Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

Biepje

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:53

Maar het immuunsysteem van een paard kan nog altijd veel minder tetanus verdragen dan een tetanusinenting.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:54

Seltje schreef:
nombrado schreef:
nogmaals definitie immuunsysteem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Immuunsysteem

Zie het immuunsysteem werkt bij elke dier / mens op dezelfde manier, maar werkt met andere stoffen, andere concentraties aan stoffen, word aangevallen door andere ziektes, en geeft daar andere recties op. Dus het immuunsysteem van een hond bijv. kan veel beter tetanus verdragen dan het immuunsysteem van een paard, zie ook mijn vorige post over Human SCID mouse.

dan komen we weer op het stuk voeding
wat is de voeding van een hond
en wat is dat van een paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:54

Biepje schreef:
Maar het immuunsysteem van een paard kan nog altijd veel minder tetanus verdragen dan een tetanusinenting.

dus 1x in de 10 jaar enten moet voldoende zijn tegen tetanus

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:55

Een maal tot twee maal per jaar, paarden worden veel vaker blootgesteld aan het virus

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:55

nombrado schreef:
M_D_H schreef:
hoe vaak moeten we nu nog zeggen dat het imuunsysteem van het paard niet hetzelfde werkt als dat van een mens :roll:
wil je het nou echt niet begrijpen?
of kun je het niet begrijpen?
het wordt steeds weer gezegd, met bewijzen etc...
en het enige wat jij doet is op internet koekeloeren en dan verwacht je dat je hetzelfde weet als al die onderzoekers? als al die dierenartsen etc etc etc?
tsjah, dan kunnen ze de medische opleidingen wel afschaffen he...
als je via internet alles te weten komt...
jezus ga nou eens nadenken... :n

immuunsysteem is immuunsysteem, hoe die werkt bij welk dier of mens, doet er niet toe
het is een natuurlijke afweer tegen lichaamsvreemde stoffen.
dat heeft elk dier of mens!
logischer kan ik het niet uitleggen

zolang ze een medische student zijn beurs stopzetten omdat hij van plan is na de opleiding de natuurlijke geneeswijze en homeopathie te doen, heb ik weinig vertrouwen meer in deze opleiding.
Zolang men weigert samen te werken, vanuit een oogpunt op daadwerkelijk zuiver helpen van mensen of dieren(en niet alleen hun inkomen) komen ze er toch niet uit.
Zolang ik dierenartsen tegenkom, die een aankoopkeuring doen, deze een poedersuiker noemen, hem op een korte volte op zijn bek laat gaan (paard kreupelt en heeft wond) gestaag doorgaat met de korte volte en hem goedkeurt, zonder zich te bekommeren om de wond aan het been door de val, heb je voor mij onterecht het diplomaatje dierenarts gekregen!! (gelukkig zijn er wel een paar uitzonderingen)

dat goedkeuren heeft niet met het enten te maken,
maar een paard wordt nooit afgekeurd,
het wordt goedgekeurd voor het doel waarvoor het gebruikt gaat worden,
dus b.v. een fokmerrie daar maken de gangen toch niet voor uit, dus kan een kreupel paard best goedgekeurd worden ;)

en vind het jammer dat je tegen ons zegt dat we goed moeten lezen...
maar zelf nooit leest :n
het immuunsysteem(zal het maar nogmaals vertellen)
van een mensen en een paard zijn niet te vergelijken ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:56

Nombrado, ik heb je al ens eerder een link gegeven over de verschillen tussen zoogdieren, je kunt paarden en mensen echt niet vergelijken.
Haal jij maar eens de blinde darm van een paard weg, voor een paard is dat fataal. Mensen kunnen zonder, ze hebben slechts een wormvormig aanhangsel, mensen worden ook niet hoefbevangen dus stop gewoon eens mensen met paarden te vergelijken en ga eens nadenken. Paarden krijgen geen polio bij mijn weten heb ik nog niet nagezocht, enten tegen polio helpt wel bij mensen, er zijn mensen die meeliften omdat er massaal wordt geënt tegen polio, daarom is er weinig polio. Als iedereen mee gaat liften op het niet enten is er straks misschien wel veel polio. Als West Nijl virus hier is dan zal ik niet op jouw verantwoordelijkheidsgevoel rekenen voor je buurpaarden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:56

nombrado schreef:
dan komen we weer op het stuk voeding
wat is de voeding van een hond
en wat is dat van een paard.

