laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:04

Jesito, ik had mijn zin beter moeten
omschrijven. De mensen die zich dood moeten schamen
zijn degene die zo hard op de TS in gaan, haar niet respecteren, je hoeft elkaars mening absoluut niet te delen :)

Ik ben meer net zoals Kiwiko :j!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:08

Ook ik vind het erg dapper van je TS!

Ik lees sommige reacties met verbazing, een paard moet eerst zover komen dat hij niet meer kan lopen van de pijn en dan laat je hem pas in slapen? Mijn god, hoe moet dat wel niet voor dat beestje zijn :\ Op deze manier rek je zijn leven alleen maar, stel je de dood uit en verleng je het lijden, dat iemand dan nog rustig kan slapen := Ik zou me doodschamen...

Of de pony pijn heeft is moeilijk te zeggen. Ik heb bij een merrie op stal gestaan die al een tijd kreupel liep, dan weer wat beter, dan weer minder. Tijdens haar laatste dagen was ze nog steeds even vrolijk :D het bleek echter dat hij pees zo beschadigd was dat zelfs als ze stilstond het pijn zou doen. Maar zij liet daar niks van merken!! Dit kwam dus ook echt als een schok en de eigenares heeft meteen ervoor gekozen om haar in te laten slapen.

Hoe zou jij je voelen als je erachter komt dat je paard zoveel pijn heeft, maar dat jij haar/zijn einde hebt zitten rekken?

Een ander paardje die ik heb gekend (is 30 geworden) was de laatste jaren naar mijn idee al op. Constant ziek, altijd weer wat. Stond altijd met gespreidde benen om de pijn te verspreiden. Een paar jaar terug had hij een tumor in zijn oog. Hij heeft een operatie gehad, en is er bovenop gekomen. Al had ik dit nooit meer gedaan op zo'n leeftijd (volgens mij was hij toen 27). Vaak is het herstel erg pijnlijk, helemaal als ze wat ouder zijn en het genezen langzamer duurt.
Uiteindelijk kreeg het paardje koliek, ging liggen en kon, maar ook wilde, niks meer. Pas toen hij al zelf bijna dood was maakte de eigenares de beslissing om hem in te laten slapen.

De lijdensweg werd verlengt door haar, omdat zij hem niet kon laten gaan. Ik snap dat echt niet...

Dat paard is je maatje, vaak je alles. Laat je die dan maar pijn lijden omdat JIJ niet zonder hem of haar kan? Ik begrijp dat dit een moeilijke beslissing is, maar de gezondheid van het paard gaat altijd voor.

TS: je moet naar je gevoel luisteren. Ik vind het echt schitterend dat je zoveel voor je paardje over hebt. Ze heeft 10 jaar heerlijke oude dagen gehad bij jou, en dan wil je haar, ondanks je eigen verdriet, dit mooie einde schenken. :)

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:30

Heel veel sterkte met het nemen van deze beslissing.. Je houd van hem en je wilt dat hij niet nog meer pijn krijgt.. Ik zou ook liever kiezen voor iets eerder inlaten slapen dan je paard zien lijden van de pijn.. Ik ken ook een paard, dat geen paardwaardig leven meer heeft, en die blijft ook maar leven omdat de eigenaar hem nog niet kwijt wil... dat vind ik dan echt egoistisch.. Maarja dat is mijn mening.. Je hebt dit paardje 10 mooie jaren gegeven, en als jij merkt dat hij niet meer kan moet je gewoon doen wat het beste is voor je paardje! Heel moedig om die vraag te stellen.. Veel sterkte!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:36

hee TS, wat een vraag allemaal niet op kan roepen..... onvoorstelbaar zoveel reacties.

wanneer ik naar de foto"s kijk, zie ik dat Pep achter flink ondertreedt. dat is normaal gesproken een houding om de pijn ergens in het lichaam op te vangen.

welke beslissing je ook maakt: sta er achter!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:51

hier nog iemand, die elke beslissing zal respecteren!
Wanneer jij je eigen pijn en behoefte op je dier bij je te houden minder belangrijk vind dan wat het beste is voor het paard, ben je in mijn ogen een bijzonder baasje!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:58

M3lisss schreef:
hier nog iemand, die elke beslissing zal respecteren!

