Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 04:09

_Chanel_ schreef:
Haay! Daar ben ik weer een de veearts is geweest. Ze is zelfs klinisch een beetje gekeurt en ze is hartstikke gezond! hartkleppen hoorde ze minder als de vorige keer, longen klinken goed. Ze heeft bloed afgenomen en dat wordt gecontroleerd op:

* leverbot ( ze zei dat dat best een mogelijkheid kon zijn)
* wormen ( leek haar sterk)
* Maagzweer ( leek haar ook sterk)
* lever
* nieren
* Darmen
* parasieten.
* Ontstekingen

Ze heeft haar gebit nog gecontroleerd en dat was nog goed en hoeft voorlopig nog geen behandeling ( dat scheelt weer want as vrijdag zou eigenlijk de TA komen) maar ze heeft wel een losse tand! Ze zei tegen me: Ik kan die tand er nu wel uittrekken als je die graag wil hebben en anders zou ik de komende dagen goed in haar stal kijken haha. Dus dat wordt goed zoeken voor mij want wil haar tand wel graag hebben haha.

verder heb ik haar ook verteld van de reacties die hier kwamen over haar benen en dat vond ze werkelijk belachelijk! Ja ze heeft een weke koot dat kan elke idioot nog zien maar haar andere benen zijn gewoon goed en ze zal een heel goed reacreatiepaard worden!

Ze zei dat de koliekaanvallen konden komen door van 24/7 op het land opeens een dagdeel binnen staan en dus minder beweging. Zeker omdat ze dan mest na een rondje lopen. Ze had ook geen zand in haar mest.

Verder over het voer... Volgens de DA moet ik niet veranderen wat ik nu geef. 2kilo sportbrok met olie vond zij meer dan genoeg zeker aangezien het hooi van goede kwaliteit is. Ik moest absoluut niet aan slobbers gaan beginnen omdat daar weinig eiwitten inzitten en jonge paarden hebben veel eiwitten nodig.

Ook vond ze Chanel aangekomen sinds de vorige keer dat ze haar zag ( 1,5 maand geleden) en zei dat het nog wel even kon duren maar dat ze wel heel gezond is!

Je dierenarts heeft groot gelijk!

Een normaal paard heeft genoeg aan wat het vindt op de weide, en voor de stal volstaat een mineralensteen en goed hooi. Af en toe wat muesli al of niet aangevuld met brokken (weinig voedingswaarde maar wel vulling en supplementen) is meer dan genoeg voor een paard dat geregeld bereden wordt maar meest van de tijd eigen dingen kan doen (zoals de meeste hobby paarden) Voor sportpaarden is een ander dieet toegespitst per dier.

Ik zou zeggen: sloof je niet uit en zorg dat ze genoeg hooi heeft en af en toe vertroetelen kan ook geen kwaad. Let wel en beetje volbloed ziet er altijd wat zak met botten uit op jonge leeftijd!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:22

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn hengst, ik heb toen uiteindelijk een holistisch dierenarts laten komen en toen bleken de energetische waardes van zijn organen erg laag te zijn en daardoor nam hij gewoon geen voedsel op. Hij kreeg onbeperkt voordroog, wortelen, luzerne, maïsmeel, slobber, zemelen en bietenpulp en dan in de avond 2 kilo muesli maar viel alleen maar af. Nu staat hij op veel hooi/voordroog en daarbij luzerne en snijmaïs en wortelen. Als hij wat doet krijgt hij schep muesli (dus de tijden dat hij dekt of erg actief is). Hij is veel vrolijker en gezonder en begint langzaamaan ook dikker te worden.

amber_steph

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:37

Volgt dit ook.
Mijn paard is namelijk moeilijk dik te krijgen,vooral in de winter.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 03:05

