[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:12

Ik heb inderdaad weer een eczeemdeken besteld met uierbescherming. De vorige die ik had die pastte haar niet.

Ze heeft jeuk tussen haar uier en op het moment is de lijn vanaf haar navel naar haar uier wat gezwollen, ook omdat ze daar zo heeft geschuurd.
Inmiddels is dit het derde jaar dat ze precies dit tijdstip van het jaar zo extreem jeuk heeft daar. Zal het dan alsnog helpen om te behandelen tegen schimmel?
Haar buik/uier was ik minstens 1x in de week met teatree shampoo, om te zorgen dat al het prut tussen haar uier weg is.
Daarna smeer ik haar in met of teatree zalf of sweet itch.
Geen van beide lijkt echt optimaal effect te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:11

als het echt om het uier en stukje daarvoor gaat niet.
dan zou hibisccrub of iets denk ik juist averechts werken tussen het uier.
dacht dat het juist wat vettig moest zijn daar :j

vervelend is dat.
ik zie merries wel eens buikschuiven bij ons,maar nooit zo erg dat alles kapot gaat.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:02

Ik heb voor de buikjeuk een oude T-shirt vast gemaakt. Speciale uierflappen pasten haar nooit
Aan de laaste buiksingels een gaatje gemaakt, dan nog in het midden van de buikFLAP een gaatje met gespje, zo tussen de achterbenen aan de bilriemjes vast gemaakt. Als je wil, kan ik wel proberen een foto te maken ?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:39

Mijn merrie heeft ook voornamelijk jeuk bij haar uier en de uierflap van snuggyhoods werken heel goed voor mijn merrie. Smeer haar uier nog eens in de zoveel dagen in met derfen wanneer ze wel iets jeuk heeft. Maar is zo heel goed onder controle te houden.
Voorheen kon ze dat tot bloedend aan toe open schuren.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:21

Love_Mirra schreef:
Ik heb voor de buikjeuk een oude T-shirt vast gemaakt. Speciale uierflappen pasten haar nooit
Aan de laaste buiksingels een gaatje gemaakt, dan nog in het midden van de buikFLAP een gaatje met gespje, zo tussen de achterbenen aan de bilriemjes vast gemaakt. Als je wil, kan ik wel proberen een foto te maken ?

Graag :j ik zie het nog niet echt voor me haha

Ik hoor verschillende verhalen over Derfen, dat het spul best wel heftig kan zijn?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:02

mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een shetlander merrie met jeuk ;(
ze staat al met een exceem deken en dat helpt gelukkig al een heel stuk. maar echt exceem is het niet denk ik. aangezien ze pas sinds een jaar of 2/3 jeuk heeft. (merrie zelf is 10 jaar) ze krijgt nat hooi gevoerd ivm hoesten en brok krijgt ze nagenoeg niet. staat overdag in de bak en om de dag een paar uur op het land. want ook is ze wat te dik. hebben jullie misschien nog tips wbt voer om de jeuk voor haar wat weg te nemen? de dierenarts komt vanmiddag voor enten en wil hem ook nog het een en ander vragen. misschien dat hij bloed kan afnemen om haar suiker gehalte te bekijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:41

ik zou wel omdat je nat hooi geeft beginnen met een vitaminesupplement.
en omdat ze wat dik is en op gras staat kun je ook nog kijken naar glucobalance?

bloed afnemen is best een goed idee hoor, kan best wel wat meer info geven.
zou ook even vragen naar selenium en magnesium gehaltes.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:47

Wat voor vitamine suplement zit je dan aan te denken? een gerichte, of een algehele? (als dat er al is)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:56

een algehele, een die dat aanvult wat je waarschijnlijk net tekort komt uit je hooi en je gras.
maar ik zou wel eerst als je dat wil het bloed laten nakijken.
kan net zijn dat daar wat uit komt waar je mee bezig moet.

maar zet je pony als het even kan op dieet.
vaak scheelt dat ook al enorm

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:21

Aanraders voor een vitaminebrok zonder teveel suikers?
Die van mij staat ook op nat hooi en een dieet. Ben huiverig met veranderen van voer/bijvoeren van brok omdat suikers natuurlijk de jeuk kunnen verergeren

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:21

Ze kan, helaas, best op latere leeftijd ZE ontwikkelen. Die van mij is ook pas op 14 jarige leeftijd begonnen. Helaas daarna niet meer minder geworden. Je zou naar een compleet brokje als PAVO Vital of Smikkels (eigen merk-welkoop) kunnen kijken.

Mijn Haflinger gisteren uit de weide gehaald met 4 gaten in zijn (al gerepareerde) RSIH.... Iemand nog tips wat ik erop kan smeren zodat de rest er vanaf blijft? Ik blijf nieuwe kopen... en die dingen zijn al niet goedkoop.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:30

Gets. Zag de mijne net uitgebreid z’n hoofd hals en billen schuren aan de takkenwal bij ons..
Toch twijfelen over n deken.
Alleen hij heeft zulke dikke lange volle manen... ben wat bang voor verstikking..
( koudbloed dikke manen, echt een bos..)

Zit wel heel veel vliegend gespuis.. dazen, vliegen.
Dus misschien gewoon ook wel een vliegendeken

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:02

@Sting, hertshoornolie al geprobeerd? Daar zelf een mix mee maken. Heb je vliegenspray en antibijt in 1.
Dat is écht ranzig :x

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:16

Sting ja of van die vieze cribox anti bijt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:32

Hier staat paardlief nu onder een Snuggy zonder hals. En dat lijkt goed te gaan. Hij heeft dan ook vooral jeuk aan z’n buik en staart. Manen vielen eerder uit, maar lijkt idd meer door verstikking te zijn. Miss zo’n deken ook een idee voor degenen met veel manen die daar niet zo hard schuren?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:41

Sting schreef:
Ze kan, helaas, best op latere leeftijd ZE ontwikkelen. Die van mij is ook pas op 14 jarige leeftijd begonnen. Helaas daarna niet meer minder geworden. Je zou naar een compleet brokje als PAVO Vital of Smikkels (eigen merk-welkoop) kunnen kijken.

Mijn Haflinger gisteren uit de weide gehaald met 4 gaten in zijn (al gerepareerde) RSIH.... Iemand nog tips wat ik erop kan smeren zodat de rest er vanaf blijft? Ik blijf nieuwe kopen... en die dingen zijn al niet goedkoop.

PHB spray! Wel om de zoveel tijd opnieuw insprayen, maar werkt supergoed bij de sloper die bij mijn paard staat :j Insprayen zou ik alleen doen met handschoenen aan, iets voor je mond en uit de wind :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 04:44

Ik kan gelukkig wel wat hebben qua smerige lucht, thnx voor de tips! Ga nog even kijken of ik het zo rigoureus wil aanpakken, het klinkt wel echt heel smerig zo, haha!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:09

PBH ( :D ) spray is inderdaad op basis van hertshoornolie. Die heb ik ook.
Stinken dat het doet, en inderdaad pas op voor de wind want als het maar een beetje op je lippen of in je mond komt... :')

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:25

@SayaJones oeps :+

En vooral daarna douchen, want ook al sta je uit de wind, je ruikt het daarna overal :=

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:48

Hahah dat vind ik van derfen nu ook....dat ruikt een uur in de wind :P

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:40

-O-
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:50

vervelend. :(:)
moet zeggen dat mijn ruin het nu op de plek van die haar wervel op de buik ook wat eczeem had.
heb er een dikke klodder zinkzalf op gedaan.
nadeel is dat de vliegen afkomen op het bloed.

heb je al eens een detoxkuur geprobeerd?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:55

SayaJones schreef:
-O-
[ [url=m/BgUOwP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is wat mijn merrie ook heeft. Dit jaar krijgt ze glucose support en is het wel beter dan de jaren ervoor. Ik spray er dode zee zout spray op, met een vleugje tea tree en lavendel olie erin. Blijven de meeste vliegjes er vanaf. Dode zee zout gebruik ik zelf ook voor eczeem plekjes (zonne allergie en warmte bultjes). Aloë Vera gel helpt ook wel, verlicht met name.
Ik smeer er dus niks chemisch of zwaars op. Doe ik bij mezelf ook niet. Huisarts vindt cortisone creme best een goed idee voor eczeem, ik niet ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:01

Detox is te heftig,
Niet aan te raden.
Lever ondersteunen kan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:30

Skippy01 schreef:
SayaJones schreef:
-O-
[ [url=m/BgUOwP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is wat mijn merrie ook heeft. Dit jaar krijgt ze glucose support en is het wel beter dan de jaren ervoor. Ik spray er dode zee zout spray op, met een vleugje tea tree en lavendel olie erin. Blijven de meeste vliegjes er vanaf. Dode zee zout gebruik ik zelf ook voor eczeem plekjes (zonne allergie en warmte bultjes). Aloë Vera gel helpt ook wel, verlicht met name.
Ik smeer er dus niks chemisch of zwaars op. Doe ik bij mezelf ook niet. Huisarts vindt cortisone creme best een goed idee voor eczeem, ik niet ;)

Oehh prikt dat zout niet op de wondjes :\