[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:47

beantsje schreef:
Antheman schreef:
De Pollenindex wordt ook niet meer afgegeven, want de grassen geven geen stuifmeel meer af.

Ben je daar wel zeker van? In de tijd dat ik een schud-dagboek heb bijgehouden, keek ik altijd op http://www.lumc.nl/1070/patientenzorg/Pollen%20Informatie%20Dienst/wekelijkse_pollenlijst.html. (dit deed ik een aantal maanden om te ontdekken of er een relatie was tussen schudden en weer, pollen, zonlicht enz.)
Deze loopt weliswaar altijd een beetje achter, maar daar heb je uitgebreide tellingen. Zoals je ziet, is in de laatste versie, week 28, nog altijd sprake van een behoorlijke hoeveelheid graspollen.

Klopt , deze meldt nog wel wat.
Ik keek de laatste tijd op buienradar. Daat stond in Jip en Janneke-taal bij of het gunstig of ongunstig voor hooikoorts patiënten was.
En DIE geeft geen pollenindex meer Knipoog

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:36

Merken jullie verschil in stap, draf en galop?

* In de stap doet die van mij het soms, het zijn wat kleinere knikjes.
* In de draf is het heel heftig. Van beneden, hard naar boven en weer terug.
* In de galop, veel diep lopen of kop in de lucht maar niet echt gooien zoals in de draf.

Waar zullen de verschillen aan kunnen liggen?

neerdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:06

mmijn pony gooit met haar hoofd en maakt ze zeg maar een rondje is da ook headshaking syndrome?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:57

HS is zo veel meer dan alleen een rondje met t hoofd gooien

@chantal: draven ging bij ons slechter dan stap... hij viel dan uit zn balans, door t schudden!
galoperen doen we niet... Haha!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:30

KindnessM schreef:
HS is zo veel meer dan alleen een rondje met t hoofd gooien
Eens met KindnessM

@chantal: draven ging bij ons slechter dan stap... hij viel dan uit zn balans, door t schudden!
galoperen doen we niet... Haha!

Hij valt snel vanuit de draf in de galop, waarschijnlijk omdat dat dan makkelijker is. Haha!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:45

bij mij was het inderdaad ok in de stap een klein beetje maar ging wel omdat hij dan wel zijn balans kon bewaren, draf was hopeloos ook omdat hij dan ook meer lucht in ademde en schudde daardoor harder wat weer een balans probleem gaf, galop gaat hem het makkelijkste af met zijn hoofd op zijn borst. dus ja eigenlijk klopt het wel. twister had er in het land ook erg last van. maar goed tot op heden na gebruik van druppels gaat het goed en schud hij bijna niet meer zelfs niet als hij uit stal wordt gehaald, twis heeft het ook als hij opgewonden is of een beetje stress heeft.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

Dan is het dus niet zo raar. Iedereen in mijn omgeving blijft het raar vinden dat het in de draf het ergst is. Nu ben ik in ieder geval niet alleen. En in de galop loopt die van mij ook met zijn kin op zijn borst!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:16

Aileen deed dat inderdaad ook. Het bevestigt iig het vermoeden dat een paard dat shaket, last heeft van hoofdpijn.
In draf werd ik vaak bijna uit het zadel getrokken door de heftige rukken.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:38

beantsje schreef:
Aileen deed dat inderdaad ook. Het bevestigt iig het vermoeden dat een paard dat shaket, last heeft van hoofdpijn.
In draf werd ik vaak bijna uit het zadel getrokken door de heftige rukken.

Ik snap even niet hoe het dan het vermoeden bevestigd van de hoofdpijn. Kan je me dat uitleggen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:50

Da's mijn mening maar hoor, maar door het zweefmoment in de draf, krijgt ook het paard steeds een schok in zijn hoofd.
Vgl zelf maar eens als je een beetje gaat draven met hoofdpijn.