Immuunglobulines en B-lymfocyten en T-lymfocyten kan je NIET uit je voeding halen. Die haal je uit je immuunsysteem of in grote aantallen uit een inenting.
Tuurlijk is juiste voeding belangrijk om het immuunsysteem actief te houden, maar het is niet sluitend dat met goede voeding het immuunsysteem op de juiste manier reageert op ziektes.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:57

nombrado schreef:
Biepje schreef:

dus 1x in de 10 jaar enten moet voldoende zijn tegen tetanus

alleen jammer dat de werkzame stof met de maand uitgewerkt raakt ;)
maar goed, jij bent echt te hopleoos voor woorden, dus denk dat we deze discussie met jou in ieder geval beter kunnen stop zetten ;)
jammer dat mensen percee zo eigenwijs zijn dat hun dieren er onder leiden...
straks kom je nog aan met dat je dieren niet hoeft te voeren, want in de natuur scharrelen ze ook hun eigen kostje bij elkaar :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:03

M_D_H schreef:
alleen jammer dat de werkzame stof met de maand uitgewerkt raakt ;)
maar goed, jij bent echt te hopleoos voor woorden, dus denk dat we deze discussie met jou in ieder geval beter kunnen stop zetten ;)
jammer dat mensen percee zo eigenwijs zijn dat hun dieren er onder leiden...
straks kom je nog aan met dat je dieren niet hoeft te voeren, want in de natuur scharrelen ze ook hun eigen kostje bij elkaar :n

Ik oordeel niet over wat jij met jou dieren doet!
wil jij enten, dan ent je,maar IK verlaag mij niet om jou hiervoor te veroordelen of je geen dier waardig te noemen.
Laat mij in mijn keuze en overtuiging .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:05

ik zou jou ook in je keuze en overtuiging laten als je die overtuiging voor jezelf hield...
door dit soort opmerkingen gaan kleine meisje naar hun papa toe en zeggen ze dat hij geld kan besparen door neit te enten...
door dit soort opmerking heb je straks de influenza totaal niet meer onder controle...
dan breekt er een epedimie uit, met alle gevolgen van dien :n
door dit soort opmerkingen heb ik 2 paarden voor mijn ogen zien sterven!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:06

Denk er wel aan dat deze vaccins niet voor niets zijn uitgevonden ;) . Tetanus/influenza/rhino zijn vreselijke ziektes, het is geweldig dat er iets aan te doen valt, maar goed, jouw keuze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:09

M_D_H schreef:
ik zou jou ook in je keuze en overtuiging laten als je die overtuiging voor jezelf hield...
door dit soort opmerkingen gaan kleine meisje naar hun papa toe en zeggen ze dat hij geld kan besparen door neit te enten...
door dit soort opmerking heb je straks de influenza totaal niet meer onder controle...
dan breekt er een epedimie uit, met alle gevolgen van dien :n
door dit soort opmerkingen heb ik 2 paarden voor mijn ogen zien sterven!!

Ik ga van jou ook niet eisen dat je je keuze en overtuiging voor jezelf houd.
net zoals jij dat niet over/voor mij hoeft te doen.
Ik schrijf wat ik er van vind
zo jij ook
laat dat dan zo..., maar dat geharrewar over geen dier waardig, slaat echt geen kant nog wal. Sorry
dat brengt zelfs die kleine meisjes in angst (en bedankt) voor de grote boze veroordelende MDH
ze zijn nu al als de dood om hier HUN mening neer te zetten.
Anders worden ze nl zowat vervolgt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:10

Biepje schreef:
Denk er wel aan dat deze vaccins niet voor niets zijn uitgevonden ;) . Tetanus/influenza/rhino zijn vreselijke ziektes, het is geweldig dat er iets aan te doen valt, maar goed, jouw keuze.