Doen wij dat niet dan? ;) Want als dat niet zo lijkt: natuurlijk wel!

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:23

Ik wil hier ook even reageren.
Ik heb zelf ook een "bejaarde" dame van 37 jaar oud. (al 17 jaar in bezit)
Vanaf April tot oktober/november staat ze dag en nacht buiten, en de andere maanden in de nacht op stal en overdag buiten.
Ze heeft nog weinig tanden en kiezen en daardoor kan ze slecht eten.
Ik geef haar nu al zo'n 2 jaar lang dagelijks een "eigen slobbermix" (zemelen, brokken en musli) en ze doet het nog steeds, vermagerd niet verder, heeft lol en noem maar op.
Ik roep al 5 jaar dat dit vast haar laatste jaar is, maar ze is er nog steeds en geniet met volle teugen.

In het begin van het jaar kwam bij ons de smit en die wou haar kappen, ze ging hangen en plotsklaps viel ze plat op de grond, toen dacht ik helemaal dit is voorbij. Dus de dierenarts gebeld om haar te laten inslapen, ik had er vrede mee, maar wat doet mevrouw, 10 minuten voordat de dierenarts kwam, komt ze weer overeind en doet alsof er niets is gebeurd.

De dierenarts was gearriveerd, en ik het hele verhaal uitgelegd en hij heeft haar onderzocht, blijkt ze een soort van slaapstoornis te hebben, maar verder is er niets aan de hand met haar.

Vanaf dat moment dat ik dat hoorde ben ik blij voor mezelf en voor haar dat ik haar niet heb laten inslapen, ze is na dit voorval nog vrolijker en levenslustiger lijkt wel.

Het is en blijft je eigen keuze natuurlijk, wat je gaat doen, maar persoonlijk zou ik nog wachten. Het is gebeurt voordat je er erg in hebt en terug draaien kan je het niet meer.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:25

Lia: Narcolepsie?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:26

Jeetje, wat een topic...
Er is heel veel gezegd over de pony, maar volgens mij nog niet
zoveel over jou. De pony ziet er goed uit, ik hoop dat die van
mij op zo'n manier oud mag worden! Er is van beide kanten wat
te zeggen; de gebreken vóór willen zijn klinkt aannemelijk, maar
als je het dan hebt gedaan, weet je dan zeker dat je niet te
vroeg was?

Ik denk dat je nu op een punt bent waarop je jezelf moet gaan
afvragen hoe jij je gaat voelen bij een beslissing. Wat nou als je
er volgende maand voor kiest om haar te laten gaan? Weet je
zeker dat jij er dan al aan toe bent, je pony had het misschien
nog wel een half jaar of zelfs een jaar langer uitgehouden.
Maar als je haar nog een paar maanden langer laat staan, hoe
snel zal het aftakelen gaan?
Moeilijk, ik ben van mening dat beide beslissingen juist zijn. Ik zou
de beslissing pas nemen tegen de tijd dat ik voor mezelf zeker wist
dat ik er geen spijt van zou krijgen. Want daar moet jij mee verder
en dat doet pijn.

Kortom; ik zou de beslissing nemen waar ik het zelf het meeste mee
eens zou zijn en me het beste bij zou voelen.

