Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_Bink

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:32

Mm dat is wel heel vervelend Eric Laarakker is wel een man die een paard nooit zomaar op zal geven!
Heb je de hele "gewone" veeartsen molen al gehad dan? Emmeloord ofzo?

Ayasha
Blogger

Pijn went niet, je leert er mee leven. Je leert er doorheen gaan omdat wij de optie niet hebben om geëuthanaseerd te worden. Maar da's nog iets heel anders dan er aan wennen. Ook dit dier zal er niet aan wennen hoe hard je ook hoopt. En dat is simpelweg niet eerlijk. :) Een vluchtdier dat enkel geen pijn heeft als het stilstaat wordt niet gelukkig, paarden zijn gebouwd op veel lopen. Ze trekken veel om aan voedsel te komen enz. Het zijn dus bewegingsdieren.. :) Zo'n dier maak je niet gelukkig met enkel pijnloos als ie stil staat (en ik vrees dat dat dan ook nog relatief pijnloos is, als ik lees over "dan kan hij het op slot zetten"...)

Ben ik daar fel in? Ja, want geen enkel dier verdient dit.

linneybink

Wat je moet doen kan niemand je zeggen dat moet je zelf beslissen. Ga jezelf na of je het eerlijk vind tegenover je paard om hem zo te laten lopen. Een paard laat niet zo gauw merken dat ie het niet meer naar zijn zin heeft zeker niet op zijn leeftijd.

Over inslapen, ikzelf heb hier een erg fijne ervaring mee heb het helaas 2 maanden geleden moeten laten doen en mijn paard is rustig heen gegaan. Ook ik zat met dezelfde vragen als jou, mijn paard van 7 had in 4 benen de bijna zwaarste vorm van artrose en liep al op drie benen kreupel. Ik heb er een paar weken goed over nagedacht en toen de knoop doorgehakt. Hij zou niet meer beter worden, liep erg slecht maar o dat koppie dat wilde nog zo graag dat maakte het zo moeilijk. Maar uiteindelijk heb ik voor mezelf bedacht dat ik hem niet nog meer pijn wilde aandoen en hij alleen maar slechter zou worden.
Als je een uitgebreider verhaal wil of iets wil vragen pb me gerust het is tenslotte niet niks.
Succes en sterkte met deze moeilijke beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:33

Mixx schreef:
En nogmaals, als hij stilstaat heeft hij geen pijn.

Pest is alleen dat een paard geen stilstadier is maar een dier dat zo'n 16 uur per dag hoort te bewegen om te fourageren, en daarbij ook nog eens prooidier is en dus een vluchtreflex nodig heeft...

TS ik snap dat je voor een enorm moeiljke keuze staat, maar ik zie dat je nu aan het proberen bent om de omstandigheden te verzachten.
Da's niks meer of minder dan jezelf voor de gek houden om te rechtvaardigen om die rotbeslissing voor je uit te schuiven, ben ik bang...

Heel veel sterkte.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:34

Zilvermoon schreef:
tjoppie schreef:

kijk alsjeblieft uit met het alternatieve circuit

Als TS nog niet klaar is om haar paard in te laten slapen omdat ze het gevoel heeft dat ze nog niet genoeg geprobeerd heeft wie ben ik dan deze optie voor me te houden? Hij kan er iig even naar kijken. Mijn paard heeft ie goed geholpen toen.

gaat die man die rug ongebroken maken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:35

TS laat je niet gek maken,alleen jij kunt de beslissing maken. :j
Als je de tijd,geld en plek hebt zou ik ook proberen om zn leven dragelijk(er) te maken.Afscheid nemen kan altijd nog,maar dan weet je dat je samen met je paard alle wegen hebt bewandeld.
Het is niet makkelijk om te moeten horen dat je paard is afgekeurd voor de doeleinden waar je hem voor wou inzetten,ik merk aan je dat je veel om dit dier geeft. :)
Daarom kan alleen jij een uiteindelijke beslissing nemen,neem je de tijd,overdenk alles heel goed en luister naar jezelf.(het beruchte innerlijke stemmetje) :(:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:36

jeetje wat een lastige kwestie,moeilijk!

