Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:20

ik gebruik nu ongeveer een maand pergolide, en ik heb wel het iedee dat het hem helpt. ik vind het nog moeilijk te oordelen maar met rijden is hij wel veel vlotter dan voorheen en zijn hoeven doen niet meer zo pijn dus ik het het iedee dat de hoefbevangenheid deels over is.

Jens krijgt nu een snufje magnesium, msm supplement dit doe ik door een halve schep muslie/brokjes en 1 tabletje pergolide stop ik achter in zijn mond. in de stal krijgt hij lekker veel hooi en wat stro en ik heb gister een doos hooiblokken gekregen. dit is hooi wat helemaal in een 4 kant blok is geperst. hier zijn ze dus heel lang mee bezig het uit elkaar te peuzelen.

ik geloof dat mij een doosje pergolide van 100 tabletjes 70 euro koste (zal nog even op de rek. kijken) dat betekend dus 70 cent voor een tabletje!!! en dus z'n 21,70 per maand.

natas113

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:23

Hey

Ik heb een pony van 25 jaar. Zij krijgt zo nu en dan een soort aanvallen, het lijkt wel epiliepsie. Heel eng om te zien.
De DA denkt aan ziekte van Cushing omdat ze vetbulten boven de ogen heeft en ook kreupel is. Ze is verder nog wle vrolijk gelukkig.
Is cushing eigenlijk wel te behandelen? Is er toevallig iemand die het doet? Zoja ben ik heel benieuwd hoe dit uitpakt...
Ik hoop snel op een reactie!!!

natas113

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:24

Hoe oud is jouw pony dan en welke symptomen had hij?
Bedankt voor je rectie!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:40

natas113 ik zou zeggen lees dit topic door dan zie je dat er best veel aan te doen is met medicijnen, en de aanvallen die je beschrijft kan zeer goed komen van de Cushing
Cushing is NIET te genezen maar kan met medicijnen wel behoorlijk goed onder controle worden gehouden.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:06

Hooiblokken? Nooit van gehoord. Waar koop je die en welk merk zijn die?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:09

natas113 schreef:
Hey

Ik heb een pony van 25 jaar. Zij krijgt zo nu en dan een soort aanvallen, het lijkt wel epiliepsie. Heel eng om te zien.
De DA denkt aan ziekte van Cushing omdat ze vetbulten boven de ogen heeft en ook kreupel is. Ze is verder nog wle vrolijk gelukkig.
Is cushing eigenlijk wel te behandelen? Is er toevallig iemand die het doet? Zoja ben ik heel benieuwd hoe dit uitpakt...
Ik hoop snel op een reactie!!!

Onze Willy is nu 27 jaar en in december nu bijna 3 jaar terug had hij ook steeds toevallen en angstaanvallen, dit kwam echt door de cushing. Omdat de epileptische aanvallen niet bij veel cushingpaarden voorkomen, weten niet alle DA's dat dit door de cushing kan komen/komt. Sinds wij de cushing zijn gaan behandelen en hij weer in balans is, heeft hij uiteindelijk geen enkele aanval meer gehad, al 3 jaar niet meer. In het begin nog heel soms wat angstaanvallen maar die zijn nu ook helemaal over. Ons paard verbeterde sterk door het geven van magnesium (daar werd hij rustiger van, het stresshormoon kwam meer onder controle) en het geven van pergolide (en provarium breeding).
Ik zou inderdaad dit topic eens goed doorlezen er staan veel ervaringen en tips in.

Hai Rumay :(:) - hoe gaat het nu?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:57

Wie van jullie heeft er ervaring met het (bij)voeren van lucerne of compactgras van Hartog ( of andere merken?

Ik heb nooit "rijk" hooi maar het is lang en stekelig. Maar ze krijgt het niet goed weg. En eet nauwelijks hooi.Ze staat nu nog op een "redelijke" goede wei. Maar straks als de winter echt komt en het gras nauwelijks meer groeit redt ze het niet op wat wintergras, en een paar handjes brokjes, een voederbiet en wat supplementen.

