[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:08

@Hinke: dankjewel, ga ik ook zeker doen.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:57

Bah mijn ijslander heeft mok. Het zijn niet zo heel veel plekjes en ook niet mega groot. Maar sinds kort heeft ze nu ook een verdikking onder haar kogel. Soort van omgedraaide V (extra huidplooi).
Was haar nu met betadine scrub, gaat er daarna Tea tree Olie op en als het droog is Zink zalf.
Gezien ze soms wat onregelmatig loopt heb ik het vermoeden dat het naar binnen geslagen is. Dacht haal maandag de DA erbij als het nog niet minder is.
Denk eens even met me mee?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:47

heel vreemd..mijn paard heeft werkelijk nog nooit mok gehad. Staat in een schone stal, droog paddock en op een wei. Het enige verschil is dat ik zn benen niet meer geschoren heb zou dat ermee te maken kunnen hebben? Want hij heeft nu achter een paar plekjes ( witte benen) en voor zijn zwarte been..Dat het water in de kootholtes drupt of iets? Of kan het ergens anders op duiden het zijn gewoon korstjes, geen wondjed, bloed of iets dergelijks verder.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:08

Randie: ja dat kan! De sokken houden de modder en het water vast. Als het helemaal kaal is droogt het sneller.

Spinet: Mijn haflinger heeft op dit moment ook 2 verdikkingen, maar ze loopt niet kreupel. Betekenen die verdikkingen volgens jouw dat het naar binnen slaat?
Weet je trouwens zeker dat ze niet ergens een open wond heeft van de mok? Mijn haflinger had vorig jaar ook mok, en toen liep ze kreupel omdat ze er een behoorlijk diepe snee door had gekregen. Maar dat was zo over met een beetje acederm spuiten. Hoe lang ben je al zelf aan het smeren?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:34

De calendulan zalf heeft goed zijn werk gedaan. Het is zo goed als over. de korsten zijn weg. Het waren toch beste kortsen. Dus ben blij.

Dus bij mijn paard helpt calendulan zalf prima.

Mirjam

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:46

ok, als eerste werk dus die benen geschoren Haha!

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:05

Helaas heeft mijn paard ook al een week mok, op het witte voetje in de kootholte. Zijn kogel is warmer als anders, de plek ook. Hij loopt verder wel goed.
Ik heb het de hele week ingesmeerd met mokzalf, maar ik zie geen resultaat. Het wordt niet slechter, maar beter wordt het ook niet.

Ik heb net maar even Betadine shampoo gehaald, daar wil ik de plek vanavond goed mee wassen. Daarna heb ik gekeken wat voor andere smeersels we in huis hebben; zinkzalf en calendulan emulsie. Welke van de 2 raden jullie mij aan? De calendulan is dus geen zalf, maar vloeibaar. Ik vraag me af of dit wel geschikt is.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:38

ik ben een week ziek geweest, en vandaag kwam ik voor het eerst weer bij mijn verzorgpaardjes.
ik alle5 even gepoetst, en nu hebben 2 paarden denk ik mok..
de ene op 3 witte benen, de ander op 1 wit been..
best vreemd, ze hebben daar nog nooit eerder last van gehad..
zou het dan ook een schimmel kunnen zijn? is dat besmettelijk?
ze hebben van die droge korsten, en daar tussendoor zie je wat bloed zitten.
ze vinden het totaal NIET fijn als je eraan zit.
kan iemand me helpen?
ik heb al een briefje bij het voer gelegd voor de eigenaar.
ik weet dat hij wel mokzalf heeft staan, kan dat nooit kwaad om erop te smeren?(stel dat het geen mok is?)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:14

Hinke schreef:
Spinet: Mijn haflinger heeft op dit moment ook 2 verdikkingen, maar ze loopt niet kreupel. Betekenen die verdikkingen volgens jouw dat het naar binnen slaat?
Weet je trouwens zeker dat ze niet ergens een open wond heeft van de mok? Mijn haflinger had vorig jaar ook mok, en toen liep ze kreupel omdat ze er een behoorlijk diepe snee door had gekregen. Maar dat was zo over met een beetje acederm spuiten. Hoe lang ben je al zelf aan het smeren?

