Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:47

Misschien dan wel een hele domme opmerking, maar heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Als je nu een stuk zwart zand maakt in het land en je houd dat kletsnat, wat zouden de paarden dan doen? Zouden ze daar in gaan liggen rollen om zo van de jeuk af te komen?
Dan zou je ze wel zonder deken moeten zetten denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:15

@aerdenhout1
Ik denk dat dat idd. wel helpt voor de paarden door te rollen in de modder.
Wat mij wel opvalt is dat paarden in het wild geen ZE hebben.Dan kan het toch niet alleen maar aan die vliegjes liggen?
Ik denk ook dat wij mensen onze paarden veel te veel borstelen en zo hun beschermlaag tegen die vliegjes eraf borstelen? Er is in ieder geval een groot verschil tussen het houden van wilde paarden en onze eigen paarden.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:35

opisop_shop schreef:
Maar volgens het desensibilisatie-principe werkt de puur culico ook, dan kun je dat toch ook proberen?
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... co/101813/

puur culico is voor mij echt het middel
heb door deze druppels de deken af kunnen gooien en hij staat nu dag en nacht op het land!
hij krijgt speciaal voer eiwit en zuikerarm en een supplement tegen eczeem samen met de druppels en een zalfje die ik opsmeer
en voila!
zeker de moeite waard om te gebruiken.. alleen als het het gebruikt wel afmaken tot oktober en volgens jaar maart bginnen tot oktober
als het goed is moeten ze na 2 jaar resistent zijn!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:36

gohya schreef:
@aerdenhout1
Wat mij wel opvalt is dat paarden in het wild geen ZE hebben.Dan kan het toch niet alleen maar aan die vliegjes liggen?
Ik denk ook dat wij mensen onze paarden veel te veel borstelen en zo hun beschermlaag tegen die vliegjes eraf borstelen? Er is in ieder geval een groot verschil tussen het houden van wilde paarden en onze eigen paarden.

Paarden in het wild hebben ook wel degelijk exceem hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:43

haleyjames schreef:
opisop_shop schreef:
Maar volgens het desensibilisatie-principe werkt de puur culico ook, dan kun je dat toch ook proberen?
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... co/101813/

puur culico is voor mij echt het middel
heb door deze druppels de deken af kunnen gooien en hij staat nu dag en nacht op het land!
hij krijgt speciaal voer eiwit en zuikerarm en een supplement tegen eczeem samen met de druppels en een zalfje die ik opsmeer
en voila!
zeker de moeite waard om te gebruiken.. alleen als het het gebruikt wel afmaken tot oktober en volgens jaar maart bginnen tot oktober
als het goed is moeten ze na 2 jaar resistent zijn!

Verschilt voor ieder paard, voor die van mij hielp het niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:44

aerdenhout1 schreef:
Misschien dan wel een hele domme opmerking, maar heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Als je nu een stuk zwart zand maakt in het land en je houd dat kletsnat, wat zouden de paarden dan doen? Zouden ze daar in gaan liggen rollen om zo van de jeuk af te komen?

Misschien kan ik mijn paard eens een kleimasker geven op zijn hoofd :)* Zou ideaal zijn, ben alleen bang dat de modder bij een regenbui zo zijn ogen in loopt :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:52

aerdenhout1 schreef:

Sommige paarden houden niet van modder om in te rollen, al helpt zand/aarde in de vacht wel tegen steken van veel beesten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:58

aisie schreef:
gohya schreef:
@aerdenhout1

Paarden in het wild hebben ook wel degelijk exceem hoor.

Nou ik heb het nog nooit gehoord of gezien.
Heb jij het wel gezien of gehoord dan? ben er wel benieuwd naar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:25

Ja hoor ik heb dat regelmatig gehoord gezien. De konik paarden in Nederland hebben ook wel zomerexceem die gaan vaak naar de slacht was een tijdje terug nog op tv.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:08

ja oke,maar die leven in een afgezet stuk land en zijn dus beperkt tot wat daar staat
als je de echte wilde paarden hebt die een heel groot gebied hebben met een diversiteit aan begroeiiing,dan denk ik dat het het bijna niet zult zien.

is toch vaak zo dat paarden eigenlijk hele sobere dieren zijn die het het beste doen op gras met lage voedingswaaarde(fructaan!!) en die de rest bij scharrelen door middel van struiken /planten etc..

paarden van nu staan in veel te vet gras,krijgen zo dus veel meer binnen dan goed voor ze is en bij een aantal paarden krijgt het lichaam dan problemen en zo ontstaat eczeem...
bij een aantal krijg je dat dus aangepaste voeding weer goed ,maar een aantal zal de problemen blijven houden.

aerdenhoudt:
bij ons maken de eczemers zelf een gat., en rollen daar zo vaak mogelijk in.
is de grond op die plek nat dan zullen ze er nog vaker in liggen om zo dus de jeuk tegen te gaan en de vliegjes te verminderen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:27