Rumay, Heb je het een plekje kunnen geven? :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:16

Willy krijgt luzerne van Hartog.
In de zomer als ze 'savonds geen hooi krijgen maar alleen overdag op de wei staan krijgt hij half emmertje luzerne.
In de tijd dat hij zijn hooi slecht wegkreeg (paar jaar terug) kreeg hij extra luzerne om toch genoeg vezels binnen te krijgen. Het jaar daarvoor wilde hij het niet eten, maar in de tijd dat hij zijn hooi slecht wegkreeg, smaakte de luzerne ineens prima en sindsdien krijgt hij altijd wel een handje of meer en vindt hij het erg lekker en krijgt hij het ook altijd goed weg.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:26

In de Hartog zit geloof ik wel melasse in de lucernne en in die subli niet maar die is weer een stuk duurder.
Daar merk jij niks van?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:44

eueueu ik weet zo niet welk merk en ik kan het op internet zo niet vinden, ik zal het even navragen. het zijn gewoon blokken van z'n 20 bij 20 cm. Jens vind ze erg lekker en nu het weer eerder donker is en ze weer langer op stal staan is dit een lekker extraatje :)

natas113

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:54

Hey ja die aanvallen zijn zo eng! Vorige keer viel ze met dr hoofd op de voerbak, daardoor is ze dus een tand kwijt geraakt!
Gister is er bloed en urine afgenomen voor verder onderzoek...Hoop deze week nog uitslag te krijgen..
Het is vorig jaar begonnen met die aanval..Toen dachten ze aan epilepsie en moesten we afwachten..Heeft ze veel bloedonderzoeken en injecties gehad maar het bloed was elke keer oke. Het is heel de tijd goed gegaan tot 2 weken terug. Ze kreeg weer aanval, is weer kreupel. Maar ze is verder nog wle vrolijk, hinnikt en oortjes naar voren..Maar het is gewoon rot idee dat je weet dta er iets goed fout zit maar niet weet wat.
Hoop dat ze beetje opschieten met de uitslag en hopelijk nog kunnen behandelen!
Bedankt voor jullie reactie´s!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:39

Ik heb de dood van Rava een plek kunnen geven, mede doordat ik toch verder moet met Rumay en het besef dat het leven voor haar niet meer paardwaardig was.
Ik heb zo mijn moeilijke momenten maar ook dan kan ik met een glimlach terug denken aan mijn meisje.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:30

Knap hoor rumay!
Zo denk ik er ook over, al is zo'n beslissing altijd nog heel moeilijk en naar.

Tjee natas, wat naar die aanvallen!
Ik hoop dat je er nu ook achter komt of ze iid cushing heeft zodat er gericht wat aan gedaan kan worden.

Mijn ponytje was de hele zomer al depri terwijl ze toen nog prima liep, één keer hebben we ze een nacht op stal gezet ivm storm en toen schoot ze helemaal in de stress van het op stal staan, terwijl ze het eerder heerlijk vond om een nachtje languit in het stro te slapen!
Maar ja, we hadden wel zo iets van wat is er toch met haar, ze is helemaal niet vrolijk meer, nu weten we iig de oorzaak en kunnen we er wat aan proberen te doen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:36

Jens stond elke keer te zweten in de wei de laatste dagen.... hij had het zo warm...... mmm zou dit met de cushing te maken kunnen hebben? ik heb zijn nek en borst nu geschoren... volgens mij vind hij dit wel prettig.... ook met rijden scheeld het veel.

zouden jullie voor mij nog eens op een reitje willen zetten wat juliie je paarden voeren en waar je het koopt. ik merk dat Jens wat dunner begind te worden en wil hem een beetje gaan bijvoeren. ik ben nu het laatste beetje brok/musli aan het opvoeren maar omdat Jens een maand terug een te hoog suiker had (nog geen suikerziekte maar wel beginend)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:08

Ik voer Onne de safe & sound van dodson & horrel, daarbij nog een handje revital cibes van marstal.
Ik heb dit via MPpaardenvoeders

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:46

Ik voer ook de safe & sound en een 75 gram Pavo Vital. Beperkt grazen en hooi.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:23

ik heb de site bekeken van mp paardenvoeders. maar voor mij zit dit bedrijf erg ver weg en de bezorg kosten lopen dan wel heeel hoog op, helemaal omdat ik niet zo veel nodig heb met 1 paard. ik ga een kijken of ik het hier in de buurt kan vinden. is safe & sound speciaal voor paarden met cushing?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:48

