Rhino in de buurt .....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:12

orban schreef:
In de prov. Antwerpen heb ik nog niet lang geleden een geval gehoord van een paard in Geel. Het paard zou gestorven zijn en dit is ook een bevestigd geval. De wedstrijden van de VOR zijn al tot volgende week zondag afgelast en bij de UDR dit weekend ook.

Dat zou de lrv ook is moeten doen, aflassen die handel, en niet alleen 8 tallen en parade rijden :S :7

xShanty

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:37

Hmm, misschien geruchten-en mag het niet.
Maar heb vandaag gehoord dat het in zoetermeer en delft zou heersen? Ook droes volgens mij. Komt nu toch wel steeds dichterbij dus als iemand dit kan bevestigen of ontkennen dan ben ik erg dankbaar.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:43

Als je even terug leest Shanty_Muis.. staat alles uitgelegd ;)
Maar in Berkel en Rodenrijs op stal Wooning, is droes geconstateerd.
En op de Blauw Gele Vendel in Pijnacker Rhino, na 24 juni zijn er geen nieuwe gevallen meer bekend, en ik geloof dat de incubatietijd 9 juli is afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:51

Hier in de buurt schijnt er ook Rhino te zijn, we hebben het er over gehad om alle paarden te enten maar niet gedaan. Onze fokmerrie gaat er der veulen van verwerpen en er zijn simpelere manieren om het van de stal weg te houden. Ik heb de volgende maanden geen wedstrijd en mensen van andere stallen komen niet (meer) bij ons bij stal.

Ik heb alleen een vraagje, is er ergens een centrale site waar je alle gebieden kan zien waar het vastgesteld is of waar onderzoek naar is?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:07

Jill_ schreef:
En op de Blauw Gele Vendel in Pijnacker Rhino, na 24 juni zijn er geen nieuwe gevallen meer bekend, en ik geloof dat de incubatietijd 9 juli is afgelopen.

Dat heb ik ook allemaal gelezen. Heb tot 3 weken terug gelezen, maar kon daar niets vinden over zoetermeer of delft. Ik weet dat pijnacker dichtbij Delft ligt, maar het ging mij dan ook vooral om zoetermeer. Iemand die nu in pijnacker staat (oud stalgenoot) kon stalgenoot van mij vertellen dat het ook in zoetermeer was, maar aangezien ik daar niets over gelezen had, vroeg ik het nogmaals.

Als het in pijnacker zit hoeven wij hier nog geen maatregelen te nemen, we hebben hier geen wedstrijdruiters op stal en dan stel ik mijn wedstrijden gewoon nog even uit/af.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:21

Over zoetermeer is nog geen enkele melding geweest..dus neem aan dat dat gewoon geruchten zijn.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:09

01 juli 2009
Stand van zaken rhinopneumonie op 01/07/2009
De faculteit diergeneeskunde te Merelbeke laat ons weten dat er momenteel in de provincie Antwerpen 6 bevestigde stallen zijn met zenuwstoornissen ten gevolge van rhinopneumonie. Het gaat om Wuustwezel, Brecht, Schilde, ’s Gravenwezel, Vlimmeren en Zoersel. Al deze stallen zijn in contact geweest met stal Hazebroeck op 30/5. De toestand op deze stallen is stabiel en de paarden zijn aan de beterhand. Voor het ogenblik is buiten de provincie Antwerpen nog geen enkel geval vastgesteld. Er worden nog een aantal stalen onderzocht, maar voor het moment lijkt de toestand gestabiliseerd. Voorzichtigheid blijft echter nog geboden tot een week of drie na de laatste melding van een uitbraak. Het advies van de faculteit diergeneeskunde dat u terugvindt in de tekst “update over rhinopneumonie” blijft gelden.

bron:http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/main.php?taal=nl&page=nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:50

JaBa schreef:
01 juli 2009
Stand van zaken rhinopneumonie op 01/07/2009
De faculteit diergeneeskunde te Merelbeke laat ons weten dat er momenteel in de provincie Antwerpen 6 bevestigde stallen zijn met zenuwstoornissen ten gevolge van rhinopneumonie. Het gaat om Wuustwezel, Brecht, Schilde, ’s Gravenwezel, Vlimmeren en Zoersel. Al deze stallen zijn in contact geweest met stal Hazebroeck op 30/5. De toestand op deze stallen is stabiel en de paarden zijn aan de beterhand. Voor het ogenblik is buiten de provincie Antwerpen nog geen enkel geval vastgesteld. Er worden nog een aantal stalen onderzocht, maar voor het moment lijkt de toestand gestabiliseerd. Voorzichtigheid blijft echter nog geboden tot een week of drie na de laatste melding van een uitbraak. Het advies van de faculteit diergeneeskunde dat u terugvindt in de tekst “update over rhinopneumonie” blijft gelden.

