[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:08

Mijn pony heeft ook een pyama, een boett. Hij zat alleen aan de boeg vrij krap en daardoor kreeg ze kale plekken maar een grotere maat was gelijk weer te groot. Nu heb ik maar fleece in de binnen kant op de boegplaats gemaakt en toen was er niks meer aan de hand. Helaas heeft ie van mij ook kale plekken bij haar ogen en ben ik bang dat ik ook een speciale hoofdkap voor haar moet kopen dit jaar. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb weleens gehoord, volgens mij in dit forum, dat de hoofdkap kan draaien en zodat ie voor zijn ogen terecht komt. Dat is natuurlijk gevaarlijk. Dus ik ben benieuwd wie van jullie hier gebruik van maakt.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:19

Ik gebruik altijd een vliegen netje omdat die echte speciale eczeemdingen iets te overdreven vind
dan lijkt ze net een alliën
dus heb toen zon andere vliegenkap gekocht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:52

vraag ik me af he...een boett of eczeem deken,moet die ook aan het halster vast?
de mijne heeft nooit ean halster om,dus kan dat ook niet,maar kan me voorstellen dat t nekgedeelte aan het halster moet omdat het anders afzakt?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:46

ellepel schreef:
vraag ik me af he...een boett of eczeem deken,moet die ook aan het halster vast?
de mijne heeft nooit ean halster om,dus kan dat ook niet,maar kan me voorstellen dat t nekgedeelte aan het halster moet omdat het anders afzakt?

Als je een goeie hebt (die ook echt past, bij Boett hebben ze tig verschillende maten en een zeer goede meetmethode zodat je de juiste pasvorm hebt) is een halster niet nodig!
Ik wil geen halster aan in de wei of in de stal.
Afgelopen zomer de Boett gebruikt, geen problemen. Geen schuurplekken, hij zakt niet af en past uitstekend. Niks aan de hand.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:19

Volgensmij hebben ze aan het eind van de nek ook een soort elastiek dacht ik.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:03

Ik las dat iemand gist voerde; wat voer je dan precies en wat koop je?

Wat voeren jullie eigelijk? Als brok?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:01

gewoon pavo all sports en pavo conditoin

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:16

ap kreeg Havens basis-sportbrok,1/2 schep per dag.
nu krijgt hij de reformmuesli,2x per dag een halve voerschep.

ik heb 2 jaar geleden biergist bij gevoerd,dit was toen het jaar dat hij eigenlijk minder last had dan anders.
gewone biergist tabletten,uit de etos geloof ik Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:39

Ik wil dit jaar anders gaan voeren;
Heb vorig jaar al een poging gedaan om minder gras te gaan voeren.
Mijn fjord staat samen met een shetlanders. Ze stonden op een vrij kaal stuk.
Alleen daar was de shetlanders het niet meer eens en brak steeds uit.
Dus dan stonden ze als nog op een vol stuk grasland.
Moet dus nog gaan kijken hoe ik dat wil doen.

Ze kreeg in de zomer na het werk 0.4 kilo basisbrok van havens.
Wil dit jaar beter gaan voeren.

Ben alleen nog over de brok aan het twijfelen

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:30

Heb idd ook biergist van kruidvat gegeven... Hielp alleen niet echt.
Ik gaf altijd Pavo Condition Extra en Strucomix van Cavalor van allebei een 1/2 kg, maar ga dit jaar denk ik over op melasse- en eiwit- vrij (Nature's Best of Melasse-vrij van Marstall) Schijnt nml weer te helpen.... En natuurlijk op gras-rantsoen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:37

ik heb zelf het idee dat welke krachtvoer dan ook weinig tot geen invloed heeft op zomereczeem.
dat gras wel. vooral jong gras, wat net opkomt is een boosdoener denk ik
gras wat gebloeid heeft is wat groffer en is denk ik beter.
verder denk ik ook dat t wel helpt om t fructaan in de gaten te houden, via die ste van paardnatuurlijk kun je zien wanner en in welk gras fructaan zit.

bij ons word er nieuw ingezaaid, speciaal mengsel met grassen met lage suikerwaarde erin, ik wil ap niet op jong gras hebben ,t moet perse wat langer zijn...en dan maar hopen dat t werkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:22

Wij (Alet en ik) zijn helaas op zoek naar een nieuwe plek voor onze paarden. Wat we nu hebben is niet echt gunstig voor eczemers (niet de reden dat we weg moeten), met veel bomen om het land heen. Misschien vinden we nu wel iets beters.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:31

That's the spirit Imre Ach gut
Ik wist niet dat je zulk gras kunt kopen! Ik ben benieuwd wat je ervaringen hiermee zullen zijn ellepel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:51

speciaal paardenmengsel is het,en ze hebben bodemonderzoek laten doen zodat ze precies weten hoe ze het beste het land kunnen bemesten.
ik ben benieuwd,nog 1 jaar wat proberen en anders volgend jaar toch maar een boett deken kopen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:57

Waarom niet meteen een boett ellepel? Ik heb mijn Haflinger met beginnende eczeem meteen een deken opgedaan; weg jeuk.
Ik heb trouwens helemaal geen Boett in gebruik op het moment. De dekens van De Meulenkamp bevallen veel beter; superpasvorm!
Wat betreft het wel of niet vast hoeven maken aan het halster; de meeste dekens blijven prima zitten en zakken niet omlaag door het elastiek. Als ze wel iets zakken, dan glijden ze weer terug zodra het paard gaat grazen.

