[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:51

http://www.anthemis.nl/aromabasis/kummel.htm

dat waterige is niet zo erg,dat heeft appie ook nog wel een beetje.
ik moet zelf zo naar de dokter voor mijn longen,zal es vragen hoe het nou zit met benauwd zijn en toch je lichaam belasten
krijg je zo wel antwoord :D

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:05

ik heb net gevraagd hoe het nou zit met benauwd zijn en je longen dan toch aan het werk zetten.
( ik heb voor mezelf net een kuurtje doxycicline gekregen tegen een bacteriele infectie)

klopt dus inderdaad dat je door inspanning hoest opwekt waardoor het slijm dus uit de longen gaat.
als er veel slijm zit is er dus een ontstekingsreactie en is het lichaam al harder aan het werk om die infectie te bestrijden.

ga je nou een flink stuk hardlopen dan vraag je nog meer van je lichaam terwijl je eigenlijk wat rustiger aan moet doen omdat je lichaam die energie wel kan gebruiken om de infectie te bestrijden
dus wat dat betreft moet je eigenlijk op het moment dat je echt benauwd bent niet teveel doen, het lichaam is dan al hard aan het werk en ga je dan ook nog behoorlijk aan het sporten dan is dat te zwaar.

dus bewegen is goed,maar doe het rustig.
hier staat nog wel wat info voor mensen met longklachten:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/copd_l ... chitis.htm

ohw en kreeg eventueel de tip om bij veel vastzittend slijm je paard te laten stomen. :D

water koken,in een emmer doen,er hoeft niks speciaals in,de stoom doet zijn werk.
en dan dus je paard met het hoofd in die emmer laten stomen,eventueel een doek om het hoofd heen houden.

weet niet of appie dat zo leuk zou vindne,maar het is dus wel een idee

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:47

Das idd wel een idee! Maar ik denk dat die van mij van schrik dr hoofd weg trekt of dr neus in het water steekt (autsj)

Gisteren ging mn vriend naar stal en San moest haar energie kwijt..met wandelen in de bak trok ze zich los en ging even van kiet..Paar rondjes flink gegaloppeerd. Was ik niet blij mee, maar mn vriend had dr nog even goed gestapt en hij zei dat ze niet buiten adem oid was (al zie je dat momenteel niet echt aan dr neus, maar meer aan dr buik). Ook geen hoest na het rennen, dat is dus wel positief denk ik!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:25

kijk meer buikademhaling is denk ik wel normaal als ze gek doen,tenzij het een erg dubbele ademhaling is.
bij appie zag ik eergister ook geen erg grote neusgaten gelukkig,vind dat toch wel een erg goed teken :D

ik heb wel zoiets van als een paard lekker zelf uit zijn dak gaat ,dan moeten ze dat zelf weten.
als ze wat benauwd worden doen ze vanzelf rustiger.
wel een teken dat ze goed in haar vel zit als ze zo gek gaat doen :j

appie briest trouwens wel als hij even op gang komt,maar volgens mij is dat wel vrij normaal toch?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:48

Die van mij voelt zich weer helemaal lekker sinds de verhuizing! Lekker hele dag met der koppie naar buiten!

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:49

Wat doet kummelolie eigenlijk? Werkt het slijmoplossend of is het meer tegen een allergie?
*bedenkt dat ze het misschien ook wel met een stukje komijnekaas kan proberen :D*

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:37

er staat boven aan de pagina een link met daarin info over de olie.
als je die doorleest dan weet je het.

stukje kaas gaat er bij mij wel in,maar weet niet of paardlief dat wel lust :P

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:35

En hoe vaak en hoeveel moet je SK olie geven? ik ga dat denk ik bestellen.

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 10:56

Ik geef de olie elke dag, en er staat wel op de fles hoeveel je moet geven.
Dit verschilt soms nog wel eens afhankelijk van welk merk je het koopt.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:43

en welke merk is de beste?

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:37

geen idee,want ik heb maar 1 merk geproberd natuurlijk.
die van de duitse site is in verhouding veel goedkoper,maar volgen smij van net zulke goede kwaliteit hoor :j

met appie gaat het nog steeds top!
gisteren gereden en toch wel redelijk aan het crossen gewest op het maisland achter de stalling.
geen hoest,geen proest ,bijna droge neus en hij was binnen no time weer op adem :D

en ik blijf het toevallig vinden dat hij sinds hij de olie krijgt veel drukker is,kon hem met rijden bijna niet houden want meneer wilde heeeel HARD gallopperen! :+

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 16:28

Mooi ellepel dat het zo goed gaat! Hopen dat het nu ook zo blijft. Met Pomme gaat het eigenlijk ook net zo goed. Alleen nog steeds af en toe een klein kuchje bij het aandraven. Verder heeft ze ook veel energie nu ze de olie krijgt. Maar ik merk het eigenlijk sinds kort dat ze net als eerder weer meer looplust en energie heeft. Niet dat ze explosief is maar gewoon lekker looplustig zeg maar.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:30

ja dat heeft die van mij dus ook.. :j
ik vind het wel mooi om hem wat feller te zien,kan soms net zo'n oud sulletje zijn namelijk :+

mooi dat het met die van jou ook de goede kant op lijkt te gaan :D

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:38

en hoe vaak en hoe lang geven jullie de Sk olie?