Het idee dat een shaker mogelijk hoofdpijn (eigenlijk aangezichtspijn) heeft, is niet van mij afkomstig. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij een zenuw in het hoofd werd verdoofd. Daarbij is het shaken in alle gevallen weg.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:00

Oké. Ik blijf wel in de binnenbak rijden. Hij blij en ik blij.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:50

Mijn paard was ook veel aan het hoofdschudden alleen onder het zadel. Ik heb alles drastisch aangepakt. Ik heb het bit vervangen door KK bit en leren bit. Andere singel geregeld. Osteopaat laten komen, ander goed passend zadel aangeschaft. En natuurlijk soepel gemaakt door goed te rijden (om de dag), vooral rechtrichten en buigingen. Resultaat, geen hoofdgeschud meer ! Als het extreem warm is, doet hij het weleens aan het einde van de rit door jeukend zweet. Maar dat is een ander geschud. Ik vond heel erg vervelend dat de teugels zo'n beetje uit mijn handen getrokken werden, maar vooral voor het paard. Want die geeft echt aan dat hij ergens last van heeft. Ik ben heel blij dat het hoofdschudden nu verleden tijd lijkt te zijn! Waar het aan gelegen heeft? misschien een combinatie van meerdere factoren ....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:53

No offense, maar was jouw paard echt een headshaker? Als zodanig gediasnosticeerd door de DA? Of shudde hij gewoon veel met zn hoofd onder het rijden?
De meeste headshakers schudden bij mijn weten ook als ze los lopen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:34

Ik heb mijn paard nog niet zo lang. Maar die van mij deed het alleen bij het rijden. Niet in land of tijdens grondwerk. Maar wel vrij extreem zo nu en dan. echt tijdens een hele rit, dat hij helemaal uit concentratie was en constant de teugels uit mijn handen rukte en daarbij steeds struikelde. Ik wist overigens helemaal niets van headshakers hoor, er is dus ook geen dierenarts bij geweest. Gelukkig is het nu over. Bij echte headshakers zullen deze maatregels wel niet afdoende zijn...

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:38

met die van mij gaat het nog steeds goed druppels van puur pollen werken iig voor mijn paard.
Heb nu ook les van jarco dun en we zijn bezig met rechtrichten gaat perfect

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:30

Met de mijne gaat het al 3 weken echt niet goed. Hij staat met hele dikke ogen op stal, wil zijn stal ook niet meer uit en is gewoon helemaal triest. Ik heb laatst een poging gedaan tot rijden, maar hij heeft zijn ogen op het moment ook veel dicht waardoor hij tegen de planken omhoog loopt. Ik ben pas net begonnen met onderzoeken want de mijne is pas 8 weken geleden ongeveer begonnen met alles. Eerst alleen op de wei, toen ook op stal en later ook met rijden, maar rijden is nu echt onmogelijk. Dat hoofd gaat alle kanten op en hij loopt alleen maar te briesen en het lijkt alsof hij heel de tijd zijn adem inhoudt.
Ik ben wel van plan om dingen te gaan proberen, maar zoals hij er nu bijstaat heeft dit dier echt helemaal geen leven. Het wordt ook alleen maar erger. 8 weken geleden had ik nog een goed lopend/blij paard, nu is het een hoopje ellende met veel irritatie in zijn luchtwegen. Echt heel zielig om iedere dag te zien. Huilen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:08

Denise82 schreef:
Met de mijne gaat het al 3 weken echt niet goed. Hij staat met hele dikke ogen op stal, wil zijn stal ook niet meer uit en is gewoon helemaal triest. Ik heb laatst een poging gedaan tot rijden, maar hij heeft zijn ogen op het moment ook veel dicht waardoor hij tegen de planken omhoog loopt. Ik ben pas net begonnen met onderzoeken want de mijne is pas 8 weken geleden ongeveer begonnen met alles. Eerst alleen op de wei, toen ook op stal en later ook met rijden, maar rijden is nu echt onmogelijk. Dat hoofd gaat alle kanten op en hij loopt alleen maar te briesen en het lijkt alsof hij heel de tijd zijn adem inhoudt.
Ik ben wel van plan om dingen te gaan proberen, maar zoals hij er nu bijstaat heeft dit dier echt helemaal geen leven. Het wordt ook alleen maar erger. 8 weken geleden had ik nog een goed lopend/blij paard, nu is het een hoopje ellende met veel irritatie in zijn luchtwegen. Echt heel zielig om iedere dag te zien. Huilen