*edit* grappige typfout hersteld Haha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:00

Die van de meulenkamp vind ik ook erg fijn! Heb nu een Boett en een Pagony, als die af zijn komt er een deken van de Meulenkamp! De halsdeken die ik nu heb is van Ivanhoe, ziet er ook fijn uit! Ben benieuwd hoe die in de praktijk zal bevallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:04

heb je ook een foto of link van die van meulenkamp?
liefste heb ik ap zonder deken in de zomer,hij moet namelijk ook al de hele winter met zo'n ding om lopen Knipoog

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:10

Ik heb voor Aukje een RSH-deken, dat vind ik tot nu toch nog de fijnste! Mooie lichte stof, stevig en een super pasvorm (zit bij haar beter dan de Boett). Pagony heb ik ook gehad, maar die was binnen een jaar kapot.
De dekens van de www.ijslandershop.nl (Everline geloof ik) zijn ook goed, alleen is daar nog geen hoofdkap bij te verkrijgen.

@ Ellepel; www.demeulenkamp.nl
Enne..... ik heb toch liever m'n paard mét deken zónder jeuk, dan zonder deken en met jeuk. Knipoog Een jeuk-vrij paard is écht stukken vrolijker hoor! Knipoog

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:03

MH ga dit topic toch maar volgen. Onze jonge merrie staat komend jaar wle thuis en helaas heeft ze dus ook exceem. Vorig jaar heeft ze onder de deken gestaan en had er daarmee nagenoeg geen last van. Maar ja kleine paarden worden groot met als gevolg dat ze uit de deken is gegroeid. We zijn dus op zoek naar een nieuwe.

@Alet:
Heb je die deken nog steeds waar we het vorig weekend over hadden? Zal Jos morgen vragen of hij die idd wil. 185 cm was het toch?

Wat betreft voeren, lees iets over biergist bijvoeren, helpt dat idd? Misschien iemand die me een link ofzo kan geven?
Kan wel 90 pagina's terug lezen, maar daar ben ik denk ik nog wel even mee bezig;-)

Even een hele andere vraag toruwens.

Schuren jullie exceem paarden nu ook?

We hebben er ook een staan namelijk en die is de afgelopen 2 weken ineens enorm gaan schuren. Heb zelf niet het vermoeden dat het exceem is, maar dacht, vraag het toch even of meer paarden er last van hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:00

die van mij gaat echt pas in juni ofzo schuren,voor die tijd echt niet. Knipoog
brandnetel is ook erg goed om te geven he,afknippen,laten drogen en elke dag een flinke handvol over het voer doen.
ik vraag me af of de paarden die gaan schuren niet een voedingsallergie hebben?
echt eczeemseizoen begint toch meestal pas als t veel warmer is?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:27

Hee Jo!
Ik zal kijken of hij nog helemaal compleet is, denk het wel. Dan kan Jos hem voor een klein prijsje overnemen hoor.
Zou Tindur luis kunnen hebben?! Eczeem openbaart zich meestal niet in de winter. Amber kreeg in 2005 pas in september wat syptomen en in 2006 pas in augustus... Maar omdat het nu duidelijk om eczeem gaat doe ik wel eerder de deken op dan wanneer ik haar zie schuren.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:32

@Alet:
Thanx, zal Jos morgeochtend vragen. We gaan rond tienen lekker stukje rijden.
Zat idd ook al te denken aan iets van luis. Schimmel zal het niet echt zijn. Hij heeft het ongeveer 2 weken nu en als het echt een schimmel ofzo was hadden de andere het ook al wel gehad. En aan hen is dus niks te merken.

Maar goed, weer on-topic: Raudhetta de excemer, die schuurt juist weer niet. Die zit juist erg lekker in haar vel, was flink aan het rennen en bokken in de wei vanmorgen;-)

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:32

Bedankt voor de tips!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:21

vorig jaar begon mijn paard ook in januari te schuren, omdat hij toen i.pl.v. hooi voordroog kreeg. Toen ik hem weero p hooi zette stopte het weer (tot het voorjaar....)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:42

Zomereczeem heeft lang niet altijd alleen met mugjes te maken. Vaak hebben ze een overgevoelige stofwisseling. Mijn ergste eczemer Rómur jeukt nu ook. Dat kan best kloppen want we voeren sinds een week kuil bij. Overdaad aan suikers dus. Hopelijk stabiliseert het weer een beetje. Verder is het ook veeeels te warm nu. Denk je eens in dat je het warm krijgt in je ijslandse trui, dan krijg ik ook de kriebels hoor! Lachen