Eefida in kritieke toestand, helaas niet gehaald, update p17

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:00

Een hopeloze situatie wordt niet anders door een andere DA te bellen. Dat aandringen hier op bokt van 'vraag een second opinion' vind ik wrang overkomen, net alsof de TS of een andere arts er wat aan kan doen als het veulen overlijdt en haar anders wat te verwijten valt. Ik moet zeggen dat ik het heel ernstig vindt klinken allemaal.

Ik zou het persoonlijk ook doen hoor, bevestiging zoeken dat er echt niks meer aan te doen is of juist wel, maar op een gegeven moment is je erbij neerleggen de enige juiste keuze.

Wat is de kans van slagen van een operatie? Wat voor paardje houdt je straks over? Hoeveel schade is er al? Hoe zwaar is de operatie voor het dier?

Misschien dat er vanmiddag nog een ontzettend positief bericht komt, dat zou fijn zijn maar anders
Tjady: je hebt gedaan wat je kon door je veulen naar Wolvega te brengen en nog eens te bellen met iemand anders, wat er ook gebeurd ik hoop dat je er vrede mee hebt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:04

[***] schreef:
Een hopeloze situatie wordt niet anders door een andere DA te bellen. Dat aandringen hier op bokt van 'vraag een second opinion' vind ik wrang overkomen, net alsof de TS of een andere arts er wat aan kan doen als het veulen overlijdt en haar anders wat te verwijten valt. Ik moet zeggen dat ik het heel ernstig vindt klinken allemaal.

Aangezien ze zelf met een heel dubbel en onzeker gevoel zit en het om het veulen en haar kan is het toch geen raar, maar goedbedoeld advies?
De artsen in Wolvega staan voor een raadsel en kunnen niks meer doen, antwoord op haar vraag: maar wat heeft ze dan? blijft onbeantwoord.
Al is het maar om haar 100% zeker van haar beslissing te maken, mocht ze dit graag willen en mocht de toestand van het veulen dit toelaten.

Hetgeen wat ik dikgedrukt heb gemaakt uit jouw tekst heeft toch niemand genoemd?

TS veel sterkte met je beslissing welke dit ook mag zijn.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:14

@ Janne: waar kom jij nu mee?
Wij gaan TS toch nooit verwijten een beslissing te nemen?

quintusgl

Re: Eefida in kritieke toestand opgenomen kliniek Wolvega.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:16

Janne: Ik denk dat het met alle goede bedoelingen geschreven wordt. TS geeft aan zelf erg te twijfelen omdat er geen diagnose is gesteld. Wat is er dan verkeerd aan om nog ergens anders te vragen of zij nog iets weten, of dat het idd einde verhaal is. Verwijten zullen hier nooit worden gegeven want ik en andere met mij, zien dat ze er alles aan doet en als het niet meer gaat dan gaat het niet meer, andere DA informatie of niet.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:19

[***] schreef:

Ik zou het persoonlijk ook doen hoor, bevestiging zoeken dat er echt niks meer aan te doen is of juist wel, maar op een gegeven moment is je erbij neerleggen de enige juiste keuze.

Wat is de kans van slagen van een operatie? Wat voor paardje houdt je straks over? Hoeveel schade is er al? Hoe zwaar is de operatie voor het dier?

Misschien dat er vanmiddag nog een ontzettend positief bericht komt, dat zou fijn zijn maar anders
Tjady: je hebt gedaan wat je kon door je veulen naar Wolvega te brengen en nog eens te bellen met iemand anders, wat er ook gebeurd ik hoop dat je er vrede mee hebt.

