[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:39

Ik ben afgelopen winter van basismuesli overgegaan op de eczem-muesli van Marstall xTesskeen ik geloof dat dat zijn vruchten afwerpt want Helmer staat nu zonder deken en heeft zich op 2x even wat jeuken na, nog niet geschuurd en staat nu 2 weken zonder deken! Ik gebruik nu sinds een aantal dagen lotion met cojosol geloof ik? heb daar dan ook shampoo voor om dalijk mee te wassen en olie voor door het voer. So far so good hier dus..

angietjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:59

ellepel schreef:
angietjhu schreef:
ik heb ook een vraag over staartschuren ik heb een paard dat nu begint met staart schuren dus zou ik er zo snel mogelijk bij willen zijn. Ik las in een andere topic dat dit http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0 product heel goed zou zijn alleen vraag ik me af of het ook goed is als het bij een net beginnend geval van schuren mag gebruikt worden (?) misschien een rare vraag maar ik wil zeker zijn dat ik niets fout doe ofzo. mochten er nog tips zijn die zijn altijd welkom want ik wil echt geen paard hebben waarvan zijn bovenstaart helemaal weg is.
alvast bedankt opvoorhand

dat hoeft helemaal geen eczeem te zijn,dus ik zou dit product niet gaan gebruiken.
eerst goed ontwormen,die kunnen ook jeuk geven.
was de staart eens een keertje,losse haartjes e.d kunnen ook jeuk geven
staat je paard in veel gras
dat eerst veranderen,veel paarden krijgen de kriebels van het eten van veel gras.

verdder kun je heel simpel de staart spoelen met wat azijn.
gewoon natuurazijn,de staartwortel er mee insmeren en zitten laten.
of haal een lotion tegen de jeuk.
maar ik denk dat je paard eerder schuurt door gras dan door vliegen :j

okee bedankt alvast voor de info ben al veel geruster hierdoor!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:01

Ik denk dat in een brok meer vitamines zitten als in een muesli.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:04

oke dan ga ik eens kijken of ze eczem-muesli hier hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:26

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:29

Ja nou het is niet voor mij ellen, maar voor tess haha.

Maar als ze het daar met brok goed deed, waarom heb je dat dan eigenlijk veranderd?
Misschien ligt daar wel een oplossing voor je die je problemen al voor groot deel oplossen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:32

ik zou denk ik proberen om weer over te stappen naar dat voer.
wie weet zit er wel wat in hoor waar het peerd niet tegen kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:37

ellepel schreef:
zie hier een heel topic vol met info
[VS] biergist

vroeger gaf ik appie biergist tabletten voor mensen,maar heb nu een zak van 1,5 kilo voor 4,50 euro besteld:
http://shop.reiterhofcuxland.de/rc123/p ... &id_lang=4.

susanne,ligt er aan wat voor brok je haalt,wat voor voedingswaarde het is.
de dieetmuesli die ik heb bevat net weer meer dan een aantal merken basisbrok.
even kijken via http://www.voervergelijk.nl

Dank je voor de tip! Geef jij kuurtjes of continue. Hoeveel pillen moet je geven eigenlijk? Eens kijken of ie ze uberhaupt wil eten.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:18

_CS_@ ja dat weet ik eigenlijk ook niet de zak was leeg toen ik haar verhuisde naar de andere stal en iedereen daar gebruikte muslie dus dacht ik gebruik ik dat ook maar

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:30

xTesske schreef:
_CS_@ ja dat weet ik eigenlijk ook niet de zak was leeg toen ik haar verhuisde naar de andere stal en iedereen daar gebruikte muslie dus dacht ik gebruik ik dat ook maar

maar als ik het goed heb stond ze bij de eerste stal 's nachts binnen toch? Dat zou ook het verschil uit kunnen maken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:41

iemand een idee of de RSIH ook voor shetlanders bestaat,

vriendin van me wilt hem bij Eppeljeck bestellen in maat 4.0 maar het blijkt héél moeilijk te zijn om dit te vinden!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:11

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:14

heeft er hier iemand ervaring dat het Borststuk van de RSIH al binnen 2 maanden flinken gaten vertoont in de binnenvoering?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:45

yvonnedv schreef:
maar als ik het goed heb stond ze bij de eerste stal 's nachts binnen toch? Dat zou ook het verschil uit kunnen maken.