Ze heeft alleen kleine plekjes mok, verder haar benen helemaal gecontroleerd. Smeer nu 1,5 week. Ga vandaag even proberen hoe het gaat met stap ritje. Soms is mijn paard wat stijf en lost het zich op met stappen. Maar loopt ze vanmiddag weer onregelmatig dan laat ik morgen de DA komen

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:26

Voor paarden met chronische mok:
wie van jullie gebruikt dectomax? Mijn paard krijgt het altijd, werkt erg goed.
Ik merk als ze de prik weer moet dat de mok weer verslechterd. (nu dus)

btw heb een fries, met lekkere grote dikke sokken, ik knip ze nu wel binnenin kort, zodat ik er beter bij kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:01

nou heel wazig..
mijn pony heeft nog nooit mok gehad, en nu zitten beide achter kootholtes helemaal vol.
zo hop ineens zit het er.
momenteel is het een beetje raak overal,want ik hoor echt veel mensne met paarden die mok hebben.

in elk geval ga ik morgen hydrocortiderm halen en hopelijk werkt het.
heb met de hydrocortiderm zowiezo wel goede ervaring,het werkt ook heel goed tegen erge eczeemplekken

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:47

Meestal werkt dat heel goed, helemaal als je het nooit gebruikt.... mijn paard is er intussen imuum voor, geen een mokzalfje of ietsje hefet effect (of miss een beetje voor een dag)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:53

wel apart dat je momenteel zoveel mensen hoort klagen over mok?

ik dacht zelf eigenlijk eerst dat het verbrand was omdat zijn neus ook erg verbrand is,maar iedereen op stal roept van nee dat is mok!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:31

Bij Puce is de mok overgeslagen op z'n andere (zwarte) achterbeen No Cheer Z'n beetje waar hij het al had is zo goed als weg na het behandelen... Maar nu dus de andere kant, gelukkig is wel maar een klein plekje

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:25

OmelissaO schreef:

btw heb een fries, met lekkere grote dikke sokken, ik knip ze nu wel binnenin kort, zodat ik er beter bij kan.

Wat is dat precies en hoe werkt het??

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:18

Mijn paard heeft al 4 weken mok, hij stond op het land. Elke keer werd het weer iets minder en met nat weer weer iets erger. Er heeft lang een droge korst opgezeten. Zelf heb ik elke dag gesmeerd met sudocreme en een btje betadine. Heb hem nu naar binnen gehaald omdat het blijft regenen. Ben nu aan het smeren met hydrocortiderm en ga er vanuit dat het snel weg is. Vind het wel rot, want hij vind het niets om binnen te staan terwijl de rest nog buiten is en hij was dan ook erg vervelend gister. Misschien gaat het snel over en kan hij nog een weekje terug.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:18

Kan je hem niet overdag op het land zetten en 's nachts binnen? Als je maar zorgt dat je het been echt goed droog maakt voor hij naar binnen gaat, kan dat prima Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:20

Ik zit hier ook even met een dilemma.... Mijn merrie heeft ook dit jaar hele ernstige mok. Ik ben nu met een experimentele behandeling bezig naast de 'standaard' behandeling.
Dat houdt in dat we haar hormonen toedienen. De mok is nu aardig tot rust gekomen en zit nu op een moeilijk punt.
Hormonen blijf ik sowieso geven, maar twijfel heel erg of ik de benen ook in zal blijven smeren of niet.
Aan de ene kant vind ik het doodeng om te stoppen, maar aan de andere kant denk ik dat het ook wel heel goed kan zijn voor de benen om ze even wat rust te geven en het herstellend vermogen van het lichaam wat kans te geven.

Wat zouden jullie doen?

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:40

Richtje schreef:
OmelissaO schreef:

Wat is dat precies en hoe werkt het??