Jannie, wat jij nu zegt zijn ook mijn gedachten. Ik geloof niet dat mij veulen er beter van wordt, door als een kip zonder kop, rond te gaan bellen en haar in een trailer door heel nederland te gaan slepen.
Ik ben heel blij dat een ieder hier op bokt, zo begaan is met de situatie en ook adviseert voor second opinion. Ik vind het niet wrang. Ieder zegt het met een goede intentie. Maar begrijp wat je bedoeld.
Ik heb contact gehad en dat had ik niet gedaan als jullie het niet zo zouden gezegd hebben. Ik was het strijden al moe.
Ze gaven aan dat ook zei het een zeer complexe situatie vinden en mede door dat zij het veulen niet zien. Ik mag ten alle tijden komen voor een second opinion. Ik denk dat ik vanmiddag dat ook bespreek met mijn dierenarts.
Ik wil hem ook nog vragen naar bv een experimentele operatie dat hij haar open maakt en dan kijkt wat er aan de hand is. Mocht het een verloren zaak zijn, dan kan ze ter plekke in slapen. Ik denk bv aan wat als erbij sectie uit blijkt dat er een kleinigheid aan de hand geweest was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:20

Misschien heel lomp van mij om dit te zeggen.

Ik weet niet of je z'n reis in de trailer dit veulen nog aan moet doen?
Ik snap dat je ontwetend bent en dat je alles wilt doen voor je veulen wat je kan.
En dat is natuurlijk ook NOOIT verkeerd.

Maar soms heb je gedaan wat je kon.

Als het veulen het nog aankan en jij hebt de bevestiging nodig van een andere DA dan moet je dat zeker doen.

Succes en heel veel sterkte TS.
Maar bedenk wel dat je alles gedaan hebt wat je kon.
Ookal zou je geen second opinion nemen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:21

Door mijn verdriet met jullie te delen, komt het uiteindelijk goed. Ook als ik haar kwijt raak.
Dank jullie wel allemaal.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:23

tjady schreef:
Door mijn verdriet met jullie te delen, komt het uiteindelijk goed. Ook als ik haar kwijt raak.

Je bent tot je uiterste gegaan...

Sterkte... :(:)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:23

Daantjuhh, dat is ook wat ik zelf in afweging neem. Moet ik Eefida dit allemaal aandoen, omdat ik geen afscheid kan nemen.
Daarom vanmiddag overleg met de dierenarts, alle feiten nogmaals naast elkaar leggen en dan kijken wat ik moet. Vragen naar kosten experimenteel operatie en eventueel tijdens operatie euthaniseren.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:24

Eponastable schreef:
tjady schreef:

Je bent tot je uiterste gegaan...

Sterkte... :(:)

Idd... sterkte meid :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:27

fargo schreef:
Wat een naar bericht dat haar maag nog steeds vol zit.

Omdat mij dit bekend voorkomt, zal ik je in ieder geval wat meer achtergrond informatie verstrekken.
Mijn indertijd 18 jarige paard is in oktober 5 jaar geleden overleden in Utrecht aan koliek door een maagfalen; de maag behoort op een bepaalde manier te bewegen om te verteren; soms wordt de beweging verstoord of de beweging is van slag of de maag beweegt helemaal niet. Dat komt eens in de heel weinig gevallen voor en is erg moeilijk te constateren (pas bij opereren zie je meer) en eigenlijk alleen te verhelpen (vlgs mijn eigen DA) door dagenlang aan een infuus te staan en hopen dat de maag weer gaat functioneren zoals die hoort te functioneren. Het is ook een zeldzame afwijking die wel bij Friezen voorkomt, vertelden ze mij. Mijn paard had die tijd niet en is binnen een dag eraan overleden, zijn maag is uiteindelijk gescheurd. Een maag kun je namelijk niet opereren en vanaf de buitenkant kun je niet zien dat het de maag is. Mijn paard was echter al te slecht toen we in Utrecht waren en hij is daar na onderzoek ingeslapen.

EDIT Ik weet niet of mijn bericht uberhaupt bij de TS binnen is gekomen omdat er zoveel andere reacties zijn, maar omdat dit daadwerkelijk relevante achtergrondinfo kan zijn, quote ik mezelf nog maar even.

