Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Een hopeloze situatie wordt niet anders door een andere DA te bellen. Dat aandringen hier op bokt van 'vraag een second opinion' vind ik wrang overkomen, net alsof de TS of een andere arts er wat aan kan doen als het veulen overlijdt en haar anders wat te verwijten valt. Ik moet zeggen dat ik het heel ernstig vindt klinken allemaal.
[***] schreef:Een hopeloze situatie wordt niet anders door een andere DA te bellen. Dat aandringen hier op bokt van 'vraag een second opinion' vind ik wrang overkomen, net alsof de TS of een andere arts er wat aan kan doen als het veulen overlijdt en haar anders wat te verwijten valt. Ik moet zeggen dat ik het heel ernstig vindt klinken allemaal.
Ik zou het persoonlijk ook doen hoor, bevestiging zoeken dat er echt niks meer aan te doen is of juist wel, maar op een gegeven moment is je erbij neerleggen de enige juiste keuze.
Wat is de kans van slagen van een operatie? Wat voor paardje houdt je straks over? Hoeveel schade is er al? Hoe zwaar is de operatie voor het dier?
Misschien dat er vanmiddag nog een ontzettend positief bericht komt, dat zou fijn zijn maar anders
Tjady: je hebt gedaan wat je kon door je veulen naar Wolvega te brengen en nog eens te bellen met iemand anders, wat er ook gebeurd ik hoop dat je er vrede mee hebt.
fargo schreef:Wat een naar bericht dat haar maag nog steeds vol zit.
Omdat mij dit bekend voorkomt, zal ik je in ieder geval wat meer achtergrond informatie verstrekken.
Mijn indertijd 18 jarige paard is in oktober 5 jaar geleden overleden in Utrecht aan koliek door een maagfalen; de maag behoort op een bepaalde manier te bewegen om te verteren; soms wordt de beweging verstoord of de beweging is van slag of de maag beweegt helemaal niet. Dat komt eens in de heel weinig gevallen voor en is erg moeilijk te constateren (pas bij opereren zie je meer) en eigenlijk alleen te verhelpen (vlgs mijn eigen DA) door dagenlang aan een infuus te staan en hopen dat de maag weer gaat functioneren zoals die hoort te functioneren. Het is ook een zeldzame afwijking die wel bij Friezen voorkomt, vertelden ze mij. Mijn paard had die tijd niet en is binnen een dag eraan overleden, zijn maag is uiteindelijk gescheurd. Een maag kun je namelijk niet opereren en vanaf de buitenkant kun je niet zien dat het de maag is. Mijn paard was echter al te slecht toen we in Utrecht waren en hij is daar na onderzoek ingeslapen.
EDIT Ik weet niet of mijn bericht uberhaupt bij de TS binnen is gekomen omdat er zoveel andere reacties zijn, maar omdat dit daadwerkelijk relevante achtergrondinfo kan zijn, quote ik mezelf nog maar even.
EDIT Deze afwijking komt soms voor en zoals vermeld ook door artsen in Utrecht en mijn eigen DA's is het heel moeilijk om dit van buitenaf te zien; WAAR zit het probleem, zit er een slag in de darmen, is daar iets mis waardoor de maag vol blijft of doet de maag het zelf niet.. Dat zie je dus pas bij een (kijk)operatie.
Er kan natuurlijk ook verderop in haar darmen een verstopping zijn waardoor haar maag niet leeg raakt, dit is meestal wèl te opereren!
Ik hoop dat het bij jouw veulen anders zal lopen, heel veel sterkte vandaag. Ik duim voor jou en je veulen.
tjady schreef:Daantjuhh, dat is ook wat ik zelf in afweging neem. Moet ik Eefida dit allemaal aandoen, omdat ik geen afscheid kan nemen.
Daarom vanmiddag overleg met de dierenarts, alle feiten nogmaals naast elkaar leggen en dan kijken wat ik moet. Vragen naar kosten experimenteel operatie en eventueel tijdens operatie euthaniseren.
gabriel2004 schreef:tjady schreef:Daantjuhh, dat is ook wat ik zelf in afweging neem. Moet ik Eefida dit allemaal aandoen, omdat ik geen afscheid kan nemen.
Daarom vanmiddag overleg met de dierenarts, alle feiten nogmaals naast elkaar leggen en dan kijken wat ik moet. Vragen naar kosten experimenteel operatie en eventueel tijdens operatie euthaniseren.
Hele nuchtere gedachte. Hele eerlijke gedachte vind ik dit.
Sterkte!
gabriel2004 schreef:tjady schreef:Daantjuhh, dat is ook wat ik zelf in afweging neem. Moet ik Eefida dit allemaal aandoen, omdat ik geen afscheid kan nemen.
Hele nuchtere gedachte. Hele eerlijke gedachte vind ik dit.
Sterkte!