SuperRoos schreef:Djuno, belangrijke dingen om IR goed te kunnen testen staan ook in de opening, paard 12 uur laten vasten van tevoren, dus dan bijvoorbeeld een nachtje op stal en in de ochtend om 8 uur gelijk laten prikken is voor het paard het minst storend..
Je moet zeker weten dat het dier geen pijn of stress heeft, deze laten beiden de insuline soms torenhoog worden waardoor je dus een onbetrouwbare uitslag hebt..
Ook moet het bloed direct gekoeld worden en daarvoor heeft de GD in Deventer bijvoorbeeld speciale pakketjes die je DA aan kan vragen..
Wij staan er hier ook steeds weer van te kijken dat er nog steeds erg veel dierenartsen zijn die niet op de juiste manier controleren maar voor dat bedrag (meestal wel boven de 100 euro) mag het van mij wel in 1 keer goed gedaan worden zodat je ook goed weet hoe het paard behandeld mag worden..
De foto die je nu plaatst vind ik er aardig uit zien, natuurlijk zien we overgewicht maar zie nog geen extreme IR kenmerken zoals bijvoorbeeld de fjord (Fiek van mij) en de billen van de ijslander op de foto's in de opening..
Niet onverstandig om nu te laten testen zodat je weet hoe het ervoor staat maar misschien sowieso een reden om te zien of je het een en ander aangepast kunt krijgen, je noemde dat meerdere paarden overgewicht hebben en zo na de winterperiode, als ze nog niet in de wei hebben gestaan, is dat een beetje onnatuurlijk, is juist de periode dat de paardjes allemaal een beetje hun normale figuur terug kunnen krijgen..
Nou heb allels nauwkeurig doorgesproken met de DA...vanavond om 21.00 uur gaat ze op stal en ze wordt morgenochtend om 09.00 geprikt op IR, magnesium, selenium en vit. E
Heb haar ook gevraagd of zij wel wisten HOE een behandeling in te zetten..ja dat wist ze en ze werken ook samen met iemand van het GD geloof ik die er veel onderzoek naar gedaan heeft (ben zijn naam kwijt maar begon met een K geloof ik.
Hopelijk heb ik a.s. vrijdag de uitslag.
De reden waarom die van ons zo dik de winter uitkomen is dat we hier nu pas 3,5 maand staan...daarvoor hebben ze, op de vorige stal, nog een aantal maanden kuil gehad.
Op de laatste foto valt ze idd mee...maar in het echie is ze wel dikker maar op een één of andere manier kan mijn lens dat niet aan
...en toont ze op foto's altijd voordeliger.