Erik Laarakker staat wel heel goed bekend.

ik denk dat het eerlijkste is dat je je paardje naar de slager brengt/in laat slapen,als er geen mogelijkheden meer zijn om hem 100% pijnvrij te krijgen.

pijn went niet,al leren ze er wel mee leven. maar dat is denk ik wat niemand zou willen,je paard bewust pijn laten lijden.

ik wens je heel veel sterkte,de beslissing over leven en dood is heel moeilijk,al lijkt de beslissing voor ons heel helder en makkelijk.
ik denk dat je in je achterhoofd moet houden wat het beste is voor je paard,en helaas niet voor jezelf.

nogmaals sterkte

AllstarLove

GamblersCup schreef:
Rianne12: Dank je voor het over één kam scheren van alle bokkers die hier reageren, waarvan het grootste gedeelte vriendelijk hun mening gegeven hebben.
En de rest van je bericht doet er niet toe, daar gaat het hier niet om. Dat moet TS zelf weten, die discussie is in dit topic niet op z'n plek.

Ik bedoel ook niet iedereen hoor! Maar f*ck jouw hart! Gaat dat niet een beetje ver?
En waarom doet de rest van mijn bericht er niet toe? Ze vraagt toch om onze mening?

maikeltje

Mixx schreef:
Mijn twijfel komt omdat ik zeker wil weten dat ik niet een andere plek kan vinden waar hij gelukkig zou kunnen worden... En de twijfel zit ook in de goukorrel-behandeling, hoe dat aan zou slaan!
Maar alle reacties die ik vandaag heb gekregen wijzen geloof ik toch echt op 1 ding...

Andere plek omdat je zelf geen knoop door kan hakken? Een andere plek voor dit dier wordt hel. Wie weet wat mensen er nog mee gaan proberen.

Ik heb ook een paard dat niet gereden wordt. De winter is hij heel slecht uit gekomen want in de winter heeft hij veel last van zijn lijf. Daarom heb ik besloten hem voor deze winter in te laten slapen. Ik zadel er niemand anders mee op want ik wil zelf kunnen beslissen over mijn eigen paard. Wanneer je hem weg doet, heb je het niet meer in eigen hand...ja je hoeft dan geen beslissing meer te nemen maar is dat eerlijk tegenover het dier? Ik vind van niet.

En goudkorrels? Bij Eric Laarakker zeker :x

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:41

tjoppie schreef:
Zilvermoon schreef:

Als TS nog niet klaar is om haar paard in te laten slapen omdat ze het gevoel heeft dat ze nog niet genoeg geprobeerd heeft wie ben ik dan deze optie voor me te houden? Hij kan er iig even naar kijken. Mijn paard heeft ie goed geholpen toen.

gaat die man die rug ongebroken maken?

Ik heb TS om meer info gevraagt via PB voordat ik haar het nummer geef. En volgens mij hoef ik me niet te verantwoorden voor jou.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:45

Mixx schreef:
De Da heeft dit als enige 'oplossing' gegeven. Niet een oplossing voor de klachten, die zullen altijd blijven en nooit meer verbetren. Dit was de enige behandeling om hem dan voor 85% pijnvrij te krijgen...
Ze kunnen niet zeggen wat het verder zal doen bij Mixx...
Bedankt voor je antwoord, hebben ze dit eerder gegeven voor de pijnklachten van een paard met een botbreuk? Dan heb je iig iets ter vergelijking. Pijn van een bot breuk is toch wel iets anders dan artrose. Was dat Laarakker?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:45

Zilvermoon schreef:
Ik heb TS om meer info gevraagt via PB voordat ik haar het nummer geef. En volgens mij hoef ik me niet te verantwoorden voor jou.

nee hoor dat hoeft ook niet. Maar TS is al 2,5 jaar aan het klooien met het dier. Waarom nog verder klooien als de diagnose zo helder is? Zodat een of andere hoolikiboo er zentjez aan kan verdienen? Paard word niet meer beter, rug gaat nooit meer ongebroken worden. Het is gewoon een dead end. En alles wat er nu nog geprobeerd word, word gedaan voor het baasje niet voor het paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:52

tjoppie schreef:
Zilvermoon schreef:

nee hoor dat hoeft ook niet. Maar TS is al 2,5 jaar aan het klooien met het dier. Waarom nog verder klooien als de diagnose zo helder is? Zodat een of andere hoolikiboo er zentjez aan kan verdienen? Paard word niet meer beter, rug gaat nooit meer ongebroken worden. Het is gewoon een dead end. En alles wat er nu nog geprobeerd word, word gedaan voor het baasje niet voor het paard.

Helemaal mee eens. Een paard dat echt kapot is van binnen krijg je niet meer heel. Er staan wel genoeg lieden in het alternatieve circuit te trappelen om je geld afhandig te maken met allerlei " behandelingen". Been there, done that. Geloof me, je kunt je geld net zo goed in de put gooien.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:01

Pijn komt wrs ook niet van de breuk maar van de druk op de wervels, behandeling heeft wrs geen zin meer want ze zenuwen zijn allang beschadigd na zoveel jaar, daar veranderd weinig meer aan!

