. Ze heeft hiermee in de bit gestaan.
Ik weet alleen niet meer of ze er achter gekomen zijn wat het nou precies was en is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 18:42

Bedankt voor de reacties.
Ik heb voordien een paard gehad met een vitamine E tekort, ik denk dat ik het wel zal herkennen.Dit werd overigens wel aangetoond door bloedonderzoek.

Overigens waren die uitslagen ook goed.
gedacht word echt aan een neurologisch probleem helaas.
Helaas heb ik nog steeds geen datum.Ik hoop morgen meer te horen anders neem ik zelf contact op met Gent.

De pulp (mix) is overigens pas iets van de afgelopen 2 weken,dus dit kan echt niet de oorzaak zijn)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:30

sliert schreef:
Om een betrouwbaar beeld van het magnesium te krijgen moet het eigenlijk uit urine bepaald worden {of uit een spierbiopt}.

Dit is niet helemaal waar. Magnesiumtekorten zijn in principe het beste in urine te bepalen tenzij sprake is van een zeer groot tekort. Dan zal het ook duidelijk in het bloed te zien zijn. Bij mijn paard was het tekort destijds zo erg dat het ook duidelijk in het bloed te zien was.

@TS: As er niks uit het bloed komt betekent dat niet dat er geen tekort is. Het is dan best mogelijk dat er een mild tekort bestaat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:36

Mild tekort zou best kunnen,maar nog steeds denk ik niet dat dit de oorzaak is van mijn merrie haar problemen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:18

Saar4 schreef:
sliert schreef:
Om een betrouwbaar beeld van het magnesium te krijgen moet het eigenlijk uit urine bepaald worden {of uit een spierbiopt}.

Dit is niet helemaal waar. Magnesiumtekorten zijn in principe het beste in urine te bepalen tenzij sprake is van een zeer groot tekort. Dan zal het ook duidelijk in het bloed te zien zijn. Bij mijn paard was het tekort destijds zo erg dat het ook duidelijk in het bloed te zien was.

@TS: As er niks uit het bloed komt betekent dat niet dat er geen tekort is. Het is dan best mogelijk dat er een mild tekort bestaat.

wat is een duidelijk tekort?

bij mijn paard was de GD uitslag 6.0 [0.75 - 1.25] [ BLOED ]
en de 2 de uitslag incl urine 8.8 [0.75 - 1.25 ][ BLOED / URINE]
en bij een ander lab was het 7.0 [ 7.0 - 9.0 ][BLOED]

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 02:53

laten we het aub ontopic houden, bespreken wat een mild/groot/ klein tekort is is niet van belang bij deze merrie en TS.

ik hoop dat je snel een datum hebt wanneer je kunt gaan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:56

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:05

Ik heb merelbeke zelf gebeld en een afspraak kunnen maken voor volgende week donderdag om 10 uur.
Ik kon eerder terecht wat ik ook erg graag wou,maar omdat het wel fijn is dat er een bekende mee gaat en mijn vader donderdag vrij is rijd hij met me mee.
Nu nog een trailer regelen of eventueel een vrachtwagentje wat geleend/gehuurd mag worden en dan hopen dat we haar erop krijgen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:52

sterkte donderdag. Hopelijk is het op te lossen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:45

Spannend donderdag :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:47

Heb je de merrie nog getest door erachter te lopen en wat ze dan doet ? Filmpje zonder deken dat je volledige beweging van het lijf kunt volgen van de zijkant ?

Ik heb je filmpje nog even bekeken en zag dus wel degelijk verschil toen het andere meisje begon te poetsen en ook duidelijk vanuit haar een angst voor het paard....

Ik zou dit paard alléén in de paddock en op stal houden en muesli zonder haver geven en droge hooi... meer niet... om de voorbenen te sparen en om te ontgiften... !

Attactie heb je ook in vele gradaties , soms is er een seconde of meer tussen actie en reactie aan 1 kant ...bij haar is het net de auto die een aanhanger meetrekt...voor buigt en achter volgt i.p.v andersom...dus de motor in der hoofd i.p.v de achterhand....