ja ze stond daar heel veel binnen maar wel zonder deken buiten dus de vliegjes hebben haar allang kunnen steken, en de stal was soms ook open dus die konden ook gewoon binnen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:48

ellepel schreef:
breghje ik moet ineens weer denken aan het Friese paard wat vroeger bij mij in de buurt stond.
dat was een Fries en die zag er uit alsof ze schurft had,zo erg.
dier schuurde zich helemaal kapot,had geen deken op weet ik nog
daar hebben ze toen van allerlei onderzoeken bij gedaan.
bleek dus zo te zijn dat het dier vrij snel dik werd(is echt een Friezenkwaaltje geloof ik haha)
dus die leefde op arm hooi en een kale wei.

had dus allerlei tekorten en zaken scheef in het bloed,
die hebben ze toen op een goede manier in de vitamines gezet en binnen enkele maanden was het hele gejeuk verdwenen.
darom raad ik toch ook vaak bij bepaalde symptomen een bloedonderzoek aan :j

Dat was ook het eerste wat ik idd hier tegenkwam in het topic, en ik heb dat ook gedaan. Elk half jaar, anderhalf jaar lang om een beetje beeld te krijgen. Het vreemde was dat er alléén een tekort vitE-sel uitkwam.Toen ben ik gaan suppen met Chevivit en dat maakte geen verschil (wat ik echt heel erg vreemd vond, maar goed bloedbeeld liegt niet zeg maar) en nu ben ik op een breder spierversterkend/vitamine middel overgestapt sinds een poos en dat is Aminoral van Eggersman. Nog geen bloed getrokken, dus kan nog niet zeggen of het scheelt, maar ik vond dat bloed trekken echt verhelderend.

Maar het is idd een Friezenkwaaltje hoor, Bregh wordt gemiddeld genomen als ze te diep ademhaalt al dikker, vandaar ook het graasmasker. :) Haar dochter zag er dus ook zo uit toen we gingen kijken, echt die manen en staart, zoooo sneu... alles kort en korsten en ellende. Het typische vondt ik dus ook dat ze niet ging schuren toen ze hoger in het voer en dus ook hoger in het eiwit werdt gezet. Ik geloof dat ik hier toen ook wel eens gevraagd heb of er een daadwerkelijk verschil zit in het verwerken van "voorbewerkte" eiwitten zoals in bv bix zit en in de eiwitten van gras. Of dat dat een theorie van mij is die kant noch wal slaat, wat ook kan. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:58

Mindim schreef:
De muggen die ZE allergie veroorzaken steken voornamelijk in de vette gebieden van het paardenlijf. Bij koudbloeden gaat dit nog wel eens in de nek en staartaanzet zitten en daar worden de paarden dan het meest geprikt.
Ik geloof prima ,en ik wil dat bij die van me zelf ook nog uitzoeken, dat er allerlei zaken zijn die de jeuk verergeren bij ZE paarden en dat het vaak een algehele combi is om het te bestrijden en daarmee doel ik op spijsvertering, voeding en dergelijke.
Maar naar mijn mening moet je wel, bij een ZE, paard de trigger wegnemen en dat is de cullicoidemug. En zolang deze gewoon op de vette plaatsen van het paard kan blijven steken, dan gaat die dus niet weg en houd je de allergische reactie in stand.
Vandaar mijn mening dat een paard die bloot kan staan, eerder last heeft van iets anders wat hevig jeuk geeft, dan de prik van die mug en dat dat dus niet per definitie ZE hoeft te zijn. Daarmee wil ik helemaal niemand mee voor het hoofd stoten en wil ik ook het schuren van iemands paard mee teniet doen.

Mijn paard staat schraal en krijgt nu een vitaminen/mineralensupplement bij, ook wil ik kijken of ik de darmflora, dmv probiotica en daarmee de spijsvertering kan verbeteren. Ik houdt zijn huid schilfervrij en vet. Maar met de deken af is het een grote hoop ellende. Met heet weer spuit ik hem in met veerust en zet hem op het heetst van de dag onder een vliegendeken.

Ik wil graag een bloedonderzoek laten doen, maar weet iemand om wat voor bloedonderzoek ik dan moet gaan vragen, want misschien zijn sommige waarden erg hoog en anderen te laag. Zo kan ik gerichter werken aan een verbetering. Mijn paard is met deken geen zware eczemer, maar ik moet de deken niet afhalen. Vandaar mijn mening dat een paard bloot, imo een ander heftig probleem heeft dan zomereczeem.

