is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:52

Mee eens Irma!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:09

Je kan het denk ik met deze foto's niet zo goed beoordelen..Ik zie wel dat het nog steeds wel aanwezig is,maar denk dat je in real life pas echt kunt beoordelen en ts zelf ziet en merkt wel wat verschil..Het paard is nu toch ook nog in de groei dus waarom zou je dan nu al een beslissing moeten nemen!?Als het mij paard was zou ik gewoon doorgaan met de osteophaat en foto's laten maken voor de zekerheid en dan maar zien..Je kan later altijd nog een besluit nemen,mits het paard geen erge pijn heeft..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:17

Natuurlijk kun je een beslissing nemen uitstellen. Ik denk namelijk niet dat het dier er nu al last of pijn van heeft, of de komende jaren krijgt, zolang er niets mee wordt gedaan. En wellicht verbetert het nog wel heel iets, maar dan nog heb ik zelden zo'n slechte rug heb gezien als dat deze heeft....
Het is zeker een zuur advies voor de ts, maar je moet ook realistisch blijven....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:13

het is wel veranderd alleen het is moeilijk te zien op de foto's
verkopen of inlaten slapen ga ik zeker nu niet aan denken ik zal mijn laatste lootjes aan haar geven
niemand kan zeggen hoe het in de toekomst word met de rug of rijpaard maar er zit tot nu toe toekomst in
zo niet ik zal haar nooit van me leven verkopen ze is voor mij niet zomaar een paard voor mij is ze net me baby waar ik me laatste adem nog aan haar wil geven ze is voor mij alles
ze loopt gewoon in de wei s'avonds staat ze binnen en ze blijft tot haar 4e lopen en er word niet van te voren getraind
wel iederedag proberen dat ze haar rug gaat aanspannen en poetsen maar meer niet
ze is al 5cm gegroeid en groeit nog vol op de rug word steeds beter cm voor cm de knik is al bijgetrokken
natuurlijk ga ik mezelf niet voor de gek houden als de rug niet veranderd is maar ik zie er steeds meer verbetering in en iedereen zegt het in het die haar hebben geziek voor de osteopaat kwam en daarna
we gaan het zien niemand kan nog wat zeggen we moeten gewoon rustig afwachten wat de toekomst brengt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:18

Dat is een wijs besluit.... je hebt ook alle tijd!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:22

Irma_Maandag schreef:
Dat is een wijs besluit.... je hebt ook alle tijd!

dat klopt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:39

Fijn om dit te lezen..Je ziet op de fotos in elk geval wel dat je trots bent op je paard!De tijd zal het leren..

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:41

dankje ik ben er ook trots op

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:51

ik vind,zover ik het kan zien, dat de rug aardig bijgetrokken is!
Leuk paard is het geworden!
En je hebt gelijk dat je haar houdt hoor!Je gaat je toch vreselijk hechten aan zo een dier!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:00

Op de laatste foto zie ik ook vooruitgang, je paardje heeft een mooi koppie.
Enkel haar lichaam staat er op veel foto's een beetje slungelig bij.
Probeer haar recht en vierkant te zetten als je foto's maakt.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:55

girly_1 schreef:
Op de laatste foto zie ik ook vooruitgang, je paardje heeft een mooi koppie.
Enkel haar lichaam staat er op veel foto's een beetje slungelig bij.
Probeer haar recht en vierkant te zetten als je foto's maakt.

dat wou ik ook doen alleen mevrouwtje kan geen 2 tellen stilstaan :+
en met brokjes een beetje rammelen dat ze naar de camera mooi kijkt maar dat lukte niet echt :P

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:07

Ik zou het gewoon afwachten; ik vind het er ook al beter uit zien. Sommigen groeien gewoon helemaal uit verhouding en dan trekt dat later bij. Super dat je er een osteo naar hebt laten kijken; ik heb er zelf hele positieve ervaringen mee. +:)+
Wat ik ook echt super vind is een massage van een Happy Athlete masseur (vraag evt. info bij Unamie hier op bokt; zij is zo'n masseuse en kent ze door het hele land); die werken meer op de spieren en als dezeniet goed ontwikkelen (doordat ze vastzitten) krijg je ook rare verhoudingen. Ik ben zelf ooit een dag met zo'n masseuse meegeweest naar een bekende stal en was heel erg onder de indruk. Mijn 3-jarige laat ik binnenkort ook masseren/nakijken op blokkades, zodat hij goed ontwikkelt. Een nare val of uitglijder in de wei kan al voor een vervelende blokkade zorgen met langslepende gevolgen zodat er weinig tot geen spierontwikkeling meer is. Even een check-up; evenals het gebit na laten kijken, voor ik er mee aan de gang ga. ;)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:29