Een teveel aan eiwitten en suikers geeft ook dit eeuwige hongergevoel en oedeem of juist magerder worden....omdat dit ook via het gras kan komen zou ik haar hiermee ook even testen....en adrenaline stoten proberen te mijden ...rust en gecontroleerd "rechtop staan en lopen" klinkt wel gek maar in dit geval wel goed om te doen !

Attactie is aanpassen...maar het hangt af van waar het zit en hoe erg het is...in hoeverre het signaal onderbroken is/wordt !
Ik ben ook benieuwd wat de diagnose zal zijn... er zijn niet zoveel mensen die zover gaan...vaak worden ze dan terug in de handel gegooid of met pensioen of de eeuwige velden !

Sterkte donderdag !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:00

Heb je topic helemaal doorgelezen.

Herkende er veel van in mijn merrie. Die staat nu op Marstall cornmix en iedere dag een schepje magnesium.
ook zij vertoonde nagenoeg nooit hengstigheid. Echter nadat ik begonnen was met het voeren van magnesium werd ze op regelmatige basis hengstig en nam haar constante spierspanning (ook op stal) af.

Ik woon in Nederland maar ben afgereisd met haar naar de kliniek in Moerbeke. Hele fijne en kundige artsen, ze heeft daar in totaal 4 dagen gestaan. Ze heeft daar een scintigrafie gehad om uit te sluiten dat ze geen breuk in een rug- of halswervel had of ander ernstig letsel aan de wervels. Ze vertoonde een gedrag waardoor het op een gegeven moment gevaarlijk werd om met haar om te gaan of erop te zitten. Ze had constant pijn vanwege de extreem hoge spierspanning. Maar bij haar is het uiteindelijk terug te herleiden geweest naar het (op een niet zo vriendelijke manier) zadelmak maken. Zij heeft in Moerbeke Mesotherapie gehad. Hierbij verdoven ze de zenuwuiteinden in haar ruggengraat en hals zodat ik er zeker van kon zijn dat ze pijnvrij was. Die mesotherapie werkt zo'n 4 tot 6 weken. Genoeg om een heftige reactie op een door het paard verwachte pijnprikkel te doorbreken. Daarnaast, of eigenlijk als gevolg van, had ze extreme singeldwang. Als ze een zadel alleen maar zag werd ze al gek, laat staan als je het op haar rug wilde leggen.

Dit alles is nu opgelost met hulp van de mesotherapie, veel geduld en een andere benadering.

Ik wil je aanraden eens contact op te nemen met De Bosdreef in Moerbeke. Daar kijken ze echt verder. Je zou bijvoorbeeld jouw filmpjes naar ze kunnen mailen, ik weet zeker dat je reactie van ze krijgt.

Ik bewonder je vasthoudendheid en ik hoop echt dat je uiteindelijk antwoord krijgt op al je vragen en dat jouw merrie geholpen kan worden.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:36

De Bosdreef is idd een aanrader! Mijn ervaring: zeer professioneel, geduld, vriendelijk en ze draaien niet rond de pot.

Hoop dat het snel in orde komt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:44

Een filmpje heb ik nog niet gemaakt zonder deken,daarvoor moeten we met 2en zijn.Zal kijken of dit aankomende week nog lukt.

met pensioen zou een optie zijn,maar wil dan echt pijn uitsluiten.
De handel in is geen optie,ik heb voor haar gekozen en zal ook die zorg op me nemen.
Als het niet meer gaat,gaat het niet meer,al blijft er natuurlijk nog hoop...

Ze staat nu alleen op de paddock,kan zelf haar stal in als ze wilt.Ze heeft al een hele periode niet meer op gras gestaan.
Krijgt droog hooi en verder 1x per dag een vit korrel met een slobber. (weinig)

Ik wacht donderdag even af.Bedankt voor de verdere tips.Scintigrafie zit ik inderdaad ook nog aan te denken.
Eerst eens kijken of er donderdag iets uitkomt.

Bedankt!

