[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:54

weet niet meer of ik het zostraks hier nou ergens gelezen had...maar ook ik wilde vandaag gaan ontwormen en vroeg me af hoe lang je dan moet wachten met geven van Drainage Comp.
Heb de Paardendrogist gebeld en die hebben navraag gedaan bij Groene Os.
Advies...eerst wormkuur, dan voor zekerheid 2 dagen wachten en daarna kun je (weer) Drainage gaan geven. Zo heb je een optimale werking van de wormkuur.

wuswa

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:25

Ik heb ervaring met Cavalesse. Ik heb het vorig seizoen gegeven. Bij mijn merrie was de jeuk (buik flink en manen een beetje) niet weg maar ik heb geen deken hoeven gebruiken. Zoals ik al eens geschreven heb, weet ik niet hoeveel last ze gehad zou hebben als ik het niet gegeven had. Ik ga het dit seizoen weer gebruiken en begin er nu mee. Het is erg belangrijk dat je er vroeg in het seizoen mee begint.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:27

Belliebel schreef:
wie o wie heeft er ervaring met Cavalesse?

Wij gebruiken sinds vorig jaar Cavallesse, en het bevalt erg goed.
Onze pony loopt nu de hele zomer zonder deken en de hele dag buiten en heeft nergens last van. 1 x per dag moet ze een paar ml van dat spul nemen ( doe ik op een broodje) en dat was het. Er zit een tube creme bij voor het geval ze toch een schuurplekje krijgen. Maar dat heb ik nog niet hoeven gebruiken.
Je moet het 3 weken geven voordat het gaat werken en de deken af kan. Ik ben nu twee weken bezig. Ze heeft nu nog de herfts/voorjaarsdeken op. Maar volgende week gaat die af, en dan komt er ook niks meer op.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:35

Is dat duur spul die cavallesse?
En zijn er ook mensen met mindere ervaringen hiervan of die er bijna niks van merkte?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:01

Laatst bijgewerkt door YvonneV op 30-03-10 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:07

Ik wil donderdag beginnen met de drainage comp. druppels. Alleen ik wil haar eigelijk ook een vitaminespuit geven. Dit krijgt ze eigelijk elk jaar voor het weidenseizoen.
Ze heeft de hele winter op het land gelopen en is weinig in handen geweest. Ze kreeg iedere dag een handje ponybrok en daarnaast hooi. Nu voor het zomereczeem seizoen wil ik weer haar weer even terug in balans brengen. Daarom ook de drainage druppels.

Raden jullie dan aan om wel een vitaminespuit te geven of niet?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:17

ik denk dat je dan ook eerst de vitaminespuit moet geven en twee dagen daarna met de compositum starten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:22

Vitamine spuit doe ik eigenlijk nooit, volgens mij heeft dat bij gewone paarden (dus in normale conditie) niet zoveel nut?

In een ande topic las ik een tijd terug iets over haarlemmerolie, daarvan wordt door sommige mensen (o.a Djuno hier op bokt) een flesje gegeven na het ontwormen, dan werkt het ontwormen beter ofzo geloof ik.
Ze is sinds kort stalgenoot van mij , zal haar er eens naar vragen. Had het hier ook aleens genoemd, omdat er nogal wat eigenschappen inzitten die voor eczemers ook goed zouden kunnen zijn (o.a werking tegen insectenbeten en bevordering van goed darmstelsel, uit mn hoofd).

De Cavelesse ben ik ook wle benieuwd naar, hoe duur dat per maand ongeveer is. Heb een mooi paard en wil daar graag wat langer dan 3 maand per jaar van genieten -het oog wil ook wat :D - dus dekenloos zou super zijn en ovor hem vast ook vel fijner.

Wij zijn dit weekdn verhuisd en ben daardoor nu al 3dagen niet geweest bij Wisse, vanmiddag even kijken hoe meneer erbij loopt.
Vrijdag ga ik even met hem longeren, tot die tijd aleen ff een aai en een knuf, dus 'schade'door jeuk kan ik dan pas vaststellen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:26

Wie heeft ervaring met de vliegendeken met hals die nu bij de welkoop te verkrijgen is voor 44 euro. Twijfel tussen deze of een uv werende vliegendeken.

Mirjam

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:29

waar is dat cavalesse te verkrijgen?
ben ook wel heel benieuwd namelijk :-)

Ik haak even in op de winterpeeen, hier zitten idd te veel suikers in en mijn haflinger is er hoefbevangen van geraakt.
Ik voer het niet meer in elk geval :+

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:41

Wordt nu ook erg benieuwd naar die Cavalesse!
En gebruiken jullie (al gebruikers ervan :D ) ook nog wel eens andere dingen (zoals Drainage Comp) erbij, of alleen dat???