Wat jij zegt 'ellepel' die konikspaarden leven niet in het wild,die leven op een afgezet stuk.
In het échte wild lopen geen paarden met ZE.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:16

In het wild zijn er echt wel paarden met zomerexceem al zal er weinig onderzoek naar gedaan worden. Maar jaren geleden was het eens op tv een kudde wilde paarden waarvan er een aantal ook geheel afgeschuurde manen en staart hadden.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:23

Ik heb een modderbad (niet de bedoeling), maar ze maken er geen gebruik van. Ze lopen er met een grote boog omheen :+
Maar misschien zijn ze dit min of meer verleerd, in de natuur doen ze het vaker en staan ze ook vaak IN het water. Bovendien kunnen ze naar rustige plaatsen trekken waar minder mugjes zijn. Het zijn vaak wel vochtige plaatsen waar zwermen zijn.

Wat betreft de schuilstal, deze had ik en daar gingen ze juist extreem aan schuren. Ze gaan er ook niet in staan als er exceemmugjes zijn, wel als er dazen waren. Dan worden toch nog te vaak en teveel gestoken waardoor jeuk aantal uren later.

Ik kom zojuist uit Zuid Engeland, vrijwel geen vliegen en de paarden lopen daar zonder dekens en staan er opmerkelijk rustig bij.
Bodem combi wind maakt wel veel veschil !

Met zoveel mugjes in NL blijft bijna geen paard meer vrij van jeuk, er zijn genoeg paarden die nu exceem krijgen omdat er gewoon teveel mugjes zijn in hoeveelheid dieren die buiten staan. De dieren die buiten staan worden massaal aangevallen :(
Als er nu eens een middel komt die de mugjes dood maakt (net als vlooienmiddel), of onvructhbaar maakt dan zal dat veel meer oplossen denk ik dan alle lapmiddelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:46

Blijft voor mij toch een raadsel dat iedereen het heeft over zo veel mugjes en we ze hier niet zien.
Ja die hele kleintjes maar geen wolken en volgens mij steken die ook niet.
Maar het rare is dat we ook zo weinig vliegen hebben dit jaar. Normaal gesproken lopen de paarden met netjes voor de ogen, maar het is tot nu toe niet nodig geweest.
Mijn kantine zit tussen de stallen en afgelopen jaren moest ik echt een vliegengordijn hebben en dan nog werd je gek van die rot beesten, nu een enkele verdwaalde en dan heb je het gehad.
Ook zie ik nog geen wespen, terwijl ze volgens mij hadden gezegd dat er dit jaar heel veel zouden zijn.
Hoe is het dan met de dazen, is dat ook minder? Die hebben wij hier niet gelukkig!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:17

het gaat juist om die hele kleintjes, je ziet ze amper maar dat zijn juist de boosdoeners ;)

In het wild zijn de paarden niet te dik en krijgen ze sobere en gezonde voeding (veel kruiden enz) dus zal het minder voorkomen.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:21

opisop_shop schreef:

Maar in wat voor termein heb je het uitgeprobeerd?
ik was ook wel even bezig voor ik enig verschil zag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:32

Bij mij is het nooit opgekomen om mijn Haflinger in te laten slapen of te verkopen omwille van haar zomereczeem. Daarvoor zag ik haar véél te graag.

Hoewel ik (gelukkig) wel een product heb gevonden dat werkte, het waren 10 heel moeilijke jaren. Nooit op reis gaan, er echt élke dag staan om haar te verzorgen... geen lange avondwandelingen maken als het schemerde...

Ikzelf ben niet voor verkopen, maar als je het toch over je hart zou krijgen hem naar zee te verkopen is dat misschien geen slecht idee, want een heel leven met zomereczeem... nee ik wens het niemand toe :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:46

haleyjames schreef:
opisop_shop schreef:

Maar in wat voor termein heb je het uitgeprobeerd?
ik was ook wel even bezig voor ik enig verschil zag..

Ik heb het twee hele seizoenen uitgeprobeerd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:23

opisop_shop schreef:
het gaat juist om die hele kleintjes, je ziet ze amper maar dat zijn juist de boosdoeners ;)

In het wild zijn de paarden niet te dik en krijgen ze sobere en gezonde voeding (veel kruiden enz) dus zal het minder voorkomen.

in het wild zijn paarden in dit seizoen juist vaak wél dik. wel anders dan die van ons tegenwoordig. paarden in de natuur moeten het hebben van ruwe vezels, en dus niet van brokjes en weides vol sappig (en vaak eenzijdig bemest) gras.