Heb je de DA er al bij gehad? Dit klinkt wel heel ernstig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 01:29

Denise82 schreef:

prednisonkuur dan?

ap had het vandaag ook benauwd en ik zag hem schudden..
gelukkig onder het rijden niet,maar t is wel heel erg hooikoorts weer geloof ik Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:06

ellepel schreef:
Denise82 schreef:

prednisonkuur dan?

ap had het vandaag ook benauwd en ik zag hem schudden..
gelukkig onder het rijden niet,maar t is wel heel erg hooikoorts weer geloof ik Knipoog

Dat is heel sneu Ellepel, het ging juist zo goed!

Prednison is wel erg drastisch! Ik denk dat als een paard het zo maar van de ene op de andere dag heeft en na dat de pollen al een poos in de lucht zijn, er misschien iets anders aan de hand is wat niets met een allergie te maken heeft.
Ben wel heel benieuwd wat haar DA hier over heeft gezegd. Ik lees dat ze al een aantal wk. met onderzoek bezig is?!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:58

Hoi,
ik heb een aantal blz gelezen van dit topic, en moest even denken aan iets wat ik ooit heb gehoord:

Dat paarden met HS altijd iets van stress hebben.
Dat moet je zien te verminderen en daarbij moet je eerst gaan kijken naar de manier van rijden! en natuurlijk verder de DA laten kijken, maar de manier waarop een paard gebruikt wordt is heel belangrijk.

uit jullie verhalen lees ik dat inderdaad ook terug. Een paard moet ook een beetje afgeleid worden volgens mij...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:14

die stress zou best heel goed kunnen hoor.
ap heeft altijd geknokt in de groepen waar hij stond, laatste 2 jaar een gedeelte alleen of met een oude merrie die hem niet aardig vond..
nu hij sinds dit voorjaar in een groep staat waar hij zich kiplekker voelt schud hij dus niet meer.
stress zou dus heel goed kunnen maar dan dus niet wat met rijden te maken heeft.
rijtechnisch pruts ik nog hetzelfde door,dus wat dat betreft zou hij nog moeten schudden Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:18

Hoe is het vandaag met hem Ellepel?

Ik had gisteren ook al zoiets van dat Niek wel zou gaan schudden. Was toch al behoorlijk warm, veel zon, maar nee. Ook vandaag nog niets, ik ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat. Wordt echt een bloedhete dag dus zou mij niets verbazen dat hij gaat beginnen. Of zou nou eindelijk die behandeling gaan werken? Ik hoop het zo!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:20

Hoe gaat het trouwens met die paardjes hier die worden behandeld door de homeopate?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:24

ap heeft het in elk geval wel benauwd..hij heeft echt van die grote neusgaten..
vind ik niet leuk,dus rijden doe ik maar even niet met hem.

geloof niet dat hij er last van heeft hoor,hij is wel opgewekt enzo,maar toch...

nou ja, is alleen met dit weer dat ie dat heeft,en gelukkig hebben we dat hier niet al te vaak Knipoog

hopelijk blijft het met niek nu ook goed gaan, zou wel heel fijn zijn Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:58

singasong schreef:
Hoe gaat het trouwens met die paardjes hier die worden behandeld door de homeopate?

Aileen heeft even een opleving gehad maar daarna ging het weer slechter. Ze was niet meer te rijden en ook in de wei voelde ze zich steeds ellendiger. Altijd dichtgeknepen neus, oogwit laten zien en een grote rimpel boven het oog. Ze verloor haar positie in de kudde en in overleg met de DA heb ik haar af laten keuren. Ik kon het niet langer aanzien....
Huilen
Nu ik weer een nieuw paardje heb dat gewoon lekker ontspannen is, merk ik pas hoe Aileen in 2 jaar tijd is afgegeleden. Het voelt goed dat ik deze beslissing heb genomen maar het doet nog steeds pijn...