Dat zeg je mooi Opisopshop, hetzelfde dacht ik afgelopen week namelijk..."jammer dat m'n mooie vent z'n pyama weer aan moet" ;)

Ben ook erg benieuwd naar de kosten.

Ow en nog een vraag mbt de Cavalesse ... waren jullie paarden "erge" schuurders/eczemers of de wat "lichtere" gevallen (goh wat klinkt dat fraai)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:42

Steffie89 schreef:
Ik wil donderdag beginnen met de drainage comp. druppels. Alleen ik wil haar eigelijk ook een vitaminespuit geven. Dit krijgt ze eigelijk elk jaar voor het weidenseizoen.
Ze heeft de hele winter op het land gelopen en is weinig in handen geweest. Ze kreeg iedere dag een handje ponybrok en daarnaast hooi. Nu voor het zomereczeem seizoen wil ik weer haar weer even terug in balans brengen. Daarom ook de drainage druppels.

Raden jullie dan aan om wel een vitaminespuit te geven of niet?

je moet even kijken wat er in je vitaminespuit zit aan vitamines.
zijn vaak maar een paar dingen.
kun je beter krachtvoer geven,want daar zit veel meer in wat paarden kunnen gebruiken.

cavalesse in gewoon een voedingssupplement, een van de zovele. :P
maar het verschil hier in is dat er in cavalesse nicotinamide bevat
en dat gaat de vorming van histamine tegen wat dan minder jeuk zou veroorzaken.

valt te proberen, ik ben namelijk een groot voorstander om eczeempaarden een mutlivotamine te geven,dus is dit middel ook geschikt

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:46

zou het dan ook helpen als je "gewoon" nicotinamide bij geeft? ;)
Of is dat niet het enige wat "anders" is aan Cavalesse en dus helpt?!?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:47

mirtje27 schreef:
Wie heeft ervaring met de vliegendeken met hals die nu bij de welkoop te verkrijgen is voor 44 euro. Twijfel tussen deze of een uv werende vliegendeken.

Mirjam

nog geen ervaring Mirtje, maar heb hem wel gekocht. Voor de extreem warme dagen, dan doe ik z'n "pyama" uit en krijgt ie deze op ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:53

IndianaJones schreef:
zou het dan ook helpen als je "gewoon" nicotinamide bij geeft? ;)
Of is dat niet het enige wat "anders" is aan Cavalesse en dus helpt?!?

ik heb geen idee,ik ben er ook al mee bezig geweest om dat uit te zoeken.
in de meeste paardenvoeders zit geen vitamine b3 toegevoegd.
equifyt heeft het wel geloof ik.

nadeel is dat je niet weet hoeveel nicotinamide er in de cavalesse zit en hoeveel je geven moet.
ik weet wel al dat er geen overdoseringsrisico is.

schijnt dat in marmite ook veel vitamine b3 zit dus je kunt je paard ook een boterham met marmite geven :D

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:56

ow nou dat staat hier op m'n werk wel in de kast, hahahha
En dan zo'n pilletje nicotaminde erbij voor jeuk.

Nee hoor...ik ben nu aan het dollen. Ben echt heel benieuwd naar dat Cavallesse...ik zie het ergens staan voor ongeveer 75 euro per maand en dan heb je 3 zakjes van 20 gr. Dat moet opgelost in water (??) en paard tot 500 kilo moet 2 gram per dag en paard erboven moet 3 gram per dag.
Hoe doe je dat dan, ivm oplossing in water?! Want je moet de 20 gram in 1x oplossen?? Of luul ik nou wat dom in de :o? ruimte...solly :o? ik snap het niet heeeelemaal... :\

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:58

wow, dat goedje kost E75 per MAAND?? Of per zomer?

Farmaceutische vorm
Voedingssupplement (poeder) en tube met crème

Samenstelling
Voedermiddelen: natrium bicarbonaat 1%,
Nutritionele waarborgen: ruwe proteïne 0%, ruw vet 0%, ruw celmateriaal 0% ruwe as 0%, natrium 0,27%
Toevoeginsmiddelen: 3-pyridinecarboxamide 99%

Eigenschappen
Fidavet Cavalesse is een natuurlijk voedingssupplement, dat helpt om uw paard van binnenuit te beschermen. Fidavet Cavalesse Topical is een huidverzorgende gel, die helpt om de jeuk tijdens de zomermaanden langs de buitenkant te verlichten. De combinatie van Fidavet Cavalesse en Fidavet Cavalesse Topical helpt om de jeuk waarmee staart- en maneneczeem gepaard gaat, te verlichten en de geïrriteerde huid te kalmeren. Ze bevordert ook de snelle genezing van (open) wonden en werkt een snelle regeneratie van de huid in de hand.
Terug naar boven

Doeldier
Paard/pony

Indicaties
Bij staart- en maneneczeem

Contra-indicates
Geen

Bijwerkingen
Fidavet Cavalesse is een natuurlijk product en heeft geen neveneffecten.