EDIT Deze afwijking komt soms voor en zoals vermeld ook door artsen in Utrecht en mijn eigen DA's is het heel moeilijk om dit van buitenaf te zien; WAAR zit het probleem, zit er een slag in de darmen, is daar iets mis waardoor de maag vol blijft of doet de maag het zelf niet.. Dat zie je dus pas bij een (kijk)operatie.

Er kan natuurlijk ook verderop in haar darmen een verstopping zijn waardoor haar maag niet leeg raakt, dit is meestal wèl te opereren!

Ik hoop dat het bij jouw veulen anders zal lopen, heel veel sterkte vandaag. Ik duim voor jou en je veulen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:36

Fargo, ik heb het gelezen. Ik zal zeker vragen of er sprake is van maagfalen. Momenteel schrijf ik alle vragen die in mij opkomen op, zodat ik het kan vragen vanmiddag.
Als ik alles op een rij zet, is het grootste probleem dat er niet duidelijk is, wat ze nu heeft. Was het wel duidelijk dan was een beslissing nemen veel minder moeilijk.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:38

Rspect voor hoe je alles afweegt Tjady, je bent een goede baas voor je veulen, denkt niet alleen aan jezelf maar ook aan haar!

gabriel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:41

tjady schreef:
Daantjuhh, dat is ook wat ik zelf in afweging neem. Moet ik Eefida dit allemaal aandoen, omdat ik geen afscheid kan nemen.
Daarom vanmiddag overleg met de dierenarts, alle feiten nogmaals naast elkaar leggen en dan kijken wat ik moet. Vragen naar kosten experimenteel operatie en eventueel tijdens operatie euthaniseren.

Hele nuchtere gedachte. Hele eerlijke gedachte vind ik dit.

Sterkte!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:42

gabriel2004 schreef:
tjady schreef:

Sterkte!

Ben ik het helemaal mee eens.
Vind je heel dapper TS.
En wat je ook doet, ik ben er van overtuigt dat het de beste beslissing zal zijn!

Sterkte.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:43

gabriel2004 schreef:
tjady schreef:

Sterkte!

Zeer zeker

Respect! :(:)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:45

Poeh, ik ben hier stil van. Heel veel sterkte wens ik jou voor de komende uren, meer kan ik niet doen voor jou al zou ik dat heel graag willen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:53

Heel veel sterkte vanmiddag, ik hoop echt voor jullie dat er een oplossing komt al is deze kans nog zo klein..

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:58

Ik hoop op een wonder voor je. Veel sterkte

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:02

Ook eens nagaan of het geen grass disease kan zijn. Dit zou kunnen de symptomen verklaren. Maar natuurlijk heeft dat ook een zeer slechte prognose...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:23

Hey

Ik wil je alleen heel veel sterkte wenden. Adviezen zijn er genoeg gegeven op dit moment.

Ik hoop dat je een keuze kan maken waar je vrede mee hebt en ook je lieve veulen.

Veel sterkte.

Liefs Mara

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:25

Heb net het hele topic doorgelezen. Ik wens je heel veel sterkte toe!
Mocht het de laatste dag van haar zijn, heel erg veel succes!
Je hebt in ieder geval gedaan wat je kon, meer kan je niet doen.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:28

hoi tjady ik wil je heel erg veel sterkte wensen.ik weet heel zeker dat je de juiste beslissing zal nemen.ik vind het vreselijk dat je in zo,n situatie zit.ik hoop nog steeds voor jou op een wonder.ik hoop dat ze jou lieve veulen kunnen helpen.nogmaals heel veel sterkte.diikke knuf.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:33

jaBa, staat ook op mijn lijstje met vragen. We gaan nu richting Wolvega. Trailer mee, weet niet hoe het gaat lopen. Ieder geval moet Angel anders mee terug.
Het is nu erop of eronder.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:33

Sterkte!!!

We duimen mee...