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:29

@Nemurin; inderdaad, kon even niet op het woord komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:38

Misschien vreemde vraag. Maar zou je deze vraag ook hebben gesteld als er geen rijpaard in zicht was gekomen?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:34

mindim: ik denk niet dat je alle pagina's hebt gelezen, deze vraag is overbodig....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:47

Leuke plaatjes, leuke pony en nee, voor mij zegt het niks. :) Ik heb wel heel veel vertrouwen erin dat je een goede keus maakt. Als ik het verhaal over dat wandelen enzo lees begrijp ik je twjfels ontzettend goed.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:59

JuravelOX schreef:
Mijn mond valt open van verbazing.....
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.
Voor die tijd....nee echt niet.
En voor de artrose kun je ze ook wat geven van DA of iets homeopathisch ofzo en misschien een verlichtende massage.
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag! Ga geen ander huis zoeken, maar laat het beesje lekker lopen waar die nu is. En geniet samen! Dat zal je later dankbaar zijn!

Dit antwoord vind ik nergens op slaan... die welverdiende oude dag krijgt ze al jaren!
: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is: oh fijn, wachten totdat ze hartstikke veel pijn heeft en niks meer kan, dan mag ze dood.
Zal die even blij zijn dat haar baasje tot het aller-aller-allerlaatste moment gewacht heeft..

TS: je moet de keuze zelf maken. Wel kunnen we helpen, en ik zou zeggen: ze heeft een super fijn pensioen gehad zo te horen, en stel dat ze nou dadelijk ineens aftakelt en ze heeft heel erg veel pijn, dan krijg je juist spijt denk ik... een DA kan meestal toch niet binnen het uur bij je zijn, en het aftakelen kan heel snel gaan. Wel is het een heel moeilijke keuze om je paard te laten gaan, maar als hij al continue last heeft van de artrose enzo is dat ook geen lolletje. Je kunt het nog een paar weken aanzien, en pas wanneer het wat kouder wordt jezelf deze vraag opnieuw stellen. Maar natuurlijk heel goed dat je er nu al over nadenkt.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:02

muiszje schreef:
ik snap dat ik met deze fotos voor sommige mensen de discussie totaal verander. Op de foto's vind ik haar vrolijk en attent. FIlmpje uploaden lukt op het moment niet, zal ik morgen even doen. Geeft een reeeler beeld.

goed idee, want ze ziet er hier goed uit.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:04

Wat ik me vandaag gevraagd heb is inderdaad of ik er vrede mee zou hebben.. En ik kom er maar niet uit. Aan de ene kant voet het net alsof ik een verrader ben naar mijn allerbeste vriendin toe en ik haar laat vallen.. aan de andere kant denk ik: normaal trekt ze zomers altijd ZO ontzettend goe bij, en deze zomer absoluut niet,, dat ik denk dat de winter sowieso een hel wordt. Normaal is ze zomers moddervet (met mijn hulp) om zo reserves te hebben voor de winter,, maar nu vind ik haar zelfs al mager. Ze krijgt al een paar jaar Seniores Priores en daar voeg ik af en toe extra maismeel en vit.min en andere supplementen (behalve gluco sinds 3 jaar) en andere voeders aan toe. Ze krijgt op het moment naast 24/7 weidegang 4 kilo DS , verdeeld over 2 voerbeurten.
Gras eten gaat slecht,, langere stukken gras is " pruimtabac" ;) en kort gras gaat nog wel, maar ook steeds minder natuurlijk.

Ik heb aan mijn baas (en intructrice en vriendin) gevraagd of ze binnenkort met mij om de tafel wil zitten en bewust eens de voors en tegens tegen elkaar af wegen..

Vooral het verraad maakt me heel erg zwak.. Vandaag stond ik weer te kijken naar dr,, en ze keek naar mij. Zo moeilijk..
Laatst bijgewerkt door muiszje op 20-08-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:06

ik denk dat wij met zijn allen hier niet kunnen oordelen over wel of niet inslapen....we kennen de pony niet....en een foto alleen is niet genoeg lijkt mij.

TS ...jij als geen ander weet wanneer het 'tijd' is....jij kunt in haar ogen kijken....wij niet...
En probeer je 'lat' niet steeds te verplaatsen....ik bedoel...wanneer je misschien een jaar geleden dacht(bijvoorbeeld..)...als het wandelen niet meer gaat dan laat ik haar inslapen....denk je nu misschien....ach....als ze twee x per week wil wandelen gaat het nog....