gitje65 schreef:
Ik zou het gewoon afwachten; ik vind het er ook al beter uit zien. Sommigen groeien gewoon helemaal uit verhouding en dan trekt dat later bij. Super dat je er een osteo naar hebt laten kijken; ik heb er zelf hele positieve ervaringen mee. +:)+
Wat ik ook echt super vind is een massage van een Happy Athlete masseur (vraag evt. info bij Unamie hier op bokt; zij is zo'n masseuse en kent ze door het hele land); die werken meer op de spieren en als dezeniet goed ontwikkelen (doordat ze vastzitten) krijg je ook rare verhoudingen. Ik ben zelf ooit een dag met zo'n masseuse meegeweest naar een bekende stal en was heel erg onder de indruk. Mijn 3-jarige laat ik binnenkort ook masseren/nakijken op blokkades, zodat hij goed ontwikkelt. Een nare val of uitglijder in de wei kan al voor een vervelende blokkade zorgen met langslepende gevolgen zodat er weinig tot geen spierontwikkeling meer is. Even een check-up; evenals het gebit na laten kijken, voor ik er mee aan de gang ga. ;)

oke bedankt ik stuur je even een bp ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:22

Ik heb er een gehad die nog vele malen erger was als die van jou!
Die was al volwassen, maar kon de hele wereld aan!
Zoals ik al eerder heb gezegd...ga ervoor en ik denk dat het wel goed komt.... Mits je geen Anky wil worden met dit paard :D :D

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:57

aerdenhout1 schreef:
Ik heb er een gehad die nog vele malen erger was als die van jou!
Die was al volwassen, maar kon de hele wereld aan!
Zoals ik al eerder heb gezegd...ga ervoor en ik denk dat het wel goed komt.... Mits je geen Anky wil worden met dit paard :D :D

hahah nee ik wil geen anky worden :D :D

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:52

Mijn merrie heeft een soortgelijke rug. Heb haar inmiddels alweer bijna 6 jaar en ze wordt dit jaar 9. Ik ben bang dat jouw paardje haar rug niet meer rechter kan worden, wel iets bespierder maar inderdaad de buikspieren trainen is erg belangrijk. Lekker vaak balkjes draven, veel longeren met pessoatuig en vaak laten nakijken door DA/Osteopaat. ( Dat is wat ik doe en paard heeft er veel baat bij merk ik :j )
Wat bij mij en mijn merrie het allergrootste struikelpunt is/was, is het zadel.

Heel veel succes met je mooie paardje!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:35

WonderWanita schreef:
Mijn merrie heeft een soortgelijke rug. Heb haar inmiddels alweer bijna 6 jaar en ze wordt dit jaar 9. Ik ben bang dat jouw paardje haar rug niet meer rechter kan worden, wel iets bespierder maar inderdaad de buikspieren trainen is erg belangrijk. Lekker vaak balkjes draven, veel longeren met pessoatuig en vaak laten nakijken door DA/Osteopaat. ( Dat is wat ik doe en paard heeft er veel baat bij merk ik :j )
Wat bij mij en mijn merrie het allergrootste struikelpunt is/was, is het zadel.

Heel veel succes met je mooie paardje!

Ik heb je een bp gestuurd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:19

en anders gaan koetsen in plaats van onder het zadel rijden.afgeschreven zal ze zeker niet zijn.maar zo een rug zou ik niet willen belasten door er op te rijden.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:55

keona schreef:
en anders gaan koetsen in plaats van onder het zadel rijden.afgeschreven zal ze zeker niet zijn.maar zo een rug zou ik niet willen belasten door er op te rijden.

we gaan het zien

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:03

in plaats van alleen massage zou ik er dan evt. ook fysio bijdoen. ik heb zelf mijn dieren jarenlang bij een osteopaat gehad maar merk toch wel dat onze huidige fysio veel meer kan. zij is ook osteopaat maar kan daarnaast heel ver in het lichaam komen, ook gewrichtstechnisch. massages doet zij niet, dus daarvoor zou je dan evt. iemand anders moeten nemen.

onze fysio heeft voor mijn pony heel veel kunnen doen. bij hem werken we aan een paar dingetjes waarvan de rug er ook één is. het is geen rijpony maar we willen toch zijn rug wat forser krijgen. mijn pony heeft de neiging om zich lang te maken en zijn rug dan door te laten hangen. ik moet hem nu op allerlei manieren oefenen om zijn rug rechter en sterker te krijgen. het verschil is enorm, de rug oogt minder week en de bespiering langs zijn graatje is lekker aan het toenemen.

heb jij ook oefeningen meegekregen om zelf met je paard te doen, om de behandeling te onderhouden?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:37