Dosering
Paarden en pony’s van minder dan 500 kg: 2 ml per dag
Paarden van meer dan 500 kg: 3 ml per dag
Terug naar boven

Verpakking
Doos met 3 zakjes van 20 gram poeder voor gebruik op het voeder. Een doseerspuit, flacon en een tube crème 60 ml.

Toediening
Voedingssupplement voor oraal gebruik
Crème voor uitwendig gebruik

Toepassing
Doe de inhoud van 1 zakje in de flacon en vul de flacon tot aan de markeerstreep (80 ml) met kraanwater. Goed schudden tot een heldere oplossing ontstaat. Cavalesse is nu klaar voor gebruik.

Dien de dosis eenmaal per dag toe. Meet de juiste dosis van het product af met behulp van de pipet en sprenkel die hoeveelheid over het voer of op een snee brood of een suikerklontje, dat u vervolgens aan het dier geeft. Sommige paarden hebben mogelijk een hogere dosis nodig, als ze onvoldoende op de behandeling reageren.

Breng Cavalesse Topical gel aan op de geïrriteerde huid. De frequentie en periode van toediening kunnen variëren in functie van de ernst van de huidirritatie.

http://www.diergeneesmiddelen.com/caval ... _l_nieuw_l

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:04

nee, nu lees ik het anders...hahaha. Hebben het over 2 ml ipv 2mg. En je gebruikt 20gr van dat spul op 80ml. water. Dan heb je dus ongeveer 80ml waarvan je 2 (of 3) ml per dag moet geven?!?! Dan is het niet zo gek duur.
Maar dan vergis ik me weer enorm zeker :D ;)

(zoals ik het nu lees zou je dan ongeveer.....80ml...2ml per dag, is 40 dagen met 1 zo'n zakje van 20gr kunnen doen. Zitten 3 zakjes in, dus dna zo'n 120 dagen...zo'n 4 maanden voor 75 euro?!?! Dat valt me mee, maar klopt zeker niet :D )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:28

vitamine b3 (nicotinamide)
zit ook in biergist.
snap nu ook dat bij sommige paarden biergist echt best wel werkt.
ap heeft het ook gehad, en ik had het idee dat hij toen wel wat minder jeuk had
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-03-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:34

Interessant allemaal
k heb net mn drainagekuur binnen.
Ik doe het 1 maal daags.
Zit alleen te twijfelen, beginnen met 5 of met 10 druppels?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:48

Hallo, ik meld me hier toch ook even, na wat mee te hebben gelezen.
Mijn shet was vroeger een extreme ZE'er. Maar sinds ik met eczeemdekens ben begonnen gaat het super met haar. Ze heeft nog nooit zulke lange manen gehad als nu.. <3 :D

Het enige waar ze nog jeuk en korstjes blijft houden, is bij haar uiers, omdat de deken daar niet zit.. Nu wilde ik eigenlijk zelf een soort uierflap in elkaar knutselen.. :Y)
Maar nu kwam ik een link naar Fly free dekens tegen, waar dus een uierflap bij zit!
Heeft iemand hier ervaring met de duurzaamheid van de dekens? Hij is namelijk wel wat duurder, maar als ie nou sterker is en dus langer mee gaat, hoef ik niet achter de naaimachine te gaan zitten. De pagony eczeemdekens van Divoza gaan bij mij namelijk maar 1 zomer mee helaas..
Ben erg benieuwd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:31

Ik zie zo tegen zo'n deken op...... Mijn ZE-merrie loopt in een kudde met 4 andere paarden waaronder een veulen van vorig jaar waar mijn ze-er enorm mee speelt. Er is geen toezicht daar. Weliswaar ben ik er 2x per dag maar dat noem ik geen toezicht. Ik zie allerlei rampen voor me zoals paard verstrikt in deken, jaarling die gespen loskrijgt en doorslikt etc.etc.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:32

hmz, ik denk dat een goede deken daar tegen moet kunnen hoor...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:54

Wortels komen er hier nooit meer in ;)
Geef nog liever zo af en toe een appeltje.

Maar beste is gewoon alle extra's schrappen.

Die van mij heeft geen jeuk hóór :D
Loopt onder deken.
Manenkam is echt heerlijk soepel en manen zijn superzacht.
Overigens al sinds paar dagen gestopt met drainage.
Wil toch kijken of ze zonder de zomer doorkomt.
Ben benieuwd.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:06

Ik heb net ook mijn drainage binnen gekregen. -Top service trouwens van de paardendrogist! Zondagavond besteld, en nu al in huis-.
Ik begin donderdag met de kuur, en ik ga hem ook 1x per dag geven. Nu twijfel ik dus ook over de dosering. Hoe doen jullie dat precies, er zit namelijk geen gebruiksaanwijzing bij..
Laatst bijgewerkt door Deau op 30-03-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt