[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:36

zo is het eigenlijk heel mooi, een plak hooi en de rest stro als aanvulling.
wel buikvulling,maar geen overtollige extra's :j

gaaf dat het steeds beter gaat met Fiek! :D

nou hoorde ik van iemand anders dat je ook weer moet kijken naar wat voor stro je hebt?
ene soort stro schijnt toch weer meer koolhydraten te hebben dan het andere.
kan er zelf alleen geen goede info van vinden.

appie had gisteren 2 uurtjes op het tussenpad staan eten,daar was de "kop" al uit gegraasd,maar toch viel het me op dat daarna zijn koker dikker was.
vanmiddag komt de veearts weer voor zijn bronchitis,hij blijft na een kuur ventipulmin nog benauwd.
wil ze meteen vragen naar zijn koker.

heb ergens toch het idee dat hij helemaal vol zit met afvalstoffen en dit niet kwijt kan en dat dit meewerkt aan zijn gezondheid.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:47

SuperRoos schreef:
Auky, Voor jou niets nieuws, voor mijn 'in feite' ook niet maar de bevestiging die ik van meerdere dierenartsen in Nederland nooit gekregen heb en wat gewoon keihard ontkent werd dus in die zin vind ik hem qua onderbouwing en dergelijke, en vooral de foto's (nu weet ik dat Fiek toch niet het ergste geval is :o) erg duidelijk en begrijpend..

Dat bedoelde ik ook met een duidelijk overzicht zo ;)

Ellepel, heb je hem al op een detox-kuur gehad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:31

nee nog niet,omdat hij nu ook steeds aan de medicatie zit voor de luchtwegen wil ik eerst wachten tot dat klaar is en dan pas een kuur geven.
drainage compositum hielp in het verleden wel goed bij hem,maar ik vraag me af of er misschien iets anders is wat beter werkt.
( ik ga hiermee wel offtopic geloof ik?)

Kukkie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:48

Roos weet als het goed is iets meer van verschillende soorten drainage kuren, waaronder ook leemkuren, Ellepel. Je weet wel dat drainagecompositum wordt 'afgeraden' bij IR-paarden? In elk geval is voorzichtigheid geboden, geloof ik. Omdat het draineren de suikerlanans zo kan verstoren dat je paard weer zieker wordt.

Jeetje Superroos, mooie resultaten! Deze kuur, die er voor de laatste vetjes in lijkt te hakken, welke kuur is dat dan? GB?

Evaa, wat een verschil al op die foto's! En wat een heerlijk beessie is het (maarja, ik hou van ponies).

Flosje, op de fto van je paard zie ik ook gene duidelijke IR kenmerken. Geen echte vetbulten en ook geen al te verhoofde hals. Natuurlijk kan bij wel dik en hard zijn, maar dat kun je op de foto niet zien.
Eigenlijk zie ik eerlijk gezegd gewoon een paard met slappe buikspieren (wellicht een keer een veulen gehad als het een merrie is) dat erg ongetraind eruit ziet maar niet perse hopen vet opslaat. Hoe vaak en hoe hard werkt dit paard? Op welk niveau?

Flieck was gister gelukkig niet meer zo opgeblazen omdat ze minder had gegeten. En omdat de trainingen toch constant zijn, vond ik het tijd voor een grooote buitenit. We hebben 18,5 km afgelegd in 2 uur en 40 minuten. Heerlijke galopjes zaten erbij en ze kon het allemaal aan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:21

Kukkie schreef:
Roos weet als het goed is iets meer van verschillende soorten drainage kuren, waaronder ook leemkuren, Ellepel. Je weet wel dat drainagecompositum wordt 'afgeraden' bij IR-paarden? In elk geval is voorzichtigheid geboden, geloof ik. Omdat het draineren de suikerlanans zo kan verstoren dat je paard weer zieker wordt.

Ik heb hier al eerder gelezen dat drainage wordt afgeraden bij IR. Maar juist bij de Glucobalance wordt Detox aangeraden.

