[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:13

ja vroeg ik me eens af, omdat het natuurlijk best wel een 'paardenmiddel' is :-)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:30

Ik reageer niet veel, want ik heb er weinig verstand van. Maar mijn pony krijgt het nu 2,5 week en hij is al zo veranderd _/-\o_
Zijn vacht glanst weer en is bijna weer gelijkmatig, hij kijkt een stuk blijer en actiever. Er is nog meer verbetering wat ik graag zou zien, maar ik ben hier al zo blij mee.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:50

Wat goed om te horen SaskiaB!
Wat heeft jou doen beslissen om te beginnen met Prascend? Waren zijn symptomen heel ernstig?

Ik twijfel nog steeds wat ik moet doen. Ene dierenarts zegt niet starten met medicatie, andere zegt van wel.
Hij heeft nog geen ernstige symptomen, maar ik vind hem ook niet 100% zichzelf (erg 'hengst' (terwijl hij ruin is), vacht is lang en dun, hij plast veel). Maar de ene DA vindt de bijwerkingen te heftig voor een paard met weinig symptomen. Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie paarden veel last van bijwerkingen?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:59

Misschien een beetje raar, maar dit is de pony van mijn vader. Mijn vader is eerder dit jaar onverwacht overleden en ik had ineens ook deze pony erbij. Hij was er altijd natuurlijk al, maar nu echt mijn verantwoordelijkheid. in de tijd nadat mijn vader was overleden is die pony zo hard achteruit gegaan. Zijn vacht was dik, lang, dof, hij was bijna weer hoefbevangen, wat totaal futloos, dikke buik maar je kon z'n ribben tellen, vetbulten boven z'n ogen.

Dus of het een met het ander te maken heeft weet ik niet, ik had hem ook weinig aandacht gegeven moet ik bekennen, terwijl mijn vader altijd druk met hem was. Maar ik wil hem niet wegdoen, dus moest ik actie ondernemen. De dierenarts gebeld, zijn uitslag was 117, meteen gestart met de pillen en ik zie gewoon al verschil. Ben er echt blij mee!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:29

Afbeelding
En ik kan niet wachten tot dit eraf kan, maar wil hierna eigenlijk niet meer scheren dus heb voor nu even geduld. :j

Kreeg mijn vingers er trouwens amper erin zo dicht is het.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:31

Wat een vachtje nu al.

xloki, mijne had ook alleen het symptoom veel plassen daarom een bloedonderzoek laten doen. Cushing test was toen gratis dus ook gelijk laten doen. En bleek dus cushing te hebben. Ben gestart met medicatie en hij voelde zich gelijk een stuk beter. Heeft geen last van bijwerkingen gehad en heb rustig opgebouwd nav dit topic.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:43

Die van mij zat wel twee keer zo dik in het haar :+ Maar die is al zijn hele leven een ijsbeer...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:47

Vacht word nog langer en dikker hoor daarom wil nog niet scheren heeft geen nut, want dan kan ik na 2/4 weer opnieuw scheren. ;)

Vorig jaar kwam ik ook niet in een keer door de vacht heen met scheren ondanks pas geslepen messen. :')

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:34

Ik heb afgelopen weekend geschoren en was er net op tijd bij want hij had al een paar korstjes/plekjes op zn rug
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:37

Die van jou krijg dus ook huidontstekingen onder die dikke vacht. Die van mij dus ook.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:38

Marcella schreef:
Die van jou krijg dus ook huidontstekingen onder die dikke vacht. Die van mij dus ook.

Ja, en dan gaat het jeuken en dan wordt het alleen maar erger.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:41

Die van mij ook! Bultjes en korstjes...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:41

Heb vandaag niet gepoets, maar wel even met mijn hand over zijn lichaam gegaan. Zit een bultje bij zijn buik dit zou best een beginnende huid onsteking kunnen zijn. Maar ook een heftige reactie van insect beet waar hij soms zo op reageer, maar wacht even af gewoon. Nu scheren heeft bij die van mij geen enkele nut.