Vandaag ben ik lekker vrij en ga haar vanmiddag eens lekker een poetsbeurt geven.
Een kijken of het bijtgedrag nog steeds weg is en of ze het kan waarderen.
Even quality time.Wandelen/beweging geven durf ik echter nog niet aan tot ik zeker weet dat ze er geen last van heeft.
Ik wil niets liever dan op zo'n prachtige dag als vandaag genieten van een wandeling in het bos met haar naast me,hopelijk gaat dit nog mogelijk zijn in de toekomst...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:09

Succes donderdag,hopen dat de rit goed gaat en dat je meer duidelijkheid krijgt..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:50

Vandaag lekker wat aangekeuteld,wat gepoetst en gefatsoeneerd in het zonnetje.
De dierenarts zou tijdens zijn consult nog meekijken wat ze zou doen als ze geblindoekt zou zijn,dit kwam er echter niet van.Vandaag dus even gekeken wat ze doet met een blinddoek op.Dan loopt ze dus nog slechter,ze compenseerd dus veel met zelf kijken en haar hoofd laag houden.

Bedankt voor de succesjes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:51

Maikeltje,ik lees net je post nog eens goed door.Jouw paard heeft volgens mij ook ontzettend veel geluk gehad dat jij die weg in bent gegaan.Een bijzondere casus zeg,fijn dat jou paard zo goed is opgeknapt.
Ik hou ze zeker in gedachten,ergens ben ik bang dat er wel duidelijk word waar het probleem zit maar dat we nog verder moeten gaan zoeken wat precies.
Ik heb stiekeme hoop dat ze ons niet zo zonder bevredigende uitslag weg willen laten gaan,daarom wilde ik ook graag in de ochtend.

Overigens om op de post van broadway terug te komen.Op het harde begint ze nu ook met haar voorbenen te slepen,misschien overbelast of toch de ataxie die verergerd..Gekke is dat ze op het zand beter loopt als op de stenen.Vooral de overgang van zand naar stenen is moeilijk,misschien omdat ze hier op moet aanpassen.Het bijtgedrag vertoont ze momenteel helemaal niet meer.Misschien doordat ze nu een deken op heeft..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:01

Maar dat moeilijke lopen is er later pas bijgekomen? Of was dat al aan de orde toen je het eerste filmpje van het poetsen plaatste?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:05

ja en nee...Ik zag de eerste passen soms wel ´iets´bij de overgang uit de paddock naar het harde.enkele passen maar 1 of 2.Dan riep ik er iemand bij om te kijken en was het weg.
In deze extreme mate dus niet.Niet voor andere zichtbaar,wel gevoelsmatig voor mij.lastig uitleggen :o
Je voelt dat je paard niet goed is..maar kan er de vinger niet op leggen.Het is het elke keer net niet zeg maar..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:14

Ja ik begrijp wel wat je bedoelt. Heb zelf ook een ander paard waar ik met rijden al voelde dat die niet helemaal rad liep maar maandenlang zag niemand er wat aan.

Maar de conclusie is eigenlijk dat het moeilijke lopen dus verergert....Lastig hoor.

Hou je ook een soort dagboekje bij waarin je alle veranderingen die je waarneemt opschrijft? Hieruit kunnen DA's misschien ook weer dingen halen. Je topic is daar sowieso denk ik al een hele grote hulp bij. Maar door ogenschijnlijk kleine veranderingen iedere keer ook op te schrijven, ook al zijn het maar kleine en voor je gevoel nietszeggende dingen, krijg je misschien een beter inzicht op welke dingen haar verbeteren/verslechteren.

Bijvoorbeeld veranderingen in gedrag/lopen na toediening van medicijn X of voersoort Y. Soms zie je kleine dingen over het hoofd of vergeet je ze terwijl het achteraf van grote invloed geweest kan zijn. Ik denk zomaar wat met je mee he? Vind het ook zo sip voor je merrie en voor jou......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:36

Ieder paard bij mij heeft een eigen schriftje,hier word alles in bijgehouden van bv een eerste kriebel van een nieuw paard / maken van sociaal contact- tot rijden etc..Alles is dus wel redelijk bijgehouden.
Ik neem aan dat ze in gent ook internet hebben :D dan pak ik ook dit topic erbij.
Alles vanaf de 1e keer bijten tot nu weet ik echter nog goed,vooral door dit topic en vragen die mensen me stellen ga je heel precies terug denken.Wat erg fijn is om geen dingen over het hoofd te zien.