[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:57

Charly85 schreef:
Martine, ikke:) had t gekocht na de positieve reacties in het topic mr mijn paardje wordt er niet blij van:(
Heb het maar 3 x gebruikt. Als je hem wilt hebben stuur me maar ff een pb:)

Waarom wordt je paard er niet blij van ??
Zit hier namelijk ook naar te kijken om te kopen, vandaar

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:17

Ik ben er soort van gister achter gekomen ( wel eerder vermoeden) dat ons JAARLING zomereczeem heeft , we hebben hem uit de opfok gehaald in Frankrijk waar ie op een heeeeeeele grote vlakte stond van paar hectare en toen was er niks te zien. ( is een draver, heb dit ook niet eerder bij dit ras vernomen )
op een gegeven moment ging ie met zijn staart schuren en dacht dat ie waarschijnlijk wormen had dus mestonderzoek gedaan en hij had inderdaad wormen dus ontwormd en 2 weken later weer mestonderzoek laten doen maar hij was ook al aan zijn manen begonnen en de uitslag van het mestonderzoek is nu goed.
in de meeste gevallen krijgen ze zomereczeem pas vanaf hun 2e of 3e levensjaar en wij hebben natuurlijk de pech dat ons arme beesie het nu al heeft. Heb zojuist een eczeemdeken gekocht maar mnr trekt graag aan van alles en nog wat dus ben benieuwd hoelang ie hem heel laat .
Nu wat onderzoek te hebben gedaan en van mensen en paarden die het hebben gehad weet ik al dat je mazzel moet hebben wil er iets werken tegen de jeuk etc.
Ik ga hem eerst wassen met verkoelende shampoo en voor de jeuk en daarna de eczeemdeken erop.
Ik ben er soort van op tijd bij althans hij heeft geen echte wondjes,bovenste 15 cm van zijn staartwortel is al kaal en wat kale plekken onder zijn manen met klein plekje en kaal naast zijn oren naar beneden lopend.
Heb wat gelezen dat derfen wel aardig aanslaat en hippo-ex-cema door het voer ook wel goed scoort.
Dus als bovenstaande niet voldoende is wil ik denk ik dit proberen en misschien een enting van insol dermatophyton tegen schimmel laten zetten, ik weet dat dit niet altijd werkt maar denk ik wel het proberen waard aangezien je ook veel geld kwijt bent aan smeerseltjes uitproberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:34

Klopt.
ik smeer alleen nog maar met zinkzalf.
kost bijna niks
en meer is ook niet nodig bij mijn pony :j

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:37

Ik heb sinds 2 dagen deze vliegenkap bij Femme om: http://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker. Haar hele hoofdje was stuk na mijn vakantie, want het masker paste blijkbaar niet goed waardoor ze m af deed. Deze kap blijft super zitten en beschermt haar hele hoofd. Echt een aanrader. Het gaas is ook zo klein dat de eczeemvliegjes er volgens mij niet doorheen kunnen komen. Valt wel 1 maat groter uit!

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:43

Ik lees al wat jaren mee hier - merrie met ernstig eczeem. Staat als ze buiten is onder een Meulenkampdeken met kap. Die krijgt ze standaard op als ze neigingen krijgt om te schuren en gaat in het najaar pas af als de dag en nacht temperatuur onder de 10 graden is.

In het begin heb ik Wiemerskamperolie gesmeerd - hielp wel, maar vreselijk duur.

Op een Duits eczeemforum kwam ik toen dit tegen:
http://www.aldi-nord.de/aldi_koerpermilch_896_895_1634_18127.html
Lijkt niks, maar ik gebruik het inmiddels al 6 jaar en het werkt echt. Alleen de blauwe fles, de witte werkt niet!

Niet alleen bij ons eigen paard, ik stuur het geregeld naar vrienden en kennissen in Nederland die een eczemer of gewoon een schuurder hebben.

Onze merrie geeft als ze op stal komt direct aan waar ze jeuk heeft. Ik smeer er dan handenvol Eldena op (het ruikt prettig, is niet echt vet en het kost bijna niks, dus waarom geen overdosis?), zet haar dan een 10 minuten vast zodat ze niet kan schuren en weg is de jeuk. Het lijkt wel toveren soms.

Als ze 's nachts geschuurd heeft dan krijgt ze de andere morgen de volle laag op de schuurplekken waar dan ook op haar lijf. Het is maar een tip, misschien dat jullie het ook eens uit willen proberen?

Rachel_x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:49

Dat klinkt interessant, maar ook raar. :+ Smeer je het ook op oppervlakkige schuur wondjes? Femme schuurt bijvoorbeeld veel aan haar hoofd, waardoor ze kaal wordt. Doe je dat ook daar op? Prikt het niet denk je?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:00

Dat is wel de moeite waard om te proberen, helemaal voor die prijs.
Haal je dat echt in Duitsland of is het hier ook te bestellen/verkrijgen?