Vind die van jullie het trouwens ook lekker om geschoren te worden die van mij staat vaak te genieten dan en hoef ik ook niet vast te zetten. :+

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:07

Ja hij vindt het heerlijk! Maar borstelen vindt 'ie ook altijd wel lekker :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:41

Mijn haf heeft ook al een prima wintervacht, maar hij denkt zijn hele leven al dat de ijstijd uitbreekt. En zijn hele leven heeft hij tijdens de rui plekjes gehad die op rainrot lijken, gelukkig laatste jaren wel afgezakt naar enkele plekjes.

Gister osteo voor hem laten komen, want twijfel, wel starten met medicatie zonder symptomen...of mis ik symptomen...? Zij zag een gezonde goed bespierde haf. Wel wat blokkades, maar was nog restant van mn oude scheve zadel. Preventief drainage kuur en starten met kurkuma, in voorjaar ga ik weer uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:02

De mijne heeft ook regelmatig van die jeukende bultjes/korstjes. Ik heb ontdekt dat Vertramil goed tegen de jeuk helpt en snel het plekje geneest. De mijne had van de zomer veel van die plekjes. Ik denk door de vliegen, want nu de vliegen weg zijn heeft hij er geen last meer van.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:46

Geeft iemand de Sanequi obesitas? Dat dviseerde een da voor mijn cushing pony. Zodat hij geen tekort aan vitaminen krijgt....

En inderdaad laag starten zoals hierboven beschreven....de mijne werd apatisch en misselijk van die tabletten (met te hoge startdosis da).... nu ik langzaam opnieuw ben begonnen gaat t.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:48

Die van mij staat nu een week op prascend. Van 1/8 naar een kwartje gegaan en hij is zowaar al bijgekomen. Dierenarts adviseerde een halve maar ik kijk het eerst zo maar eens aan.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:57

Nou ik heb de prascend nu een week in huis...maar ben nog niet begonnen met geven.
Baal eigenlijk best wel dat ik het niet durf te geven..
Volgens de dierenarts moet ik gewoon een halve geven maar ze is maar een shet...als ik al begin dan zeker niet met een halve..
Ik merk dat ze zich de ene dag wel goed voelt en de andere dag weer minder en vooral in de avond is ze op haar slechtst..
Ik heb besloten het nog heel even aan te zien want nu ik haar rantsoen veranderd heb ( bijna geen gras ) lijkt het wel beter te gaan zelfs haar vacht ziet er wat beter uit.
En ik lees hier even lekker mee en hopelijk krijg ik zo wat meer vertrouwen en durf ik straks ook de prascend te geven :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:59

Begin gewoon met 1/4 of 1/8 pil, ze hebben er echt wel baat bij. Haal bij de apotheek een pillensnijder, want het is wel lastig om die halve pil verder te delen met een mesje of zoiets.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:18

Je kunt met een 1/8e beginnen, krijgt mijn shet nu ook. Met een pillensnijder super goed te doen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:45

Ik twijfelde ook hoor, maar ik dacht eerst maar eens met 1/8 beginnen en dan kijken of het veranderd. Heb net buiten gereden en voor het eerst in een jaar was hij gewoon relaxed. Voorheen bouwde hij continu spanning op tot hij door het lint ging, nu vloeide het elke keer rustig af en kon ik gewoon met een lang teugeltje naar buiten. Het is echt een totaal andere pony!

Ben blij dat ik eraan begonnen ben :) Hij lijkt wel tien jaar jonger haha.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:52

Goed om te horen dat al jullie paarden zo goed reageren.

Lastig Caroline. Die van mij had ook niet veel symptomen maar die krijgt nu 1/4e en dat gaat goed.

Geloof dat de mijne het nu iets langer dan 2 weken krijgt en hij wordt af en toe weer ali brutali zoals vroeger dus dat is mooi :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:03

Afbeelding
Voor medicatie en hij is nog erger geweest. :=
Afbeelding
Afgelopen vrijdag.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:23

Oh ik hoop dat die van mij ook weer zo bijtrekt! Dit was hem twee weken terug:

Afbeelding

En dit gisteren:

Afbeelding