in het wild leggen paarden in de zomer vetreserves aan voor de winter, ze hebben dus te maken met een behoorlijk jojo effect. tegen dat het voorjaar begint zijn ze dan ook een stuk dunner, en de zwakkeren gaan dan ook vaak aan de gevolgen van ondervoeding ten onder. natuurlijke selectie.
vrij recent onderzoek bij muizen heeft aangetoond dat met een dergelijk jojo effect de gevolgen van het dik zijn in bepaalde periodes lang niet zo schadelijk is als permanent dik zijn. helaas is men in de Nederlandse paardencultuur gewend aan (veel) te dikke paarden. mensen beginnen al te schreeuwen als je de ribben ziet wanneer een paard eens lekker zucht. verder lijden veel mensen aan wat ik het 'buikjes-syndroom' noem. ze kijken naar de buikdikte en leiden daaruit het totale vetgehalte af. onzin, want denk bijv. aan wormenbuiken bij verder tamelijk magere dieren, een bolle buik bij een verder gezond paard betekent niets anders dan dat de buik goed gevuld is. de blinde darm van een paard kan gevuld wel 100 kilo wegen, volgens DA van kliniek Emmeloord. die 100 kilo voedsel is zichtbaar als ronde, bolle buik. verder speelt lucht daarin natuurlijk ook een rol. toen mijn paard naar de kliniek ging wegens koliek had hij een normale tot iets dikke buik, eenmaal daar heeft hij gevast en had hij binnen twee dagen geen buik meer. mensen vonden hem direct mager, terwijl zijn vetlaagje nog prima intact was.

nog een leuk voorbeeld van hier, een haflinger hier van stal LEEK slank omdat hij nooit een buik had, iedereen vond 'm zó mooi slank... die van ons vonden ze dik omdat die wél vaak een gigantische pens had. het 'slanke' paard woog op de weegschaal 590 kilo, het 'dikke' 480. paarden zijn ongeveer even groot. het 'slanke' paard raakte hoefbevangen waarna hij op een stréng dieet ging...

maar goed dat dus even over dikke paarden. Nederlandse mensen zijn er over het algemeen gewoon aan gewend een gevuld paard te zien. eenmaal in het buitenland hebben we dan ook vaak medelijden met die 'magere' beestjes.

vwb de vliegjes, het zijn idd die kleine, maar níét de wolkjes onweersvliegjes die je vaak ziet. de culicoïde mug schijnt nog kleiner te zijn. overigens heb ik zelf weleens het idee dat er ook paarden zijn met 'eczeem' zonder dat er mugjes aan te pas komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:37

klopt, en dan ligt het dus puur aan dingen als voeding enz.

Denk toch dat er verschil zit in dikke wilde paarden of dikke tegenwoordige paarden, denk dat ze veel minder last van de dikte hebben omdat het een ander soort dikte is. Zijn zelf dan ook nog in goede conditie enz dus toch minder afvalophoping denk ik?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:39

zoiets moet het wel zijn ja. ik weet 100% zeker dat 'natuurlijk' dikke paarden niet te vergelijken zijn met onze vetzakjes, simpelweg omdat ze hun vet uit andere bronnen halen. 'welzijnsziekten' die bij onze dikkerdjes wel voorkomen zijn voor paarden in de échte vrije natuur volkomen vreemd.

overigens ben ik er ook heilig van overtuigd dat de dieren die ik ken met jeukproblemen en 'eczeem' deze klachten voornamelijk hebben door het voerbeleid... heb er zelfs al enig bewijs voor.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 24-08-11 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:40

ja precies, dat bedoel ik inderdaad, welzijnsziektes.

Zou een eczemer van ons, het dan beter doen in het wild?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:25

Maar zijn dat niet twee verschillende dingen? Insuline resistentie tegenover zomereczeem? De IR paarden krijgen minder jeuk als ze heel sober gehouden worden. Alleen de meeste ZE paarden ook.. IR paarden verbeteren echter niet met bv een eczeemdeken op. IR paarden jeuken ook in de winter als ze te veel suiker krijgen. Maar ZE soms ook uit gewoonte. Lastig hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:20

Zou het ook niet kunnen dat de paarden in het wild veel meer vet in hun vacht/vel hebben.
Wij poetsen dat er natuurlijk wel uit en met ZE worden ze ook nog eens regelmatig gewassen.
Al die middeltjes om de staart en manen van je paard makkelijk kambaar te maken, vliegen spray, glansmiddeltjes enz. enz.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:33

aerdenhout1 schreef:
Zou het ook niet kunnen dat de paarden in het wild veel meer vet in hun vacht/vel hebben.
Wij poetsen dat er natuurlijk wel uit en met ZE worden ze ook nog eens regelmatig gewassen.
Al die middeltjes om de staart en manen van je paard makkelijk kambaar te maken, vliegen spray, glansmiddeltjes enz. enz.

Dat is dus wat ik ook al zei een stukje terug in dit topic.
En aerdenhout1 ik vermoed dat dit er zeker mee te maken heeft.
Onze paarden moeten er netjes 'gekamt' uitzien en wij borstelen hun natuurlijke beschermlaag tegen van alles en nog wat er gewoon uit.
Ik zeg dat het daar allemaal van komt.
Ze zouden het eens moeten testen,paarden die 24/7 buiten staan in weer en wind,als ze rollen niet het zand eraf borstelen,enz.En paarden die overdag buiten staan[vaak met deken op] en s'avonds op stal,die na het rollen schoon geborsteld worden,op zijn tijd gewassen worden,enz.