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:47

Mijn paard krijgt het nu ongeveer 3 maanden dacht ik.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:49

moet je het dan heeeel lang geven?

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 08:42

Ja, je moet het wel even een lange tijd gebruiken voordat je een vast resultaat boekt. Maar het is gezonder en ook nog eens goedkoper dan elk ander middel die mijn paard ooit heeft gehad. En dit werkt tenminste en daar ben ik heel blij om.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:41

Ok en ik vernam vandaag dat er ook een SK bestaat in granulaat vorm??? wat is beter olie of granulaat SK

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 08:11

Ik heb zelf zo het idee dat olie "beter is" omdat het al in vloeibare vorm is en daardoor sneller wordt opgenomen.
Je kan het wel samen gebruiken, als extra ondersteuning.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:48

Dan kies ik toch voor SK in olievorm. ruiken ze sterk?

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:49

Jep en de meeste paarden vinden het echt niet lekker in het begin ( ik ook niet, echt mega viesssss ) Vandaar dat ik nu half olie en half granulaat geef.

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:09

De geur vind ik zelf meevallen, ruikt zelfs een beetje lekker. Maar de smaak, . . . ben blij dat die van mij het nu wel eet hahaha maar ze moest er wel aan wennen. Geef haar geen ongelijk, het smaakt gewoon naar pure olie ;-)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:37

en toch valt appie er van af!

vorige keer was dat zo en nu zie ik weer dat hij wat afvalt in gewicht,en dat komt echt niet door het voer wat hij krigjt.
hij zit topiie in zijn velletje nog steeds,geen kuchje en geen snotjes :D


maris, ik had wel het idee de laatste keer met zijn paddock schoonmaken dat er meer mest lag,maar dat kan ook toeval zijn.
ik weet wel dat de olie ook ontslakt en dan kun je ook meer ontlasting krijgen toch?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:13

Interessant topic. Ik sluit me graag aan.
Ik heb een IJslander van 18 die iedere winter weer een veel te dikke vacht aanmaakt. Dat geeft problemen (hoesten) als het in het najaar nog een aantal dagen warm is en als in het voorjaar de temperaturen stijgen.
Ik scheer nu in oktober de onderkant van zijn hals. Daar groeit nog een laag wintervacht overheen. En in het voorjaar valt eerst dat laagje haar eruit, waardoor hij meteen meer lucht heeft.
Deze methode heeft de afgelopen jaren gewerkt.
Vorige week, met de eindeloze regen en storm, is hij weer gaan hoesten en had hij het benauwd. Hij stond 24/7 buiten, maar vanwege de enorme nattigheid (geen enkele droge plek in de wei) heb ik hem een paar nachten op stal gezet. Bij de eerste hoest ben ik begonnen met hooispray over het hooi en een schepje foengriek door z'n brokjes. Op aanraden van een natuurgeneeskundige geeft ik ook salie en duizendblad door zijn voer. (Zij kent mijn paard en heeft dit aangeraden nadat ik een heleboel vragen beantwoord heb, dus ik weet niet of dit een algemene combinatie is die zinnig is om op eigen houtje aan je paard te geven).

Mijn paardje wil graag mee op pad, zit verder hartstikke lekker in zijn vel, maakt totaal geen zieke indruk, maar hoest en is snel buiten adem.
Ik ga zo weer een rondje stappen door het bos omdat ik denk dat rustig bewegen goed is. Als het hoesten te erg wordt, spring ik er af en wandelen we samen terug.
Het is zo akelig om te zien dat hij zo hoest....maar er zijn nogal wat hoestende paarden als ik het zo lees.

Ik ben terughoudend met het laten komen van de dierenarts omdat ik er een voorstander van ben je paard het zelf op te laten lossen, met ondersteuning met natuurlijke middelen i.p.v. de reguliere symptoombestrijding. Maar het moet niet de lang duren natuurlijk...

mieke64
Berichten: 57
Geregistreerd: 14-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:33

hallo allemaal,

heb sinds augustus mn eerste eigen paardje, een aantal weken geleden begon ze te hoesten,
gelijk paniek, want een eigen paard daar ben je zuinig op.
Dus aan meiden gevraagd van de manege, was al bezig met fennegriek, een van die meiden gebruikte
voor haar paard echinaforce homeopatische druppels eigenlijk voor mensen, maar voor paarden
ook heel goed... gaf haar s avonds een scheutje door haar brokken en ze is er nu helemaal vanaf,.

Wilde dit even met jullie delen, had ook nog een ander middel dat waren capsules eigenlijk ook voor
mensen maar iemand zn paard is er goed van opgeknapt..airforce heet dit middel. via een site te bestellen..

succes,,,Mieke