_Chanel_ schreef:Haay! Daar ben ik weer een de veearts is geweest. Ze is zelfs klinisch een beetje gekeurt en ze is hartstikke gezond! hartkleppen hoorde ze minder als de vorige keer, longen klinken goed. Ze heeft bloed afgenomen en dat wordt gecontroleerd op:
* leverbot ( ze zei dat dat best een mogelijkheid kon zijn)
* wormen ( leek haar sterk)
* Maagzweer ( leek haar ook sterk)
* lever
* nieren
* Darmen
* parasieten.
* Ontstekingen
Ze heeft haar gebit nog gecontroleerd en dat was nog goed en hoeft voorlopig nog geen behandeling ( dat scheelt weer want as vrijdag zou eigenlijk de TA komen) maar ze heeft wel een losse tand! Ze zei tegen me: Ik kan die tand er nu wel uittrekken als je die graag wil hebben en anders zou ik de komende dagen goed in haar stal kijken haha. Dus dat wordt goed zoeken voor mij want wil haar tand wel graag hebben haha.
verder heb ik haar ook verteld van de reacties die hier kwamen over haar benen en dat vond ze werkelijk belachelijk! Ja ze heeft een weke koot dat kan elke idioot nog zien maar haar andere benen zijn gewoon goed en ze zal een heel goed reacreatiepaard worden!
Ze zei dat de koliekaanvallen konden komen door van 24/7 op het land opeens een dagdeel binnen staan en dus minder beweging. Zeker omdat ze dan mest na een rondje lopen. Ze had ook geen zand in haar mest.
Verder over het voer... Volgens de DA moet ik niet veranderen wat ik nu geef. 2kilo sportbrok met olie vond zij meer dan genoeg zeker aangezien het hooi van goede kwaliteit is. Ik moest absoluut niet aan slobbers gaan beginnen omdat daar weinig eiwitten inzitten en jonge paarden hebben veel eiwitten nodig.
Ook vond ze Chanel aangekomen sinds de vorige keer dat ze haar zag ( 1,5 maand geleden) en zei dat het nog wel even kon duren maar dat ze wel heel gezond is!
Je dierenarts heeft groot gelijk!
Een normaal paard heeft genoeg aan wat het vindt op de weide, en voor de stal volstaat een mineralensteen en goed hooi. Af en toe wat muesli al of niet aangevuld met brokken (weinig voedingswaarde maar wel vulling en supplementen) is meer dan genoeg voor een paard dat geregeld bereden wordt maar meest van de tijd eigen dingen kan doen (zoals de meeste hobby paarden) Voor sportpaarden is een ander dieet toegespitst per dier.
Ik zou zeggen: sloof je niet uit en zorg dat ze genoeg hooi heeft en af en toe vertroetelen kan ook geen kwaad. Let wel en beetje volbloed ziet er altijd wat zak met botten uit op jonge leeftijd!