Ellepel, lijkt me juist zinvol om hem nu op drainage te zetten (beter nog op Detox) om al die afvalstoffen af te voeren. Voor een ander middel kun je beter eerst laten bepalen wat er nu precies mis is in het lichaam van Ap.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:16

Ik kom ook maar weer eens binnenvallen.
Indiana doet het super qua verharen en beweging, maar haar speknek is erg hard.
Ze is alweer enkele weken aan de Gluco Balance, magnesium en de vitamine E en selenium maar het lijkt geen verschil te maken.
Ze is verder niet echt heel erg vet (behalve dan de spekbillen).

De vorige keer dat ze aan de gluco balance en de magnesium was werd haar nek al vrij snel soepeler.

Ellepel: In stro kan nog meer suiker zitten dan in hooi. Ik heb een stukje tekst hierover maar het lukt me niet om dit te kopieren/plakken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:48

ik val hier ook eens binnen, de laatste pagina's en begin pagina gelezen en ga zo de rest doorlezen.
Ik heb momenteel 3 pony's met een harde manenkam staan, waarvan 1 in januari bevangen is geweest, 1 eczeem heeft en 1 idd gewoon nog steeds te dik is.
Ze zijn allemaal aardig wat kilo's kwijt geraakt,toch blijft die manenkam maar hard :+

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:30

SuperRoos schreef:
Djuno, belangrijke dingen om IR goed te kunnen testen staan ook in de opening, paard 12 uur laten vasten van tevoren, dus dan bijvoorbeeld een nachtje op stal en in de ochtend om 8 uur gelijk laten prikken is voor het paard het minst storend..
Je moet zeker weten dat het dier geen pijn of stress heeft, deze laten beiden de insuline soms torenhoog worden waardoor je dus een onbetrouwbare uitslag hebt..
Ook moet het bloed direct gekoeld worden en daarvoor heeft de GD in Deventer bijvoorbeeld speciale pakketjes die je DA aan kan vragen..
Wij staan er hier ook steeds weer van te kijken dat er nog steeds erg veel dierenartsen zijn die niet op de juiste manier controleren maar voor dat bedrag (meestal wel boven de 100 euro) mag het van mij wel in 1 keer goed gedaan worden zodat je ook goed weet hoe het paard behandeld mag worden..

De foto die je nu plaatst vind ik er aardig uit zien, natuurlijk zien we overgewicht maar zie nog geen extreme IR kenmerken zoals bijvoorbeeld de fjord (Fiek van mij) en de billen van de ijslander op de foto's in de opening..
Niet onverstandig om nu te laten testen zodat je weet hoe het ervoor staat maar misschien sowieso een reden om te zien of je het een en ander aangepast kunt krijgen, je noemde dat meerdere paarden overgewicht hebben en zo na de winterperiode, als ze nog niet in de wei hebben gestaan, is dat een beetje onnatuurlijk, is juist de periode dat de paardjes allemaal een beetje hun normale figuur terug kunnen krijgen..

Nou heb allels nauwkeurig doorgesproken met de DA...vanavond om 21.00 uur gaat ze op stal en ze wordt morgenochtend om 09.00 geprikt op IR, magnesium, selenium en vit. E
Heb haar ook gevraagd of zij wel wisten HOE een behandeling in te zetten..ja dat wist ze en ze werken ook samen met iemand van het GD geloof ik die er veel onderzoek naar gedaan heeft (ben zijn naam kwijt maar begon met een K geloof ik.
Hopelijk heb ik a.s. vrijdag de uitslag.

De reden waarom die van ons zo dik de winter uitkomen is dat we hier nu pas 3,5 maand staan...daarvoor hebben ze, op de vorige stal, nog een aantal maanden kuil gehad.

Op de laatste foto valt ze idd mee...maar in het echie is ze wel dikker maar op een één of andere manier kan mijn lens dat niet aan :D ...en toont ze op foto's altijd voordeliger.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:32

djuno, welke klachten had jou paard allemaal?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:36

Djuno: de persoon bij de GD die onderzoek doet naar IR heet Kalis.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:16

ellepel schreef:
nee nog niet,omdat hij nu ook steeds aan de medicatie zit voor de luchtwegen wil ik eerst wachten tot dat klaar is en dan pas een kuur geven.
drainage compositum hielp in het verleden wel goed bij hem,maar ik vraag me af of er misschien iets anders is wat beter werkt.
( ik ga hiermee wel offtopic geloof ik?)