En.. als jullie spul in de manen/staart smeren, smeer je dat dan overal tussen de haren op de huid? Of vooral op de plekken waar geschuurd wordt en op de wondjes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:15

Alleen op de wondjes en een klein stukje er omheen :j

Appie ziet er zonder deken zo uit.

Afbeelding
Niet heel charmant,maar goed, hij was volgegeten met gras :D
En hij is 24 dus tja, dan ziet het er allemaal wat anders uit

Afbeelding

Afbeelding

Staart is wat dunner helaas omdat hij 2 wondjes aan de staartwortel had en daar is ook wat haar van mee gekomen.
maar verder gaat het prima :j

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:52

Ik smeer voor er wondjes komen bij de eerste aanwijzing van jeuk dus. En ruim om de jeukplek heen. Kale plekken smeer ik wel wondjes niet.

Ja, het klinkt raar, vond ik ook, zo'n goedkope bodylotion die helpt tegen eczeemjeuk.

Wij wonen in Duitsland dus bij ons is het verkrijgbaar bij de dichtstbijzijnde Aldi.
Bij eventuele belangstelling wil ik best wat flessen gaan versturen naar jullie in Nederland stuur dan maar PB.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:06

Heeft iemand van jullie een eczemer met grote oren ?
Probleem is dat mijn merrie dus grote oren heeft die maar net in de hoofdkap passen en ze haar oorpunten stuk heeft .
Net als eczeem plekken maar dan enkel de punten , en eczeem kan het eigenlijk niet zijn aangezien die oren netjes ingepakt zitten .
Nu vermoed ik dus dat het komt omdat die oren maar net in de kap passen en daardoor de boel is gaan irriteren ...
Nu is het sowieso moeilijk kap en deken te vinden die ruim genoeg is .
Want de rsih past qua hals ook net niet goed .
Zit eigenlijk wat te aangesloten rond de hals waardoor een deel van de manen al weggeschuurd was door wrijving van de deken .
Heb nu alles maar weer afgeschoren op de manen kam . Beter als half kaal .
En de hals is wat kort , plus de gaten voor de oren zitten de dicht bij elkaar en zijn net te klein .
Iemand de gouden tip voor een perfect passende deken ?
Met Boett had ik ook t manen eraf wrijf probleem ...
Plus dat die dekens vrij warm zijn .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:42

Ik woon vlak naast Duitsland, ga dat spul zeker eens meenemen van de Aldi :)

Ben nu de dodezee-crème van de Action aan het proberen. Had eerder een hypoallergene bodylotion van Dove (ook Action) en die was best fijn. Pony kon er in ieder geval goed tegen :)

Gebruik meestal maar uiercrème of een (ongeparfumeerde) olie.
Duur is met smeerseltjes niet per definitie beter dan goedkoop.

Zo zijn heel veel mensen blij met Derfen, maar is net onze poown allergisch.

Trouwens vandaag met het scheerapparaat alle manen er af geschoren. Ze waren dun en lang, dat zag er niet uit. Knippen deden we eerder wel, maar ook dat is niet alles.
Pas met scheren bleek dat ze veel meer kale plekken heeft dan eerst zichtbaar. Groot voordeel is dat we nu veel makkelijker iets er in kunnen smeren.
Wel even slikken om het er af te halen, met een eczemer probeer je in de regel juist te sparen... maar functioneel gaat boven mooi. Snap alleen niet zo goed waarom ze nog deze mate van jeuk heeft. Deken áltijd op, beperkt gras, geen krachtvoer.

Maar weer een tijdje regelmatiger wassen met z-t.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:11

Maar de Aldi zit in Nederland toch ook?! Of heeft echt alleen de Duitse Aldi dit in het assortiment?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:14

Zinzi_jewel schreef:
Heeft iemand van jullie een eczemer met grote oren ?
Probleem is dat mijn merrie dus grote oren heeft die maar net in de hoofdkap passen en ze haar oorpunten stuk heeft .
Net als eczeem plekken maar dan enkel de punten , en eczeem kan het eigenlijk niet zijn aangezien die oren netjes ingepakt zitten .
Nu vermoed ik dus dat het komt omdat die oren maar net in de kap passen en daardoor de boel is gaan irriteren ...
Nu is het sowieso moeilijk kap en deken te vinden die ruim genoeg is .
Want de rsih past qua hals ook net niet goed .
Zit eigenlijk wat te aangesloten rond de hals waardoor een deel van de manen al weggeschuurd was door wrijving van de deken .
Heb nu alles maar weer afgeschoren op de manen kam . Beter als half kaal .
En de hals is wat kort , plus de gaten voor de oren zitten de dicht bij elkaar en zijn net te klein .
Iemand de gouden tip voor een perfect passende deken ?
Met Boett had ik ook t manen eraf wrijf probleem ...
Plus dat die dekens vrij warm zijn .

