Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:35

Liever wat tientjes kwijt dan een hele pony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:38

DeSa schreef:

Mee eens. Maar als het niet nodig is omdat het hier nog niet heerst, is het zelfs zonde van die paar tientjes.

Bovendien is ook een vaccinatie (iedere vaccinatie) een risico. Daar weleen bij stilgestaan?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:39

Zo dierenarts gebeld en hij gaat het vaccin bestellen..
Hoop volgende week de eerste enting te geven..
Inderdaad wat DeSa zegt: Liever wat centen kwijt als me paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:43

Cassidy schreef:
DeSa schreef:

Mee eens. Maar als het niet nodig is omdat het hier nog niet heerst, is het zelfs zonde van die paar tientjes.

Behalve als je niet weet hoe snel het virus zich gaat verplaatsen. Niemand kan in de toekomst kijken, maar dit virus laat zich erg lastig voorspellen. Bij ons op stal zijn heel veel vogels, waaronder ook kraaien of kraaiachtigen. Stel dat het virus daar terecht komt, dan heb je pas echt een probleem. Je ziet op heel veel stallen vaak ontzettend veel vogels en die kunnen dus als bron dienen voor de ziekte. Daar wel eens bij stil gestaan?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:45

Zeker wel Cassidy. Het risico dat mijn ponys dood gaan door vaccinatie is kleiner dan het risico wanneer het virus hier is.
Enten wanneer het virus hier is, is al te laat.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:47

Lovely schreef:
Frenka, LTO heeft geconstateerd dat het virus nog niet in Nederland en West-Europa is, maar dat wisten we toch allemaal al :). Er staat ook dat niemand weet wanneer het hier wel komt en dat was ook al bekend. De farmaceut zegt dat het heus wel hier komt, maar niemand weet dat zeker. LTO spreekt dat niet tegen en daarom zie ik niet zoveel waarde in het bericht. WNV is gevaarlijkst tussen april en september en als je wilt enten moet je dat dus voor die tijd doen. Dat puntje wordt door LTO weer gemist en dat vind ik dus niet zo handig.

wat valt er bij jullie onder west europa,
het is namelijk wel in engeland, italie, oostenrijk
en er zijn verdachte gevallen in duitsland en twente (even voor de duidelijkheid NL twente!!)

als het net zo snel oprukt zijn dat maar kleine stukjes,aangezien er tussen de 1e en 2e enting 5 weken moet zitten is de kans groot dat je dan te laat bent... er zit niet meer risico aan dan bij een influenza (=antwoord van 3 DA) zelfs oudere paarden kunnen geent worden.

de dierenartsen zeggen dat er nu nog geen gemuteerdvirus is, dit kan wel gebeuren maar als je nu ent helpt het zowieso en worden de paarden minder ziek bij het gemuteerde virus, omdat je elk jaar kan enten wordt de enting dan ook aangepast enz.
(en nee ik heb dit niet van mijn eigen dierenarts maar van een DA waar van ik van te voren had gezegt dat ik niet bij hem zou enten enz dus ik spekte zijn kas er niet mee)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:54

Er kunnen helemaal geen besmettingen in Twente zijn, het muggenseizoen is nog niet eens begonnen. Zit elkaar hier nou geen angsten aan te praten, ALS het in Nederland nodig wordt te enten, komt er echt wel bericht uit Utrecht.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:57

Toch zie ik hier al wel muggen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:05

het stikt bij ons al van de muggen. Word er gek van. Zijn grote steekbeesten. Er heeft er 1 me geprikt en ik word gek van de jeuk en heb een hele bult er van. Had stille hoop dat door de vorst weinig ongedierte zou komen maar geloof niet dat dat m word.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:20

Bij mij komen ze dinsdag de basis zetten, even genoeg ellende gehad.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:58

eigenlijk zou het nu nog ff moeten vriezen idd :D
Verder ga ik enten als ze dat oproepen, aankomende maandag een voorlichting over het virus in Hellendoorn

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:22

Waar is die voorlichting in Hellendoorn? Moet je je daar voor opgeven of is de toegang vrij?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:23

Zojuist de DA gesproken en ik betaal per enting E 45,00..
Doe het samen met 6 andere paarden..

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:32

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:32

Hmm hier is geen entstof meer te verkrijgen... Toevallig gisteren de DA over aan de telefoon gehad...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:06

Mijn paardje krijgt dinsdag de eerste enting voor het WNV..
Kosten zullen E 35,00 per paard zijn..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:09

Mijn pony heeft hem vandaag gehad! Over 4 weken weer :j 42 euro p.st. over 4 weken krijgt ie zijn 2e en dan jaarlijks. ben blij dat ik het gedaan heb. Of ie werkt of niet, voorkomen is beter als ...

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:10

hoop niet dat het deze kant op komt. werk op een paarderusthuis. staan rond de 40 paarden...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:12

Ik wil het risico gewoon niet nemen. Ik was er eigenlijk helemaal niet zo mee bezig pas toen ik zag dat meerdere mensen op stal een afspraak hadden deed ik maar mee. Ik voorkom het echt liever. Wie weet hoe het virus verloopt. Misschien gaat het wel weg of komt het hier helemaal niet maar voor het zelfde geld is het hier sneller als we denken en ik heb geen zin om me daar druk over te moeten maken.. :n

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:13

Wij nemen in ieder geval ook geen risico, we reizen nogal met de paarden, dus de da komt dinsdag langs om te vaccineren, baadt het niet, schaadt het niet

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:51

Ik heb hier echt nog niemand gehoord over die enting? Dierenartsen vinden het hier ook niet nodig.

Heeft het zin als je de enige op stal bent die ent?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:53

Nessah schreef:
Ik heb hier echt nog niemand gehoord over die enting? Dierenartsen vinden het hier ook niet nodig.

Heeft het zin als je de enige op stal bent die ent?

Als je je paard als enige ent, is hij nog voor 97% beschermd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:55

heeft iemand misschien een betrouwbare bron met hoe en wat over het enten? Dus betrouwbaarheid en waar het virus allemaal actief is op dit moment?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:19

_shana_ schreef:
Wij nemen in ieder geval ook geen risico, we reizen nogal met de paarden, dus de da komt dinsdag langs om te vaccineren, baadt het niet, schaadt het niet

Als je veel reist is het zeker raadzaam om te enten. Mijn d.a. houdt het scherp in de gaten en gaat over tot collectief enten wanneer het nodig lijkt (is idd niet de vraag of, maar wanneer). Ik vertrouw wat dat betreft maar op haar, ze zit toch dichter bij het vuur.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:26

nee geen betrouwbare bronnen, alleen de DA's zelf die mensen hier gebeld hebben..