Sommige paarden hebben zo een periode waar ze in groei zijn en alles uit verhouding is. Soms ook een holle rug tijdens het groeien, maar dat is niet langer dan 1 jaar. Dat ze dit al zo lang heeft wijst er volgens mij toch wel op dat dit niet zomaar weg gaat gaan. Je probeert positief te blijven, maar zou ik in jouw plaats niet doen, want je gaat teleurgesteld zijn vrees ik. Ik begrijp dat je jouw paard niet zomaar wilt afschrijven, maar als je haar graag ziet zul je toch ook wel realistisch moeten zijn. Ik zou het super vinden moest je hier binnen paar maand zeggen van "kijk ze is uit haar groeiperiode en allles is in orde nu ook haar rug", maar eerlijk, dit zou een wonder zijn :(:)

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:46

ik heb dit paard in het echt gezien. ik stond namelijk bij jou op stal. en ik moet zeggen dat ik op de fotos weinig verschil zie met ongeveer een jaar geleden(heb namelijk zelf fotos van jou paardje van toen die naast mijn pony in de wei stond). ik vind dat je er zelf erg positief over denkt. maar denk niet dat haar rug beter wordt dan het nu is. en ook ben ik van mening dat je zonder goede hulp en een aangepast zadel niet op haar kan gaan rijden. en dan praat ik nog niet eens over of het rijden pijnloos is en of haar rug eerder slijt als een normale rug. nog maals super dat je geld er voor over hebt. ik kan niet in jou portomonee kijken. maar als het mijn paard was zou ik haar niet gebruiken om op te rijden en dus laten in slapen. succes met je beslissing in de toekomst.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:50

waarom inslapen,als ze voor de wagen word gezet(zal ze van die rug geen last hebben.en kun je de rug ook nog eens goed trainen en sterker mnaken.
ik snap zo wie zo niet dat ts raar reageerd op het antwoord van mij.want ze zou dit paard heel goed kunnen trainen voor de wagen,dan zal de rug ook beter worden(of er dan toch op gereden kan worden weet ik zo niet).maar ts als dit je baby is maak haar rug sterk beleer haar voor de wagen(en voor de wagen is ook erg leuk).
flamejessy schreef:
ik heb dit paard in het echt gezien. ik stond namelijk bij jou op stal. en ik moet zeggen dat ik op de fotos weinig verschil zie met ongeveer een jaar geleden(heb namelijk zelf fotos van jou paardje van toen die naast mijn pony in de wei stond). ik vind dat je er zelf erg positief over denkt. maar denk niet dat haar rug beter wordt dan het nu is. en ook ben ik van mening dat je zonder goede hulp en een aangepast zadel niet op haar kan gaan rijden. en dan praat ik nog niet eens over of het rijden pijnloos is en of haar rug eerder slijt als een normale rug. nog maals super dat je geld er voor over hebt. ik kan niet in jou portomonee kijken. maar als het mijn paard was zou ik haar niet gebruiken om op te rijden en dus laten in slapen. succes met je beslissing in de toekomst.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:43

omdat ik altijd van ts schrijfster zelf heb gehoord dat ze met dit paard wilt gaan springen. en je hebt inderdaad gelijk als die voor de wagen kan lopen zonder pijn is dit misschien een optie. maar dan moet wel daar wel je intresse liggen. en zo ver ik altijd gehoord heb heeft tsndit paard om mee te gaan springen. dat zou ik persoonlijk met dit paard nooit doen. en kan iemand mij uitleggen waarom een kar trekken voor een slecht gebouwd paard geen belasting is ? ik heb zelf geen verstand van mennen maar ik kan me zo voorstellen dat je voor het trekken van een kar ook een goed gebouwd paard nodig hebt ?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:12

merrieveulen schreef:
in plaats van alleen massage zou ik er dan evt. ook fysio bijdoen. ik heb zelf mijn dieren jarenlang bij een osteopaat gehad maar merk toch wel dat onze huidige fysio veel meer kan. zij is ook osteopaat maar kan daarnaast heel ver in het lichaam komen, ook gewrichtstechnisch. massages doet zij niet, dus daarvoor zou je dan evt. iemand anders moeten nemen.

onze fysio heeft voor mijn pony heel veel kunnen doen. bij hem werken we aan een paar dingetjes waarvan de rug er ook één is. het is geen rijpony maar we willen toch zijn rug wat forser krijgen. mijn pony heeft de neiging om zich lang te maken en zijn rug dan door te laten hangen. ik moet hem nu op allerlei manieren oefenen om zijn rug rechter en sterker te krijgen. het verschil is enorm, de rug oogt minder week en de bespiering langs zijn graatje is lekker aan het toenemen.

heb jij ook oefeningen meegekregen om zelf met je paard te doen, om de behandeling te onderhouden?

ja alleen dat ik alleen iederedag moet proberen dat ze haar rug gaat aanspannen