Ik heb ook voor deze keuze gestaan en heb me voorgenomen nooit zo egoistisch te zijn om een paard vanwege mijn pijn en verdriet hier op aarde te houden terwijl hij veel beter is op een plek waar pijn niet meer bestaat! Ik heb nooit 1 moment spijt gehad van mijn keuze, mijn paard was 10 en had ZZ-L/ZZ-Z gelopen met voorbenen zonder kraakbeen en was ook niet pijnvrij in het land te krijgen, hoogstens voor 70%! Dat is dieronwaardig heb ik besloten!

Heel veel succes, wees eerlijk naar je paard en kijk niet naar je eigen verdriet!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:07

Mixx schreef:
Mijn twijfel komt omdat ik zeker wil weten dat ik niet een andere plek kan vinden waar hij gelukkig zou kunnen worden... En de twijfel zit ook in de goukorrel-behandeling, hoe dat aan zou slaan!
Maar alle reacties die ik vandaag heb gekregen wijzen geloof ik toch echt op 1 ding...

ik denk dat je eerst eens een second opinion moet gaan vragen
bel laarakker eens op
en utrecht
en vertel je verhaal

mijn reactie is zo omdat ik laatst bij een DA was die zei: inslapen kan altijd nog
het is onomkeerbaar.

ik zou als ik jou was dit verhaal even loslaten en wat rond gaan vragen, ook bij ostheopaten

iedereen die hier reageert, zit achter zijn pc en kletst er wat op los, gemeend of niet
uiteindelijk sta jij er alleen voor en zou ik in jouw plaats niet op bokt gaan vragen maar bij andere instanties

succes

blue1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:16

Ja ik zal het doen
dat beestje leidt nu pijn
En dat is natuurlijk zielig
ondanks je van hem hou ( lijk me anders ga je niet twijfelen )
succes ermee

Xxx

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:26

mylene32 schreef:
ik denk dat je eerst eens een second opinion moet gaan vragen
bel laarakker eens op
en utrecht
en vertel je verhaal

mijn reactie is zo omdat ik laatst bij een DA was die zei: inslapen kan altijd nog
het is onomkeerbaar.

ik zou als ik jou was dit verhaal even loslaten en wat rond gaan vragen, ook bij ostheopaten

iedereen die hier reageert, zit achter zijn pc en kletst er wat op los, gemeend of niet
uiteindelijk sta jij er alleen voor en zou ik in jouw plaats niet op bokt gaan vragen maar bij andere instanties

succes

Hear hear!

Ben ooit met een vriendinnetje met een paard met vage klachten ongeveer alle klinieken af geweest, ze zeiden allemaal iets anders.
Andere vriendin heeft een paard van 33 die al van minstens 4 dierenartsen het advies heeft gekregen om haar in te laten slapen, gaat erg goed met het paard.

Luister naar je gevoel en niet naar de mening van internetters, als je het kunt betalen nog eens een keer een dierenarts erbij. Hoewel ik daar persoonlijk niet erg veel vertrouwen in heb.
Zolang je paard nog met zijn oortjes naar voren rondloopt, eet, zijn vacht er goed uitziet en hij niet broodmager is valt het allemaal nog reuze mee. Kan hij er in ieder geval nog goed mee omgaan, anders ga je dat onvermijdelijk in zijn gedrag of algemene conditie zien.

Je zult er natuurlijk nooit meer op kunnen zitten, en dan kost hij je dus geld voor 'niks', als je dat niet wilt zou ik hem inderdaad in laten slapen, als je hem op wat voor manier dan ook weg doet weet je nooit wat er verder met hem gebeurt en of er niet toch toch iemand op zou gaan zitten.

Sterkte in ieder geval.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:29

ischien even teruglezen Luxx, paard kwakkelt al 2.5 jaar heeft drie klinieken en Laarakkers achter de rug, laarakkers vond het ook klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:30

Mixx schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb een fries x kwpn van net 6 jaar. 3 jaar geleden heb ik hem gekocht en laten inrijden. Toen ik hem zelf onder het zadel ging rijden bleek hij al gauw last te hebben van zijn lichaam. Hij is lang patient geweest en nu na 2,5 jaar dokteren en 3 klinieken verder is er eindelijke en diagnose.
Mixx heeft een breuk in zijn rug, een dwarslaesie...
Hierdoor is zijn bekken vast komen te zitten, hij kan zijn bekken nu helemaal niet meer bewegen. Ook zijn zijn ruggenwervels en zenuwen hierdoor niet meer goed. Mixx is afgekeurd als rijpaard en paard voor de kar. Eigenlijk kan ik nu alleen nog maar naar hem kijken. Hij staat nu op een land en heef het daar naar zijn zin. Als Mixx stilstaat kan hij zichzelf op slot zetten waardoor hij geen pijn heeft, beweging van het bekken doet hem wel zeer.
De enige behandeling die nu nog mogelijk is, is om Mixx voor 85% pijnvrij te krijgen...

Ik sta dus voor een lastige keuze.
Mixx is een heel lief sociaal paard die van aandacht houdt. Moet ik hem dan nog 20 jaar op een land zetten???
Of is het dan misschien toch eerlijker om hem in te laten slapen...??

Wat zouden jullie doen???

Groetjes,
Eveline

Ik altijd maar denken dat je voor lopen je bekken moet bewegen....en als dat pijn doet, dan doet lopen dus pijn, dat betekend dat dit paard ook niet kan liggen want opstaan is dan dus voor hem te pijnlijk, wellicht onmogelijk.

Eerlijker is het om hem meteen in te laten slapen. Als je logisch na denkt dan weet je zelf het antwoord en elke DA heeft je de enige optie ook al gegeven. Eigenwijs zijn is niet slim, afscheid nemen is pijnlijk, maar dat moeten we allemaal eens gaan doen met onze dieren.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:34

tjoppie schreef:
ischien even teruglezen Luxx, paard kwakkelt al 2.5 jaar heeft drie klinieken en Laarakkers achter de rug, laarakkers vond het ook klaar.

Ik heb alles gelezen tjoppie.

Zou wel een foto van het paard willen zien, hoe hij erbij staat. Die klinieken neem ik niet heel erg serieus, zeker niet omdat deze diagnose er nu net pas uitgekomen is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:37

Moderatoropmerking:
Graag met respect voor de topicstarter reageren.
Alleen reageren op de vraag zonder een geheel andere discussie te starten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:37

Leven met pijn is geen leven. Dat weet ik uit eigen ervaring, dat zie ik bij de dieren om me heen. Niet eens allemaal mijn eigen dieren maar gewoon, dieren. Ja je kan met ze fluisteren, dat kan ik ook (readen ) maar wat heb je daar aan? Ik denk niks. Als echte jomanda :+ vind ik nog steeds dat een dier dat zo essentieel kapot is, moet laten gaan, en zeker na ál die jaren trouwe dienst heeft een dier gewoon recht om bevrijd te worden van pijn.

edit: er komt een hulk doorheen :+

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:50

Echt weer bokt om hier weer fel op los te gaan. Er zijn veel mensen die niet eens de moeite nemen om zo'n jong paard door zo'n molen heen te halen.. TS heeft deze moeite wel genomen, zal vast veel geld hebben gekost.
Ik denk dat wij met ze alle deze keuze niet voor je kunnen maken, het paard in kwestie zal niet beter worden dan dit, en de vraag is of je hier zelf mee kan leven. Als het beestje al 3 jaar zo loopt en het lijkt plezier te hebben en ziet er verder goed uit, tja.. Lastig.. Ik weet zelf ook niet goed wat ik dan zou doen op dat moment hoor. Maar besef wel dat je dan idd 20 jaar aan kosten kwijt bent zonder dat je er ook maar iets mee kan. En 85% is natuurlijk niet ideaal.

Succes iig met je keuze en neem niet alles hier serieus :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:52

Jeetje wat is bokt weer gezellig de laatste tijd.. :r :r

TS, Je hebt al zo ontzettend veel voor dit dier gedaan, maar op een bepaald moment houdt het op.
Ik snap dat het een hele moeilijke beslissing is die je niet van de 1 op de andere dag kunt maken.
Als jij je beter voelt om toch nog wat andere opties te bekijken moet je dat zeker doen, maar je zult uiteindelijk zien dat inslapen
toch de beste keuze is. Dit paard gaat niet meer goedkomen, en niet pijnloos kunnen rennen en spelen in de wei is voor een paard geen leven.
Ik zou beginnen met afscheid te nemen, misschien nog een leuke fotoshoot en dan een afspraak met de dierenarts maken..

Veel sterkte de komende tijd.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:58

Mixx schreef:
ik vroeg om een mening... die hebben jullie gegeven.
Ga verder geen ruzie maken, heb wel wat anders aan mijn hoofd...

@ Mistral_blink
Eric Laarakker is juist de DA die heeft gezegd dat het niet meer goed komt...

Dit is zo jammer aan Bokt..... Er wordt een mening gevraagd en wat krijg je.... een hele lange discussie :n