Er is wel een verschil: dik met vet en buik is niet goed, voor geen enkel paard. Stevig/gespierd bereik je alleen met veel beweging en goede voeding. Slobber, pulp en andere onzin is niet goed voor een gezond paard, het is nl. geen koe of mestvarken. Een beetje schraal paard is niet erg, warm houden doet ie door veel cellulose te eten (hooi) en samen met een goede vacht, komt ie dan goed de winter door. Nogmaals: Gezonde jonge paarden die nog niet veel beweging krijgen, zien er altijd wat magertjes uit. Geen reden tot paniek dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:32

maXcomX schreef:
Er is wel een verschil: dik met vet en buik is niet goed, voor geen enkel paard. Stevig/gespierd bereik je alleen met veel beweging en goede voeding. Slobber, pulp en andere onzin is niet goed voor een gezond paard, het is nl. geen koe of mestvarken. Een beetje schraal paard is niet erg, warm houden doet ie door veel cellulose te eten (hooi) en samen met een goede vacht, komt ie dan goed de winter door. Nogmaals: Gezonde jonge paarden die nog niet veel beweging krijgen, zien er altijd wat magertjes uit. Geen reden tot paniek dus.

pulp is wel goed voor een paard,dat zijn namelijk vezels.
Je hebt het over gezonde paarden....paarden met flink ondergewicht zijn niet gezond,kunnen zich ook niet warm houden zelfs niet met dikke vacht.
En hebben dus echt iets extra's nodig.
Wat naar mijn idee niet bestaat uit kilo's graan of biks...een paard is geen kip,en kan dat soort voer niet goed verteren.
Natuurlijk,heel veel mensen voeren het en het gaat jaren goed...en dat wil nog niet zeggen dat het goed is.
Ik vind trouwens niet dat een jong paard er mager hoort uit te zien....vet ook niet,gewoon normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:48

Ga het maisveld in en steel een zak vol met maiskolven, elke dag 1 en je zult zien na 2 weken, komt een lekker speklaagje.

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:39

russel schreef:
Ga het maisveld in en steel een zak vol met maiskolven, elke dag 1 en je zult zien na 2 weken, komt een lekker speklaagje.

Kunnen die niet gewoon ergens gekocht worden ipv stelen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:47

heb alleen pagina 1 en 10 gelezen, en geloof niet dat je zit te wachten op voedingsadvies. Maar... vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, veel mais en zooi geprobeerd. En heeft nu iets gevonden dat werkt :D en ik geef het nu dus ook aan mijn pony die zeer snel dun word in de winter:
maislijnzaadbrok van horsefood.

Je hoeft er natuurlijk niks mee te doen! maar wilde toch even neerzetten omdat het bij de 1,80 grote ruin van mijn vriendin, maar ook bij mijn 1.55 grote merrie werkt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 02:43

geerke schreef:
maXcomX schreef:

pulp is wel goed voor een paard,dat zijn namelijk vezels.
Je hebt het over gezonde paarden....paarden met flink ondergewicht zijn niet gezond,kunnen zich ook niet warm houden zelfs niet met dikke vacht.
En hebben dus echt iets extra's nodig.
Wat naar mijn idee niet bestaat uit kilo's graan of biks...een paard is geen kip,en kan dat soort voer niet goed verteren.
Natuurlijk,heel veel mensen voeren het en het gaat jaren goed...en dat wil nog niet zeggen dat het goed is.
Ik vind trouwens niet dat een jong paard er mager hoort uit te zien....vet ook niet,gewoon normaal.

Afhankelijk van het ras, kan een paard er in de jonge jaren schraal uitzien. Met name volbloeden. Dat is vrij normaal. Hier is de vet/spiermassa nog niet in balans. Schijn bedriegt, als je zo'n paard gaat vetmesten dan lijkt het gezond, maar is het niet. Met de juiste mate van beweging komt de vet/spiermassa pas in balans. Het heeft dus niet alleen met voeding te maken. Vezels in pulp zetten niet aan, eiwitten wel. Suikers/glucose en zetmeel zetten vet aan, maar dat werkt averechts als een paard te weinig beweegt. Aangezien meer dan de helft (60%) van de paarden al te dik is, ligt het voor de hand dat je al gauw denkt dat je paard te mager is. Dik is niet mooi of gezond, getraind en gespierd wel. Overigens is het een misvatting dat vet het paard warm houdt. Een paard houdt zichzelf warm, door cellulose te verteren, de ingewanden zijn de kachel van een paard en het verteringsproces levert de energie en de warmte. Wil je de voedingsstoffen snel en goed op de juiste plaats krijgen dan is beweging wat een positieve uitwerking heeft op de stofwisseling en niet een laag vet, dat remt alleen maar, oa ook op de stimulus van de hersenen. Vandaar dat slecht gevoerde paarden ook vaak moeilijk handelbaar zijn.