bron:http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/main.php?taal=nl&page=nieuws

En dit bericht doet me stiekem wel goed, dat het eigenlijk nog niet echt dicht in de buurt is. Nu hopen dat het hierbij blijft..

tatjanalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:58

Het zit dus ook bij roosendaal enz. en daar woon ik heel dicht bij,
weten jullie wat je er tegen kan doen, want ik heb al gelezen dat de vaccinatie niet goed helpt.

help me aub!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:10

@ tatjanalove; gewoon niet van stal weg gaan of je paard in de buurt van andere paarden van andere stallen houden. En daarbij heb je nog het voordeel dat het in belgie is he, en nog niet in nederland.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:58

Pijnacker ligt nog altijd in Nederland Marloes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:00

Ik had het over de stallen die in de buurt van Roosendaal last hadden van Rhino, iig waar het bevestigt is dan.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:01

Dat bericht van hierboven is ook uit Belgie.. Daar zullen ze waarschijnlijk geen Nederlandse gevallen bijzetten.

Idd Pijnacker en Delfgauw is toch echt NL :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:04

__Marloes schreef:
Ik had het over de stallen die in de buurt van Roosendaal last hadden van Rhino, iig waar het bevestigt is dan.

;)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:10

Handig dat ze in België een site hebben met de laatste stand van zaken. Is die er in Nederland ook?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:11

Jill_ schreef:

zover ik heb begrepen heeft pijnacker (blauw gele vendel) het netjes gemeld, zij hebben 2 paarden moeten laten inslapen. Maar nu blijkt dat het op andere stallen ook al was, maar die hebben helaas hun mond gehouden toen zij het vermoeden hadden. Weet ook van een stal dat mensen daar hun paarden hebben weggehaald toen het bericht kwam dat er sterkt vermoeden was van rhino op stal, tegen het uitdrukkelijke advies van stal en dierenarts. Dat is natuurlijk heel dom, want met zo'n lange incubatie tijd heeft je dier het virus waarschijnlijk al bij zich en zo wordt het alleen maar meer verspreid. Ik snap dat je flink zorgen maakt als je paard op een besmette stal staat, maar wees dan niet zo onverandwoord om hem/haar naar een andere stal te gaan verhuizen.

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:25

dit is echt erg, die inentingen zijn 85 euro voor 4 paarde

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:32

Hoe bedoelt u?

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:34

ik heb 4 paarden inentingen rhino: 85 euro voor ze allemaal

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:46

En wat is het probleem dan? Wat is nu 21 euro per paard? Ik denk dat ze toch veel meer waard zijn dan dat? Als je het er al niet voor overhebt om te vaccineren, dan vind ik dat wel jammer...

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:47

dat zeg ik niet he, ik vind het gewoon nogal duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:58

Ik vind ze ook nog vrij duur, zeker als je ziet dat dragende merrie's hun veulens ervan gaan verwerpen en daarbij de kans klein is dat het helpt.. Zelfs als je de hele stal ent. En het helpt nieteens tegen de vorm van rhino die nu heerst hoor ik net van onze DA.. Alleen tegen de gene waarmee ze niets lijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:02

__Marloes schreef:
Ik vind ze ook nog vrij duur, zeker als je ziet dat dragende merrie's hun veulens ervan gaan verwerpen en daarbij de kans klein is dat het helpt.. Zelfs als je de hele stal ent

En dat één enting al helemaal niet afdoende is, om de kans op rhino daadwerkelijk te verminderen (dus nog altijd niet uit te sluiten!!) moet je minstens vier keer per jaar enten. En als je dan vier paarden hebt staan, of zoals sommige bedrijven veertig of meer, dan wordt het een kostelijk grapje voor iets wat niet verplicht is omdat het niet afdoende werkt...

Dragende merries verwerpen hun veulen er trouwens niet van, het is juist omgekeerd: als je het ene paard ent en het andere paard niet terwijl die drachtig is, dan heeft die meer kans op verwerpen door rhino. Ent je alle paarden dan heb je dat risico niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:03

En daarbij die enting helemaal niet helpt.

Ik had net mn bericht geedit.