Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dierenfan schreef:Tja ik heb nu 6 jarig Belgisch trekpaard wederom bomvol mijten. Hele buik ook. Zijn maat op 3 benen 1 plek mijten en verder niet die is 11 jaar. Ze eten hetzelfde en die met minder mijten eet meer suikers. Zonder die voeding is het een gratenpakhuis en dooie diender die zich echt niet fijn voelt. De oudste heeft lichte mate CPL de jongste is (nog) vrij. Vorig jaar hadden we dit ook in de winter. We pakken het uitgebreid aan en absoluut al op de goede weg.
Sober voeren werkt hier gewoon echt niet. 2 jaar lang geprobeerd en we hadden maar een schim meer van het paard wat we nu terug hebben. CPL is onveranderd gebleven afgelopen jaar ondanks dat we dat sober voeren losgelaten hebben in januari dit jaar. Sterker nog al maanden lang geen wondjes meer aan de benen bij onze oudste terwijl hij wonden had die al.2 jaar ondanks intensieve verzorging maar niet wilden genezen. Puur alleen op basis van mijn eigen 2 paarden ben ik tegen heel sober voeren. Leuk als ze dan geen mijten hebben maar wat missen ze allemaal nog meer?
Floortje_NL schreef:dierenfan schreef:Tja ik heb nu 6 jarig Belgisch trekpaard wederom bomvol mijten. Hele buik ook. Zijn maat op 3 benen 1 plek mijten en verder niet die is 11 jaar. Ze eten hetzelfde en die met minder mijten eet meer suikers. Zonder die voeding is het een gratenpakhuis en dooie diender die zich echt niet fijn voelt. De oudste heeft lichte mate CPL de jongste is (nog) vrij. Vorig jaar hadden we dit ook in de winter. We pakken het uitgebreid aan en absoluut al op de goede weg.
Sober voeren werkt hier gewoon echt niet. 2 jaar lang geprobeerd en we hadden maar een schim meer van het paard wat we nu terug hebben. CPL is onveranderd gebleven afgelopen jaar ondanks dat we dat sober voeren losgelaten hebben in januari dit jaar. Sterker nog al maanden lang geen wondjes meer aan de benen bij onze oudste terwijl hij wonden had die al.2 jaar ondanks intensieve verzorging maar niet wilden genezen. Puur alleen op basis van mijn eigen 2 paarden ben ik tegen heel sober voeren. Leuk als ze dan geen mijten hebben maar wat missen ze allemaal nog meer?
Wat versta je onder sober voeren? Ik voer geen snelle suikers, hooi van max 12% suiker 2kg per 100kg paard, royaal aangevuld met vitamine/mineralen brok (die ik minimaal 2x per jaar wissel), naar behoefte aanvullen met suikerarme grasbrok en gemalen lijnzaad. Nooit magere paarden, ook niet als ze in de groei zijn of moeten werken.