Wat voor kap heb jij? Als de oren van de kap grote mazen hebben dan is de kans groot dat de vliegjes daar doorheen gaan en het wel gewoon exceem is. Mijn paard heeft dit ook. Ik heb nu een kap op die helemaal dicht is nu heeft hij geen last meer van zijn oren. Bij mij zijn die oren van de kappen juist te lang.
Ik ben ook nog altijd op zoek naar de perfecte deken de rsih is wel goed wat oren betreft maar heeft geen buikflap en hij zit bij de borst vrij strak. Ik heb nu een die heeft wel een buikflap maar de hals is tekort. Daar heb ik zelf een oplossing voor gevonden door er een los halsstuk onder te doen. Dan is het wel goed.
Ik zag deze http://www.paardendekens.net/eczeemdeke ... zebra.html deken ook. Iemand hier ervaring mee?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:30

Ik heb de Rambo kap . Degene die los te koop is .
Is heel fijn mazig maar de oren passen maar net zowel als in lengte en breedte .
Denk daarom dat ze wat irriteert .
Ik zat te denken aan een losse kap van Boett
En bedacht me dat ik er nog een op zolder heb liggen van Ivanhoe .
Miss dat ik die wat kan laten vermaken zodat hij wel aansluit ...
En wat op de deken kan laten stikken zodat de kap aan de hals komt te zitten ...
Van die ski klipjes ofzo

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:34

Ik heb een losse boett kap op een rish.
Perfect. Al zeg ik het zelf.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:40

En hoe blijft dat bij jou goed zitten dan ?
Want bij mijn merrie kunnen de oren niet in de rsih .
De hals is er net te kort voor plus de gaten van de oren wat klein en te kort bij elkaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:34

Die oren zijn van stof toch van die kap?
laat er een stukje bij in naaien door irmand die handig is :j
lijkt me niet zo moeilijk om die oortjes een stukje langer te maken

Safiera, zoals je ziet heeft appie ook een sport coupe :D
ik vond het ook zonde,maar de manen waren zo ongelijk.
en het staat het nog stoer ook zo

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:24

funnyhorses schreef:
Hier nog steeds rust qua eczeem bij ons oude fjordje. *\o/*
Eens zien hoe het zal gaan als de temperaturen omhoog gaan maar tot nu toe gaat het extreem goed!!
Ze heeft zelfs manen nu ipv een pleeborstel hahaha

Op hoop van zege! _/-\o_

Hoe gaat het nu?
Hier stikt het de laatste dagen weer van de knutten na een korte rust door het koudere weer en vooral de wind. Alles kriebelt weer bij de dames.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:28

Voor mijn bijrijdpaard gebruiken we aloe Vera: de wondjes genezen mooi en het verkoelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:40

Die oren zijn van hetzelfde gaas materiaal als de rest van de kap helaas

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:56

Hihi ik heb juist het probleem dat de oren n mijn paard te ver uit elkaar staan, dus moet ik altijd een maat te groot nemen, met als gevolg dat hij hem zo af heeft :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:22

Zinzi_jewel schreef:
En hoe blijft dat bij jou goed zitten dan ?
Want bij mijn merrie kunnen de oren niet in de rsih .
De hals is er net te kort voor plus de gaten van de oren wat klein en te kort bij elkaar

Bij mij ? Die oren gebruik ik niet. Vreselijk is dat.
Ik zal foto maken hoe ik vast heb zitten.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:48

@bravo zijn huid gaat er heel erg van schilferen en met opbrengen is hij heel vervelend ( draaien/ weg lopen) terwijl ik normaal alles erin mag smeren dus denk dat t prikt ofzo. En heb niet t idee dat t bij hem helpt tegen de jeuk. Misschien helpt t wel mr door de droge huid krijgt hij weer jeuk;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:19

amie1965 schreef:
funnyhorses schreef:
Hier nog steeds rust qua eczeem bij ons oude fjordje. *\o/*
Eens zien hoe het zal gaan als de temperaturen omhoog gaan maar tot nu toe gaat het extreem goed!!
Ze heeft zelfs manen nu ipv een pleeborstel hahaha

Op hoop van zege! _/-\o_

Hoe gaat het nu?
Hier stikt het de laatste dagen weer van de knutten na een korte rust door het koudere weer en vooral de wind. Alles kriebelt weer bij de dames.

Hoi Amie
Hier gaat het boven verwachting goed!
Ik durf de deken er natuurlijk niet af tehalen ( alleen met poetsen) maar tot nu toe gaat het echt heel goed ze had enkel 1 klein plekje geschuurd op de hoofd maar das echt niks met wat we normaliter te dealen hebben.
Hier ook muggen,vliegen en dazen -:(- #$%^&&&*& - :(- maar ons lieve fjordje staat er sinds langelange tijd relaxed bij. *\o/*
Ze is ook nog flink aan het verharen,elke keer een emmer haar eraf met borstelen pfff maar ze glanst en d'r vacht is nog heel.

Tot nu toe gaat het heel goed. _/-\o_

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:00

Hoe doen jullie het als het van de week echt 30 graden gaat worden? Deken op of af? Het lijkt mij dan erg warm namelijk.