Safe and Sound is suiker en zetmeel arm voer. Veel Cushing paarden zijn ook IR. In heel veel soorten voer zit teveel zetmeel en suiker voor deze paarden. Safe en Sound is meer een soort ruwvoer met wat vitaminebrokjes erbij in. Mijn paard vind het lekker.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:50

Rene Wielens zit bij jou in de buurt (Haaksbergen), daar kun je iig Dodson&Horrell krijgen.
http://www.rwdh.nl

Ik geef ook Eggersmann Revital Cubes, via mp paardenvoeders.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:07

ik heb op de site gekeken :) en hij staat er op. ik ga dan woensdag even een zak halen ;) hoeveel geven jullie?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:38

Illo krijgt biks van de manege (sportbrok helaas) 3x 1/4 en na het rijden 1/2 muesli zonder haver van havens.
Hij doet het hier goed op, hij is niet dik meer.

Ik heb ook het idee dat de provarium breeding zijn werk doet. Hij was vandaag heel jolig in de kraal aan het doen, bokken enz. zelfs een soort van priouette in handstand. Dit had hij niet meer gedaan sinds hij op stal staat. Hij kijkt ook weer wat vrolijker uit zijn ogen, heb het idee dat zijn vacht iets minder snel aangroeit na het scheren. Hij is wat slanker geworden en de vetophopingen op zijn kont en nek zijn minder geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:24

p_ponypaard schreef:
Jens stond elke keer te zweten in de wei de laatste dagen.... hij had het zo warm...... mmm zou dit met de cushing te maken kunnen hebben? ik heb zijn nek en borst nu geschoren... volgens mij vind hij dit wel prettig.... ook met rijden scheeld het veel.

zouden jullie voor mij nog eens op een reitje willen zetten wat juliie je paarden voeren en waar je het koopt. ik merk dat Jens wat dunner begind te worden en wil hem een beetje gaan bijvoeren. ik ben nu het laatste beetje brok/musli aan het opvoeren maar omdat Jens een maand terug een te hoog suiker had (nog geen suikerziekte maar wel beginend)

Dat klinkt inderdaad echt als cushing. Toen willy nog niet behandeld werd had hij ook van die zweetaanvallen, ook als hij gewoon in zijn stal stond. Maar hij had het dan eigenlijk wel koud meestal. Dus op stal deden we dan een zweetdeken op. Bij cushing paarden is de thermostaat heel erg van slag door de hormoonhuishouding, ze hebben eigenlijk als het ware opvliegers (daar zou je het wel een beetje mee kunnen vergelijken; vrouwen in de overgang ;) ). Scheren helpt en door het behandelen (geven van medicijnen) nemen de zweetaanvallen gelukkig ook redelijk snel af.

P_ponypaard: wat fijn dat je resultaten gaat merken van pergolide, een maand is meestal ook wel het eerste omslagpunt dat je echt dingen gaat zien, meestal is dat pas het begin! Super hoor dat ie minder last heeft van zijn voeten en weer fitter is. +:)+ +:)+

Cynthiar: wat fijn dat ook de provarium breeding zijn werk doet! Fijn hè als er verbetering komt en ze weer jolig worden. Daar doe je het allemaal voor +:)+ +:)+

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:16

jha ik ben blij dat hij met rijden zo soepel loopt.... ij heeft er echt zin aan... wel merk ik dat hij in de kudde niet meer de baas is. dit komt denk ik ook wel omdat hij een tijdje achter lint heeft gestaan op zand. ook is hij met eten veel minder gulsig.... ik las over minder eetlust met pergolide...... maar ik ben nu ook wel heel erg opletterig.... als hij bwv een scheet laat anders dan anders denk ik al ow zou het dit zijn of dat :P

natas113

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:44

Heey nou ik heb de uitslag van mijn pony binnen..Het is helemaal niet goed..Geen cushing..Maar wss een pancreastumor..Donderdag gaan ze nog 1 onderzoek doen om het helemaal zeker te weten..Helaas is dat niet te behandelen..
Nog even afwachten dus en duimen dat het dat niet is..Ik hou jullie op de hoogte!
|(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:03

Natas wat een rotdiagnose zeg. Heel veel sterkte en ik zal duimen dat ze het mis hebben.