Wat het exact is weet ik je niet zo snel te zeggen (mijn moeder vast wel) maar dat is een prikje wat ze dan om de 10 weken krijgt (je hoeft dan ook geen wormenkuren meer te geven, want dat zit ook in dat spul). Het zorgt ervoor dat de mok verdwijnt. Bij mijn paard verdwijnt het dan wel niet helemaal, maar is dan niet meer zo hevig.

goeie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:20

hallo allemaal.

ook ik ondek net dat mijn haflo mok heeft.
net da gebeld voor hun speciale zalf die ik dan 10 tot 14 dagen eerst moet gaan smeren en afwachten of het aanslaat.
ze heeft in het verleden wel wat plekjes gehad en dat komt bij haar altijd helaas van kleine verwondingen en dat gaat dan over in mok.
nu heeft ze een hele grote plek(vind ik dan) en schrok er eigenlijk van.
lekker gereden,afspuiten , voetjes kontroleren en dan dit ontdekken , helemaal niet verwacht eigenlijk , maar het schijnt nu echt een soort"ziekte" te zijn op dit moment want vele zijn me al voorgegaan.
verder ga ik de komende tijd naast het smeren maar gewoon op mijn eigen intuitie af want het schijnt heel erg ook te verschillen wat er nu precies aanslaat en/of helpt bij je pony/paard.

ik wens iedereen natuurlijk veel beterschap met zijn beesies en hoop als ik er niet meer uitkom op jullie steun te rekenen met raad en daad.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:00

OmelissaO schreef:
Wat het exact is weet ik je niet zo snel te zeggen (mijn moeder vast wel) maar dat is een prikje wat ze dan om de 10 weken krijgt (je hoeft dan ook geen wormenkuren meer te geven, want dat zit ook in dat spul). Het zorgt ervoor dat de mok verdwijnt. Bij mijn paard verdwijnt het dan wel niet helemaal, maar is dan niet meer zo hevig.

Ben wel benieuwd naar wat het precies is/hoe het werkt!

Klinkt wel interessant Lachen

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:28

ik hou men paard een weekje binnen en als het minder is ga ik hem halve dagen buiten zetten.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:56

OmelissaO schreef:

Is dit dezelfde spuit?
[MD] Paard dood door mokspuit

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:42

Dectomax is ivermectine. Als het in de vorm van een spuit wordt gegeven, wordt dat direct in een ader gedaan. In zeldzame gevallen, kan het paard ter plekke dood neervallen. Dit is echter echt een zeldzaamheid. Onze dA zegt dat het ontzettend vaak wordt gedaan, en hij heeft het nog nooit meegemaakt.
Het is sowieso ook een kwestie van hoe het wordt ingespoten. Als het te snel wordt gedaan, komt er een grote hoeveelheid in een keer in de hersenen, en hieraan kunnen ze bezwijken.
Maar dat geldt net zo goed voor antibiotica of andere medicatie die in een ader wordt gespoten. Het moet heel rustig door een goede dierenarts worden gedaan.

Voor mok wordt het toegepast, als het vermoeden bestaat dat de oorzaak een parasiet is. Die is door zo'n spuit het beste om zeep te helpen. Je kunt ook sebacil gebruiken, maar dat werkt maar even, en moet je vaak herhalen, de resultaten zijn vaak teleurstellend.
Dit werkt van binnenuit, en is dus veel effectiever.
Omdat er ivermectine inzit heb je ook meteen ontwormd.
Een gewone wormspuit geven voor mok is geen optie, dat werkt zelden.
Ivomec is vergelijkbaar, zit ook ivermectine in en ook dat kan in de ader worden gespoten. Alleen is het nadeel daarvan dat het maar heel kort werkt. Dat moet dus herhaald worden.
Bij dectomax hoeft dat niet.
Het is overigens geen geregistreerd medicijn voor paarden, maar dat is meer een kwestie van falende wetgeving dan dat het niet goed is voor paarden....

Flaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:20

Een berichtje voor iedereen met een paard met mok.
Probeer eerst Multi-olie voor paarden. Dit is een natuurlijke olie en kan zeker geen kwaad!
Gewoon smeren en geen sokken scheren. Na 2 weken dagelijks gebruik was de mok bij mijn Tinker geheel verdwenen.
Ook gezien de prijs is het zeker het proberen waard. (€12,95 per liter)
De olie is te bestellen op *****
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-09-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd ivm spam