Detox werkt nog een stuk dieper dan de drainage, die is in verhouding met de detox dus een stuk milder..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:18

Kukkie schreef:
Jeetje Superroos, mooie resultaten! Deze kuur, die er voor de laatste vetjes in lijkt te hakken, welke kuur is dat dan? GB?

Gluco Balance staat hij altijd al wel op als ondersteuning maar dit krijgt zijn lichaam natuurlijk nooit beter..

De kuur die hij nu krijgt is die van zijn holistisch therapeute (collega van Laarakker) die hem helemaal doormeet en zo de meest kleine dingetjes tegen kan komen. Zo wordt hij nu specifiek op wat organen behandeld die niet in balans waren en op wat bacteriën en virussen etc en binnen 2 dagen na de behandeling merk je al dat zijn lijf hier druk mee is..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:21

singasong schreef:
Kukkie schreef:

Ik heb hier al eerder gelezen dat drainage wordt afgeraden bij IR. Maar juist bij de Glucobalance wordt Detox aangeraden.

Dit is dan altijd in goed overleg met de therapeut (dit weet jij wel ;-) maar even voor de rest ook)
Denk dat er een andere reden is maar dat het dan te vaag wordt misschien.. Dus eerder in de zin van als de pancreas echt te zwak wordt getest dat je het dan beter niet kunt geven omdat die de suikerschommelingen dan niet aankan.. Bij een aardig werkende pancreas kan het in combinatie met IR denk ik gewoon gegeven worden..

En nu ik het me bedenk, ook een leemkuur kan de suikerwaarden enorm laten schommelen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:26

Romeorowan, hoe wordt ze nu verder gehouden dan? Want al die toevoegingen zijn helaas geen oplossing wanneer de basis (de manier waarop het paard gehouden wordt) niet aansluit bij de stofwisseling van dat type paard als het ware...

Timokyana, lastig dat alle 3 je paarden wat klachten hebben, wanneer je de pagina's doorleest, vind je dan al wat mogelijke antwoorden?
Hoe worden ze bijvoorbeeld gehouden, wat krijgen ze allemaal etc..

Djuno, wow, je laat er geen gras over groeien +:)+ Helemaal super!
Waarom ze dikker de winter uit zijn gekomen daarvoor geef je ook een logische verklaring! Morgen de dag dus al, misschien krijg je al wat info en dan is het duimen, hopelijk heeft ze gewoon overgewicht en verder nog geen ergere problemen en kun je met wat oplossingen al een heel eind komen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:33

Vandaag ook nog veel foto's gemaakt van Fiek maar wat staat hij overal anders op zeg... En niet zoals hoe het in het echt 'voelt' zeg maar..
Een van de mindere foto's komt het beste overeen met hoe ik hem zie en dat is deze;

Afbeelding
Hij krijgt weer een beetje lijn in zijn lijf eindelijk :-)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:36

SuperRoos schreef:
Flosje, het voornaamste lijkt haar dikke buik, hals lijkt wel iets harder en billetjes misschien wel iets opslag maar nog niet zeer extreem, ik ben benieuwd wat de therapeute vind bij haar, maar wat je zegt, gevoelig voor suikers? Hoe zie je dit als technisch verhaal, want dan zou ze toch ligt IR zijn? Welke andere gevoeligheid voor suikers is er die geen IR heet? Of bedoel je de fase net voor IR? Maar is het dan niet het allerbelangrijkst om te voorkomen dat ze IR wordt?

Ze heeft vooral een dikke buik. De manenkam is hard, maar niet heeft niet het typische model die je bij IR paarden ziet. Ik ben ook heel erg benieuwd wat de therapeute bij haar vind. Als ze IR heeft, dan heeft ze het denk ik vrij licht. Ze krijgt een grasmasker om, zodat ze wat minder gras binnen krijgt.
Wat is Fiek veranderd zeg. Als je die foto's ziet met zijn dikke nek en wintervacht, totaal ander paard gewoon. Hij ziet er nu goed erg goed uit!

@Kukkie: De hals is op 1 plek (die zie je als je goed kijkt op de foto) iets hoger en ook dikker. Daar zit echt een soort bult. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, maar de afgelopen 2,5 jaar heeft ze erg weinig gedaan door veel blessures.

Ik kwam Hippo-EX-Laminitis tegen:
http://www.wshhhp.com/vmchk/WSH_producten/Hippo-EX-Laminitis/flypage.tpl.html
Misschien ook wel wat voor IR paarden?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:36

@Timokyana: Laatste 3 jaar altijd kampen met overgewicht en soms jeuk. Maar sinds vorig jaar erge jeuk in de manenkam met ontstekingen. Daarom heeft ze ook zulke korte manen omdat ik vorig rond september er alles heb afgehaald om zo die ontstekingen beter te kunnen behandelen. Ze is soms niet vooruit te branden en een conditie die slecht is.

@Romeorowan: ja...dat is de naam geloof ik.

@Roos: nee...dat doe ik idd niet. Als het op mijn dieren aankomt ben ik heel alert. Moet wel eerlijk zeggen dat ik hier al veel langer meeloop maar omdat ik nooit eens respons kreeg van mensen (waarschijnlijk onwetendheid) dan laat je het erbij...totdat ik in dit topic kwam +:)+

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:38

Dat bedoel ik dus ook Roos....haast geen enkele foto geeft het "echt" weer.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:44

Op de een of andere manier ben ik erg huiverig voor hippo ex laminitis, zal het de volgende keer eens vragen aan de therapeute wat zei ervan zegt..

Maar een peptide, is toch gewoon een eiwit? http://nl.wikipedia.org/wiki/Peptide

Dat verhaal heb ik al eens eerder beschreven in het vorige topic dat onze IR paarden wel voldoende eiwit moeten krijgen omdat suiker daardoor afgebroken kan worden (volgens dit verhaal dus kan binden dan)

Maar toch heb ik mijn vragen, heb er ook nog niks over gehoord verder terwijl het HET middel zou moeten zijn...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:04

Ik ben benieuwt wat ze ervan zegt SuperRoos. Mijn dierenarts heeft me dat spul aangeraden voor Grietje toen ir nog niet was vast gesteld, hij heeft al veel hoefbevangen paarden daarmee zien opknappen. Bij ons deed het echter niet veel.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:03

Ik zat net te neuzen in de ROS...en daar staat in een artikel over te dikke paarden dat olie een bom is aan calorieen (iets wat ik ook wel wist)...nu geef ik al jaren olie n.a.v. haar koliek...wat kan ik dan als vervanging geven om de boel binnen smeu te houden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:11

dam! geef hier ook olie :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:14

Ik heb de olie er al snel uitgegooid, maar volgens mij zit het ook in safe and sound?

Ik vind je fjord er goed uit zien SuperRoos, dat gaat zeker de goede kant op.

Grietje verhaart nu opeens super sinds een paar dagen, terwijl ze dit jaar heel slecht uit haar vacht komt. Kan ik hieruit concluderen dat de gb zijn werk begint te doen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:57

capopjekop schreef:
Ik ben benieuwt wat ze ervan zegt SuperRoos. Mijn dierenarts heeft me dat spul aangeraden voor Grietje toen ir nog niet was vast gesteld, hij heeft al veel hoefbevangen paarden daarmee zien opknappen. Bij ons deed het echter niet veel.

Dan zou ik al benieuwd zijn waarom het niet werkt want puur in theorie zou het voor elk paard de oplossing moeten zijn omdat het suikers uit het lichaam afvoert die hoefbevangenheid en IR veroorzaken.. Erg apart allemaal, misschien ook eens een topic aan wagen :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:59

Mss heb ik het niet lang genoeg gevoerd, ik ben na 2 pakken gestopt.

Mijn dierenarts raadt het me ook aan om dat naast de gb bij te voeren, maar ik vind het eng om meerdere dingen bij te voeren. Zeker omdat mijn dierenarts nu pas voor het eerst met gb werkt.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 18-05-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt