CPL topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:14

Hoezo bevatten voederbieten veel suiker? Bietenpulp komt uit de suikerbieten. Voederbieten hebben 600 gr suiker per kilo droge stof. Een kilo voederbiet is 150 gr droge stof, is dus iets van 90 gram suiker.
Hooi is min 5% suiker dus uit 20 kilo hooi krijgen ze al 1000 gram suiker binnen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 23:50

dierenfan schreef:
Tja ik heb nu 6 jarig Belgisch trekpaard wederom bomvol mijten. Hele buik ook. Zijn maat op 3 benen 1 plek mijten en verder niet die is 11 jaar. Ze eten hetzelfde en die met minder mijten eet meer suikers. Zonder die voeding is het een gratenpakhuis en dooie diender die zich echt niet fijn voelt. De oudste heeft lichte mate CPL de jongste is (nog) vrij. Vorig jaar hadden we dit ook in de winter. We pakken het uitgebreid aan en absoluut al op de goede weg.
Sober voeren werkt hier gewoon echt niet. 2 jaar lang geprobeerd en we hadden maar een schim meer van het paard wat we nu terug hebben. CPL is onveranderd gebleven afgelopen jaar ondanks dat we dat sober voeren losgelaten hebben in januari dit jaar. Sterker nog al maanden lang geen wondjes meer aan de benen bij onze oudste terwijl hij wonden had die al.2 jaar ondanks intensieve verzorging maar niet wilden genezen. Puur alleen op basis van mijn eigen 2 paarden ben ik tegen heel sober voeren. Leuk als ze dan geen mijten hebben maar wat missen ze allemaal nog meer?

Wat versta je onder sober voeren? Ik voer geen snelle suikers, hooi van max 12% suiker 2kg per 100kg paard, royaal aangevuld met vitamine/mineralen brok (die ik minimaal 2x per jaar wissel), naar behoefte aanvullen met suikerarme grasbrok en gemalen lijnzaad. Nooit magere paarden, ook niet als ze in de groei zijn of moeten werken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:06

Floortje_NL schreef:
dierenfan schreef:
Tja ik heb nu 6 jarig Belgisch trekpaard wederom bomvol mijten. Hele buik ook. Zijn maat op 3 benen 1 plek mijten en verder niet die is 11 jaar. Ze eten hetzelfde en die met minder mijten eet meer suikers. Zonder die voeding is het een gratenpakhuis en dooie diender die zich echt niet fijn voelt. De oudste heeft lichte mate CPL de jongste is (nog) vrij. Vorig jaar hadden we dit ook in de winter. We pakken het uitgebreid aan en absoluut al op de goede weg.
Sober voeren werkt hier gewoon echt niet. 2 jaar lang geprobeerd en we hadden maar een schim meer van het paard wat we nu terug hebben. CPL is onveranderd gebleven afgelopen jaar ondanks dat we dat sober voeren losgelaten hebben in januari dit jaar. Sterker nog al maanden lang geen wondjes meer aan de benen bij onze oudste terwijl hij wonden had die al.2 jaar ondanks intensieve verzorging maar niet wilden genezen. Puur alleen op basis van mijn eigen 2 paarden ben ik tegen heel sober voeren. Leuk als ze dan geen mijten hebben maar wat missen ze allemaal nog meer?

Wat versta je onder sober voeren? Ik voer geen snelle suikers, hooi van max 12% suiker 2kg per 100kg paard, royaal aangevuld met vitamine/mineralen brok (die ik minimaal 2x per jaar wissel), naar behoefte aanvullen met suikerarme grasbrok en gemalen lijnzaad. Nooit magere paarden, ook niet als ze in de groei zijn of moeten werken.

Dat vind ik al sober voeren. Met 1800 kg trekpaard gaat hier al 20 kg ongetest hooi in ongeveer. Hooi is onbeperkt naar behoefte. Zo 20 kg voordroog/kuil en dan per paard dagelijks 500 a 1000 gram voermeesters efficient brok naar hoeveelheid beweging wisseld dat en 250 gram zero muesli. Die met mijten eet qwl minder brok dan die zonder ivm die beter op gewicht te houden is. Hij zit eerder op 500 gram die andere 1000 of soms nog meer. Ze eten ook per paard 1 brood per dag en in de zomer 24/7 weidegang. Hiermee zijn ze nu keurig op gewicht en goed in vacht plus gezellig van karakter.

dierenfan

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 15:13

Overpeinzing qua mijten. Onze oudste heeft qat artrose en zomereczeem dus krijgt voor beiden ondersteuning. Hij heeft hele seizoen ook gedroogde brandnetel en gedroogd zeewier als toevoeging gegeten. Nu hij amper mijten en de andere zat geheel vol. Zouden die kruiden dit verschil kunnen geven? Juist degene met minder mijten eet hier veel meer suikers dus daar ligt het verschil niet aan.
Zouden jullie die kruiden weer gaan geven en dan aan beiden? Of zijn er ervaringen met fenegriek toevoegen? Dat lees ik ook veel

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:20

@dierenfan; als je mijn rantsoen sober vindt en als ik zie wat jij allemaal voert om ze op gewicht te houden en je daar bovenop problemen hebt met cpl en mijten dan denk ik dat er toch echt een onderliggend probleem is. Dat bedoel ik absoluut niet als aanval maar ik heb 2 NL trekpaarden staan die op mijn 'sobere' rantsoen eerder te dik dan te dun worden. Zelfs mijn jaarling ruin heb ik terug gezet in grasbrok en lijnzaad, omdat hij ondanks groei te veel vervette.