Er werd een keertje op een stal 20 paarden geënt tegen RHINO
stonden de volgende dag alle paarden hoefbevangen op stal! :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:11

ja hoor tuurlijk...
of ze krijgen iemand tegen zich die bij alles roept dat mensen en dieren vergelijk baar zijn :')
straks geven ze hun pony nog chocola, want ja, alles wat zij lekker vinden vinden de paarden vast ook lekker...
ze zijn toch immers vergelijkbaar?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:12

nombrado schreef:
Biepje schreef:

Er werd een keertje op een stal 20 paarden geënt tegen RHINO
stonden de volgende dag alle paarden hoefbevangen op stal! :o

vast :n
jij bent er van overtuigd dat enten slecht is voor paarden...
ja, voor 1% van de paarden heb je gelijk...
maar die ene procent is verwaarloosbaar voor alle dieren die dood gaan als we ze niet enten :n

bovendien...
lijkt me sterk dat acuut 20 paarden hoefbevangen zijn :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:13

Ik vind het ook erg knap dat 20 paarden hoefbevangen raken door een rhino enting eigenlijk... toevallig alle 20 paarden bij dezelfde hoefsmid?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:15

M_D_H schreef:
ja hoor tuurlijk...
of ze krijgen iemand tegen zich die bij alles roept dat mensen en dieren vergelijk baar zijn :')
straks geven ze hun pony nog chocola, want ja, alles wat zij lekker vinden vinden de paarden vast ook lekker...

voor mij zijn dieren en mensen gelijk (gevoelsmatig)
hoewel ik veelal dieren als wijzer zie dan de meeste mensen, ze weten nl heel goed wat goed voor hen is, alleen jammer dat deze signalen veelal door de mens over het hoofd gezien wordt.
zo zie ik het

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:16

smurffie schreef:
Ik vind het ook erg knap dat 20 paarden hoefbevangen raken door een rhino enting eigenlijk... toevallig alle 20 paarden bij dezelfde hoefsmid?

nee hoefsmid werd geroepen door dierenarts
had zich vergiste (vermoedelijk) in de hoeveelheid.
foutje bedankt
Laatst bijgewerkt door nombrado op 25-01-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:16

ponyzotje schreef:
Orion: Het is zeker niet heilig, maar je moet maar eens denken wat de gevolgen zouden zijn als niemand nog zou enten. Onze levensverwachting zou drastisch dalen, zeker nu we met zoveel mensen op een kleine oppervlakte zitten.

Het hele principe van enten is voor de meeste ziektes zo dat je de infectiedruk doet dalen en zo een heel groot deel van de bevolking of populatie beschermt tegen ziekte. Dat is allemaal kansberekening en ondanks bescherming zullen nog mensen/dieren sterven en zonder bescherming zullen er ook overleven. Maar doorsnee gezien geven de meeste vaccins een uitstekende bescherming (stel 90%, dat halen veel vaccins wel).
Daardoor kunnen ook ziektes uitgeroeid worden: als je iedereen ent, zal het aantal personen dat toch ziek wordt steeds dalen. Doordat dit aantal daalt, is er steeds minder verspreiding tot de ziekte uiteindelijk doodloopt.

Bij tetanus is het echter iets anders. Ten eerste is de ziekte 100% dodelijk indien niet behandeld (en indien behandeld nog 50-80%), en ten tweede bestaat er een relatief zeer veilig vaccin dat 100% beschermt. Dus kan ik het standpunt van TS niet volgen dat zij nooit laat enten - zelfs geen basisenting.
En kan ik het standpunt van nombrado niet volgen dat zij niet meer laat her-enten terwijl nooit bepaald is hoelang de enting bij paarden precies werkt! (los van alle theorieën over oorlogen versus polio enzo).

Biepje: inderdaad. Tetanus is daar dan nog het allerbeste voorbeeld van, over al de rest mag je van mij discussiëren maar die vreselijke dood aan tetanus :n . Dat moet je gezien hebben. Dan ga je wel enten.