Ik heb toen een hele lijst te pakken gekregen via één van de eerdere topics, maar of dat nou hier was of in het IR topic durf ik niet te zeggen. Als je wil kan ik het zo pakken voor je en doormailen? Of hier weer eens neerzetten, is ook een optie.

Met je stuk kan ik het ook bijna helemaal eens zijn en helemaal met de vetopslag want als ik Bregh haar graasmasker niet op doe, krijgt ze een enorme harde manenkam en daar schijnt de mug heel erg op af te komen. Ik denk nl ook dat meerdere dingen kunnen triggeren dat de mug op je paard afkomt, maar de manier waarop ze wegblijven vindt ik dan minder boeiend, áls ze maar wegblijven :) Dus ergens met het graasmasker probeer ik te voorkomen dat ze die eiwitopslag krijgt, en met het smeersel dat ze niet interessant is voor die krengen. Wat niet wegneemt dat het uiteraard een experiment is, en de deken pakklaar ligt mocht het alsnog niet blijken te helpen. Want wat ik hiervoor ook aangaf, ik ga haar niet pesten. Gaat ze door het smeersel heen schuren, dan ben ik klaar met experimenteren en komt er een deken op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:03

Mindim schreef:
Breghje schreef:

Geen idee, niet gelezen. Ik heb haar erbij gehaald omdát zij erin afgestudeerd is, en omdat ik vertrouwen in haar heb. En blijkbaar heeft het geholpen. :)

Misschien wil ze haar kennis dan bekend maken, kunnen alle paarden in hun blootje.
Als haar methode zo doeltreffend is, neem ik aan dat ik daar wel iets over kan vinden op internet, ben erg nieuwsgierig :j .

Ik heb haar toen gevraagd voor een consult bij Bregh, wat ze verder met dat ding doet geen idee... Het zou idd wel iets zijn om te publiceren, zeker als er evt nieuwe dingen zijn ontdekt, maar of het op inet staat geen idee eerlijk gezegd. Als je wil kan ik je haar naam wel geven?

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:13

M'n paardje doet het echt super!
Staat pas sinds vorige week zondag met deken op, omdat ik het toch wel erg warm vond worden enzo. Maar tot nu toe helemaal niet geschuurd :D

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:13

Hier gaat het ook super *\o/*
'S nachts op stal + RSIH... hoef niet eens iets te smeren.
Hopen dat dit zo goed blijft gaan :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 03:38

xTesske schreef:
yvonnedv schreef:

ja ze stond daar heel veel binnen maar wel zonder deken buiten dus de vliegjes hebben haar allang kunnen steken, en de stal was soms ook open dus die konden ook gewoon binnen

maar rond zonsonder en opgang binnen dat scheelt al een heleboel

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:04

momo_lover schreef:
heeft er hier iemand ervaring dat het Borststuk van de RSIH al binnen 2 maanden flinken gaten vertoont in de binnenvoering?

Ja, hier was de binnenvoering ook al redelijk snel gescheurd. Ik vind dat niet zo'n probleem, ze krijgt er nog altijd geen schuurplekken van.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:56

Ja hier is de binnenkant ook onwijs snel versleten, maar bij haal knelde die daar ook (of er zat iig. iets niet helemaal lekker).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:40

de deken zit prima geen schuurplekjes of iets op de borst. Vindt het wel snel, heb ook een mail naar de agradi gestuurd dat ik het eigenlijk veel te snel vindt dat het nu al zo erg is gaan slijten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:01

ik heb de rambo protector gehaald maar laat wel de hals vermaken
vondt hem te veel onderin de borst hangen en ging trekken
laat hem nu hogenin sluiten zodat die niet naar achteren kan trekken.
zal morgen weer bellen misschien is ie klaar want ze hebben het weer om mooie dagen die eraan komen!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:54

pfff weer een lang weekeinde (van woensdag tot vandaag) weg geweest, paard in de deken uit handen gegeven kom ik vnadaag, hebben ze helemaal de deken niet afgehad en hij zat echt k.... helemaal strak rond de schoft getrokken, ging ik rijden... n dikke korst in de manen bij de schoft waar dat kreng zo strak zat. Ingesmeerd met rescue cream en een andere deken (boett) op, maar die ligt ook niet zo lekker.. heb dat dus tot nu toe bij alle dekens dat de deken strak trekt rond de schoft en daar o p de manen duwt..