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Wat inslapen betreft denk ik altijd....beter te vroeg dan een halve dag te laat....

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:09

Geerke , ik ben het helemaal met je eens. Je verwoord het goed :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:26

hinta schreef:
mindim: ik denk niet dat je alle pagina's hebt gelezen, deze vraag is overbodig....

Edit; reactie verwijderd;
Sorry, dacht dat je mij bedoelde, maar zie nu dat dat niet zo is.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:35

Ik denk dat je toch nuchter moet blijven denken.Je voelt het nu als een soort verraad,maar een paard kan geen verraad voelen.
Een paard weet niet dat hij volgende maand wordt ingeslapen,zelfs niet als het moment daar is.
Ik denk dat je je daarover ook niet schuldig hoeft te bevinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:41

Ik begrijp zo goed wat je bedoelt als je haar aankijkt. Het is voor een mens gewoon heel moeilijk. Niemand wil een dier kwijt. Maar je doet al jaren voor haar wat nodig is en je zal echt wel op tijd straks de beslissing nemen, wanneer die voor haar echt beter is om zo niet verder te gaan.
Natuurlijk is zo een oudje met kwaaltjes een stuk minder, maar als ze op is, zal jij dat als eerste zien.
Zoals ik eerder zei, als het straks idd kouder word is zo een afspraak zo gemaakt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:54

Zo, Net even kort gesproken met instructrice (die ik volledig vertrouw in oordeel). Zij adviseerde mij om aankomende week op stal een dagboekje neer te leggen en aan iedereen te vragen om per dag daarin iets op te schrijven over pepper: Hoe staat ze erbij, staat ze bij de kudde of apart? wat is je indruk? staat ze actief om zich heen te kijken of is ze aan het suffen etc?
Mijn instructrice is van mening dat Pepper Puur op haar karakter(die sparkle) nog leeft. En ze zei ook dat het best eens zo kan zijn dat pepper die sparkle meer heeft als ik op het erf rondloop, terwijl de rest van de tijd pepper gewoon "oud" is (om het even zo te benoemen). Vervolgens zou ik dan een afspraak moeten maken met mijn vertrouwde DA (die mij heeel erg heeft geholpen tijdens koliek periodes van pep, en dat ook de DA is, mocht het zover zijn, waaraan ik pepper toevertrouw) hem het dagboek voorleggen en hem te vragen hoe alles in zn werk gaat.. Wat hij verwacht van pepper aankomende periode als hij het dagboek en pepper in IRL ziet. Vervolgens dat te laten bezinken en dan een beslissing nemen.

Ik ben een persoon die toch wel veel waarde hecht aan meningen van naaste (dichterbij dan bokt dus) dus dit lijkt voor mij op het moment inderdaad een goed plan van aanpak.

Ze zei ook, mocht ik later denken: ik heb de grootste fout in mn leven begaan.. kan ik altijd dat dagboekje er weer bijhalen en denken: ohja,, daarom.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:00

dat vind ik een heel goed idee, over dat dagboekje. zo kunnen de mensen die dichter bij Pepper staan dan ons, hun mening geven over haar gedrag. en zo neem je met veel meer zekerheid en gerustheid de goede beslissing :)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:02

Wat een mooi idee TS! Dan kun je inderdaad later nog eens teruglezen hoe of wat.
Sterkte met je beslissing, je maakt hoe dan ook de juiste :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:07

Ik moet toch even zeggen dat ik het heel fijn vind hoe het eraan toe gaat in dit topic..
Het is makkelijker bespreekbaar voor mij geworden nu en dat scheelt al heeeel veel. Dacht eerst: niemand snapt dit toch..
Maar ondanks sommige reacties blijft het een aangenaam topic :)

THNX