Maar dan zitten we toch op 1 lijn? Kijk eens kritisch naar de effecten van entingen, en of die werkelijk wel ieder half jaar nodig zijn..............
Ik roep niet dat men niet moet enten, zeker niet. Lijkt mij onverstandig. Maar of het wel zo vaak nodig is, en voor iedere dier wel verstandig is om het ieder half jaar, of jaar te herhalen... dat vind ik wel te betwijfelen.
Want de medicijnen industrie (waaronder entingen) hebben veel voordelen. Maar ook een hoop nadelen.
Waaronder dat gevoeligheid, allergie, meer naar voren komt.
Ik denk idd wat Nombrado zegt, dat het erg mooi zou zijn als de gewone Da meer zou gaan samenwerken met holistische Da/natuurgeneeskunde.
Want beide sectoren hebben voordelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:18

veulens die ik aanhoud vanaf een jaar of 2, rest is gewoon geënt ivm keuringen ed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:18

nombrado schreef:
M_D_H schreef:
ja hoor tuurlijk...

voor mij zijn dieren en mensen gelijk (gevoelsmatig)
hoewel ik veelal dieren als wijzer zie dan de meeste mensen, ze weten nl heel goed wat goed voor hen is, alleen jammer dat deze signalen veelal door de mens over het hoofd gezien wordt.
zo zie ik het

voor mij zijn dieren en mensen tot zekere hoogte gelijk...
en daarom wil ik ook dat mijn paarden geent worden, net als ik zelf geent wil worden, en mijn kinderen later geent moeten worden ;)

en toch zijn er hele grote verschillen tussen mens en dier ;)
jammer dat die over het hoofd worden gezien door sommige mensen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:21

orion_ schreef:
Maar dan zitten we toch op 1 lijn? Kijk eens kritisch naar de effecten van entingen, en of die werkelijk wel ieder half jaar nodig zijn..............
Ik roep niet dat men niet moet enten, zeker niet. Lijkt mij onverstandig. Maar of het wel zo vaak nodig is, en voor iedere dier wel verstandig is om het ieder half jaar, of jaar te herhalen... dat vind ik wel te betwijfelen.
Want de medicijnen industrie (waaronder entingen) hebben veel voordelen. Maar ook een hoop nadelen.
Waaronder dat gevoeligheid, allergie, meer naar voren komt.
Ik denk idd wat Nombrado zegt, dat het erg mooi zou zijn als de gewone Da meer zou gaan samenwerken met holistische Da/natuurgeneeskunde.
Want beide sectoren hebben voordelen.

Precies, in beide stromingen zitten hele goede dingen.
medicijnen industrie houd dit tegen, daar er in deze concerns heel veel miljarden gemoeid zijn met al het huidige medicijngebruik, wat gestimuleerd wordt.
Dat is jammer, want het kan heel wat beter en secuurder.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:23

nou, liever niet :n
voor mij geen figuur die met een wichelroede naast mijn paard staat en dan beweert dat hij last van zijn hart heeft en medicijnen voorschrijft...
het dier kreeg verdorie bijna een hart aanval van die pokkemedicijnen :(
thanks god waren we er op tijd bij :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:23

M_D_H schreef:
en toch zijn er hele grote verschillen tussen mens en dier ;)
jammer dat die over het hoofd worden gezien door sommige mensen ;)

Ik zie zeker verschillen
en dat is veelal de arrogantie van mensen het beter te weten(denken ze) dan het dier....
dieren hebben geen ego, mensen wel.
dieren veroordelen niet/nooit
mensen wel.
die verschillen zie ik zeker.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:24

Daar ben ik het geheel mee eens Nombrado :j Zowel voor dier als voor mens.
Medicijnen blijven toch chemische 'troep'. Maar soms heb je ze nodig, want de natuurgeneeskunde is ook niet volledig toereikend.
En het is inderdaad erg te betreuren dat deze twee stromingen niet samen hand in hand gaan, je kunt namelijk zoveel hebben aan de combi.

@MDH: jammer dat je die ervaring hebt.
Ik heb gelukkig zelf met meerdere paarden, hond en mijzelf goede ervaringen.