Voordroog is sowieso af te raden bij koudbloeden. Heeft niets met nat of droog temaken. Door het te verpakken ontstaat er een fermentatie proces. Suikers worden omgezet in eiwit (wat op zich heel gunstig is). Maar heeft als nadeel dat het niet langer ph neutraal is en dus invloed heeft op de maag. Daarnaast zorgen bacteriën voor die fermentatie. Onschadelijk maar wel van invloed op de natuurlijke darmflora. Dat heeft weer tot gevolg dat verteringsprocessen in de darmen veranderen.
De stofwisseling van sobere rassen is gemaakt voor sober eten. Ga je dat verstoren dan krijg je een kettingreactie aan problemen. Dat zie je ook bij rassen zoals shetlanders, fjorden en ijslanders. Zomerexzeem heeft bijvoorbeeld net als cpl en mijten een voedingscomponent.

Ik raad je aan om de gehaltes van je voermeesters brok eens naast de behoefte van je paarden te leggen qua vitamine's en mineralen. Het lijkt me sterk dat het met 1kg per dag aan die behoefte voldoet.
Zelf reken ik alle balancers door en wissel minimaal 2x per jaar, omdat merk A net anders in de gehaltes zit dan merk B. Ik kan en wil je daar best mee helpen.

Daarnaast maakt het nog verschil van welke ondergrond je ruwvoer komt. Hooi van zandgrond zit aanzienlijk lager is mineralen dan hooi van leem of klei. Hooi van onbemest land zit ook lager dan als er 2x per jaar mest wordt gereden.

Mijn ervaring is dat mijten een symptoom zijn en niet het probleem. Marieke Brys (universiteit Gent) heeft veel onderzoek gedaan naar CPL en is nu bezig met pssm1 bij trekpaarden. Ook zij geeft aan dat voeding in het wel of niet tot uiting komen hier een hele grote rol in speelt.
Zie het als mensen met chronisch exzeem zoals psoriasis. Dat komt van binnenuit. Pak je de oorzaak aan dan verminderd of verdwijnt de uitslag.
Bij mijten heb je een parasiet die profiteert van een zwakke plek. Genetisch gezien zijn de benen van trekpaarden nu eenmaal niet zo goed gebouwd en daarom al ontvankelijker dan van andere rassen. Tel daarbij gevoeligheden in de stofwisseling op en je verzwakt de algehele weerstand van je paard. Mijten profiteren daarvan. Een gezonde hond heeft geen vlooien maar zodra hij ziek wordt, wordt het ineens een magneet.

Terugkomend op je vraag over het verschil tussen jouw 2 paarden; zeewier is een gigantische mineralenbron. In gedroogde vorm is de waarde aan vitamines verwaarloosbaar. Als ik jouw rantsoen zie dan zou ik het niet ondenkbaar vinden dat je paarden een mineralentekort of onbalans hebben. Mineralen zijn essentieel voor alle stofwisselingsprocessen in het lichaam.

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar wil je met alle liefde en plezier helpen om te kijken of je via je rantsoen verbetering kan behalen. Het is geen medicijn, het werkt niet van de ene op de andere dag. Bij pssm management ga je ook heel gericht per individu bijsturen met magnesium, vitE, amino's, B12, mangaan enz. en voordat je goed en wel iets kan zeggen over het effect ben je een paar weken verder. Zeker als het systeem al langere tijd in onbalans is. Dan moet er eerst een inhaalslag worden gemaakt.

dierenfan

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:42

Mijten hebben wij enkel in de wintermaanden. In de zomermaanden nooit last van. Voer kan ik verder niet veranderen maar wel toevoegingen doen. Hooi komt van eigen hooiland. Goed bemest en kleigrond. Voordroog/kuil komt ook van hetzelfde land. Ze eten ook muesli he naast de voermeesters brok. Voorheen ook lijnzaadolie en bietenpulp maar deze winter voor het eerst zonder dat.
We veranderen dus zeker wel dingen maar bepaalde gewoontes kan ik niet laten verdwijnen en wil ik ook niet. We zijn al over op veel droger voordroog en gelukkig eten de paarden dit nu wel goed. 2 jaar geleden ook geprobeerd en toen ook 2de snede gepakt maar dat werd bodembedekking. Nu eerste snede gedaan en ze eten het top. Wil ik zelf ook niet veranderen overigens en gezien lichte mate CPL en geen CPL zit dat hier wel oké. Ze blijven tot nu toe prima op gewicht en zitten top in hun vel. Ik zit nu enkel en alleen met een mijten issue op dit moment. Dat kan allerlei redenen hebben maar alles wijst erop de stro in combinatie met een varken als paard. Hij ligt erg graag in eigen ontlasting helaas. Ik vermoed dat die combinatie hem de das om doet. Verder kerngezond en prima vacht enz. Ben expres op de voermeesters efficient over gegaan ivm hoge gehalte vitaminen en mineralen. Die brok bevalt prima dus vandaar dat ik ook die niet wil wisselen. Wil dus als eerste nu proberen extra toevoeging(en) aan het voer en dat mag zeker per seizoen wisselen.